Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Nu får du väl ta å ge dig. M-R skriver ju att hennes häst skadar andras hästar inkl sig själv. Jag har all förståelse i världen för att hon inte vill ha sällskap till hästen.

Har full förståelse för att din häst får gå ensam när den tydligen inte är så snäll mot andra. Vi har en hemma som förmodligen kommer att få gå själv, om han ska få gå med sällskap i sommarhagarna är inte färdigförhandlat än. Har skrivit om detta i tidigare inlägg. Visst är det tråkigt men ibland måsta man ha det så här.

Tycker att det är tröttsamt med folk som har inställningen att hästar ska ha sällskap oavsett och inte har förståelse för att man inte vill att ens hästar ska "misshandla" andra hästar eller bli "misshandlade".

Då kanske du inte har sett så mkt av de organiserade och seriösa hoppryttarna/tävlingarna.

Så du menar allstå att fler hästar skadar sig under ordnade former av ridningen än att gå i hagen med nya hästar??
Det är inte helt klokt

Ja du, MR....det är inte lätt här i världen! ;) Att försöka få en del personer att förstå att allt inte är svart eller vitt här i världen är nog lönlöst. Att det finns fler än ett sätt att göra saker på och olika anledningar till att man gör det. Och en sak behöver inte vara dålig för att något annat är bra. Vissa har monopol på sanningen. :angel:

Lycka till med dina tävlingar, Kicki :)

Hon går ensam i hagen över natten nu beroende på att de andra hagkompisarna är inne. Dock skulle hon aldrig fått göra det om det inte funnits vänner på andra sidan staketet. Häromkvällen var hon inne ett tag när det regnade, när staketkompisarna lämnade stallet fick hon tydligen brått ut hon med. Detta tolkar jag som att flocken faktiskt inte begränsas av staket alla gånger.

Ja du, MR....det är inte lätt här i världen! ;) Att försöka få en del personer att förstå att allt inte är svart eller vitt här i världen är nog lönlöst. Att det finns fler än ett sätt att göra saker på och olika anledningar till att man gör det. Och en sak behöver inte vara dålig för att något annat är bra. Vissa har monopol på sanningen. :angel:

Lycka till med dina tävlingar, Kicki :)

Du har så rätt!
Tack så mkt.

Sofia:)

Har full förståelse för att din häst får gå ensam när den tydligen inte är så snäll mot andra. Vi har en hemma som förmodligen kommer att få gå själv, om han ska få gå med sällskap i sommarhagarna är inte färdigförhandlat än. Har skrivit om detta i tidigare inlägg. Visst är det tråkigt men ibland måsta man ha det så här.

Tycker att det är tröttsamt med folk som har inställningen att hästar ska ha sällskap oavsett och inte har förståelse för att man inte vill att ens hästar ska "misshandla" andra hästar eller bli "misshandlade".

Jag tycker ju verkligen att det är tråkigt att han måste gå själv, men som sagt så är det ju just pga av att han är en riktig Jävel i hagen och jag är bara ute efter att skydda honom och mina andra hästar.

Om din häst är tvungen att gå själv pga av olika orsaker, deppa inte pga av det. Hästen kommer ha det lika bra ändå, lite tråkigare kanske men en bra och stimulerande miljö gör att hästen kommer att trivas ändå.

Lycka till!

Mvh Sofia:)

Inte läst tråden mer än ngra inlägg. såg att du har "roliga, stora hagar". Men: går hästarna som är ensamma verkligen IVÄG från de hästar i angränsande hagar? Min fråga är ärlig, för jag har haft problem tillochmed när vi haft stallets hästar uppdelade på två flockar med 3-4 st i varje , att få dem att lämna den andra flocken på andra sidan staketet och gå långt bort i en stor hage. de håller sig gärna nära den andra flocken, och då tänker jag att om hästen dessutom är helt SJÄLV, så borde den tendensen bli ännu större? :confused:

som sagt, jag är bara nyfiken och vill höra.

Mackan/vars häst går ensam nu i två dagar pga att kompisens häst tagits bort akut. Han är jätteduktig och går själv brevid den andra flocken, men jag har MEGA ångest över att han är ensam, för han trivs inte det ser man, även om han finner sig. sällskap kommer öm två dagar, men som sagt, har ångest ens över den korta tiden :cry:

Senast ändrad:

KL

Inte läst tråden mer än ngra inlägg. såg att du har "roliga, stora hagar". Men: går hästarna som är ensamma verkligen IVÄG från de hästar i angränsande hagar? Min fråga är ärlig, för jag har haft problem tillochmed när vi haft stallets hästar uppdelade på två flockar med 3-4 st i varje , att få dem att lämna den andra flocken på andra sidan staketet och gå långt bort i en stor hage. de håller sig gärna nära den andra flocken, och då tänker jag att om hästen dessutom är helt SJÄLV, så borde den tendensen bli ännu större? :confused:

som sagt, jag är bara nyfiken och vill höra.

Mackan/vars häst går ensam nu i två dagar pga att kompisens häst tagits bort akut. Han är jätteduktig och går själv brevid den andra flocken, men jag har MEGA ångest över att han är ensam, för han trivs inte det ser man, även om han finner sig. sällskap kommer öm två dagar, men som sagt, har ångest ens över den korta tiden :cry:

Ja oja, det gör han. Han struntar fullkomlight i dem och han går omkring som han vill. De andra struntar även i honom.

Ok, intressant.
då är det en individfråga och vad de är vana vid, som jag tror spelar in en massa. haft hästar som kommit till flocken som tex gått ensamma länge, och de har visat mkt lite behov eller vilja att umgås med flock, eller prata hästspråk ens. eftersom vi har släppt dessa i flock så har de anpassat sig efter ett tag. men hade vi INTE gjort det så hade de klarat sig bra ändå, ensamma. Hästar vänjer sig vid det mesta och är mkt anpassningsbara. Jag tvivlar inte alls på att de kan leva ett liv där de behåller sin positivitet och prestanda även om de är själva.

Huruvida det är naturligt för dem eller tillfredställer deras grundläggande behov som de flockdjur de är skapta som - är en annan fråga.

Vi har två i egna hagar just nu.

Den ena är hingst så det är därför han går ensam.

Det andra är ett sto och tanken är att hon ska gå ihop med ett av de andra stona.

Då kanske du inte har sett så mkt av de organiserade och seriösa hoppryttarna/tävlingarna.

Så du menar allstå att fler hästar skadar sig under ordnade former av ridningen än att gå i hagen med nya hästar??
Det är inte helt klokt

Om man vill skydda sina djur från skador i allmänhet så bör man väl avstå från att hoppa. Jag har sett flera omkullridningar, däremot inte varit med om några allvarliga skador orsakade av utevistelse bland hästkompisar.

Nu pratar jag inte just om din häst för din kan uppenbarligen inte gå i en hage med andra hästar eftersom den skadar sig själv och andra och jag har skrivit tidigare i tråden att sådana hästar är undantag.

Jag undrar rent allmänt hur långt man ska gå för att skydda sin häst (och då menar jag en "normal" häst som funkar i flock), ska man inte hoppa höga hinder, inte rida fälttävlan, inte galoppera annat än på helt jämn mark osv?

Det jag menar är att jag tycker det finns en gräns för hur överbeskyddande man får vara om man har en häst och att flera riskerar hellre sin häst i ridningen för att de gillar att rida än riskerar att hästen råkar bli sparkad eller sträcka sig i hagen när de busar med kompisarna. Dubbelmoral.

Nu får du väl ta å ge dig. M-R skriver ju att hennes häst skadar andras hästar inkl sig själv. Jag har all förståelse i världen för att hon inte vill ha sällskap till hästen.

Jag pratar inte om just hennes häst utan allmänt.

Det här skrev jag i inlägg nr 118:
Sedan finns det ju hästar som inte trivs med andra hästar och t o m kan göra dem illa och de bör självklart gå själva så de syftar jag inte på.

Om man vill skydda sina djur från skador i allmänhet så bör man väl avstå från att hoppa. Jag har sett flera omkullridningar, däremot inte varit med om några allvarliga skador orsakade av utevistelse bland hästkompisar.

Jag undrar rent allmänt hur långt man ska gå för att skydda sin häst (och då menar jag en "normal" häst som funkar i flock), ska man inte hoppa höga hinder, inte rida fälttävlan, inte galoppera annat än på helt jämn mark osv?

Det jag menar är att jag tycker det finns en gräns för hur överbeskyddande man får vara om man har en häst och att flera riskerar hellre sin häst i ridningen för att de gillar att rida än riskerar att hästen råkar bli sparkad eller sträcka sig i hagen när de busar med kompisarna. Dubbelmoral.

Jag har under snart 20år tävlat fälttävlan och hoppning och har aldrig råkat ut för någon allvarlig skada (ta i trä!), däremot en hel del väldigt otrevliga hagskador :crazy:

Och jo mina går ute i hage, men alla går inte med varandra dock.

Nu pratar jag inte just om din häst för din kan uppenbarligen inte gå i en hage med andra hästar eftersom den skadar sig själv och andra och jag har skrivit tidigare i tråden att sådana hästar är undantag.

Som jag skrivit tidigare i denna tråd så ska ju var och en avgöra var gränsen går eftersom man själv ska leva med ev. efterverkningar av sina beslut. Beroende på vad man själv har för ändamål med sin riding, tidigare erfarenheter o.s.v. Olika gränsdragningar har man ju i alla situationer i livet. Det som passar för dig passar inte för mig, vilket automatiskt inte behöver betyda rätt eller fel, utan bara olika.

Bara för att man själv ser på saker och ting på ett visst vis så har man ju inte monopol på sanningen. Russen på Lojstahed lever ett sorts liv för att det passar dom men tror inte att det skulle passa Briar lika bra.

Kicki :)

Vilken lag som åsyftas minns jag inte.
Men du kan ju ta kontakt med juristen Monica Lilja, det var hon som skrev om detta i Tidningen Ridsport.
Även handläggaren på mitt försäkringsbolag kände mycket väl till lagen, och menade att man har ett strikt hästägaransvar (att jämföra med strikt hästägaransvar).

Immer

Det är ju i första hand uppstallningsavtalet som gäller.
Samtliga kontrakt jag skrivit på (vilket jag anser är viktigt) står det att hästägaren själv ansvarar för ev skador som hästen drar på sig såvida det ej handlar om försummelse från stallägarens sida. (typ). Likaså står det att hästägaren själv står för ev skador på täcken och dylika såvida det ej handlar om försummelse från stallägarens sida.

Så alltså, om jag leder ut en häst i hagen och tappar denna pga slarv, jag kanske inte var tillräckligt uppmärksam på hästen, detta är i alla fall stallägarens ansvar då den deligerat över ett ansvar på mina axlar. Skulle det däremot vara min egna häst så är det mitt ansvar.

När mitt förra sto fick benet avsparkat av två russ så var det jag som fick betala allt själv, iofs endast nödslakten samt bortforslining av kroppen.

Känner du dig träffad??

Jag syftar på de som på helt obgrundade orsaker kallar mig för dittan
och dattan.

Nej inte speciellt eftersom jag är lite äldre än så, men du kanske skulle ha gjort det? Men inlägget var ju till mig så då funderar man ju lite.

MVH Russin8

De flesta hästarna i vårt stall går för sej själva, och ingen tycks ha något problem med det. Dom kan ändå "tala" över hagbanden, men men :)

Jag tror nog att Briard skulle trivas utmärkt med att gå i en hage hela tiden och bara ha det bra... Men Jan Brink skulle nog inte tycka att det var lika bra:)

MVH Russin8

Jag tror nog att Briard skulle trivas utmärkt med att gå i en hage hela tiden och bara ha det bra... Men Jan Brink skulle nog inte tycka att det var lika bra:)

MVH Russin8

Jo, men ingenting säger att han inte har det bra nu åxå!? Och eftersom han nu är tävlingshäst på hög nivå så är det kanske inte det optimala för varken häst eller ryttare att ha lösdrift a´la Lojstahed. Därför så anser jag att man ska vara toleranta mot varandras hästhållning så länge man verkar för att sköta sin häst väl. Eftersom vi alla har häst av olika anledningar så ser hästhållningen åxå olika ut. För vissa passar lösdrift för andra passar blanddrift och andra vill ha stall med box. :) En del vill ha hästen ensam i hagen andra två och två och somliga i större grupp. Vissa vill ägna sig åt dressyr andra åt hoppning, några distans o.s.v.

Jo, men ingenting säger att han inte har det bra nu åxå!? Och eftersom han nu är tävlingshäst på hög nivå så är det kanske inte det optimala för varken häst eller ryttare att ha lösdrift a´la Lojstahed. Därför så anser jag att man ska vara toleranta mot varandras hästhållning så länge man verkar för att sköta sin häst väl. Eftersom vi alla har häst av olika anledningar så ser hästhållningen åxå olika ut. För vissa passar lösdrift för andra passar blanddrift och andra vill ha stall med box. :) En del vill ha hästen ensam i hagen andra två och två och somliga i större grupp. Vissa vill ägna sig åt dressyr andra åt hoppning, några distans o.s.v.

Jag sa inte att han inte hadde det bra nu:) . Och jag har väl inte sagt att jag tycker att alla hästar ska gå på lösdrift?

Det jag tycker är fel är när låter hästar gå själv med den enda anledingen är att dom ska tävlas, när man inte ens kan försöka låta dom vara hästar, när man redan innan man försökt säger att dom kommer att skada sig. När man inte kan se fördelen med att hästarna mår bra psykiskt och inte bara fysiskt.
Sen är ju faktiskt inte jag dummare än så att jag förstår att det finns hästar som inte fungerar normalt och då måste gå själva. Fast jag ser det som så att hästar som inte fungerar med andra hästar har något fel, för hästar är flockdjur och ska gå i flock...

Jag förstår också det resonomanget att man vill ha sin tävlings häst ensam för att den skadar sig och det kostar mycket pengar och förlorade tävlingar, men jag tycker att det är fel, för det är faktiskt ett levande väsen vi håller på med, inte en maskin.

Sen som du skriver så gör vi alla som vi vill, men det betyder väl inte att jag inte få ha mina åsikter precis som du har dina? Och jag kommer fortsätta att tycka det är fel att hästar ska gå ensama bara för att vi människor är egoistiska!

MVH Russin8

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?

Hund, Katt, Andra Djur