I
Invinciblestables
Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..
Eftersom du svarade på mitt inlägg så förutsätter jag att du läst vad jag skrev om tillräckligt stora ytor!? Alla HAR inte "tillräckliga" ytor.Hoppas även att du talar av egen erfarenhet när det gäller söndersparkade hästar i en hage, så att du själv har haft en häst som blivit det. Och trots det väljer att ha dom i flock!
Sen är det ju inte bara upp till den som har en problemhäst att få den att fungera med andra hästar, den som har "andra hästar" vill kanske inte ha den där. Klart att unghästar fungerar och utvecklas bättre i grupp och det är ju inga problem eftersom dom varken har skor eller brodd, en orsak som leder till att många av oss gör som vi gör. Och, nej jag tänker inte ha dom barfota!
Kicki Som inte tror att man kommer längre nu i denna diskussion.
Nu har jag suttit och läst igenom tråden, alla inlägg (betydligt mer intressant än disken...)
Jag har själv varit med om flockar som inte fungerat bra ihop, där en individ blivit utvallad ut hagen, aggressiva, hästar, skygga hästar etc etc.
men jag anser inte att det är försvarbart att låta sin häst gå ensam (m man inte gjort allt för att få det att fungera med andra hästar)
hästens behov av sällskap går inte att avläsa genom att man tittar på sin häst och tycker h*n SER lycklig ut.
Hästar ska gå i flock från det att de är föl och livet ut, att isolera och vaddera sina hästar är bara så fel som det kan bli.
etologers studier visar på vikten av att hästen får röra på sig, äta och umgås större delen av dygnet. En belgisk studie visade att unghästar på lösdrift utvecklades bättre, musklade sig bättre och skadefrekvensen var LÄGRE än hos unghästar som stod på box/rasthage (ensamma) och tränades.
Har man en mycket stökig flock, försök ordna om den, runda hören på hagen så att en ranglåg inte kan bli trängd
Om en ranghög vallar oavbrutet så är det för att den ranglåge inte förflyttar sig tillräckligt långt bort:man har för liten hage.
Men precis som vissa skriver; det finns hästar som av olika skäl inte kan gå med andra och det är här avel och hästhållning är viktig, utan sunt påbrå och "uppfostran" klart att problemindivider med dåligt språk kommer att förekomma!
men med tillräckliga ytor, kompisar och stimulin=frisk och lycklig häst.
I en studie som jag och några klasskamrater uteförde (visserligen projekt i gymnasiet) så syntes det tydligt ett samband mellan stereotypier, låg beteendefrekvens och hagar utan gräs och vänner!
hellre en olycka än en olycklig häst!
Eftersom du svarade på mitt inlägg så förutsätter jag att du läst vad jag skrev om tillräckligt stora ytor!? Alla HAR inte "tillräckliga" ytor.Hoppas även att du talar av egen erfarenhet när det gäller söndersparkade hästar i en hage, så att du själv har haft en häst som blivit det. Och trots det väljer att ha dom i flock!
Sen är det ju inte bara upp till den som har en problemhäst att få den att fungera med andra hästar, den som har "andra hästar" vill kanske inte ha den där. Klart att unghästar fungerar och utvecklas bättre i grupp och det är ju inga problem eftersom dom varken har skor eller brodd, en orsak som leder till att många av oss gör som vi gör. Och, nej jag tänker inte ha dom barfota!
Kicki Som inte tror att man kommer längre nu i denna diskussion.