Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Nu har jag suttit och läst igenom tråden, alla inlägg (betydligt mer intressant än disken...)

Jag har själv varit med om flockar som inte fungerat bra ihop, där en individ blivit utvallad ut hagen, aggressiva, hästar, skygga hästar etc etc.

men jag anser inte att det är försvarbart att låta sin häst gå ensam (m man inte gjort allt för att få det att fungera med andra hästar)

hästens behov av sällskap går inte att avläsa genom att man tittar på sin häst och tycker h*n SER lycklig ut.
Hästar ska gå i flock från det att de är föl och livet ut, att isolera och vaddera sina hästar är bara så fel som det kan bli.

etologers studier visar på vikten av att hästen får röra på sig, äta och umgås större delen av dygnet. En belgisk studie visade att unghästar på lösdrift utvecklades bättre, musklade sig bättre och skadefrekvensen var LÄGRE än hos unghästar som stod på box/rasthage (ensamma) och tränades.

Har man en mycket stökig flock, försök ordna om den, runda hören på hagen så att en ranglåg inte kan bli trängd

Om en ranghög vallar oavbrutet så är det för att den ranglåge inte förflyttar sig tillräckligt långt bort:man har för liten hage.

Men precis som vissa skriver; det finns hästar som av olika skäl inte kan gå med andra och det är här avel och hästhållning är viktig, utan sunt påbrå och "uppfostran" klart att problemindivider med dåligt språk kommer att förekomma!

men med tillräckliga ytor, kompisar och stimulin=frisk och lycklig häst.

I en studie som jag och några klasskamrater uteförde (visserligen projekt i gymnasiet) så syntes det tydligt ett samband mellan stereotypier, låg beteendefrekvens och hagar utan gräs och vänner!

hellre en olycka än en olycklig häst!

Eftersom du svarade på mitt inlägg så förutsätter jag att du läst vad jag skrev om tillräckligt stora ytor!? Alla HAR inte "tillräckliga" ytor.Hoppas även att du talar av egen erfarenhet när det gäller söndersparkade hästar i en hage, så att du själv har haft en häst som blivit det. Och trots det väljer att ha dom i flock!

Sen är det ju inte bara upp till den som har en problemhäst att få den att fungera med andra hästar, den som har "andra hästar" vill kanske inte ha den där. ;) Klart att unghästar fungerar och utvecklas bättre i grupp och det är ju inga problem eftersom dom varken har skor eller brodd, en orsak som leder till att många av oss gör som vi gör. Och, nej jag tänker inte ha dom barfota!

Kicki :) Som inte tror att man kommer längre nu i denna diskussion. :angel:

Vinternhagarna är inte särkilt stora, men stora nog att kunna para ihop hästar i.

Sommarhagarna, (har två st) är på 2,5 hektar. Alltså ganska stort. Det är också där vi har släppt ihop honom med andra hästar men han är fruktansvärt elak.

Med detta vill jag säga att det inte alltid hjälper att ha enorma hagar, vill de jaga så gör de det.

Eftersom jag har eget stall så bestämmer jag ju även hur och var hästarna ska gå olika dagar, lite variation alltså.

Men de som står här (inhyrda) vill ju självklart inte släppa ihop sina hästar med min elaka.

Jag släpper inte heller ihop honom med mina andra.

Stoet går faktiskt bra, förutom att han betäcker henne hela tiden. Och han är stor, hon är liten och det uppskattas INTE.

Så min Pöjk får gå själv och han trivs som fisken i vattnet..

MR

Tycker du verkligen att det är försvarsbart att veta att den hästen blir utfryst eller att du vet att den kommer att skada någon annan häst??

Nu vet jag inte vilka referenser du har, men man kan betydligt säkert utläsa på sin häst genom träningen om den mår bra eller inte.

Har man inte erfarenhet av tränade hästar så är det svårt att veta!

Det är väl INGEN som motsatt sig att unghästar inte skulle få gå på lösdrift??

Kom gärna tillbaka med en forskningsrapport om hur vuxna hästar med redan invant beteende skulle fungera.

Tyvärr är ju verkligheten idag att man inte på vissa ställen kan få speciellt mkt mark och därför kan man kanske inte ha dessa enorma hagar som skulel behövas för att ranglåga eller utstötta hästar skulle kunna komma undan

Hästar som tränas och får hög kondition har andra behov än att bara gå i hage.

Det tror jag inte alls på, det finns precis likamånga tvärtom. Jag tror betydligt mer på att RÄTT skötsel och omvårdnad ger betydligt friskare och gladare hästar än just bara hagvistelse och kompisar

Jag kan ge dig lite annat material. Hästar kan ha beteendestörningar på lösdrift också.

Nyfiken blir jag på hur många stall var ni på?? Och vilken typ av stall?

Tror du verkligen på detta själv??? Hur många skadade hästar har du mött?? Antagligen inte många eftersom du skriver detta påståendet
Sorry om jag kliver in i diskussionen men jag tycker att du är litet snabb att döma ut andras kunskapsnivå i dina inlägg. Man behöver inte ha haft en massa skadade hästar för att vara insatt i ämnet. Om man tvärtom lyckats hålla sina hästar hela trots hagkamrater så tyder väl det mer på en större kunskap i hur man hanterar situationen. Med det vill jag inte påstå att inte olyckor kan hända, allt rår man inte över. Att inte alla har så stora marker är nog ett vanligt problem men jag tycker också att man kan komma ganska långt med planering och anpassning för att få det att fungera även när det hettar till mellan pållarna. Har varit på stall där de trots enorma ytor har hästarna ståendes en och en inlindade i flera lager täcken och lindade ben i små fyrkanter där de kan ta max fyra steg i varje riktning. Att sådana hästar inte klarar av vare sig socialt umgänge eller att härdas till en viss fysisk tolerans mot saker och ting det är inte konstigt. Att hästar är i träning och ligger högt i kondition är inget som gör att de upphör att vara flockdjur med sociala behov. En häst behöver få både sina primära och sina sekundära behov tillgodosedda för att kunna leva efter sina instinkter och kan de göra det så mår de också bättre. Bara för att en häst går ensam i hagen och inte synbart opponerar sig mot det så behöver ju inte det betyda att den inte skulle må bättre av att gå med sällskap. I vissa fall kan det ju vara knepigare att hitta ett sällskap som fungerar och har man hästen inhyrd så kanske man inte kan påverka alls, alla individer kan ju inte tycka om varandra. I andra fall kan det säkert handla lika mycket om att det inte ägnas tid och intresse att lägga ned litet möda på att lösa problemet. Det är väl så att det inte för alla är lika viktigt för folket som för hästarna. Oavsett vad så ligger det an på oss som har hästarna att lösa problemet eftersom det är vi som försatt hästarna i denna situation. Inte bara konstatera att "det går inte".

Sorry om jag kliver in i diskussionen men jag tycker att du är litet snabb att döma ut andras kunskapsnivå i dina inlägg. Man behöver inte ha haft en massa skadade hästar för att vara insatt i ämnet.

Jag är av den åsikten att har man inte sett hur en skadad häst blir mentalt så vet man inte hur det är och således är det ganska fattigt att uttala sig om det!

Om man tvärtom lyckats hålla sina hästar hela trots hagkamrater så tyder väl det mer på en större kunskap i hur man hanterar situationen. Med det vill jag inte påstå att inte olyckor kan hända, allt rår man inte över.

Jag personligen har råkat ut för 3st hagesskador den ena som jag visat på bild och två st täckesolyckor!

Dessutom ju mer hästar man haft genom åren dessto mer saker ser man det säger sig självt.

Personligen så tycker jag att det är betydligt mer meriterande att inte år efter år stå med hästar som har ridrelaterade skador :angel:

Att inte alla har så stora marker är nog ett vanligt problem men jag tycker också att man kan komma ganska långt med planering och anpassning för att få det att fungera även när det hettar till mellan pållarna. Har varit på stall där de trots enorma ytor har hästarna ståendes en och en inlindade i flera lager täcken och lindade ben i små fyrkanter där de kan ta max fyra steg i varje riktning. Att sådana hästar inte klarar av vare sig socialt umgänge eller att härdas till en viss fysisk tolerans mot saker och ting det är inte konstigt.

Jag har inte i ngt inlägg skrivit att ajg inte anser att man borde ha större hagar, men tyvärr här där vi bor är det väldigt svårt. Mina hästar går inte i fyrkanter dock men jag har plaerat dem så de som inte gillar att gå med varandra slipper det!

Att hästar är i träning och ligger högt i kondition är inget som gör att de upphör att vara flockdjur med sociala behov. En häst behöver få både sina primära och sina sekundära behov tillgodosedda för att kunna leva efter sina instinkter och kan de göra det så mår de också bättre. Bara för att en häst går ensam i hagen och inte synbart opponerar sig mot det så behöver ju inte det betyda att den inte skulle må bättre av att gå med sällskap.

Det är upp till individ, mitt sto har gamla ärr efter bitskador och hon är både rädd och arg på andra hästar. Hon kommer från Irland och har med allra största säkerhet varit uppfödd i lösdrift. Hon lämnade inte Irland förens hon var 6år gammal så visst har hon gått i hage med andra.

I vissa fall kan det ju vara knepigare att hitta ett sällskap som fungerar och har man hästen inhyrd så kanske man inte kan påverka alls, alla individer kan ju inte tycka om varandra. I andra fall kan det säkert handla lika mycket om att det inte ägnas tid och intresse att lägga ned litet möda på att lösa problemet. Det är väl så att det inte för alla är lika viktigt för folket som för hästarna. Oavsett vad så ligger det an på oss som har hästarna att lösa problemet eftersom det är vi som försatt hästarna i denna situation. Inte bara konstatera att "det går inte".

Vi har 6st hästar hemma som jag skrivit tidigare. Tyskarna som är tvillingar går tillsammans, det har de alltid gjort. De har ett alldeles för starkt band för att släppas ihop med de andra i stallet dessutom så har den lille tysken brutit sitt ben förra året och jag vill inte riskera att han blir sparkad på det innan han är helt ok. Och den lilla Tysken och Irländaren har tom slagits i lastbilen så det hade jag aldrig öht funderat på att släppa in henne med dem.

Fullbloden hade vi ihop i början men båda valackarna är rätt hårda, sent kastrerade och det gick bra ett tag i början, dock när den ena skadade sig och fick stå inne så gick det inte att släppa ihop dem. Den tredje är ett sto och hon går med alla. Men tyvärr går det inte att släppa ihop pojkarna, den ena är dessutom dum mot stoet och därför är han fråntagen plats i gruppen.

Tro inte att vi har försökt men mina hästar är dock tävlingshästar och jag vill inte riskera skador i hagen med en lång konvalacens. Så länge hästarna är pigga villiga till att jobba, sätter muskler och gör bra resultat och får många timmar ute i hage varje dag så är jag säker på att de mår bra.

Det jag tycker är självklart är att unga hästar ska ha sällskap, gärna av massor av andra hästar i en stor flock så dem lär sig hästspråk.
Det gjorde min häst som liten, han stod även i samma box som tre andra unghästar ( självklart en tre ggr så stor box ).

Men sen när hästarna blir större och lär sig ett eget beteende så måste man se upp, klarar just min häst av mkt fysisk kontakt ?
Vissa hästar gör ju inte det, då måste man kanske sätta den i en annan hage men man kan fortfarande se till att den ser andra hästar.
Som jag sagt innan så tycker jag att det är väldigt själviskt att bara tänka att alla hästar beter sig likadant för det kan drabba dem negativt.
Läste någonstans här om en häst som absolut inte kan gå med andra hästar, då tycker jag det är bra att den får gå själv. Den mår nog uppenbart bättre av det och självklart hästarna som slipper gå med den.
Hästar är som människor, individer. Tänk på det innan ni tycker att alla ska vara kompisar med alla, det fungerar inte. Det finns alltid någon som vill vara själv, den den hästen/människan inte få vara det då ?

Sorry om jag kliver in i diskussionen men jag tycker att du är litet snabb att döma ut andras kunskapsnivå i dina inlägg. Man behöver inte ha haft en massa skadade hästar för att vara insatt i ämnet. Om man tvärtom lyckats hålla sina hästar hela trots hagkamrater så tyder väl det mer på en större kunskap i hur man hanterar situationen. Med det vill jag inte påstå att inte olyckor kan hända, allt rår man inte över. Att inte alla har så stora marker är nog ett vanligt problem men jag tycker också att man kan komma ganska långt med planering och anpassning för att få det att fungera även när det hettar till mellan pållarna. Har varit på stall där de trots enorma ytor har hästarna ståendes en och en inlindade i flera lager täcken och lindade ben i små fyrkanter där de kan ta max fyra steg i varje riktning. Att sådana hästar inte klarar av vare sig socialt umgänge eller att härdas till en viss fysisk tolerans mot saker och ting det är inte konstigt. Att hästar är i träning och ligger högt i kondition är inget som gör att de upphör att vara flockdjur med sociala behov. En häst behöver få både sina primära och sina sekundära behov tillgodosedda för att kunna leva efter sina instinkter och kan de göra det så mår de också bättre. Bara för att en häst går ensam i hagen och inte synbart opponerar sig mot det så behöver ju inte det betyda att den inte skulle må bättre av att gå med sällskap. I vissa fall kan det ju vara knepigare att hitta ett sällskap som fungerar och har man hästen inhyrd så kanske man inte kan påverka alls, alla individer kan ju inte tycka om varandra. I andra fall kan det säkert handla lika mycket om att det inte ägnas tid och intresse att lägga ned litet möda på att lösa problemet. Det är väl så att det inte för alla är lika viktigt för folket som för hästarna. Oavsett vad så ligger det an på oss som har hästarna att lösa problemet eftersom det är vi som försatt hästarna i denna situation. Inte bara konstatera att "det går inte".

Nej man behöver inte ha haft en massa skadade hästar för att vara insatt i ämnet....men för att vara insatt i känslan!

Tycker att man kan vända lite på saken där och säga som så att en häst som synbart opponerar sig mot att ha sällskap, i synnerhet ett otrevligt sällskap ska inte behöva utstå det heller. Bara för att människan promt ska ha flockliv.

Kicki :)

Jag är av den åsikten att har man inte sett hur en skadad häst blir mentalt så vet man inte hur det är och således är det ganska fattigt att uttala sig om det!

Jag personligen har råkat ut för 3st hagesskador den ena som jag visat på bild och två st täckesolyckor!

Dessutom ju mer hästar man haft genom åren dessto mer saker ser man det säger sig självt.

Personligen så tycker jag att det är betydligt mer meriterande att inte år efter år stå med hästar som har ridrelaterade skador :angel:

Jag har inte i ngt inlägg skrivit att ajg inte anser att man borde ha större hagar, men tyvärr här där vi bor är det väldigt svårt. Mina hästar går inte i fyrkanter dock men jag har plaerat dem så de som inte gillar att gå med varandra slipper det!

Det är upp till individ, mitt sto har gamla ärr efter bitskador och hon är både rädd och arg på andra hästar. Hon kommer från Irland och har med allra största säkerhet varit uppfödd i lösdrift. Hon lämnade inte Irland förens hon var 6år gammal så visst har hon gått i hage med andra.

Vi har 6st hästar hemma som jag skrivit tidigare. Tyskarna som är tvillingar går tillsammans, det har de alltid gjort. De har ett alldeles för starkt band för att släppas ihop med de andra i stallet dessutom så har den lille tysken brutit sitt ben förra året och jag vill inte riskera att han blir sparkad på det innan han är helt ok. Och den lilla Tysken och Irländaren har tom slagits i lastbilen så det hade jag aldrig öht funderat på att släppa in henne med dem.

Fullbloden hade vi ihop i början men båda valackarna är rätt hårda, sent kastrerade och det gick bra ett tag i början, dock när den ena skadade sig och fick stå inne så gick det inte att släppa ihop dem. Den tredje är ett sto och hon går med alla. Men tyvärr går det inte att släppa ihop pojkarna, den ena är dessutom dum mot stoet och därför är han fråntagen plats i gruppen.

Tro inte att vi har försökt men mina hästar är dock tävlingshästar och jag vill inte riskera skador i hagen med en lång konvalacens. Så länge hästarna är pigga villiga till att jobba, sätter muskler och gör bra resultat och får många timmar ute i hage varje dag så är jag säker på att de mår bra.
Friska hästar är ett tecken på sund hantering både från marken och ryggen. Det där med fyrkanter var inte menat mot dig personligen, sorry om du tog det så, det var bara ett exempel. Förstår inte riktigt diskussionen här nu, du verkar ju ha anpassat dina hästars hagvistelse så att de får sällskap och ändå har jag tagit dina inlägg som argument emot att ha dem ihop. Jag har haft en sparkskada och en täckesskada (som satte djupare mentala än fysiska spår) och i båda fallen var det med lekande hingstar, tycker att det är helt ok statistik på 32 år även om sparkskadan krävde kirurgiskt ingrepp för att få stil på. Det krävdes en viss konvalescens, visst, men om jag går till mig själv så har jag också fått gå igenom operation och konvalescens en gång under samma tid, sånt händer.Ridrelaterade skador har tack och lov både jag och hästarna klarat oss ifrån hittills.:crazy: Peppar,peppar...

Nej man behöver inte ha haft en massa skadade hästar för att vara insatt i ämnet....men för att vara insatt i känslan!

Tycker att man kan vända lite på saken där och säga som så att en häst som synbart opponerar sig mot att ha sällskap, i synnerhet ett otrevligt sällskap ska inte behöva utstå det heller. Bara för att människan promt ska ha flockliv.

Nej om två individer uppenbart inte fungerar ihop kanske man får flytta om i grupperna det har jag råkat ut för flera gånger men aldrig har det slutat med en ensamgående häst. En häst som är litet stöddig mår tvärtom bra av lite tukt av andra hästar på lika villkor och även om man inte måste ha ärkerivaler ihop, alla gillar inte varandra, så är den bästa fostran för en unghäst att bli uppfostrad av sina likar, då slipper man dessa problem som många tydligen har med sina hästar. Flockliv är knappast något som människan har uppfunnit, snarare avskaffat efter vad det verkar.

Nej precis, det är många som resonerar som du, att man inte vill ha sin häst med någon häst som inte är snäll, jag likadant. Så hur lätt blir det för hästägaren att få sällskap till sin "dumma" häst?

Men läser du vad jag skriver?
Jag har sagt tusen gånger att jag inte tycker att sådana hästar ska gå med andra.

ja jag har läst vad du har skrivit. Jag bara undrade hur lätt det kan vara för en hästägare med en "dum" häst att ordna sällskap? Kanske borde skrivit knapplån? ber om ursäkt.

Det kan ju faktiskt vara så att bara för att häste inte fungerar i en flock och blir klassad som"dum" behöver det ju inte vara så i en annan flock.
Tyvärr är det oftast vi människor som har skapat dessa "dumma" hästar. En häst som gått i flock hela sitt liv beter sig inte så.

MVH Russin8

Det jag tycker är självklart är att unga hästar ska ha sällskap, gärna av massor av andra hästar i en stor flock så dem lär sig hästspråk.
Det gjorde min häst som liten, han stod även i samma box som tre andra unghästar ( självklart en tre ggr så stor box ).

Men sen när hästarna blir större och lär sig ett eget beteende så måste man se upp, klarar just min häst av mkt fysisk kontakt ?
Vissa hästar gör ju inte det, då måste man kanske sätta den i en annan hage men man kan fortfarande se till att den ser andra hästar.
Som jag sagt innan så tycker jag att det är väldigt själviskt att bara tänka att alla hästar beter sig likadant för det kan drabba dem negativt.
Läste någonstans här om en häst som absolut inte kan gå med andra hästar, då tycker jag det är bra att den får gå själv. Den mår nog uppenbart bättre av det och självklart hästarna som slipper gå med den.
Hästar är som människor, individer. Tänk på det innan ni tycker att alla ska vara kompisar med alla, det fungerar inte. Det finns alltid någon som vill vara själv, den den hästen/människan inte få vara det då ?

En häst som hela tiden fått gå i en flock klarar av fysiskt kontakt. Och detta att skriva "hästen/männinskan" tyder på att du förmänslkligar hästen. Det är farligt.
En häst som av någon anledning inte klarar av att gå med andra hästar har någon typ av störning och skall då inte gå i en flock. Tyvärr... Och i 99% av fallen är det vi människor som gjort att hästen blivit så.

MVH Russin8

Nej om två individer uppenbart inte fungerar ihop kanske man får flytta om i grupperna det har jag råkat ut för flera gånger men aldrig har det slutat med en ensamgående häst. En häst som är litet stöddig mår tvärtom bra av lite tukt av andra hästar på lika villkor och även om man inte måste ha ärkerivaler ihop, alla gillar inte varandra, så är den bästa fostran för en unghäst att bli uppfostrad av sina likar, då slipper man dessa problem som många tydligen har med sina hästar. Flockliv är knappast något som människan har uppfunnit, snarare avskaffat efter vad det verkar.

Givetvis har inte människan uppfunnit flockliv.....är väl ganska självklart. Men det är ju människan som utifrån sitt eget tyckande bestämmer hur deras häst ska ha det. Vare sig det är flock, ensam två och två o.s.v. Om hästen synbart inte trivs så kan jag ju inte promt hålla fast vid att den är ett flockdjur och låta den gå i flock om hästen själv tydligt "undanber" sig den förmånen. Hoppas att du nu förstod hur jag menar?

KL

Kan börja med att säga att jag inte läst hela tråden utan bara första och sista sidan.

Jag har en häst som står själv. Jag skulle väldigt gärna vilja att han kunde gå med de andra två hästarna i stallet, men det fungerar inte. Han har gått själv från att hans mamma dog precis efter att han blivit avvänjd tills dess att jag hämtade honom på foder då han var fem och ett halvt år gammal. I första stallet jag hade honom i fick han gå själv igen på grund av att han var hingst och alla andra (sju) hästar var ston. Han fick då gå i en helt underbar hage med mycket skog och kuperad mark med även platta ytor där han kunde springa omkring. Hagen var också härligt stor. Tyvärr kunde vi inte stå kvar där eftersom han vart så stressad över att ha koll på alla "sina" ston, även om de inte gick i samma hage (stona gick i en hage som gick runt hans, hans hage var alltså som en liten ö i mitten av deras). Han kastrerades men det blev inte bättre så vi flyttade.

I det andra stallet jag hade honom i fick han först gå själv i en hage bredvid de andra hästarna för att de skulle lära känna varandra. Allting gick bra så vi bestämde oss för att släppa ihop dem på sommarbetet. Denna hage va också gigantiskt stor och helt underbar, men någonting gick snett. Stallägarens valack, som var mycket ranghög, jagade ut stallägarens andra häst och min häst ur hagen. Varför båda hästarna blev utjagade vet vi inte. Stallägrens sto och min häst gick ganska bra ihop, men tyvärr vart vi tvungna att flytta igen (bråk i stallet om i stort sett allting vilket gjorde att jag inte orkade med längre, även om det var bra för min häst).

I det tredje stallet, som vi står i nu, bodde det en häst som stått själv i tre år innan vi kom dit. Vi släppte ihop dem och visst, det vart lite gruff och bråk men inget allvarligt, inga skador förutm lite småsår. Vi tänkte att vi skulle ge dem lite tid och se hur de kom överrens. Båda hästarna hade ju stått själva så vi trodde att de behövde "vänja sej" med att gå med en annan häst. De gick i samma hage, denna lite mindre och mycket tråkigare, i en månad och det gick bra. Sen kom det en till häst till stallet och då brakade helvetet lös. Min häst vart ett monster, jagade ut den nya hästen ur hagen och mobabde honom totalt. Den nya hästen hade sår över hela sej så ägaren valde att inte ha honom i samma hage som min, vilket jag kan förstå. Vi gjorde då så att de fick gå varannan dag själv och varannan dag med stallägarens häst. Detta funkade ganska bra tills min häst började göra samma sak med stallägarens häst. Då fick han gå själv på heltid.

Jag fick nyss kontakt med ägaren till ett helsyskon till min häst och hon berättade att hennes häst inte går att ha ihop med någon häst alls. Han mobbade, sparkade och jagade alla hästar. De provade många olika flockkombinationer och flyttade runt för att hitta en hästkompis åt honom. Men efter att ha försökt i två år gav de upp och han fick gå själv.

Pratade med uppfödaren häromdagen och hon sa att min hästs pappa varit likadan, han gick inte ihop med andra hästar alls. Jag antar att kombinationen av gener eller vad man ska säga och det faktum att han gått ensam så mycket gör att han inte klarar av andar hästar. Nu när han går själv har jag märkt att han har blivit mycket lugnare, förut var han alltid stressad när man hämtade honom ur hagen. Han har också blivit mycket lugnare när det kommer till fodringar eftersom han inte behöver vakta maten eller dela med sej av den längre.

Som sagt skulle jag gärna vilja ha honom tillsammans med andra hästar, men jag känner att jag inte vill ha fler skador på mitt samvete plus att han är så mycket lugnare nu när han går själv.

Oj, vad långt detta vart, ni får ursäkta mej ;) Om någon mot all förmodan har några tips på hur man kan få honom att fungera med andra hästar så mottages det tacksamt! När man rider eller hanterar honom är det inte alls samma problem, då är han som en ängel...

Jag syftar på just de faktum att du skrev att hästen var själv i en väldigt liten och tråkig hage, vilken häst skulle inte tycka att det var skit??

Alla mina hästar går i "roliga" hagar med mkt att pilla och syssla med. Även i de hagarna när de är fler än 2 hästar.

Och jag kanske hade skäl till att ha honom i den där hagen?

Det kan ju faktiskt vara så att bara för att häste inte fungerar i en flock och blir klassad som"dum" behöver det ju inte vara så i en annan flock.
Tyvärr är det oftast vi människor som har skapat dessa "dumma" hästar. En häst som gått i flock hela sitt liv beter sig inte så.

MVH Russin8

Ja det förstår väl jag med att någonstanns finns det ju någon häst som passar ihop med en "dum", och med "dum" menar jag med en häst som inte fungerar bra i flock. Vet inte vad man ska kalla en sån häst så därför skriver jag "dum".

Valacken i vårt stall är uppfödd hos oss, har gått i flock som unghäst, varit iväg på träning (trav) och där vet jag inte hurvida han har haft sällskap eller ej. Hos oss har han fungerat ok med andra hästar förut, stoet han jagade har han fungerat fin fint med förut så varför flippar han ut då? Att han har vallat osv förut är väl en grej men jaga halft om halft livet ur andra är för mig en annan. Han har gått med mitt sto som har föl nu förut men jag släpper inte in honom till dem nu, vem vet vad han gör? Hingsten går med 4åringen som har en senskada, det är ingen bra ide å riskerar att 4åringen jagas runt så att skadan förvärras istället för fortsatt läkning. Min unghäst är ranglåg som hon är å fungerar fint med sin "sällskapsdam" och har funnit ro så där vill jag inte ha honom.

ska denna häst få sällskap så får hästägaren antingen flytta honom eller vänta tills 4 åringens sena är helt återställd. Alt skaffa en häst till sällskap till honom.

Min fråga var ju hur många som var intresserade av att ta emot en sån här häst? Vem vet han kanske aldrig gör om det, vilket jag verkligen hoppas. Men vill jag ta risken? Nej tyvärr.

Givetvis har inte människan uppfunnit flockliv.....är väl ganska självklart. Men det är ju människan som utifrån sitt eget tyckande bestämmer hur deras häst ska ha det. Vare sig det är flock, ensam två och två o.s.v. Om hästen synbart inte trivs så kan jag ju inte promt hålla fast vid att den är ett flockdjur och låta den gå i flock om hästen själv tydligt "undanber" sig den förmånen. Hoppas att du nu förstod hur jag menar?

Jag förstår vad du menar. Vad jag menar är att man för att komma till orsaken till problemet måste gå ett eller flera steg tillbaka i den "dumma" hästens historia. En häst som från början gått i flock och lärt sig hästars språk och sociala beteende har inga problem med att gå med andra hästar, den gör det eftersom flockdjur går i flock och alltid har gjort det, inte för att ägaren vill det. Tyvärr är det så att många formar om hästarna för att det ska passa deras personliga åsikt i sammanhanget och bryr sig mindre om hur det påverkar hästen. Självklart har man häst inte bara för hästens skull men jag kan inte se hur det skulle vara ett hinder för arbetet med hästen att de får vara hästar i flock på sin "fritid". Jag kan inte heller för mitt liv begripa hur det kan vara så stökigt i hagarna i vårt avlånga land. Det måste finnas många hästar som av olika anledning mår mycket dåligt om man ska tro alla skräckhistorier som berättas. Har haft alla kön på hästar och många olika raser och inte sett något av det som beskrivs här. Måste haft en verklig tur.;)

Men valacken i vårt stall har ju alltid gått med sällskap så varför beter han sig så här då? Kollar man hans historia har han varit "värst" när han har fått för hög kraftfodergiva, lite motion och stimulans, men nu när han fick ett spel stämmer inte det som brukar vara "vanliga" faktorer för att han ska vara "besvärlig". Han tränas 4-5 dagar i veckan, varav ett snabbjobb plus varierat hårt som lätt arbete, kraften reglerat efter honom, är ute från morgon till kväll så normalt för den här hästen borde han vara lugn. Hästen ska kollas upp, han kan ju ha ont någonstanns. Men hur logiskt är det att om han har ont, att han ska kuta runt som en tok och jaga andra hästar?

Vi har aldrig haft det här problemet förut och jag tycker att det är mycket tråkigt även om det inte är min häst.

Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Då tycker jag man lika gärna kan sluta att tävla...
Har man en sådan porslins häst så hur i hela friden klarar den av att ridas då?
Måste bara hoppa in lite i discussionen. Porslinshäst ? Nej, men en tävlingshäst är mkt dyr, och ägarna har offtast lagt ner mkt pengar under åren i träning för bra tränare. Vårt quartersto går ensam med hästkompisar bredvid sig och trivs toppen en av de gladaste o lättaste hästarna. Skulle inte riskera hennes tävlingssäsong nu efter vinterns och vårens träning, lägger ut 1400 kr för TVÅ träningspass.
En hästägare släppte i hop två ston för 3 veckor sedan och efter 5 dagar hade ena stoet en svår sparkskada på bakknät som efter 2 veckors tid nu ännu inte är läkt. Så offtast är det en fråga om att minimera skaderiskerna och att inte förlora sina pengar som vi har de ensamma. Det kanske inte är så shysst men så länge de är välvårdade och mår bra och inte stressar runt är det helt okey, tycker jag.:rofl:

Måste bara hoppa in lite i discussionen. Porslinshäst ? Nej, men en tävlingshäst är mkt dyr, och ägarna har offtast lagt ner mkt pengar under åren i träning för bra tränare. Vårt quartersto går ensam med hästkompisar bredvid sig och trivs toppen en av de gladaste o lättaste hästarna. Skulle inte riskera hennes tävlingssäsong nu efter vinterns och vårens träning, lägger ut 1400 kr för TVÅ träningspass.
En hästägare släppte i hop två ston för 3 veckor sedan och efter 5 dagar hade ena stoet en svår sparkskada på bakknät som efter 2 veckors tid nu ännu inte är läkt. Så offtast är det en fråga om att minimera skaderiskerna och att inte förlora sina pengar som vi har de ensamma. Det kanske inte är så shysst men så länge de är välvårdade och mår bra och inte stressar runt är det helt okey, tycker jag.:rofl:

Inte förlora pengar.... Då va vi där igen, egoistiska människor... Bara för att vi vill tävla så ska hästarna gå ensamma... Det är det dåligaste argumentet för ensam gående hästar jag vet....
Du vill inte riskerar hennes tävlingssäsong:cool: Vad tror du hästen helst vill?

MVH Russin8

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama