Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Men under vår och höst när det inte är brodd tider, varför går dom själva då?
Jag har så svårt att förstå varför man låter hästar gå en och en i små hagar:confused: Och om man har en flock som är väl fungerande så blir det oftast inga skador.
Men om jag nu tycker att det är sämre att låta hästar gå själv så måste jag ju få säga det?!

OT.
Va inne och kollade på din hemsida, du har ett jätte fint stall:) Vill ha:)

MVH Russin8

För att dom fortfarande har skor på sig, när det är betesdax så rycker jag av dom skorna och våra egna hästar går på bete tillsammans. Något annat som man ska väga in är ju att alla inte har möjlighet att ha stora naturhagar där hästarna får mer space, inkl. mig själv. Största delen av vår mark runt gården är betesmark sommartid för 70 kor och 130 ungnöt samt hästarna.

OT. Tack för det! :) Jo vi är nöjda med stallet, inte för att det var något fel på det gamla heller men våra små kvigor behövde mer plats under tak samt att betet måste utökas. Så då gjorde vi nytt stall och nya hagar till pållarna i utbyte mot gamla stallet för "nötterna". :)

Kicki :)

personligen tycker jag att hästar ska få gå tillsammans. De är ju flockdjur och mår inte bra av att inte ha kontakt med varandra. De missar ju massor om de inte får gå ihop med andra hästar. Det har jag märkt på min 7-åring som är importerad från belgien. DÄr stog han bara i box hela dagarna och fick ingen kontakt med andra hästar. När han sedan kom till mig och släpptes i en stor hage med mina andra hästar visste han inte hur han skulle bete sig. Han hade inget "hästspråk"! och det har tagit lång tid för honom att anpassa sig och förstå andra hästar. SÅ tycker inte jag att det ska vara!

Precis så är min också.. hon fattar ingenting av de andra hästarnas språk.. hon bara står där och ser dum ut..:p :crazy:

Sedan går jag lite OT och undrar till alla här i tråden om ni håller era katter inomhus? Man vill väl inte riskera att de blir överkörda av en bil, vilket är något som händer hela tiden.
Eller ser ni till kattens bästa och skyddar den från skador?

som svar till din fråga..Min katt får gå in o ut som det passar den lille fluffige herren..

Min personliga uppfattning när det gäller hästar är att de ska ivf ha sällskap när de går i hagen. Mitt "gammla" sto på 10år är världens snällaste mot alla hästar utom min 5åring, den är hon inte vidare förtjust i. Detta tror jag är pga avundsjuka, det är min teori. Mitt äldre sto kör iväg unghästen vid höutfodring i hagen, från vattnet, och har bitit sönder ett täcke för henne, denna häst har aldrig bitit sönder något täcke förut. Men det går aldrig över gränsen, unghästen flyttar på sig och är hon inte tillräckligt snabb så kanske ett täcke går eller hon får ett bett i rumpan, den äldre slutar när unghästen flyttar sig, ingen big deal alltså. Detta anser jag vara ett sunt betende från hästars sida, alltså äldre säger åt yngre, yngre flyttar sig, äldre häst slutar.

Men så finns det såna hästar som jag skrivit i tidigare inlägg som jagar och inte ger sig. Om det är pga överfodring, brist på sysselsättnig you name it spelar ingen roll för mig. Jag vill inte utsätta mina hästar för någon sån här häst. Oavsett man anser att betendet är ägaren eller hästens fel spelar ingen roll. Mina hästar ska inte bli drabbade.

Skulle ni som argumenterar mot att ha hästar själva, välja att ha era hästar ihop med en "huligan" som skadar era hästar i hagen? Och då menar jag med hästar som inte har sunt hästvett och inte ger sig när den andre hästen "flyr"? Detta för att någon annans "huliganhäst" ska få ha sällskap?

Senast ändrad:

Men så finns det såna hästar som jag skrivit i tidigare inlägg som jagar och inte ger sig. Om det är pga överfodring, brist på sysselsättnig you name it spelar ingen roll för mig. Jag vill inte utsätta mina hästar för någon sån här häst. Oavsett man anser att betendet är ägaren eller hästens fel spelar ingen roll. Mina hästar ska inte bli drabbade.

Skulle ni som argumenterar mot att ha hästar själva, välja att ha era hästar ihop med en "huligan" som skadar era hästar i hagen? Och då menar jag med hästar som inte har sunt hästvett och inte ger sig när den andre hästen "flyr"? Detta för att någon annans "huliganhäst" ska få ha sällskap?

Men vilket trist exempel! du får det att låta som det är ytterst vanligt med "Huliganhästar". det är vågar jag påstå EN procent av hästarna som är sådana. så som svar på din fråga så NEJ jag skulle inte utsätta min egen häst för en sådan, men eftersom det är 1% som sagt av hästar, så finns det gott om annat sällskap åt min häst som alternativ. För ensam skulle jag inte ha honom.

Nej, jag skulle aldrig ha min häst ihop med en sådan, jag skulle skaffa annat hästsällskap som är vettigt och om det inte fanns det i stallet jag står i skulle jag byta.

Mitt d-ponny sto står själv i hagen men har hästar runt omkring sig, hon er ut att trivas alledens utmärkt med de. men ska ha henne med en till häst på sommarbete i sommar om dem funkar ihop,

Jag anser inte att det är vanligt med "huliganhästar", den som är i vårt stall har aldrig gått över gränsen så här grovt men nu gjorde han det för några veckor sen. att han har varit jobbig med sitt vallande osv e en sak men att gå över gränsen är en annan. De flesta hästar passar ihop med någon häst är MIN erfarenhet.

varför jag skrev mitt förra inlägg med fråga var för att jag tyckte att det var ett himla tjatande mot midnight rags som tydligen har en häst som inte är snäll och att den går själv.Hur lätt är det att flytta en sådan häst undrar jag? För man är väl ärlig och talar om orsaken till varför man flyttar den? Vet inte om jag hade varit så sugen på att ta emot en sån häst till vårt stall.

Jag har tidigare skrivit i mina inlägg att jag inte gillar att ha hästar ensamma och nu är det första gången, men som jag tror att jag tidigare nämnt överväger vi att släppa ihop valacken på sommarbete med andra å se hur det fungerar.

Senast ändrad:

Nej precis, det är många som resonerar som du, att man inte vill ha sin häst med någon häst som inte är snäll, jag likadant. Så hur lätt blir det för hästägaren att få sällskap till sin "dumma" häst?

Ok då är jag helt med, har inte läst hälften av tjafset om jag ska vara ärlig så jag missade att det var det du kommenterade. :bow:

Jag anser inte att det är vanligt med "huliganhästar", den som är i vårt stall har aldrig gått över gränsen så här grovt men nu gjorde han det för några veckor sen. att han har varit jobbig med sitt vallande osv e en sak men att gå över gränsen är en annan. De flesta hästar passar ihop med någon häst är MIN erfarenhet.

varför jag skrev mitt förra inlägg med fråga var för att jag tyckte att det var ett himla tjatande mot midnight rags som tydligen har en häst som inte är snäll och att den går själv.Hur lätt är det att flytta en sådan häst undrar jag? För man är väl ärlig och talar om orsaken till varför man flyttar den? Vet inte om jag hade varit så sugen på att ta emot en sån häst till vårt stall.

Jag har tidigare skrivit i mina inlägg att jag inte gillar att ha hästar ensamma och nu är det första gången, men som jag tror att jag tidigare nämnt överväger vi att släppa ihop valacken på sommarbete med andra å se hur det fungerar.

Jag har under snart 20år tävlat fälttävlan och hoppning och har aldrig råkat ut för någon allvarlig skada (ta i trä!), däremot en hel del väldigt otrevliga hagskador :crazy:

Och jo mina går ute i hage, men alla går inte med varandra dock.

Jag har bara en fråga; hur länge går din "ensamhäst" ute och vilka stimulin har h*n att tillgå?

Nu har jag suttit och läst igenom tråden, alla inlägg (betydligt mer intressant än disken...)

Jag har själv varit med om flockar som inte fungerat bra ihop, där en individ blivit utvallad ut hagen, aggressiva, hästar, skygga hästar etc etc.

men jag anser inte att det är försvarbart att låta sin häst gå ensam (m man inte gjort allt för att få det att fungera med andra hästar)

hästens behov av sällskap går inte att avläsa genom att man tittar på sin häst och tycker h*n SER lycklig ut.
Hästar ska gå i flock från det att de är föl och livet ut, att isolera och vaddera sina hästar är bara så fel som det kan bli.

etologers studier visar på vikten av att hästen får röra på sig, äta och umgås större delen av dygnet. En belgisk studie visade att unghästar på lösdrift utvecklades bättre, musklade sig bättre och skadefrekvensen var LÄGRE än hos unghästar som stod på box/rasthage (ensamma) och tränades.

Har man en mycket stökig flock, försök ordna om den, runda hören på hagen så att en ranglåg inte kan bli trängd

Om en ranghög vallar oavbrutet så är det för att den ranglåge inte förflyttar sig tillräckligt långt bort:man har för liten hage.

Men precis som vissa skriver; det finns hästar som av olika skäl inte kan gå med andra och det är här avel och hästhållning är viktig, utan sunt påbrå och "uppfostran" klart att problemindivider med dåligt språk kommer att förekomma!

men med tillräckliga ytor, kompisar och stimulin=frisk och lycklig häst.

I en studie som jag och några klasskamrater uteförde (visserligen projekt i gymnasiet) så syntes det tydligt ett samband mellan stereotypier, låg beteendefrekvens och hagar utan gräs och vänner!

hellre en olycka än en olycklig häst!

Jag har en halvblodsvalack som går ensam just nu och har gjort det ett tag nu. Han gör det av skäl som man kanske inte hade fattat om man inte är berörd själv utav det.

Det är såhär att han har alltid gått med andra hästar och jag vill att han ska göra det men det pågår lite konflikter mellan människorna i stallet.
Jag tyckte inte att det gjorde nått att dem var dumma mot mig, men när alla gaddade ihop sig mot mig och sa att min häst var "dum", "hade sönder täcken", "stressade" sig hagkompis och att han åt upp den andras mat så han blev mager ( vilket han inte gjorde för han lämnar alltid mat och jag fick slänga ca. 4 kärror hö varje dag från hagen ) sen blev det nog. Då flyttade den andra hästen ifrån den hagen så nu går min Kung ensam i en gigantisk hage. Han kanske ser andra hästar om han går iväg en bit men inte annars.
Han har inte verkat bry sig så mkt men han springer mkt mer vilket jag inte tkr är bra p.g.a. skaderisk ( han går i en väldigt kupperad hage ).
Okej han har svårt att gå med ston för han har en tendens att betäcka dessa men jag har aldrig sett att han har varit dum mot en annan häst utan anledning.

Så det finns många olika anledningar till att en häst går själv. I mitt fall håller vi på att lösa det hela men vi vet inte riktigt hur. Jag tycker om stallet och hagarna är bra, men människorna kan man knappt stå ut med.
Sen tkr jag att man ska ta hänsyn till hur hästen som individ funkar, om det är så att en häst inte kan/vill gå med andra hästar då ska den inte behöva göra det heller.

Jag säger som så. Tänk på hästen som individ istället för att tänka på vad DU tror är bäst för hästen.

/ Thea.

I vårt stall har vi galler mella hästarna så dem har alltid kontakt med varandra på natten.
Men för några år sen så hade vi en incident i stallet. Det var ett sto och en valack som stod brevid varandra och man hade väl märkt emellanåt att hon hade varit lite sur på honom men inte nänmvärt. En dag när man kom ut till stallet hade hon sparkat sönder nästan hela väggen och spräckt betongskivorna utåt ! Själv blev hon inte skadad som tur var men vi fick sätta en platta mellan dem så dem inte kunde se varandra.
Vissa hästar kan också vilja vara ifred och vara lite själva, så dem kräver nog inte alltid fysisk kontakt.
Min egen häst han går ofta själv när han har kompis i hagen också.
/ Thea.

I vårt stall har vi galler mella hästarna så dem har alltid kontakt med varandra på natten.
Men för några år sen så hade vi en incident i stallet. Det var ett sto och en valack som stod brevid varandra och man hade väl märkt emellanåt att hon hade varit lite sur på honom men inte nänmvärt. En dag när man kom ut till stallet hade hon sparkat sönder nästan hela väggen och spräckt betongskivorna utåt ! Själv blev hon inte skadad som tur var men vi fick sätta en platta mellan dem så dem inte kunde se varandra.
Vissa hästar kan också vilja vara ifred och vara lite själva, så dem kräver nog inte alltid fysisk kontakt.
Min egen häst han går ofta själv när han har kompis i hagen också.
/ Thea.
Häst i box blir ju ett mer revirstänkande djur eftersom det dels är en mindre yta, de kan inte komma därifrån och de fodras där vilket även i hagen ken ge upphov till bråk innan alla hittat sin plats. Med andra ord en trängd situation på en starkt begränsad yta.

Nu har jag suttit och läst igenom tråden, alla inlägg (betydligt mer intressant än disken...)

Jag har själv varit med om flockar som inte fungerat bra ihop, där en individ blivit utvallad ut hagen, aggressiva, hästar, skygga hästar etc etc.

men jag anser inte att det är försvarbart att låta sin häst gå ensam (m man inte gjort allt för att få det att fungera med andra hästar)

hästens behov av sällskap går inte att avläsa genom att man tittar på sin häst och tycker h*n SER lycklig ut.
Hästar ska gå i flock från det att de är föl och livet ut, att isolera och vaddera sina hästar är bara så fel som det kan bli.

etologers studier visar på vikten av att hästen får röra på sig, äta och umgås större delen av dygnet. En belgisk studie visade att unghästar på lösdrift utvecklades bättre, musklade sig bättre och skadefrekvensen var LÄGRE än hos unghästar som stod på box/rasthage (ensamma) och tränades.

Har man en mycket stökig flock, försök ordna om den, runda hören på hagen så att en ranglåg inte kan bli trängd

Om en ranghög vallar oavbrutet så är det för att den ranglåge inte förflyttar sig tillräckligt långt bort:man har för liten hage.

Men precis som vissa skriver; det finns hästar som av olika skäl inte kan gå med andra och det är här avel och hästhållning är viktig, utan sunt påbrå och "uppfostran" klart att problemindivider med dåligt språk kommer att förekomma!

I en studie som jag och några klasskamrater uteförde (visserligen projekt i gymnasiet) så syntes det tydligt ett samband mellan stereotypier, låg beteendefrekvens och hagar utan gräs och vänner!

Kloka och tänkvärda ord.:bow: :bow: :bow:

*knapplån*

Rent generellt så tror jag att de flesta hästar mår bäst när de går ihop med i alla fall en annan häst.

Sen kan det alltid finnas undantag och ibland så måste man pussla lite för att få en flock att fungera riktigt bra. Vissa individer går sämre ihop, precis som med människor.

Men något som är väldigt viktigt är hur hagen ser ut och vad man har för rutiner i hagen. Har man tex en hage som är så stor att varje häst får runt 1 hektar där det inte är en lervälling så kan man ha i princip vilka hästar som helst ihop (med undantag av hingst, de kan ju vara lite speciella).

Har man däremot små grushagar på kanske 10 gånger 20 m är det med stor tvekan man kan ha hästar ihop med andra. Om man då dessutom fodrar ute i hagen så är risken stor att det blir slagsmål om maten = hög skaderisk.

Så det finns några variabler att ta hänsyn till: storleken på hagen, hagens utformning, konkurens om maten och olika individer.

Ju större och bättre hage dessto lättare att ha hästarna ihop och även mindre skaderisk.

Mvh

Tora

Jag har bara en fråga; hur länge går din "ensamhäst" ute och vilka stimulin har h*n att tillgå?

Hon går ute varje dag från kl 7.30-16.00. Eftersom hon inte går ihop med andra rent mentalt så fungerar hon utmärkt själv. Hon går dock i hage nära de andra och har hela tiden kontakt med dem.

Vad menar du med stimulin?? i vilken form?

Tycker du verkligen att det är försvarsbart att veta att den hästen blir utfryst eller att du vet att den kommer att skada någon annan häst??

Nu vet jag inte vilka referenser du har, men man kan betydligt säkert utläsa på sin häst genom träningen om den mår bra eller inte.

Har man inte erfarenhet av tränade hästar så är det svårt att veta!

Det är väl INGEN som motsatt sig att unghästar inte skulle få gå på lösdrift??

Kom gärna tillbaka med en forskningsrapport om hur vuxna hästar med redan invant beteende skulle fungera.

Tyvärr är ju verkligheten idag att man inte på vissa ställen kan få speciellt mkt mark och därför kan man kanske inte ha dessa enorma hagar som skulel behövas för att ranglåga eller utstötta hästar skulle kunna komma undan

Hästar som tränas och får hög kondition har andra behov än att bara gå i hage.

Det tror jag inte alls på, det finns precis likamånga tvärtom. Jag tror betydligt mer på att RÄTT skötsel och omvårdnad ger betydligt friskare och gladare hästar än just bara hagvistelse och kompisar

Jag kan ge dig lite annat material. Hästar kan ha beteendestörningar på lösdrift också.

Nyfiken blir jag på hur många stall var ni på?? Och vilken typ av stall?

Tror du verkligen på detta själv??? Hur många skadade hästar har du mött?? Antagligen inte många eftersom du skriver detta påståendet

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama