Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Inte förlora pengar.... Då va vi där igen, egoistiska människor... Bara för att vi vill tävla så ska hästarna gå ensamma... Det är det dåligaste argumentet för ensam gående hästar jag vet....
Du vill inte riskerar hennes tävlingssäsong:cool: Vad tror du hästen helst vill?

MVH Russin8
Hästen vill säkert gå med kompisar:rofl: Men hon används för träning och tävling och vi har inte fött upp henne för dyra pengar för att ev skadas och stå i en sjukbox eller vid svårare skada skjutas på stallplan. Hon är uppfödd för att användas fullt ut hel och frisk många år frammåt.:love:

Att just den hästen gör så kan jag tyvärr inte svara på (vore ju bra om jag kunde det för då skulle du ju ha ett problem mindre:) ). Det finns ju alltid undantag, vem vet vad som försigår i huvudet på den hästen.
Att det finns hästar som inte klarar att gå själva kommer vi aldrig i från.
Om det hade varit min häst och han inte passat in i någon flock i det stallet så hade jag nog försökt att hitta något annat ställe att ha honom på.

Min valack jag har har alltid gått i flock, är uppvuxen i en hingst flock tills han va fyra år.
När man släpper in nya hästar till honom så jagar han undan dom från flocken och så får dom gå ett par dagar tills han tillåter dom att komma fram. Det är ett beteende som jag även såg i hingst flocken.
Det är ledarens sätt att kolla upp nykomlingen. Sen efter några dagar är han jätte snäll. Men ser man honom på en gång så skulle nog många uppfatta honom som elak eller "dum".
Annars fungerar han jätte bra i flock och kommer det någon som är högre i rang än vad han är så flyttar han på sig.

MVH Russin8

Hästen vill säkert gå med kompisar:rofl: Men hon används för träning och tävling och vi har inte fött upp henne för dyra pengar för att ev skadas och stå i en sjukbox eller vid svårare skada skjutas på stallplan. Hon är uppfödd för att användas fullt ut hel och frisk många år frammåt.:love:

Det är ju just det resonomanget som är så fel. Kan du inte hitta någon lugn och sansad häst som hon kan gå tillsammans med så hon får vara häst?

Jag tycker synd om honom som får gå själv. Men som sagt, han e inte min häst så jag kan ju inte bestämma att ägaren ska flytta på honom. Vi vill ju inte bli av med ägaren från vårt stall men om ägaren nu skulle bestämma sig för att flytta honom förstår jag det beslutet även om det är tråkigt för oss människor. Jag vet att hon har funderingar på att låna en sommarhäst och det är bara att hoppas att hon får tag i en.

Det är inte lätt med hästar alla gånger.

Det är bra med ett mål men undrar om hästen tycker lika...:crazy: Hon är ju huvudpersonen i sitt liv och kanske skulle trivas med att vara häst också, inte bara "tävlingsmaskin". Som jag sagt förut, förstår inte varför det ena måste utesluta det andra.;)

Det är ju just det resonomanget som är så fel. Kan du inte hitta någon lugn och sansad häst som hon kan gå tillsammans med så hon får vara häst?
Jusst nu finns det tyvärr ingen som passar , stona är för kaxiga och sparkas för glatta livet de är för tuffa. Möjligtvis det stoet som nu är skadat pga spark skulle hon kunna gå med men:( det stoet är en fånghäst och kan inte äta så mkt som vår häst gjör ute. Ev finns det en snäll vallack men:( den hästen får heller inte äta så mkt ute som vår häst gjör. Men ev ska hon få gå med honom i Juli då de kan knapra på det gröna tillsammans , funkar de bra och han är snäll kan de ev fortsätta att gå i hop. Håller med om att hästarna mår bäst med kompis men:( man är alltid livrädd för skador och att de stoppar fortsatt träning. Hon har inte alltid gått ensam , är uppfödd med kompis och fått gå med en snäll kompis som nu tyvärr har flyttat ur stallet.

Senast ändrad av en moderator:

Syrran ordnade med just det för det dräktiga stoet, en lugn fjorda intog hagen i lugn och värdig stil ända tills helt plötsligt hon ansåg att det dräktiga stoet stod för nära nåt ätbart och vi får idag vara glada över att benet höll så pass att dräktigheten fortgår. Ridbarheten är det nog värre med:cool: . Kan ju lugnt säga att fjordan därefter fick gå i egen hage och det dräktiga stoet fick vänta tills träningen av min unghäst blev klar så hon fick ha henne som sällskap istället...hon har ännu inte sparkat ut mot någon häst och det fungerar bra.

Men, som sagt...ridkarriären ser ut att vara slut för stoet...får se vad som sker när fölet är avvant...kan ju tillägga att både fjorda och det dräktiga stoet (även min unghäst) är barfota, vilket vi är tacksamma för idag...

Senast ändrad:

Va tråkigt för er!
Men olyckor händer ju alltid och ska man tänka som så kan man ju aldrig varken rida eller släppa hästen i någon hage....

Men det är synd när man tror att man man har minimerat risken, och så händer det ändå. Hoppas ändå att stoet repar sig.

MVH Russin8

Alla våra hästar går i varsin tråkig frimärkshage. Ska flytta min nu vilket ska bli skönt. Men till saken!.Stallägaren flyttade ner sina två hästar till en större beteshage kanske bara 10 m från dom andra hästarna. Men ena hästen var som galen! Han varken brydde sig om kompisen i hagen eller gräset han ville upp till sin frimärkshage och stå med dom andra. Han har hållt på såhär varje gång hon försökt så nu får han alltså stå där uppe i den tråkiga leriga hagen precis som han vill. För han blir helt kolugn när han får komma dit.

Vad tror ni om det?... Min häst skulle då aldrig göra så:O...

Förmodligen ville han tillbaka till sin flock, ifall frimärkshagarna skulle vara precis utanför gräshagen tror jag inte han skulle reagera.

Dom är ju i princip det...men men kanske får långt ändå tydligen=p.

Såg det nu när jag läst inlägget en gång till. :o
Då är min andra förklaring att hästar är vanedjur och känner sig trygga med det som är vant oavsett om det är sämre för dem.
En häst som aldrig varit i hage kan ju bli skräckslagen och knappt våga röra sig från staketet först.
Om jag var stallägaren hade jag försökt vänja hästen med att bara vara i den hagen kanske 1 timme per dag och sedan öka på efterhand.

Såg det nu när jag läst inlägget en gång till. :o
Då är min andra förklaring att hästar är vanedjur och känner sig trygga med det som är vant oavsett om det är sämre för dem.
En häst som aldrig varit i hage kan ju bli skräckslagen och knappt våga röra sig från staketet först.
Om jag var stallägaren hade jag försökt vänja hästen med att bara vara i den hagen kanske 1 timme per dag och sedan öka på efterhand.
Det låter klokt. Som du säger hästar är vanedjur och mycket beroende av sina rutiner. Naturligtvis med individuella skillnader. Hade ett fullblodssto en gång som kom från "banan". Hon vågade inte gå på gräs!!! Då är det illa.:rofl: Det tog nästan en månad innan hon upptäckte det underbara med det. Litet sidospår och sorry för inhoppet.;)

Hejsan!

I stallet där jag har min häst så är det bara 2 hästar, och den ena har haft fång flera ggr så hon går i en grushage från vår till höst.Och ska jag vara helt ärlig så tror jag att min lilla gubbe tycker det är ganska skönt:idea:,för andra halvåret går dom tillsammans och då blir han hunsad rätt så bra eftersom han är ranglåg.:smirk:
Tror inte att han lider ett endaste dugg.:D

Hästar är flockdjur och måste gå med andra hästar!!

Det berorpå vad man har för häst men alla hästar jag har så har det gått bra fast det bästa är ju att ha dem tillsammans men om man måste ha dem själv eller tycker att det är mer nödvändigt så brukar det gå fast vissa funkar även inte att ha själv tex om de jämt gått med en häst i hage & sedasn får det inte längre så kan det vara ett problem men du får prova dej fram, det är den enda lösningen.

Hästar är flockdjur och måste gå med andra hästar!!
Försök lär min märr det då för hon hoppar ut från hagen om hon måste gå med andra hästar nån längre tid. Jag har ingen el i staketet som dessutom är så lågt att hon bara kan kliva över det om hon skulle vilja utforska grannarnas hästar men på dom 16 år som hon varit här så har hon inte gått ut mer än en gång, och då kom hon och sa till att jag måste stänga grinden som stått öppen nån vecka för att annars kunde det ju gå in nån annan häst i hagen.:eek:

Min häst går också ensam.. Han har inte några hästkompisar förrän på 3 km avstånd ungefär.. Men dock har han 20 hundar omkring sej.. Men det mår han bra av.. Men hundarna är väl kanske som små Shettisar för honom:rofl:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama