Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Vår häst går ensam i hagen (pga skaderisken) men hon har hästkompisar på båda sidorna om sin stora hage. Hon verkar trivas mkt bra och är alldrig orolig.

Ja jag läste, JAG tolkade personens inlägg att dennes häst var elak mot andra hästar, därför går den själv. Och sedan tycker personen ifråga att detta är bekvämt, men orsaken till ensamheten är inte av bekvämlighet. Men jag kan ju ha fel oxå..

Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Då tycker jag man lika gärna kan sluta att tävla...
Har man en sådan porslins häst så hur i hela friden klarar den av att ridas då?

Om du läser alla inlägg rörande Midnight Rags häst så låg det i grunden att den var inte snäll mot andra hästar, vilket skapade problem. Ur det inlägget är det flera inlägg gjorda på diverse utplockade bitar.

Kicki :)

Om DU läser hennes inlägg ordentligt så är det för att hon ska tävla hästen, vilket blir svårt om den är skadad. Det är är tydligt att alla som inte har din hästhållning är totala egoister! Isf. är vi väl ALLA egoister som har häst?? Varför har vi häst egentligen, för att en häst ska få någonstans att bo så att den "slipper att bo i skogen" eller för att VI vill ha en häst att rida, köra, tävla? Om du nu vill vara fri från egoism släpp din häst fri. :smirk: Du verkar mest ute efter att få klanka på folk som inte delar din uppfattning.

Kicki

Men just det argumentet att man har hästen själv för att man ska tävla tycker jag är egoistiskt... Man måste låta hästarna vara hästar så långt man kan. Och då ska man inte låta dom gå sjävla, den grundläggande saken att dom är flockdjur försvinner väl inte bara för att man tävlar.
Du har väl ingen aning om hur jag har mina hästar förutom att jag aldrig skulle låta dom gå själva bara för att det passar mig bättre.
Sen finns det ju mycket värre saker man kan utsätta sin häst för än att gå själv, men det var ju inte det den här tråden handlade om. Och jag har väl rätt att tycka vad jag vill utrycka det utan att du säger att jag klankar på folk, du gör ju precis samma sak på mig nu:cool:

MVH Russin8

Vad jag menar med BEKVÄMT är just för att han inte ska skada andra hästar eller sig själv. Inte för min egen skull.
Jag har varken tid eller list att behöva plåstra om hästar/ringa Vet för att min häst ska behöva gå med andra.

Han ska tävlas snart och ligger nu i hårdträning, en skada förstör allt de jobb jag lagt ut. Plus att jag inte vill riskera att han skadar andra hästar, vilket han gör om han går med dom.

Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?

Han är absolut inte gjord av porslin, men en häst tål inte heller hur mycket som helst. Jag har inte bara han att tänka på, har även fler hästar som jag inte vill ha skador på. Han är en riktig jävel i hagen, det underlättar för mig om jag slipper ringa Vet just för att han ska gå med andra hästar.

Han har det kanonbra utan sällskap i hagen och mina andra hästar har det kanonbra utan honom i deras hage.

Men just det argumentet att man har hästen själv för att man ska tävla tycker jag är egoistiskt... Man måste låta hästarna vara hästar så långt man kan. Och då ska man inte låta dom gå sjävla, den grundläggande saken att dom är flockdjur försvinner väl inte bara för att man tävlar.
Du har väl ingen aning om hur jag har mina hästar förutom att jag aldrig skulle låta dom gå själva bara för att det passar mig bättre.
Sen finns det ju mycket värre saker man kan utsätta sin häst för än att gå själv, men det var ju inte det den här tråden handlade om. Och jag har väl rätt att tycka vad jag vill utrycka det utan att du säger att jag klankar på folk, du gör ju precis samma sak på mig nu:cool:

MVH Russin8

Om du vill att hästarna ska ha det så naturligt som möjligt, SLÄPP de lösa då. Det du gör här är att klankar ner på mig just för att jag vill undvika/eliminera risken för skador på mina hästar, speciellt för min tävlingshäst. Nu kanske inte du tävlar och vet då inte heller vilket jobb man lägger ner, så är det troligen för dina argument är ju helt obegrundade och totalt respektlösa!"

Vad jag menar med BEKVÄMT är just för att han inte ska skada andra hästar eller sig själv. Inte för min egen skull.
Jag har varken tid eller list att behöva plåstra om hästar/ringa Vet för att min häst ska behöva gå med andra.

Han ska tävlas snart och ligger nu i hårdträning, en skada förstör allt de jobb jag lagt ut. Plus att jag inte vill riskera att han skadar andra hästar, vilket han gör om han går med dom.

Visst kan jag förstå varför du har honom själv, men tyvärr är det många som har hästen själv fast den inte är som din häst. Om jag fel tolkade dig så ber jag om ursäkt:o .

MVH Russin8

Visst kan jag förstå varför du har honom själv, men tyvärr är det många som har hästen själv fast den inte är som din häst. Om jag fel tolkade dig så ber jag om ursäkt:o .

MVH Russin8

Ok. Jag tycker ju självklart att hästar ska ha kompisar i hagen, mina andra hästar har det. Men just för att han är så förbannat jävlig i hagen så får han gå själv. Ingen tar skada av det

Så lustigt det alltid blir :smirk:

Så här kan det ske i hagen som på bilderna nedan. Hästen i fråga kvalade till Falsterbo, många pengar hade lagts ut på kval. Blev sparkad i hagen (antagligen) Han stod i ca 4månader eftersom det blev inflammerat. Och jo han går fortfarande med samma häst i hagen, men jag förstår fullt ut varför många inte vill ha ett så långt avbräck och dessutom så mådde min häst väldigt dåligt av detta såret och fick dessutom kolik känningar eftersom han var i så hög kondition och blev helt stillastående av skadan.

lgb1.jpg

Här är såret ca 3dagar och har spruckit upp genom stygnen
pluttensynd.jpg

Att hästar skadar sig är ju faktiskt något man får ha i åtanke. Så du menar att hästarna skadar sig mer i hagen än när dom rids? Tycker fortfarande att hästar skall gå med andra hästar så långt det bara är möjligt. Låt den värdefulla tävlingshästen gå med den gamla trotjänaren som inte gör en fluga förnär.
Då får man en lyckligare tävlingshäst som jag tror kan prestera ännu bättre.

MVH Russin8

Jag har alltid mina hästar tillsammans. Hade de skilda ett tag pga av sjukdom. Men det kändes inte bra. De såg inte direkt glada ut heller.

Att hästar skadar sig är ju faktiskt något man får ha i åtanke. Så du menar att hästarna skadar sig mer i hagen än när dom rids? Tycker fortfarande att hästar skall gå med andra hästar så långt det bara är möjligt. Låt den värdefulla tävlingshästen gå med den gamla trotjänaren som inte gör en fluga förnär.

MVH Russin8

Så du menar då att inte ens en gammal trotjänare kan skada en annan häst??

Det är väl självklart att jag vet vilka skador det kan bli just därför går också min ena häst själv. Ser ingen som helst anledning att riskera svåra skador för att han ska få gå med andra.

Hästar skadar sig garanterat mera i hagen med andra hästar än när man rider, eftersom när man rider så rider man under kontrollerade former och man rider inte heller som en galning eller rider som hästarna "leker" i hagarna.

En lycklig häst är en frisk häst. Jag tror ju absolut att hästen är lyckligare om den slipper svåra skador.

Ex min häst då, han är i toppkondition och skulle bli helt totalt deprimerad om han fick stå, Plus allt annat som kan ske om en häst som gått i hårdträning helt plötsligt bara står och får inte röra sig, Kolik blandannat.

Så lustigt det alltid blir :smirk:

Så här kan det ske i hagen som på bilderna nedan. Hästen i fråga kvalade till Falsterbo, många pengar hade lagts ut på kval. Blev sparkad i hagen (antagligen) Han stod i ca 4månader eftersom det blev inflammerat. Och jo han går fortfarande med samma häst i hagen, men jag förstår fullt ut varför många inte vill ha ett så långt avbräck och dessutom så mådde min häst väldigt dåligt av detta såret och fick dessutom kolik känningar eftersom han var i så hög kondition och blev helt stillastående av skadan.

lgb1.jpg

Här är såret ca 3dagar och har spruckit upp genom stygnen

pluttensynd.jpg

Oj oj!! Hoppas att din häst blev helt återställd.
Såret ser verkligen illa ut!!

MVH Russin8

Som du kan läsa i tidigare inlägg så har jag mina tillsammans, men jag kan mkt väl förstå att folk inte kanske vill riskera sina hästar

Och ett stort JA av de skador jag haft på mina hästar under alla år har det varit hagskador som varit dominerade hos mig. Även om jag varit förskonad från skador i mkt så är det hagen som varit boven i det mesta. De flesta har dessutom varit sparkskador

MVH Russin8

Givetvis får man tycka vad man vill, det är sättet att uttrycka det på till alla inkl. mig som jag hakar upp mig på, det finns ju en gräns för alla och här gick min gräns. Jag har inga problem med att du vill ha hästarna ihop. Och även om jag hade det så skulle jag inte uttrycka mig som du gör. Du hade ju samma uttryckssätt när du läst om hur jag hade mina hästar. Du ger inte utrymme för ett oliktänkande utan dömmer den personen direkt som egoist som inte borde ha häst. Den bedömmningen kan du göra p.g.a att jag hade en häst som fick ett söndersparkat knä och nu har mina hästar var för sig. Kan du bedömma min hästhållning efter det kan väl jag göra likadant?

Det är ingen som heller har sagt att bara för att man tävlar så upphör dom att vara flockdjur. Men det fanns andra mycket starkare orsaker tillvarför Midnight Rags hade sin häst ensam, men du "högg" på tävlandet!

Men bara för att du tycker att dom ska gå ihop och andra inte så kan du tycka det du tycker på ett annat sätt. "som man ropar får man svar" heter det, av den anledningen skrev jag i ett helt annat tonläge än tidigare. Du bör kunna respektera andras tänkande även om det inte överenstämmer med ditt.

Kicki, som nu har sagt sitt i detta ämne.

Jag högg på den meningen där det stod "bekvämt" och det var ju inte dig jag "högg" på i det inlägget. Jag har lite svårt att se var jag har en annan ton än vad du har. Du hävdar ju att ditt sätt är rätt lika mycket som jag hävdar mitt, var är skillnaden? Du anser ju att jag har mina hästar fel som låter dom gå i hagen tillsammans och bli skadade, då måste ju jag få anse att du har dina fel utan få höra att jag "klankar" ner på "alla".

Jag skrev i ett tidigare inlägg att det inte va någon ide att vi fortsätte den här diskutionen för att vi skulle aldrig komma närmare varandra, det var du som fortsatte inte jag.

MHV Russin8 som svarar så länge jag känner att jag har något att svara.

*kl*

De viktigaste grundbehoven för en "normal" häst är:

*Mat
*Vatten
*Flock

Tycker man ska försöka tillgodose dessa behov till de flesta hästar (mat och vatten ska ju självklart alla ha ;).)
Sedan finns det ju hästar som inte trivs med andra hästar och t o m kan göra dem illa och de bör självklart gå själva så de syftar jag inte på.
Vi har alla hästar för egoismens skull men det finns ju olika grader i helvetet. En häst kan så klart må bra, gilla att ridas och se blank ut i pälsen även om den går ensam men om dem kan må bättre och ha roligare med en kompis tycker jag man ska ge hästen den möjligheten.

Då har vi helt olika erfarenheter. Har inte haft några allvarliga skador i hagen, förutom för ungefär 20 år sedan då mitt sto fick benet avsparkat. De skador mina andra hästar haft har varit relaterat till ridningen. Som tur var har jag inte haft några alvarliga skador, någon vrickning och någon sträckning.
Men om man tittar på antalet timmar dom går i hagen och antalet timmar man rider så är ju det klart mindre skador i hagen än när man rider...

MVH Russin8

Om du har en äldre, oskodd och lugn häst tillsammans med din tävlingshäst så måste du ju hålla med om att risken att skadas minskar rejält mot om den går med en ung, pigg, skodd och busig kompis?

Men vill man inte ge sin häst den chansen att vara häst så är det ju upp till var och en. Jag har min åsikt väldigt klar och du har uppenbarligen din, och dom är väldigt långt ifrån varandra. Så vidare diskution kanske inte ger så mycket utan blir mer pajkastning. Och det är ju synd för då får ju TS inga vettiga råd;)

MVH Russin8

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits