Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Så lustigt det alltid blir :smirk:

Så här kan det ske i hagen som på bilderna nedan. Hästen i fråga kvalade till Falsterbo, många pengar hade lagts ut på kval. Blev sparkad i hagen (antagligen) Han stod i ca 4månader eftersom det blev inflammerat. Och jo han går fortfarande med samma häst i hagen, men jag förstår fullt ut varför många inte vill ha ett så långt avbräck och dessutom så mådde min häst väldigt dåligt av detta såret och fick dessutom kolik känningar eftersom han var i så hög kondition och blev helt stillastående av skadan.

lgb1.jpg

Här är såret ca 3dagar och har spruckit upp genom stygnen
pluttensynd.jpg

Såg inte kul ut. Måste bara fråga med risk för att du kallar mig otrevlig;) men såg du när det skedde så du vet att det var en sparkskada? Ser inte ut så i mina ögon. Hästar kan ju göra sig illa utan hjälp också. Också nyfiken på :hur läkte det ihop, blev det snyggt eller fick han svallköttsbildning och konturstörning där? La inte veterinären som sydde drän på det? Såg ju ganska vätskande ut redan på första bilden.

Ja som jag skrev så antar vi att det var en sparkskada, men vi är ju självklart inte helt säkra ;)

Inget fanns i hagen han kunde göra sig illa på.

Jo det såg väldigt fint ut i början dvs samma dag vi sydde, dock drog han ut dränet själv

lgb3.jpg

Det sprack efter någon dag dvs bilden i tidigare inlägg och sedan tog det evinnerlig tid innan det började läka. Vi gjorde allt för att det skulle hålla, men stygnen gick upp hela tiden.

lagonen.jpg

pluttensynd3.jpg

ledsenlagoon1.jpg

sunday.jpg

onsdag.jpg

llsar1.jpg

Idag ser det ut såhär:

IMG_5081.jpg

Syns inget idag om man inte vet om det
STILL0103-1.jpg

Såg ju mycket bättre ut än man trodde från början. Snygg häst!;)

Om du har en äldre, oskodd och lugn häst tillsammans med din tävlingshäst så måste du ju hålla med om att risken att skadas minskar rejält mot om den går med en ung, pigg, skodd och busig kompis?

Men vill man inte ge sin häst den chansen att vara häst så är det ju upp till var och en. Jag har min åsikt väldigt klar och du har uppenbarligen din, och dom är väldigt långt ifrån varandra. Så vidare diskution kanske inte ger så mycket utan blir mer pajkastning. Och det är ju synd för då får ju TS inga vettiga råd;)

MVH Russin8

Oskodda hästar kan ge stora skador också plus att äldre hästar oftast är väldigt ranghöga, så nej jag tror absolut inte att en äldrehäst är ngt bra sällskap till min häst. Samtidigt så Om min häst skulle sparka/skada den äldre hästen illa, så har den äldre mkt svårare att läka ihop och bli bra igen.

Alldeles för stora risker.
Min häst är en HÄST. Vad skulle han annars vara, ett får? En tjur??

Det du skriver hänger inte ihop.

MR, som helt tröttnat på folk som skriver utan att veta!!

Oskodda hästar kan ge stora skador också plus att äldre hästar oftast är väldigt ranghöga, så nej jag tror absolut inte att en äldrehäst är ngt bra sällskap till min häst. Samtidigt så Om min häst skulle sparka/skada den äldre hästen illa, så har den äldre mkt svårare att läka ihop och bli bra igen.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Kicki :angel:

Men om du ser allt från den synvinkeln så spelar det ju ingen roll du har ju bestämt dig för att din stackars häst ska gå själv och inte få den sociala kontakten som alla hästar behöver. Med den intsällningen så är jag faktiskt förvånad att din häst överhuvudtaget får gå i hagen....

MVH Russin som tröttnat på egoistiska tävlings människor...

.. hur funkar de? Då menar jag självklart att hästen har kompisar i hagarna runt omkring och inne i stallet. Men hur funkar det för hästen? Verkar den trivas med det? Trots att den inte kan springa och busa med sina kompisar? ... en fundering.

Hade min förra häst ensam i en liten hage (ca 25 x 13 m) ensam i ca tre månader. Han tyckte det var jättehemskt. Inte alls skoj att gå ensam när Kastrullen (bästa kompis :D ) gick i en hage lååångt bort. Han hade hästar i hagarna brevid, men ja, dom kunde ju inte nosa på varandra eller något sådant. Så det tyckte han absolut inte om.

Men om du ser allt från den synvinkeln så spelar det ju ingen roll du har ju bestämt dig för att din stackars häst ska gå själv och inte få den sociala kontakten som alla hästar behöver. Med den intsällningen så är jag faktiskt förvånad att din häst överhuvudtaget får gå i hagen....

MVH Russin som tröttnat på egoistiska tävlings människor...

Jag är absolut inte egoistisk, det allra sista jag är.
Men jag uppskattar inte att se min häst gör andra hästar jävligt skadade plus att han själv kan bli ordentligt skadad.
Jag gör det för honom och för de andras hästarnas skull.
Just därför får han gå själv och han mår prima. Presterar ännu bättre om han är frisk och inte skadad, det kanske du också förstår?

MR, Som tröttnat helt på fjortisar!!

Hade min förra häst ensam i en liten hage (ca 25 x 13 m) ensam i ca tre månader. Han tyckte det var jättehemskt. Inte alls skoj att gå ensam när Kastrullen (bästa kompis :D ) gick i en hage lååångt bort. Han hade hästar i hagarna brevid, men ja, dom kunde ju inte nosa på varandra eller något sådant. Så det tyckte han absolut inte om.

Jag förstår att din häst inte tyckte det var särkilt kul. Helt ostimulerande hage, vilken häst som helst hade ju gråtit. Ska man ha hästen sjäv i en hage ska den vara stor och vara stiumulerande så att de hela tiden har ngt att göra och inte bli uttråkade.

Trodde att folk förstod det men nej då.

MR

.. hur funkar de? Då menar jag självklart att hästen har kompisar i hagarna runt omkring och inne i stallet. Men hur funkar det för hästen? Verkar den trivas med det? Trots att den inte kan springa och busa med sina kompisar? ... en fundering.

Ja, jag kan säga att min förra häst trivdes med att få ha sin hage ifred och han var fullkomligt nöjd med att se de andra i hagarna intill. Han styrde vad dom fick göra och inte fick göra från sin egna hage och ingen häst satte sig upp mot honom trots dubbla staket mellan...:smirk: . Sommartid kunde han gå med sällskap på det stora betet, inga problem...men han blev ett monster i sin lite mindre vinterhage (ca 1/2 ha).

Fick hem en inackordering vars ägare prompt ville att hennes häst skulle gå just med min valack och tog det på sitt ansvar om min skadade hennes (hon menade på att hon kände min häst och inte trodde att han var så farlig eftersom det hade funkat på sommaren ute på betet)...vilket han gjorde efter tre dagar, och det var ingen vacker syn. Den hästens ägare gick själv och delade upp hagen igen så att hennes sto fick en egen...hon ville inte ha hästen söndersliten igen...

Detta ämne är diskuterat både på längden och tvären och det är jättebra att man i huvudsak vill att hästen ska få möjlighet att fungera i en normal flock med det umgänge de flesta hästar gärna vill ha...men man kan aldrig bortse från att vissa individer inte fungerar helt 100% normalt och då får man anpassa det till det bästa som går, man har inte så många val.

Personligen skulle jag inte vilja ha en häst helt ensam p.g.a. ekonomi eller nåt sånt utan har jag häst ska det finnas minst en till på gården. Perfekt om dom kan gå tillsammans men annars blir det till att ha i varsin hage...:cool:

"Min" polle står ensamen just nu, men hon klarar det fint, men detta är bara tillfälligt. skulle aldrig kunna tänka mig ha det under längre tid.

Mvh
Eran Emma

Min häst hade kotleds inflamation i båda fram koterna och lite ont i baknäet så vi var till vetrinären och fick det sprutat.Sen fick han stå själv i en hage(så han skulle ta det lungt) med häst kompis brevvid Han värkade inte må dåligt av det han tyckte nog det var ganska skönt för då fick han stå i fred och äta :p (han är ett matvrak)

Det är viktigt att komma ihåg astt jag har min häst själv i hagen för att han Inte ska skada andra hästar eller sig själv. Det ser inte jag som egoistiskt utan snarare tvärtom. Jag gör det för att skydda honom och de andra hästarna.

Mkt folk här på Buke anser att man är djurplågare för att man försöker så gott man kan att skydda sin djur ifrån skador.

Tråkigt men sant.

MR, som gör ALLT för sina djur

Jag är absolut inte egoistisk, det allra sista jag är.
Men jag uppskattar inte att se min häst gör andra hästar jävligt skadade plus att han själv kan bli ordentligt skadad.
Jag gör det för honom och för de andras hästarnas skull.
Just därför får han gå själv och han mår prima. Presterar ännu bättre om han är frisk och inte skadad, det kanske du också förstår?

MR, Som tröttnat helt på fjortisar!!

Fjortisar? Vem syftar du på då?

MVH Russin8

Vi har våra hästar en och en i hagarna och det funkar bra! :) Dom springer och busar i var sin hage samtidigt och verkar trivas bra.
Om man som inhyrd här vill ha hästen tillsammans med någon så går det bra, men alla har dom ensam. På sommaren så går våra hästar tillsammans på betet.

Om jag skulle ha flera hästar tillsammans så skulle det bara isf. vara mina egna. Men jag föredrar att ha dom ensam för att minska risken av ev. skador av skor och brodd i första hand. Men vill även skona täckena och därmed plånboken. ;) Sedan så ska ju hästarna ha olika mycket käk så då känns det mer praktiskt.

Kicki :)

Jag skulle aldrig låta mina hästar stå en och en om det inte var nödvändigt. Visst minskar det risken för skador och blir billigare, men hästar är flockdjur som trivs allra bäst tillsammans.

Mkt folk här på Buke anser att man är djurplågare för att man försöker så gott man kan att skydda sin djur ifrån skador.

Nu vet jag inte om du hoppar men jag har sett mer skadade hästar som hoppas än som blivit det i hagen.
Kanske man bör sluta med det också för att skydda sina djur?

Jag förstår att din häst inte tyckte det var särkilt kul. Helt ostimulerande hage, vilken häst som helst hade ju gråtit. Ska man ha hästen sjäv i en hage ska den vara stor och vara stiumulerande så att de hela tiden har ngt att göra och inte bli uttråkade.

Trodde att folk förstod det men nej då.

MR

Syftar du på något sätt på mig nu? :confused:

Syftar du på något sätt på mig nu? :confused:

Jag syftar på just de faktum att du skrev att hästen var själv i en väldigt liten och tråkig hage, vilken häst skulle inte tycka att det var skit??

Alla mina hästar går i "roliga" hagar med mkt att pilla och syssla med. Även i de hagarna när de är fler än 2 hästar.

Nu vet jag inte om du hoppar men jag har sett mer skadade hästar som hoppas än som blivit det i hagen.
Kanske man bör sluta med det också för att skydda sina djur?

Då kanske du inte har sett så mkt av de organiserade och seriösa hoppryttarna/tävlingarna.

Så du menar allstå att fler hästar skadar sig under ordnade former av ridningen än att gå i hagen med nya hästar??
Det är inte helt klokt

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama