Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Alla mina hästar som arbetar och tävlar är i hög kondition vad nu det skulle göra för skillnad och vadå problem??? JAG har mina hästar ihop, så jag tycker inte att det är något problem men du kan tydligen inte respektera att det finns de som gör annorlunda än du och faktiskt tro det eller ej fast jag inte har fullblod numera så har jag också haft godkänd hingst tillsammans med de andra. OCH jag har haft både fullblodsston, fullblodshingst och travhästar likaväl som halvblod och ponnier av olika kön och sort och det har inte heller varit någon större skillnad. Du har rätt i att det är svårt att vänja en häst som blivit "osocial" vid andra MEN det går om man vågar ta risken vilket självklart är upp till var och en. Jag lider inte av vad du gör med dina hästar men jag måste väl få tycka precis som du eller är det automatiskt bara din åsikt som gäller?

Ditt problem var att du blir otrevlig om det inte är någon som tycker som du!!

Du anser att du vet bäst!

Hästar i hög kondition ändrar sitt beteende väldigt radikalt, men det borde ju du veta om du haft tävlande hästar!!

Jag har sett hästar sparka ihjäl varandra och det räcker för mig!

Alla hästar kan inte gå tillsammans och så är även fallet när de är i frihet dvs vildhästar!

Du kanske skall titta på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE

Den där videon har väl överhuvutaget inget med den här diskutionen att göra. Det handlar ju om hästar i vilda, där en hingst tar bort konkurentens föl eller ett föl som inte är livsdugligt...

MVH Russin8

Ditt problem var att du blir otrevlig om det inte är någon som tycker som du!!

Du anser att du vet bäst!

Hästar i hög kondition ändrar sitt beteende väldigt radikalt, men det borde ju du veta om du haft tävlande hästar!!

Jag har sett hästar sparka ihjäl varandra och det räcker för mig!

Alla hästar kan inte gå tillsammans och så är även fallet när de är i frihet dvs vildhästar!

Du kanske skall titta på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE
Hur var jag otrevlig? jag tyckte att jag sa att alla måste få ha sin åsikt?:crazy: Ja jag tycker att mitt sätt funkar bäst för mig precis som du tycker att ditt funkar bäst för dig eller hur? Mina hästars uppförande mot mig och andra hästar har varit detsamma oavsett kondition så där förstår jag faktiskt inte vad du menar. Självklart har de mer "go" när de är i topp men det är ju en annan sak. Tråkigt med dina upplevelser med hästar som har ihjäl varandra, det har jag klarat mig ifrån även om det rykt stickor och strån ibland som t.ex. när lille shettishingsten rymde in till nykastrerade travaren som gick med "sina" ston. Då gick det livat till! Nej alla hästar kan inte gå ihop men skillnaden i frihet är att de kan komma undan och hålla sig på ett visst säkerhetsavstånd vilket vi begränsar kraftigt med våra hagar. Det blir påtvingat umgänge som lätt resulterar i skador. Jag respekterar att du tycker annorlunda än mig som jag redan sagt men jag tycker faktiskt att jag inte varit mer "tjurskallig" än du själv varit!;)

Den där videon har väl överhuvutaget inget med den här diskutionen att göra. Det handlar ju om hästar i vilda, där en hingst tar bort konkurentens föl eller ett föl som inte är livsdugligt...

MVH Russin8
Sant! Detta är något för de som påstår att hästar aldrig brukar mer våld än nöden kräver vilket ju i och för sig är en sanning med modifikation. Här krävdes tydligen att fölet dog och även om det är hemskt att se den lille hanteras på detta sätt så fanns det antagligen en anledning till agerandet från hingsten. Det troligaste är att det var något fel på detta föl vilket gör att det aldrig överlevt ändå så hingsten förkortade bara dess lidande. Det som talar mest för det är att modern till fölet var inte ens där och försvarade, hon hade också lämnat det vilket ska mycket till eftersom moderskänslorna kan förflytta berg. Naturen är grym så är det bara.:cry:

Sant! Detta är något för de som påstår att hästar aldrig brukar mer våld än nöden kräver vilket ju i och för sig är en sanning med modifikation. Här krävdes tydligen att fölet dog och även om det är hemskt att se den lille hanteras på detta sätt så fanns det antagligen en anledning till agerandet från hingsten. Det troligaste är att det var något fel på detta föl vilket gör att det aldrig överlevt ändå så hingsten förkortade bara dess lidande. Det som talar mest för det är att modern till fölet var inte ens där och försvarade, hon hade också lämnat det vilket ska mycket till eftersom moderskänslorna kan förflytta berg. Naturen är grym så är det bara.:cry:

Modern var den hästen som sprang omkring i bakgrunden, så visst var hon där. Fölet var dessutom nyfödd

Modern var den hästen som sprang omkring i bakgrunden, så visst var hon där. Fölet var dessutom nyfödd
Den ungen var några timmar gammal och hade fortfarande uppenbara problem att resa sig.

MVH Russin8

Detta är så roligt med buke :D

De flesta propagerar för att hästar skall ha det så naturligt som möjligt och när man visar en video hur det går till naturligt för hästar så är det inte längre relevant :crazy:

Jo hästar är inte snälla mot varandra naturligt och får man in en i flocken som de inte vill ha där så jagas den bort. men vi har inga vildhästar utan vi har staket så därför kan den utstötta hästen inte fly till en annan grupp.

Det är detta jag menar att man då måste flytta antingen på den hästen som bestämmer och är elak eller den hästen som får stryk. De går inte att vänja in på ett bra sätt om de väl fått för sig att de inte ska gå ihop!

Jag anser det inte rätt att man låter sina hästar slåss bara för att det skall vara så naturligt som möjligt, då kunde man ju lika gärna låta ledarhästen ta ihjäl det nyfödda fölet som kanske inte är helt frisk vid födseln vilka vi räddar idag.

Kollade mina försäkringar, kan inte hitta någon stans där det står att jag inte får ha mina hästar ihop med brodd?!

Dom går alltid tillsammans, fyra brodd i varje sko, inga skador...

MVH Russin8

Betvivlar jag inte alls. Men det innebär inte att det inte skulle kunna bli problem. Refererar till det som Immer berättade tidigare i den här tråden om problem vid utbet. vid ersättning för åsamkande av motpartens skador (strikt hästägaransvar). För att vara på den säkra sidan så bör man nog ha det på pränt att försäkringen gäller vid sådana tillfällen, både skador på egen samt motparts häst. Vad dom INTE har skrivit är knappast någon garanti.

Kicki :)

Den ungen var några timmar gammal och hade fortfarande uppenbara problem att resa sig.

Och???

Ser man till hur vi har det så kanske vi har någon häst som inte är helt frisk heller, skall vi då låta dem ta livet av varandra??

Jag vet en skäck som blev halvt ihjälsparkad och hade stora köttsår över hela kroppen eftersom ägaren bestämt ville att den skulle gå med flocken trots att det var en ledarhäst som avskydde skäckar. Det slutade med att hela flocken gav sig på honom.

Men ni förstår inte vad jag menar så det är knappast lönt att förklara heller.

Jag personligen tänker inte riskera allvarliga skador bara för att det är mer naturligt att de skall gå i en stor flock. Mina går i små flockar och det fungerar utmärkt.

Detta är så roligt med buke :D

De flesta propagerar för att hästar skall ha det så naturligt som möjligt och när man visar en video hur det går till naturligt för hästar så är det inte längre relevant :crazy:

Jo hästar är inte snälla mot varandra naturligt och får man in en i flocken som de inte vill ha där så jagas den bort. men vi har inga vildhästar utan vi har staket så därför kan den utstötta hästen inte fly till en annan grupp.

Det är detta jag menar att man då måste flytta antingen på den hästen som bestämmer och är elak eller den hästen som får stryk. De går inte att vänja in på ett bra sätt om de väl fått för sig att de inte ska gå ihop!

Jag anser det inte rätt att man låter sina hästar slåss bara för att det skall vara så naturligt som möjligt, då kunde man ju lika gärna låta ledarhästen ta ihjäl det nyfödda fölet som kanske inte är helt frisk vid födseln vilka vi räddar idag.
Jag menar att videon kanske inte var relevant i en diskussion om de problem vissa har med hästarna i hagen. Och jag tycker inte man kan säga generellt att det inte går att få två hästar som ogillar varandra att gå ihop för även om de inte kommer att älska varandra vilket heller inte är nödvändigt så är det fullt möjligt att komma till en vapenvila som fungerar. Jag har gjort det med flera hästar men det kräver att man anpassar platsen och situationen och är medveten om att de kan skada varandra. Om man ska rädda ett svagt föl så förutsätter det att det inte har några defekter som hindrar ett värdigt hästliv annars så är det bättre att det får sluta. Jag har kämpat i princip dygnet runt med ett föl som föddes mycket för tidigt och trots dåliga odds så klarade han sig men hade han haft något som gett honom ett hämmat liv så hade han blivit avlivad, inte av hingsten för han skulle aldrig vågat gå på så länge stoet skyddade sitt föl men fördelen en häst i fångenskap har är ju att det finns alternativ till det.

Och???

Ser man till hur vi har det så kanske vi har någon häst som inte är helt frisk heller, skall vi då låta dem ta livet av varandra??

Jag vet en skäck som blev halvt ihjälsparkad och hade stora köttsår över hela kroppen eftersom ägaren bestämt ville att den skulle gå med flocken trots att det var en ledarhäst som avskydde skäckar. Det slutade med att hela flocken gav sig på honom.

Men ni förstår inte vad jag menar så det är knappast lönt att förklara heller.

Jag personligen tänker inte riskera allvarliga skador bara för att det är mer naturligt att de skall gå i en stor flock. Mina går i små flockar och det fungerar utmärkt.
Överdriver du inte litet nu? Det som hände med fölet var väl ändå ganska extremt. Att en häst blir utmobbad av hela flocken pga sin avvikande färg händer och i det läget kan det funka att vänja in den med flockmedlemmarna en och en tills den är accepterad. Jag har också mina uppdelade i mindre flockar på vintern men på sommaren går de ihop. Hade förr hingststation och då var jag givetvis tvungen att ha hingsten med sina ston för sig.

En häst behöver väl knappast behöva vara värd flera miljoner för att man inte vill ha den skadad. Finns väl ingen som vill ha en skadad häst?

Bara för att dom går i egen hage så betyder det inte att dom inte vet hur man ska umgås med andra. Dom flesta hästar går ju på bete tillsammans. Sedan är det ju inte hundra metar mellan hagarna! :smirk: Sedan måste man ju undra hur det kan vara själviskt att undvika att HÄSTEN kan bli skadad. :confused:
Visst den kan bli det ändå men man kan köra ihjäl sig trots att man har bilbälte åxå, vilket inte innebär att man struntar i bältet för att det ändå kan hända oavsett. Alla har vi olika användningsområden för våra hästar som styr i olika sammanhang.

Nej, naturligtvis vill ingen ha sin häst skadad, men jag kan förstå(till viss del) de som har en häst värd flera miljoner att de vill att den går själv trots att den egentligen fungerar med andra hästar.

När jag skrev om hästarna som inte "kan kommunicera" så menar jag dem som aldrig (förutom som föl) gått med någon annan häst! Så klart att de efter många år själva "tappar" sitt "språk". Det tror jag i alla fall.

Jag tycker det är själviskt att ha hästen själv eftersom de flesta hästar fungerar med andra(de är ju faktiskt flockdjur:smirk: ) och jag tror de trivs bättre att ha minst en vän att busa med och ngn att klia, även om det finns undantag. Men hästar behöver precis som vi männiksor fysik kontakt!

Jag har aldrig propagerat för att hästar som slår ihjäl varandra ska gå ihop! Jag har sagt att tyvärr så gör vi människor så att hästar inte klarar att gå ihop. Jag skulle heller inte låta två hästar som försöker slå ihjäl varandra gå ihop. Men jag skulle heller inte säga, att jag inte tänker försöka för att domkanskada sig.
Så långt det går låt dom vara hästar. Om vi skulle låta dom vara naturligt så skulle vi ju inte ha dom i stall eller hagar alls;) .

MVH Russin8

En av mina hästar går själva, självklart då i en hage som ligger brevid de andras så han kan se andra hästar.

Det fungerar jättebra!
Han var lite orolig i början och sprang och gnäggade en del men efter ett par timmar blev han lugn och go igen.

Han får gå själv då han är en riktig plåga mot andra hästar i hagen, men han verkar trivas helt ok och keler, skuttar och springer själv istället.

Är bekvämt att ha honom själv, ska ta itu med tävling nu så det är jätteskönt att slippa skador på honom.

Det var det egoistiskaste resonomanget jag hört:eek: . Bekvämt för dig att hästen går själv:eek:

Men läs en gång till, hästen var ju tydligen en riktig plåga mot andra hästar i hagen, därför går den själv skriver midnight Rags.

Men läs en gång till, hästen var ju tydligen en riktig plåga mot andra hästar i hagen, därför går den själv skriver midnight Rags.

Men läs sista raden, där står det att det är bekvämt att den går själv...

Men läs sista raden, där står det att det är bekvämt att den går själv...

Om DU läser hennes inlägg ordentligt så är det för att hon ska tävla hästen, vilket blir svårt om den är skadad. Det är är tydligt att alla som inte har din hästhållning är totala egoister! Isf. är vi väl ALLA egoister som har häst?? Varför har vi häst egentligen, för att en häst ska få någonstans att bo så att den "slipper att bo i skogen" eller för att VI vill ha en häst att rida, köra, tävla? Om du nu vill vara fri från egoism släpp din häst fri. :smirk: Du verkar mest ute efter att få klanka på folk som inte delar din uppfattning.

Kicki

Nej, naturligtvis vill ingen ha sin häst skadad, men jag kan förstå(till viss del) de som har en häst värd flera miljoner att de vill att den går själv trots att den egentligen fungerar med andra hästar.

När jag skrev om hästarna som inte "kan kommunicera" så menar jag dem som aldrig (förutom som föl) gått med någon annan häst! Så klart att de efter många år själva "tappar" sitt "språk". Det tror jag i alla fall.

Jag tycker det är själviskt att ha hästen själv eftersom de flesta hästar fungerar med andra(de är ju faktiskt flockdjur:smirk: ) och jag tror de trivs bättre att ha minst en vän att busa med och ngn att klia, även om det finns undantag. Men hästar behöver precis som vi männiksor fysik kontakt!

Givetvis så behöver dom fysisk kontakt och det behöver ju inte uteslutas för att dom ha en egen hage. Mina hästar kan klia varandra över staketet om dom vill. Även dom inhyrda hästarna. För min del är det tidigare mycket tråkiga erfarenheter som styr mina beslut. Och som jag har skrivit i tidigare inlägg så ska var och en fatta beslut som dom kan leva med, inte något som någon annan tycker blir bra.

Så bara för att man ska tävla hästen så ska den inte få gå tillsammans med andra hästar?
Då tycker jag man lika gärna kan sluta att tävla...
Har man en sådan porslins häst så hur i hela friden klarar den av att ridas då?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama