Till er som har er häst ensam i en hage..

Sv: Till er som har er häst ensam i en hage..

Jag tycker att det verkar helt okej att ha så. Hon får ju den sociala kontakten i hagen. Det kan ju vara så att hon känner sig lugnare i stallet när hon är själv eller så kan det ju vara svartsjuka, svårt att veta. Men jag tycker du kan koppla av, din häst har det så mycket bättre än många andra som måste gå själva i hagen för att inte skada sig så ägaren kan missa en tävling.

MVH Russin8

Jag hade en foderhäst en gång som fick benet avsparkat, men det är ingen som helst ursäkt för mig att hålla hästar ensamma. Olyckor händer och det är bara att acceptera, annars känner jag att man kanske bör syssla med något annat än levande djur.

Olyckor kan hända och det vet man ju om. Men var och en får göra sina egna bedömmningar var man vill dra gränsen. För den bedömmning och det val ska man själv och ingen annan leva med. Den som vill göra det val som du och Russin gjort är inget som jag har problem med och tycker att ni för den skull är oansvariga!
Det viktiga är att ni känner att ni gjort rätt val. Av samma anledning gör jag mina val!! Mina hästar går 2 mån på bete tillsammans utan skor och annars var för sig, där har jag gjort mitt val som jag kan leva med.

Kicki :)

Bara för att man gjort ett val som man kan leva med behöver det ju inte vara ett bra val.
Hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Dom behöver den sociala kontakten med andra hästar, även fysisk kontakt.

MVH Russin8

***knapplån***

Mitt sto gick ensam i hagen under nästan tre år. Detta sedan hon råkat sparka ett annat sto vid hopsläpp och mitt försäkringsbolag fick punga ut med 25000 kronor till det andra stoets ägare.

"Olyckan" hände trots att vi vidtagit alla tänkbara försiktighetsåtgärder före hopsläppet. Anledningen till att mitt försäkringsbolag (hemförsäkringen alltså, inte hästförsäkringen) betalade ut ersättningen berodde på en urgammal lag som säger att den som äger hästen som orsakar skadan ska betala hälften av veterinärvårdskostnaderna för den skadade hästen.

Efter den händelsen vägrade jag släppa Besten med någon annans häst - tänk om det hänt igen och försäkringsbolaget vägrat betala?

Nu går hon tillsammans med våra andra två hästar och det har aldrig varit några problem.

Immer

Om jag släpper min häst tillsammans med andras där alla är införstådda med att dom ska gå tillsammans. Då tror jag inte att jag kan kräva att om någon annans häst sparkar min, att dennes ägare ska betala halva min vetrinär kostnad. Det tror jag inte på. Var står det att det är så? Blir väldigt konfunderad, har som sagt var fått benet av sparkat på min förra häst.

MVH Russin8

Vi har en häst i stallet, travarvalack som from i torsdags inte kommer att få gå ihop med våra andra hästar i stallet. I alla år över vinterhalvåret när de går i mindre hagare blir han uttråkad och vallar runt sin hagkompis, tar deras hö och är allmänt pain in the ass. Men trots sitt tråkiga betende har han alltid fått sällskap. Men så för ett tag sedan när vi fick hem en senskadad häst och när den kunde gå i normal hage så vågade vi inte släppa ihop honom med valacken, utan tog och delada av hagen så att den skadade hästen fick gå med den andra (hingst o dessutom pappa till den som e skadad) som har varit sällskap till den jobbiga typen.

Snacka om att gammel hingsten blev glad när han slapp den jobbige. Valacken verkade inte bry sig nämvärt. Så för en vecka sedan släppte vi ihop ett sto till valacken som han har gått med förut, då hon kan säga ifrån bra och de har passat bra ihop förut så släpptes de ihop på söndagen. Stoet brunstade å sprang runt men valacken gjorde ingen stor affär av detta.

I tordags förra veckan när jag skulle ta in hästarna vid 21 tiden så ser jag valacken jaga runt stoet i hagen som en tok, hon sparkade o skrek i panik och gjorde allt för att bli av med honom, men han gav sig inte. När vi skyndat oss till grinden kommer han glatt travandes dysvett och det var bara att plocka in honom. Stoet däremot var oxå dysvett och inte alls lika glad utan lite halvt om halvt chockad.

Så vi har nu bestämt oss för att valacken kommer inte få gå ihop mer med våra hästar, mycket tråkigt men när han har ett sånt här betende så vågar vi inte längre chansa. Kan hända att han får sällskap i sommar då de kan gå i större hagar, vi har inte tagit ställning till det än. Vi har aldrig haft hästar själva i hagen förutom om de har varit skadade o behövt det, så detta är verkligen tråkigt. Men ibland måste man uppenbarligen.

Senast ändrad:

Oj har jag aldrig hört talas om. Men om man säger att detta ihopsläpp sker på egenrisk?

Undrar om detta, om en unge går in i våra hagar, blir sparkad och får men för livet, är jag som hästägare skadeståndsskyldig då? Inte för att det har hänt, men undrar bara..

Ja det står i trådar, men var finns fakta? Jag har kollat i min häst försäkring, hemförsäkring och ansvars försäkring. Och jag kan inte någon stans hitta att jag skulle vara skyldig att betala vetrinärvård för någon annans häst om vi släppt i hop dom i samråd.
I vilken lag text står det?

MVH Russin8

Det får du fråga en jurist om :cool:

Som jag skrev i en av trådarna jag länkade till här ovan så var båda hästägarna överens om att hopsläpp skulle ske, och båda ägarna förvissade sig om att hästarna var försäkrade. Ändå gick det som det gick.

Immer

Vilken lag som åsyftas minns jag inte.
Men du kan ju ta kontakt med juristen Monica Lilja, det var hon som skrev om detta i Tidningen Ridsport.
Även handläggaren på mitt försäkringsbolag kände mycket väl till lagen, och menade att man har ett strikt hästägaransvar (att jämföra med strikt hästägaransvar).

Immer

ok, tänkte att du verkade väldigt insatt så du kanske visste.. Undrade nämligen för ja har ett sto med föl som har blivit en väldig attraktion tydligen, står ofta folk utanför hagen och tittar. Visserligen är mitt sto världens snällaste men man vet ju aldrig ifall..

Oki, ska kolla det. Det är ju en kanska viktig detalj att veta.

MVH Russin8

Hästen gick ensam i en liten rasthage med haggrannar i 2,5 månader, han trivdes inte inte så nu har vi flyttat till ett stall med stora hagar och hagkompisar.

Det är möjligt att du inte tycker att det finns några ursäkter till att ha hästen ensam i en hage och att skylla på risken för skador är trams. Men om du någon gång i framtiden hittar din häst i hagen med ett söndersparkat knä (vilket jag VERKLIGEN hoppas att du slipper göra) Så kom ihåg mig! Harmonin i den den berörda gruppen var det inget fel på, det som hände var en olyckshändelse under lek, sånt som händer. Men för mig var det en avgörande punkt att ALDRIG ha hästar ihop om dom har skor eller brodd. Min häst kunde aldrig bli bra igen. :cry:

Jag har varit med om att tre älsklingshästar brutit benet och avlivats pga bud i hagen, men inte slutar jag låta dem vara hästar för det? :confused:

Min häst jag har nu har dessutom fått ett ben i bogen avsparkat, och x antal sparkar/andra skador. Det är sånt som händer när det blir lite för busigt i hagen.

Ja detta är kanske inte en tråd för mig.... för mina två pållar går tillsammans.... Men när jag hyrde in dom på ett ställe hade dom så små hagar att jag testade att ha dom i var sin hage. Gillades inte alls, dom gick bara vid staketet bresvid varann och den ena ville inte äta. Så det var bara att låta som gå två stycken i den lilla hagen (ca 30*40m). Då blev som sig själva igen.

Jag anser att hästar är flockdjur och bör gå tillsammans. Men jag förstår oxå att man vill ha dem ensamma för skaderiskens skull. Man måste helt enkelt se till att dom verkligen trivs tillsammans så att det inte häsnder några onödiga olyckor....

Bara för att man gjort ett val som man kan leva med behöver det ju inte vara ett bra val.
Hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Dom behöver den sociala kontakten med andra hästar, även fysisk kontakt.

MVH Russin8

Behöver inte vara ett dåligt val heller. Så är det väl med alla vägval man gör här i livet. Allt är inte svart eller vitt!! Sånt här kan man dra i långbänk i det oändliga.

Kicki :smirk:

Men fortfarande är det så att hästar är flockdjur och ska inte gå själva. Det är som att låta ett barn växa upp utan att få ha kontakt med andra barn. Det barnet mår inte bra men överlever.

Men som du skriver så kan vi ju diskutera det här i evigheter, du har din åsikt och jag min och jag tror inte att någon av oss kommer att ändra sig...

MVH Russin8

Mina står själva i stallet, beroende på att det är två "rum" i stallet, så de har varsitt rum.
Något som har hjälpt mig när jag bara har två hästar, de är vana att vara själva och bryr sig inte nämvärt när de blir lämnade ensamma i hagen heller.
Annars tycker jag inte att hästar ska vara ensamma, MEN i hyrstall kan det vara stor omsättning på hästar vilket gör att vissa hästar får byta "kompisar" ofta, så hade jag det när jag hade min gammeltant inhyrd (då var hon dock inte så gammal), hennes hagkompisar byttes flera gånger per år, hade jag då kunnat hade jag hellre haft henne ensam istället för att göra en orolig "flock" flera gånger per år.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 697
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama