Till Er med Elrep..

Sv: Till Er med Elrep..

Franskt elband! Det fungerar jätte bra i alla väder, går inte sönder och trasslar inte ihop sig. Jag har 12 mm elband uppe och sedan en vanlig koppartråd längst ned :) Billigt och bra ;D

Hur tätt har ni skarvblecken?

Sätt på hylsor istället. rullarna är ju på minst 200 m, Det viktigaste är att repet är sträckt, sitter FAST!!! i isolatorerna( ett villkor för att det ska gå av!!) samt att man har ström PÅ.
De ska inte bara löpa genom/ hållas uppe av isolatorerna. då behöver man heller inte ha starka trästolp.

Min val. har EN gång missuppfattat storleken på den nya hagen o sprang rätt in i det o studsade tillbaka. Knäckte en stolpe, men hästen var oskadd.

Har helst 10 mm, men numera har jag band som går av vid en viss belastning.

Brett band/ rep skär inte lika mk- precis som repgrimma/ läder.:D

Senast ändrad:

Vadå hylsor?

Jag har ärligt talat inte fattat var det är för något man ska skarva med för att repet ska bli säkrare. Skitsvårt att söka oxå när man inte vet vad det heter!

Det är en hylsa som sätts på repet som vid belastning skär av det.

Skarvbleck håller .... för bra. Såna där som man skruvar fast repet från 2 håll.

Om hästen trasslar in benen i repet då? Då skärs ju benet av, är väl bättre om tråden går av?

Det finns ju 1000 scenario, men jag har haft 8 mm rep sedan -99 och har aldrig haft en häst som trasslat in sig. Det är nästintill omöjligt om tråden är välsträckt skulle jag vilja säga. Det som hänt hos mig är att stolpar och isolatorer har rykt om det har hänt något.

Vi har bara elrep i alla hagar. Det jag tycker är bra är att ha så "dåliga" isolatorer, så att de rätar sig eller går sönder om en häst springer igenom.

Vi kör mest med vanliga grisknorrar, och har starkare isolatorer bara i hörn.

En del tror att det beror på snålhet, men faktum är att staketet känns rätt säkert, om hästar går igenom.

Det är en hylsa som sätts på repet som vid belastning skär av det.

Skarvbleck håller .... för bra. Såna där som man skruvar fast repet från 2 håll.

Jag har fått för mej att det finns hylsor som man trär repet genom sen klämmer man ihop den lite så den stannar på plats.
Sen vid belastning så går repet av då det är som "en skarp kant" på hylsan som "skär" av det.
Dålig att förklara.

Men iaf, jag hittar dom inte på internet så jag vet inte om jag bara drömt att det finns:crazy:

Jag har fått för mej att det finns hylsor som man trär repet genom sen klämmer man ihop den lite så den stannar på plats.
Sen vid belastning så går repet av då det är som "en skarp kant" på hylsan som "skär" av det.
Dålig att förklara.

Men iaf, jag hittar dom inte på internet så jag vet inte om jag bara drömt att det finns:crazy:

Med andra ord gör man en brottsanvisning på repet? För sträcks det ut påverkar det ju mindre av något man klämt om?

Jag tycker det är skitsvårt att hitta info på nätet (inkl buke, mest tyckande och lite fakta)! Tror jag ska åka runt till butikerna jag är intresserad av (i närheten) och prata med dem och se vad de säger. Verkar hopplöst att försöka läsa sig till när man är helt okunnig :D

I mitt fall vill jag ha elrep eller ståltråd (band vågar jag inte ha i vår blåst). Jag ha det som behöver vara mindre spänt och det det som skadar minst. Men det är ju en djungel! Tjocakre rep = mindre skaderisk om hästen går emot men större skaderisk om den fastnar och repet inte lossnar/skärs av som det ska.

Tjocka rep går sönder eller håller om det sitter fast o är spännt.
Man får kolla om de är UV-beständiga dvs inte smulas sönder med åren, samt att tjocka rostfria trådar håller för bra.
Det ska stå vilken hållfasthet de har. 200 kg, 600 kg...

Om det bara löper genom isolatorerna så blir det av längden elastiskt o går av först där det sitter fast.

min märr fick ett repet runt karleden o fick ett rejält skärsår.. Bond:devil:n "såg" inga hästar så han öppnade grindar o la dem på marken. min häst var givetvis där o sen hade en annan dum :devil: byggt staketet som vi delade genom att just bara låtit repet löpa. Hon sa att de= mina hästar måste ha gått igenom där det gick av. mina hästar går inte ut. Hon fattade inte......
När hon gjorde om staketet utan min vetskap så hade hästarna gått ut för att det inte fanns ngt staket o galopperat hej vilt o var svettiga. Jag kom o fattade inget. de var vacc. samma dag.

Flera veckor senare kom det fram.

Ser många som inte kan bygga elstaket. Om man gör rätt från början kräver det minimalt underhåll.

Allt tråd, rep o band ska sitta fast åtminstone i varannan stolpe.

Du får börja från punkt A o gå runt.

Ju färre skarvar desto mindre sårbart plus bättre ledningsförmåga.

Mina staket har hållit i 10 år tills en tokig kärring som inte kan bygga staket eller sätta ström blev sur för att mina hästar inte går ut o satte i system att skära av banden.

Nu sen det finns en anmälan har de fått vara ifred i 3 år. Hennes kompis bond:devil: kör däremot sönder staketen frekvent.
Hur sjuka som helst!

Hon som nu bor där har ställt samma diagnos på kärringen som jag o hon är läkare:bow:

KL

Skarvhylsorna fungerar och det vet jag av egen erfarenhet.
Jag vill inte ha långa trådsträckor i hagen utan kapar tråden, trär i tråden i hylsan (en tåt från varje håll) klämmer åt med en typ rörtång som är platt, lite lagom hårt så det håller kvar repet. Hylsan skär alltså inte av tråden utan glider ur hylsan vid belastning.

Googla Safety skarvhylsa så får ni upp produkten.

Har även använt de vanliga skarvlåsen man skruvar men även om jag skruvar bara löst så tycker jag de sitter lite väl bra men i en akut situation har jag aldrig sett deras funktion så jag kan inte jämföra dess produkter.

Varje år får jag köpa nya skarvhylsor till sommarhagen då rådjuren knatat igenom men hylsorna är billiga så det gör mig inget för jag vet dom fungerar även på lättviktare som rådjur:)

Nä jag börjar ana att det inte finns såna jag tänker på:D
Dom jag tänkte mej behöver man inte kapa repet för.
Det är den "vassa kanten" som kapar repet vid belastning.

Men nu finns dom förmodligen inte så...:cool:

Vad händer då om era hästar går igenom menar du?

Isolaterna endera rätar sig, eller hoppar ur trästolparna. (Det är ju rätt små gängor på grisknorren).

Vilket gör att stolparna oftast står kvar hela, och tråden trillar ner på marken.

Då fyller ELstängslet inte sin funktion.

Förr fanns det järntrådstängsel som bara hölls uppe av klena pinnar o allt berodde på hur sträckt det var. Inte ens då skulle de lossna från att hållas uppe= livsfarligt.

Vem som helst kan räkna ut vad som kan hända om en häst springer in i tunna starka 2 ynka trådar- skär som smör.

Jag skiter i att stolparna går sönder, huvudsaken är att hästen är hel o helst kvar.

Jodå.
Staketet är helt okey. Varför skulle det inte fylla sig funktion, menar du? Med det antal hästar som kommer och går här så händer det incidenter, och att bygga staketen på detta sätt har visat sig ha lägst risk för hästarna.
Och jag hämtar hellre hästen i nästa hage, och byter några grisknorrar, än att hästen drar med sig flera trästolpar i farten, och får panik för det.

Trådet/ repet/ bandet ska gå av- inte ramla ner.

Sen är elstaket gjorda för att ha EL i, annars får man bygga starkare staket.

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 611
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: Whoever
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 923
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30