Till en kompis

Torktumlare

Trådstartare
Till en kompis:

Vet inte vilken hund jag ska föreslå, det finns ingen jag kan komma på som är exakt som det de söker har föreslagit hundar som är snarlika men blev lite nyfiken. Finns där någon ras som passar in exakt på de dom söker?

Tänkte kelpie (för mycket päls för aktiv)
Schnauzer (öronen)
Pinscher (reserverad, öronen)
Faraohund (jakt, reserverad)

De söker:
Slät eller strävhårig hund alltså inte korthårig (tänk lapphundarna) utan slät som vinhundarna.

Upprätstående öron

Storlek dalmatiner

Ingen jakt

Social mot alla

Kommer vara mycket bland människor och mycket lös bland djur, människor osv. Aktiv sällskapshund. Jogga, agillity, vardagslydnad, ut och tälta, simma mm. Ut med familjen mycket osv.

Sv: Till en kompis

Det låter som att det är mycket viktigare för din kompis hur hunden ser ut än om den passar i deras familj...Urvalet begränsas ju oerhört.

Några förslag (alla kriterier kanske inte stämmer in):

Basenji
Aussie Terrier
Boston Terrier
Fralla
Cairn Terrier
Griffon Bruxellois
Mexikansk Nakenhund

Har dock inte någon större erfarenhet av dessa raser, men det är vad jag kom på. Är medveten om att vissa är lite mindre än vad din vän tänkt sig och ar inte så stor koll på hur det är med jakt och så.

Visserligen är Kelpien aktiv, men inte tusan kan de beskyllas för att ha för mycket päls?

Boxer? En fysiskt aktiv släthårig och social hund i rätt storlek. Men en boxer är ju väldigt mycket hund, om de i första hand söker en sällskapshund. Öronen stämmer förstås inte heller. Men det skulle underlätta att veta hur hundens liv ser ut i vardagen, när man kanske inte är ute och tältar och simmar. En vecka i november typ. Det avgör om man ska titta i grupp 9 i första hand eller om man kan titta bland bruksraserna. Är det deras första hund?
RR-fantasterna i forumet borde också säga sitt här ;)

Till en kompis:

Vet inte vilken hund jag ska föreslå, det finns ingen jag kan komma på som är exakt som det de söker har föreslagit hundar som är snarlika men blev lite nyfiken. Finns där någon ras som passar in exakt på de dom söker?

Tänkte kelpie (för mycket päls för aktiv)
Schnauzer (öronen)
Pinscher (reserverad, öronen)
Faraohund (jakt, reserverad)

De söker:
Slät eller strävhårig hund alltså inte korthårig (tänk lapphundarna) utan slät som vinhundarna.

Upprätstående öron

Storlek dalmatiner

Ingen jakt

Social mot alla

Kommer vara mycket bland människor och mycket lös bland djur, människor osv. Aktiv sällskapshund. Jogga, agillity, vardagslydnad, ut och tälta, simma mm. Ut med familjen mycket osv.

Finns det ens en korthårig/strävhårig hund med stående öron? (som inte har kuperade öron). Förutom vinthundar (ur grupp 5). Om de slopar öronen så är det lättare att komma på en ras som fungerar.

Både Basenji och Mexikansk nakenhund som tidigare nämnts i tråden har stark jaktinstinkt. Mexikanarna har temperament som liknas vid foxterriers (om inte ännu mer otrevligt :cool: har träffat på en mexikanare, väldigt... otrevlig :crazy: )

Jo det finns, de jag listade. Men de passar ju itne in på alla kriterier (för liten, för mycket jakt...etc.).
Ycker att TS vän ska ta sig en ny funderare, om du nur är såååå viktigt att hunden har uppåtstående öron släthårig/strävhårig päls etc.

Finns det ens en korthårig/strävhårig hund med stående öron? (som inte har kuperade öron). Förutom vinthundar (ur grupp 5). Om de slopar öronen så är det lättare att komma på en ras som fungerar.

Både Basenji och Mexikansk nakenhund som tidigare nämnts i tråden har stark jaktinstinkt. Mexikanarna har temperament som liknas vid foxterriers (om inte ännu mer otrevligt :cool: har träffat på en mexikanare, väldigt... otrevlig :crazy: )

Korthårig collie?

Där står ju öronen upp men tipparna går ner.

Är jag hemsk som har mycket svårt att ta någon på allvar som har som krav att hunden har öronen på ett visst sätt? :crazy: Jag har full förståelse för att man föredrar vissa utseenden, det gör jag med, men att ha med det som krav i en lista när man letar efter ras gör att jag känner att man kanske ska tänka om. Det viktiga är väl att hunden fungerar i familjen, att man klarar av att tillfredsställa hundens behov och att allt annat passar. Sedan kanske man får tumma lite på detaljer som öron och kanske till och med storlek eller päls. Det många gör felaktigt är ju att de istället tummar på saker som jakt, vallinstinkt, aktiveringsbehov osv bara för att få den hund de vill ha utseendemässigt.

Har inga fler rasförslag att komma med, men om dom tänker om ang. utseendet finns det säkert desto fler.

Börjar med att citera mig själv
men blev lite nyfiken. Finns där någon ras som passar in exakt på de dom söker?

Är jag hemsk som har mycket svårt att ta någon på allvar som har som krav att hunden har öronen på ett visst sätt?

Nu satt vi alltså och disskuterade, och jag blev nyfiken om det verkligen finns en sådan hund.

Just pälsen & jakten är viktigast tror jag men önskvärt med öronen.

Med mycket päls alltså en hund som inte har underull, det var för mycket.

Ska prata med dem igen, får föreslå en lama eller något :angel:

De är rätt aktiva, de har haft stora blandraser innan. De vill helt enkelt ha en aktiv sällskapshund. Vi är inte jättenära men de gillar att vara ute. Inte extremt mycket hund kanske. Men KH collie? Hur är de som hundar? Sociala osv? Har hört att de är ojämna, men på vilket sätt? hur är de med barn? Ska fråga dem

Den faller nog både på päls, aktivering och jakt...

TS:

Jag kan faktiskt inte komma på någon ras som passar de kriterierna, det skulle vara kh collie isf.

Eller en BC unghund som inte duger till vallning?

large-Uvberget041.jpg

Min lilla tjejsa, som jag fick för att hon var rädd för får.
Korthårig, lite liten kanske, men de kommer ju i olika storlekar, hon var 54 i manken o 15 kg.

Korthårscollien har underull, och rätt rejält med sådan också. Inte alls mindre päls än en kelpie enligt min uppfattning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 732
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka