Tik som använts i blandrasavel nu i renrasavel?

emma82maria

Trådstartare
Enligt SKK får man inte använda sin hund i blandrasavel om man senare vill regga renrasiga valpar hos dom. Om ni nu får veta att en tik har fått en planerad kull blandrasvalpar och på nästa löp planeras att paras med en renrasig hane för att få valpar som ska reggas i SKK.

Hur hade ni gjort?
Hade ni meddelat SKK detta eller bara struntat i det?
Om du som uppfödare hade fått veta att din uppfödning har använts på detta sätt, hur hade du reagerat och vad hade du gjort?

Sv: Tik som använts i blandrasavel nu i renrasavel?

det beror ju på vem som ägde hunden när den användes i blandrasavel, hundarna blir inte uteslutna ur framtida renrasavel, men ägare som använder sina renrasiga hundar i blandrasavel skall anmälas till SKKs disciplinnämnd o riskerar då uteslutning.
Uteslutning = kan ej registrera valpar i SKK.

:o Det har du ju så rätt i. Jag borde ha varit tydligare i inlägget om att det är ägaren som riskerar att inte få regga och att jag menar att det är ägaren till hunden som använt den i blandrasaveln och nu vill samma ägare använda samma tik till renrasaveln.

Jag kan tycka att det vore värre om det vore tvärtom. Det finns ju blandisuppfödare som gått över till att satsa på renrasigt och det tycker jag bara är bra. Däremot om personen verkar vilja köra på lite hur som låter det illa.

Tycker oxå det är bra att man ändrar sig och går över till att avla renrasigt.

Med min frågeställning undrar jag vad andra hade gjort rent hypotetiskt men jag har ett fall i min bekantskapskrets som gör att frågeställningen dykt upp. Ingen jag umgås med men vi pratar när vi träffas. Enligt den personen planerades en kull med renrasiga valpar där det ska behållas en tik redan innan blandraskullen. Dom skulle "bara" ta en kull blandras först. Någon motivering till varför blandras fick jag inte.

Nu har blandraskullen kommit och skeppats iväg, alla hälsokontroller på tiken är gjorda och nu planeras en kull renrasiga valpar.

Om de var medlemmar i SKK då de tog blandraskullen så är det ju ett brott mot klubbens stadgar och (om det kommer till SKKs vetskap) bör leda till uteslutning ur SKK och därmed så har de inte tillåtelse att regga de nya valparna.

Så där är ju en viktig fråga, var de medlemmar i SKK då?

Det kan ju vara så att blandraskullen var en tjuvparning och att uppfödaren fick dispens från SKK. En kompis fick sin tik parad av grannens hund. Hon var inte bekväm med eventuella biverkningar av abortspruta och hon kontaktade då SKK. Tanken var nämligen att tiken längre fram skulle gå i avel, vilket den också gjorde.

Jag hade nog sett det som så att om de nu vill göra allt rätt med kontroller och allt och köra renrasigt framöver så hade jag inget gjort, för utesluts de blir det ju antagligen buskavel igen och noll kontroll.

Hade de fortsatt köra dubbelt däremot hade jag tyckt det varit skit.

Det kan ju vara så att blandraskullen var en tjuvparning och att uppfödaren fick dispens från SKK. En kompis fick sin tik parad av grannens hund. Hon var inte bekväm med eventuella biverkningar av abortspruta och hon kontaktade då SKK. Tanken var nämligen att tiken längre fram skulle gå i avel, vilket den också gjorde.

Förvisso, fast av trådstarten att döma så var det en planerad blandraskull.

Enligt SKK får man inte använda sin hund i blandrasavel om man senare vill regga renrasiga valpar hos dom. Om ni nu får veta att en tik har fått en planerad kull blandrasvalpar och på nästa löp planeras att paras med en renrasig hane för att få valpar som ska reggas i SKK.

:D Lustigt att jag missade det trots att det var fetmarkerat till och med. Då är det förstås en annan fråga.

Om ägaren vad medlem i SKK och registrerad uppfödare då blandraskullen togs så skulle jag anmäla. Men om blandraskullen var ägarens första och den nu väljer att avla renras hade jag låtit det va. Det är ju bättre att ägaren får regga valpar och håller sig till renras än att blir utesluten och fortsätter med blandras.

Men en reggad uppf. som avlar blandras lägger ju inte så stor vikt i att försöka förbättra med sin avel.. och då kan det kvitta. Däremot om hon kommit på bättre tankar och efter blivit reggad uppf är ju en annan sak.

Sedan skulle jag nog även anmäla om jag inte tyckte tiken var en bra representant för rasen. Man kan ju ifrågasätta hur seriös människan är om man först avlar blandras och sedan renras på en inte så lämplig tik så att säga.

Flummigt, men summa av summarum. Tycker du att ägaren nu tar bättre ansvar för rasen så kanske det är bättre att låta det gå förbi än att anmäla och riskera att ägaren återgår till blandrasavel så vida tiken då inte lämpar sig att avla på.

Det beror helt på vilken typ av planerad blandning det är, näms inte i tråden vad jag sett. Finns seriös blandrasuppfödning och då hade jag varken reagerat eller agerat öht.

Så där är ju en viktig fråga, var de medlemmar i SKK då?

Det vet jag inte. Däremot var/är dom mycket medvetna om att om någon anmäler dom kan dom få registreringsförbud.

Kl
Jag är mer intresserad av hur ni hade resonerat och agerat än eventuella påföljder för ägaren. Jag tycker det är en intressant fråga som väcktes till liv just av det här fallet i bekantskapskretsen.

+Ainon

Båda raserna som användes har få men några hälsokrav som ska uppfyllas innan avel. Hanen vet jag inte om den va kollad. Tiken gjorde ju sina nu inför den här kullen och om jag förstått det rätt har det hela tiden varit menat att hon ska genomföra dom. Om det hade varit seriös blandrasavel (i mina ögon) borde tiken ha gjort sina innan den kullen och inte några månader efter.

Vilka/vilken ras det handlar om tänker jag inte tala om men det är mer sällskapsras än bruksras. Själva kombinationen i sig är ingen katastrof om man ser till en del galna blandningar som görs.

Något syfte med blandraskullen borde ju ha funnits men den frågan fick jag inget svar på.

Huruvida tiken tillför sin ras något kan jag inte yttra mig om då jag inte alls är insatt, mer än att jag kollat vad för hälsokontroller som ska göras innan avel, och så känner jag inte tiken tillräckligt väl.

Jag hade nog anmält och låtit SKK göra bedömningen gällande vilken påföljd som är lämplig. Vet inte hur hårda de är om medlemmen "insett sitt misstag" men tycker absolut inte att folk ska få lov att bryta mot reglerna utan påföljd.

Om jag vore uppfödare hade jag blivit galen om en hund från mig användes i all form av oseriös avel, inkl blandrasavel.

Det beror helt på vilken typ av planerad blandning det är, näms inte i tråden vad jag sett. Finns seriös blandrasuppfödning och då hade jag varken reagerat eller agerat öht.

Torde inte vara draghundsuppfödning, vad mer finns det för seriös blandrasuppfödning?

Jakthundsblandisar?

Sådana där ägarna jagar och parar efter jaktmeriter framför ras.

Ja det händer då o då, men det är knappast SKK anslutna uppfödare som sysslar med det.

Nej, för visst måste man som medlem söka specialtillstånd från SKK om man vill para utanför rasen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 512
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 590
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka