Tik och hane ihop

Ja men det är jättetråkigt om man inte kan ha leksaker eller ben liggande. Hundarna behöver ju något att gnaga på så att dom inte ger sig på möbler och annat.
Hundar har inte gnagbehov på just det sättet som typ en kanin har utan det är mer individuellt :)
Absolut att de kan ge sig på möbler. Men oftast är det pga tristess, understimulans eller helt enkelt brist på regler från de var små.
Vi har heller aldrig ben el liknande framme och ingen av våra 4 hundar biter sönder något mer än husses nya vandrarkängor som rök en gång när han fick beordrad övertid (tristess).
Han tjänade inga pengar på den övertiden ;)

När de är i sina hundgårdar har de ben eller andra syselättningssaker.

Fast saken är ju den att även hundar av olika kön kan bråka över leksaker och mat om dom har stort resursvaktande.
En york och en vinthund är väl ofta båda hundar som funkar ganska enkelt med andra hundar?

Jag tänker inte ens så när jag väljer hund. Hundar kan alltid bråka. Men har man en hund som är mjuk och funkar bra med andra hundar och skaffar en ras som är lätt med andra hundar känns risken väldigt liten att de ska börja bråka pga att de är av samma kön, faktiskt.

Skaffa tik om du vill ha tik. Skaffa hane om du vill ha hane, men var då beredd på att sära på hundarna vid löp och eventuellt behöva hundvakt till en av dom.
Ja, troligtvis är det jag som nojar i onödan jag har ju bara haft en hund och vet inte hur det är med två. Min york är mjuk och go nästa hund jag köper ska också vara mjuk o go :)

Ja, troligtvis är det jag som nojar i onödan jag har ju bara haft en hund och vet inte hur det är med två. Min york är mjuk och go nästa hund jag köper ska också vara mjuk o go :)
Alla hundar är ju individer och folk har alla möjliga ihopsättningar av hundar....så allt är möjligt och allt kan bli omöjligt. Skaffa det du vill och uppstår det något problem så är det bara att anpassa sig efter rådande situationer och vidta eventuella åtgärder :)

Vandringskängor är ett dyrt nöje för en hund

Min tidigare eller nuvarande hund tuggar inte på möbler men jag har hört om skräckexempel

Buster tuggade på allt som valp... Väggar, golv (hål i bägge), datasladdar, bord, soffa etc etc. Det slutade ju dock då jag lärde honom vad han fick tugga på och det slutade kittla i tänderna. Nu är han e snäll buffel som helst slickas.

Nemo tuggar på allt idag tuggade han sönder min en barnvagn (sufflett och handtag) bord, soffa dörr tja allt. Men det är en utvecklingsfas. Det är vi som bestämmer reglerna vill du inte ha en möbelätare som vuxen (valpar räknas inte de e för söta) så är det bara träna, lära och plocka gråa hår.

Min tidigare eller nuvarande hund tuggar inte på möbler men jag har hört om skräckexempel
De där skräckexemplen brukar oftast ha en bakomliggande orsak till att de tuggar sönder saker. De hundar jag sett hålla på så i bekantskapskretsen har varit rätt understimulerade hundar eller ha lidit av separationsångest samt valpar såklart...men det är ju inte så konstigt :)

De där skräckexemplen brukar oftast ha en bakomliggande orsak till att de tuggar sönder saker. De hundar jag sett hålla på så i bekantskapskretsen har varit rätt understimulerade hundar eller ha lidit av separationsångest samt valpar såklart...men det är ju inte så konstigt :)

Av precis denna anledningen har jag just nu ben framme hela tiden. Tiken är endast 9 månader och fortfarande ganska pillig av sig. Så då vill jag att hon lär sig pilla med rätt saker. Nu biter hon väldigt försiktigt och det enda hon bitit sönder var en sladd, som hon inte ens bet sönder helt. Hon är en försiktig gnagare :D

Uppdatering
Jag ringde uppfödaren idag, talade om att jag va osäker på tikens temperament och att hon va så avvaktande. Uppfödaren förstod vad jag pratade om.
Denna tiken köpte uppfödaren som valp, hens egna hundar har ett helt annat sätt, dom är sociala kelgrisar.
Uppfödaren sa också att många kennlar har hundar av den rasen som är lite otrygga. Det finns i rasen.

Hen tyckte att jag, om jag ville kunde komma och hälsa på tiken, umgås bada, klippa klor lära känna henne lite och sen avgöra om jag vill ha valp med den tiken.

Uppfödaren är seriös och försöker inte mörka något, hen är helt ärlig.

Jag ska avvakta, om jag inte hittar en tik jag klickar med, så väljer jag en annan ras.

Ja de flesta socialt osäkra hundar brukar ju komma över sin osäkerhet om de får träffa en människa tillräckligt många gånger. Det är väl det uppfödaren vill att du ska se. Men tänk dig själv hur det skulle vara att leva ett liv där du ständigt är rädd för att alla människor vill dig illa. Visst, lever hunden ensam ute i skogen hos någon som aldrig får besök så går det väl an. Men de flesta av oss lever ändå ett socialt aktivt liv. Och utställning måste vara en plåga för en sådan hund :(. Så även om du själv kan tänka dig att leva med en hund som ofta mår psykiskt dåligt, är det rätt att gynna sådan avel? Tänker du ställa ut en hund som tycker att hela situationen är obehaglig?

De flesta hundar kan bli rädda, men en människa som ser ut och beter sig normalt ska inte framkalla obehagskänslor hos hunden. Det är en allvarlig brist i hundens mentalitet. När hunden väl har blivit rädd så ska den (när den väl övervunnit sin rädsla, detta kan ta olika lång tid beroende på hur modig hunden är) avreagera. Dvs när den upptäckt att den inte är utsatt för något hot så ska den nonchalera det som är skrämmande. Kan den inte göra det, eller att det tar lång tid innan avreaktionen kommer, så anses detta vara en av de största mentala bristerna en hund kan ha.

Till sist så får du tänka på att en rädd hund har tre alternativ. Den kan fly, den kan bli passiv eller så kan den som i den här tikens fall ta till aggression. Skoj att ha en sådan hund kring barn som kanske råkar tränga in den i ett hörn? Särskilt när den är så väldigt nervsvag...

Nej se dig om efter en annan valp! Jag hade helt ärligt inte tagit i de här hundarna med tång och också tagit omvägar kring den här uppfödaren! Det är inte okej att föda upp hundar med så allvarliga mentala brister.

Nej se dig om efter en annan valp! Jag hade helt ärligt inte tagit i de här hundarna med tång och också tagit omvägar kring den här uppfödaren! Det är inte okej att föda upp hundar med så allvarliga mentala brister.

Ja, det kan inte bara finnas en enda uppfödare av rasen. Jag tycker att det låter skumt i mina öron, och uppfödaren vill givetvis att ts skall få förtroende för tiken. Och visst, så blir det nog - men till vilket pris? En tik skall vara trevlig från dag ett. Inte efter massor av "träning".

@AliceZeta - kontakta fler uppfödare och ställ dig på kö på valp även hos någon annan. Din nuvarande hund är så ung så du kan ta god tid på dig att hitta rätt valp. Tiden kommer vara din vän i detta beslut.

Ja de flesta socialt osäkra hundar brukar ju komma över sin osäkerhet om de får träffa en människa tillräckligt många gånger. Det är väl det uppfödaren vill att du ska se. Men tänk dig själv hur det skulle vara att leva ett liv där du ständigt är rädd för att alla människor vill dig illa. Visst, lever hunden ensam ute i skogen hos någon som aldrig får besök så går det väl an. Men de flesta av oss lever ändå ett socialt aktivt liv. Och utställning måste vara en plåga för en sådan hund :(. Så även om du själv kan tänka dig att leva med en hund som ofta mår psykiskt dåligt, är det rätt att gynna sådan avel? Tänker du ställa ut en hund som tycker att hela situationen är obehaglig?

De flesta hundar kan bli rädda, men en människa som ser ut och beter sig normalt ska inte framkalla obehagskänslor hos hunden. Det är en allvarlig brist i hundens mentalitet. När hunden väl har blivit rädd så ska den (när den väl övervunnit sin rädsla, detta kan ta olika lång tid beroende på hur modig hunden är) avreagera. Dvs när den upptäckt att den inte är utsatt för något hot så ska den nonchalera det som är skrämmande. Kan den inte göra det, eller att det tar lång tid innan avreaktionen kommer, så anses detta vara en av de största mentala bristerna en hund kan ha.

Till sist så får du tänka på att en rädd hund har tre alternativ. Den kan fly, den kan bli passiv eller så kan den som i den här tikens fall ta till aggression. Skoj att ha en sådan hund kring barn som kanske råkar tränga in den i ett hörn? Särskilt när den är så väldigt nervsvag...

Uppfödaren sa att hon aldrig haft problem med tiken på utställning domarna kan känna igenom utan protester.
Det viktigaste för mig är att jag gillar hunden att vi får kontakt och att hunden trivs och är nyfiken, jag vill ha en rolig hund, påhittig och lite busigt egensinnig, annars kan det kvitta

Det är sant, om en hund skäller en stund i en ny situation är okey om den sen slutar. En unghund kan ju tokskälla på en stubbe, den går sen fram och tittar, sen är det lugnt

I detta mötet satte vi oss på huk, tittade inte på tiken alls, hon stod och skällde gick sen upp bakom mig och nosade, jag tittade inte på henne öht jag tittade på den andra hunden som busade med sambon. Tiken gick sen tillbaka in bland träden och fortsatte skälla

Nä, det va verkligen inte bra, ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag på att jag vill ha en trygg hund, det är prio ett

Hundar som ligger lite på gränsen som tex kamphundar eller väldigt känsliga hundar, verkar det lätt att det tippar över. En härlig kamphund blir lätt farlig i fel händer och om dom är fel avlade
En känslig hund kan lätt bli otrygg om den är felavlad

Ja, det kan inte bara finnas en enda uppfödare av rasen. Jag tycker att det låter skumt i mina öron, och uppfödaren vill givetvis att ts skall få förtroende för tiken. Och visst, så blir det nog - men till vilket pris? En tik skall vara trevlig från dag ett. Inte efter massor av "träning".

@AliceZeta - kontakta fler uppfödare och ställ dig på kö på valp även hos någon annan. Din nuvarande hund är så ung så du kan ta god tid på dig att hitta rätt valp. Tiden kommer vara din vän i detta beslut.
Det finns fler uppfödare, jag har varit i kontakt med en annan via mejl. Denna uppfödaren sa att även den andra har haft problem med otrygga hundar tidigare, men visste inte hur det ser ut nu

Jo jag har tid på mig, hittar jag ingen, så får jag tänka om ang ras.
Det är ganska trevligt att leta hund, man lär sig mycket :)

Jag har 3 tikar och 2 hanar. Jag rekommenderar inte att ha okastrerade hundar av olika kön om man inte tänkt avla och/eller har möjlighet att lämna bort antingen tiken eller hanen under löpen.

Vandringskängor är billigt jämfört med vad de kan hitta på att tugga på ;) Många vinthundar är väldigt(!) destruktiva som små. Börjar dock fundera lite på om inte mycket har att göra med att valparna har så mycket tankar och idéer för sig, samtidigt som de i princip aldrig tränas mentalt öht av ägarna. Visst, vinthundar har inget behov av att träna mentalt på samma sätt som en brukshund eller liknande, men de tänker mycket och mycket idéer för sig. Genom att få dem att tänka på tex roliga trick kanske de glömmer bort att undra vad köksbordet smakar ;) Om hundarna får bra mat, som de verkligen mår bra av, har bra med tugg och får både röra på sig och mental träning på lämplig nivå så är det nog inte så troligt att de äter upp precis hela hemmet i alla fall. Dessutom GÅR det ju finfint att ställa dyra vandringskängor i en garderob! Desto svårare att gömma undan tex en soffa, en säng, väggar eller golv :p

Dessa stod högt upp på en hylla. Men husse hade glömt hur lååååång en schäfer kan bli när den står på bakbenen :D

I detta mötet satte vi oss på huk, tittade inte på tiken alls, hon stod och skällde gick sen upp bakom mig och nosade, jag tittade inte på henne öht jag tittade på den andra hunden som busade med sambon. Tiken gick sen tillbaka in bland träden och fortsatte skälla

Aldrig att jag skulle sätta en sådan hund i avel. Aldrig att jag skulle köpa valp från en hund som jag inte vill ha i avel. De större vinthundarna kan dessutom vara ganska tuffa, de må se sockersöta ut, men det är en typ av hund som ska vara modiga jakthundar. En tuff hetsjakthund i kombination med osäkerhet är inte roligt. Har träffat några människorädda vinthundar och tyckt fruktansvärt synd om både dem och ägarna. Det finns SÅ många mentalt bra vinthundar och de är generellt sett väldigt friska fysiskt också. Det finns helt enkelt ingen anledning att avla på hundar som inte är riktigt bra.

Uppdatering
Jag ringde uppfödaren idag, talade om att jag va osäker på tikens temperament och att hon va så avvaktande. Uppfödaren förstod vad jag pratade om.
Denna tiken köpte uppfödaren som valp, hens egna hundar har ett helt annat sätt, dom är sociala kelgrisar.
Uppfödaren sa också att många kennlar har hundar av den rasen som är lite otrygga. Det finns i rasen.

Hen tyckte att jag, om jag ville kunde komma och hälsa på tiken, umgås bada, klippa klor lära känna henne lite och sen avgöra om jag vill ha valp med den tiken.

Uppfödaren är seriös och försöker inte mörka något, hen är helt ärlig.

Jag ska avvakta, om jag inte hittar en tik jag klickar med, så väljer jag en annan ras.
Det har väl ingen betydelse ifall hon inte fått upp henne själv när hon ändå avlar på henne! ?

Att f umgås mer med tiken är såklart bra om du ångrat dig och det fortfarande är aktuellt med valp därifrån. Men tänk även på att hennes beteende säkert kommer ändras när ni lärt känna varandra också.
Oron ligger ju inte i att din valp ska vara rädd för dig, utan sin omgivning. Om du kan ha gäster och hunden ändå mår bra, om man riskerar att hunden känner sig trängd (och agerar) i vardagen osv.

Det är sant. Nu i efterhand så har jag tänkt på hur vi gjorde när vi kom in till hundarna, om vi gjorde något som kunde skrämt henne
Vi stod bara stilla och pratade med ägaren en lång stund, brydde oss inte om hundarna. Hanen ville fram och hälsa. Tiken stod bland träden och skällde. Vi satte oss på huk och lekte lite med hanen. Tiken kom upp bakom mig, det kändes lite lurigt, jag såg henne inte alls sen gick hon tillbaka bland träden och skällde

Dom hade även en stor hane som va tikens unge
När dom släppte in honom i köket sa jag till sambon -Titta INTE på honom! Han kändes skarp

Uppfödaren sa att hundarna hos dom är inte vana vid besök och blir lite byfånar och därför är dom lite otrygga
Jag sa att hennes andra hundar är ju härliga och dom har alla samma uppväxtmiljö
Hon sa- Jo det är sant, det skiljer på dom

Uppdatering
Hen tyckte att jag, om jag ville kunde komma och hälsa på tiken, umgås bada, klippa klor lära känna henne lite och sen avgöra om jag vill ha valp med den tiken..

Vad skulle det vara bra för? Det är ju inte tiken du ska köpa. Det är mycket möjligt att hon accepterar dig om ni blir mer bekanta, men hennes gener ändras ju inte för det.

Det har väl ingen betydelse ifall hon inte fått upp henne själv när hon ändå avlar på henne! ?

Att f umgås mer med tiken är såklart bra om du ångrat dig och det fortfarande är aktuellt med valp därifrån. Men tänk även på att hennes beteende säkert kommer ändras när ni lärt känna varandra också.
Oron ligger ju inte i att din valp ska vara rädd för dig, utan sin omgivning. Om du kan ha gäster och hunden ändå mår bra, om man riskerar att hunden känner sig trängd (och agerar) i vardagen osv.
Uppfödaren är helt medvete om problemet med otrygga hundar. Jag tror hennes plan är att avla bort det på hundarna med det andra utseendet, (det kanske tar några generationer, inte vet jag)

Sant problemet med otrygg hund finns inte i relation till mig som ägare. Otryggheten visar sig i andra situationer
Hunden jag ska ha, ska vara en glad busig skit, det är därför jag vill ha denna rasen (och för att dom ser så jäkla coola ut) men som sagt det finns alternativ på vinthund jag också gärna vill ha, där finns också fler uppfödare att välja på
Det blir individen jag väljer, inte rasen

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
937
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama