Mina hundars uppfödare tar utan minsta tvekan tillbaka hundarna helt oavsett ålder på hundarna eller anledning till att hunden behöver nytt hem. Ett exempel är min första tiks son, som var deras uppfödning. När han var 7-8 år gammal skiljde sig hans husse och matte och han samt andra hunden i hemmet (från samma kennel) behövde nytt hem. Vad gjorde uppfödarna? Tog hem hundarna, såg till att leta reda på ett nytt hem åt den yngre och jag själv tjatade på en vän (som jag träffat via buke
) att hon skulle ta den äldre. Båda hundarna har nu hamnat i superbra hem, och uppfödarna är väldigt måna om att ha fortsatt kontakt med dem, blir glada för uppdateringar osv.
Samma uppfödare har även tagit hem halvårsgamla "bråkiga" hanhundar, hjälpt till när det visat sig att valpköpare varit allergiska mot en liten pluttvalp osv. De hjälper alltid till. Likadant om jag skulle få problem här. Är det något akut kan jag också ringa vilken tid på dygnet som helst. Jag vet att de finns där och hjälper till så gott de kan, trots att de bor 100 mil från mig.
Min första tik, hon ägdes visserligen av förstnämnda uppfödare innan jag tog henne, men kom från början från en dansk kennel. När jag tog henne var hon 6-7 år gammal. Uppfödaren hade då inte träffat hunden sen den såldes (vad jag vet). Jag skrev till den danska uppfödaren, som blev jätteglad! Vi har fortfarande kontakt trots att tiken inte lever längre. Jag skrev även till första tikens pappas ägare, personer som då var helt okända för mig. Även de blev jätteglada.
Men så är vinthundsvärlden å andra sidan nästan alltid. Alla hjälper alla. Alla känner alla. Vinthundsvärlden är så liten att det är lätt att knyta kontakter och är man bara hyfsat aktiv med sin hund, tävlar ibland osv, då vet "alla" vem man är. Visst känner jag till även salukiuppfödare som anses vara jättebra som inte tar tillbaka uppfödningar om de behöver hem, men de uppfödarna är aldrig några jag rekommenderar andra att köpa från ändå (av många olika anledningar).