Ja, det är andra som jämfört med pensionärer och andra utsatta grupper i Sverige.

Jag vill ha en nollvision mot tiggeri, så jag ser ingen fördel i att tiggandet fortsätter. Däremot är det fullständigt absurt att förbjuda det.

Problemen du nämner har väldigt lite med de få tiggare vi har här att göra.

Det finns oändligt mycket vi kan göra för att bearbeta orsakerna till att människor tigger, utan att naivt, omdömeslöst och hänsynslöst införa förbud för utsatta grupper att försöka överleva med sina familjer.

Bland annat satsningar för att motverka just människohandel och annan kriminalitet. Erbjuda boenden och överlevnad, under de månader de är här och söker arbete. Driva projekt, som finns på flera ställen, där man förmedlar arbetskraft och arbetstillfällen till sökande. Driva projekt på plats i Rumänien för att skapa sysselsättning och drägligare tillvaro.
Men vad som måste stå fulltändigt klart till och med för dig, är ju att, ju bättre förhållande eu-migranterna möts av i Sverige, ju fler kommer det.
Så om vi erbjuder boende , hälsovord o till och med skolgång så resulterar det omedelbart i att dessa förmåner kommer att användas.

Rumänien som stat skiter i sina Romer, det bör vi hantera gemensamt via Brüssel. Exempelvis genom att öronmärka de bidrag landet får. Ex att jordbruks o rationaliseringsbidrag inte betalas ut för än de program som ska hjälpa Romer är sjösatta.

Men att som du tidigare hävdat "ha plats åt alla som vill komma" är både dumt och naivt.

Alltså ursäkta mig, men jag blir riktigt jävla vrålirriterad när jag läser vad du skriver.

NÄR blir man svensk då? När anser du att man kan kalla någon svensk och därmed att den personen har rätt att bli "omhändertagen" så som du kallar det. Med din logik hade min mor som idag är civilingenjör inte haft möjlighet att flytta till Sverige och därmed fött mig och syskon. Jag anser dock att både min mor och samtliga barn är svenska, även om både min storebror och mor är födda i annat land.

Nej, man kan inte förbjuda fattigdom. Som flera redan nämnt finns redan lagrum för de problem ni tiggerimotståndare menar är så vanligt bland tiggarna. Men det är uppenbarligen ett estetisk problem för de flesta i grund och botten. Det är jobbigt för vissa att behöva se fattigdomen i ögat. Suck.
De som ska ha rätt till svenskt skyddsnät är endast 2 grupper! Svenska medborgare och de med uppehållstillstånd. Den senare gruppen har vi ju som stat beslutat att ge dessa förmåner. Den som kommer hit, som EU-migrant eller blivit nekad uppehållstillstånd ska naturligtvis ej ha dessa förmåner. Detta gällde med säkerhet även din mor.

Men det är uppenbarligen ett estetisk problem för de flesta i grund och botten. Det är jobbigt för vissa att behöva se fattigdomen i ögat. Suck.
Ursäkta, tänkte inte på att det kallades "estetiskt problem" att använda rabatter och barnens sandlådor som toalett mm. som dom sysslar med. :banghead:

eu-migranter_tiggare_allemansratten_1.jpg

Fortfarande har ingen sagt att vi ska vara "hela världens socialkontor", det enda som har uttryckts är att många är emot ett förbud mot tiggeri. Det är ganska stor skillnad ändå?
Fast jo, det är rätt många här som helt klart uttrycker åsikter om att vi ska vara hela världens socialkontor. Jag anser att vi nog gjort bra mycket mer än andra välsituerade länder i Norden/Europa.

Jag tror mer på att det är ens upplevelser som styr vad man tycker i denna frågan. Som boende i en mycket liten stad så vet jag vad som har hänt sen tiggarna kom hit, kanske det inte är så lätt att se mönstret om man bor i en större stad. Jag tror heller inte på att alla andra länder i Europa tog hand om dom innan de kom hit så varför är det just vi som ska ställa upp med arbete, boende, sociala förmåner med mera?

Jag tycker man ska förbjuda tiggeri, samtidigt som man ökar påtryckningarna på de länderna att ta hand om sina medborgare. Alltså inte bara överge folk, men se till att hjälpen kommer hemma istället. Att EU-pengarna går till det de ska gå till.

Jag tycker för övrigt allt rent tiggeri ska förbjudas, även om en svensk sitter där. Dock tycker jag man ska kunna få tillstånd för att tex spela musik eller liknande på gatan. Det ska då också gälla icke svenska medborgare.

Jag tror mer på att det är ens upplevelser som styr vad man tycker i denna frågan. Som boende i en mycket liten stad så vet jag vad som har hänt sen tiggarna kom hit, kanske det inte är så lätt att se mönstret om man bor i en större stad.
Då jag har vänner inom både blåljusfolket och vaktbolag så kan jag direkt säga att dom i så fall är rasister och värre när dom ständigt måste konfronteras med just tiggarna och inget hellre vill än att dom lämnar landet asap. Största misstaget som gjordes var när gränserna öppnades, det blev "varsågod till Sveriges smörgåsbord, ta bara för er". Ni kanske inte vet att just dom som sitter utanför butikerna bara är en del i en kedja, dom är längst ner på skalan, sen kommer "fixarna", det är dom ni ser spåren av i hus och uthus när det fattas grejer och altandörren står på vid gavel när ni kommer hem, sen den tredje gruppen är "insamlarna" som tar hand om första gruppens ihoptiggda medel.

Det finns ett klart mönster men för dom som inte vet det så ser dom just bara tiggarna vid affären, inte dom i kulisserna som får hela cirkusen att gå runt.

Dock tycker jag man ska kunna få tillstånd för att tex spela musik eller liknande på gatan. Det ska då också gälla icke svenska medborgare.
Fråga gärna butiksägarna och dom butiksanställda vad dom tycker om idén och du kommer att hamna på kontoret och få en utskällning så lockarna raknar. Butiker har mist kunder pga, sånt och butikspersonal slutat då dom inte stått ut med "dragspelsterror" mm. dagarna i ända.

Fråga gärna butiksägarna och dom butiksanställda vad dom tycker om idén och du kommer att hamna på kontoret och få en utskällning så lockarna raknar. Butiker har mist kunder pga, sånt och butikspersonal slutat då dom inte stått ut med "dragspelsterror" mm. dagarna i ända.
Och därför söker man tillstånd och får då bara vara på anvisad plats och vissa tider.

Om personal slutar p.g.a det, hur många slutar då pga att höra julmusik dagarna i ända, samma "absolute christmas"-skiva på repeat i en månad

Alltså ursäkta mig, men jag blir riktigt jävla vrålirriterad när jag läser vad du skriver.

NÄR blir man svensk då? När anser du att man kan kalla någon svensk och därmed att den personen har rätt att bli "omhändertagen" så som du kallar det. Med din logik hade min mor som idag är civilingenjör inte haft möjlighet att flytta till Sverige och därmed fött mig och syskon. Jag anser dock att både min mor och samtliga barn är svenska, även om både min storebror och mor är födda i annat land.

Nej, man kan inte förbjuda fattigdom. Som flera redan nämnt finns redan lagrum för de problem ni tiggerimotståndare menar är så vanligt bland tiggarna. Men det är uppenbarligen ett estetisk problem för de flesta i grund och botten. Det är jobbigt för vissa att behöva se fattigdomen i ögat. Suck.

När man är svensk medborgare är väl ett rimligt antagande.
Om det gör saken bättre för dig så har jag en utlandsfödd förälder. Det tycks ju vara viktigt att poängtera.

Och därför söker man tillstånd och får då bara vara på anvisad plats och vissa tider.

Om personal slutar p.g.a det, hur många slutar då pga att höra julmusik dagarna i ända, samma "absolute christmas"-skiva på repeat i en månad
Julmusiken vet jag dom gillar men ett taskigt hanterat instrument samt ibland "skönsång" fick iallafall 2 jag känner att sluta sin anställning. Den ena jobbar nu med kor, den andra blev målare bara för att slippa höra eländet och kunna ha den musik hon vill.

Största misstaget som gjordes var när gränserna öppnades, det blev "varsågod till Sveriges smörgåsbord, ta bara för er". .

Ett av de största och mest avgörande positiva stegen för Sveriges framgång var när vi öppnade gränserna mot Europa och blev en del av den europeiska gemenskapen.

Största misstagen runt om i världen gör de som isolerar sig och genomdriver en protektionistisk agenda.

Julmusiken vet jag dom gillar men ett taskigt hanterat instrument samt ibland "skönsång" fick iallafall 2 jag känner att sluta sin anställning. Den ena jobbar nu med kor, den andra blev målare bara för att slippa höra eländet och kunna ha den musik hon vill.
Kunna ha den musik man vill får man ju aldrig i butik. Kanske i en liten personlig butik. Och jag skulle själv bli knäpp av julsånger, samma skiva, varje dag i en hel månad.

Men med krav på tillstånd, där butikerna kan säga sitt till kommunen, så kan man ju komma fram till en hyfsad lösning för alla.

Ett av de största och mest avgörande positiva stegen för Sveriges framgång var när vi öppnade gränserna mot Europa och blev en del av den europeiska gemenskapen.

Största misstagen runt om i världen gör de som isolerar sig och genomdriver en protektionistisk agenda.
Ja nog blev det en "framgång" allt, vi importerar ju allsköns patrask i ett aldrig tidigare skådat antal och i en aldrig sinande ström så nog blev det "succé" allt. :grin:

När man är svensk medborgare är väl ett rimligt antagande.
Om det gör saken bättre för dig så har jag en utlandsfödd förälder. Det tycks ju vara viktigt att poängtera.

Det är uppenbarligen viktigt när du verkligen inte vill förstå.

Jag är så himla glad att min mamma togs emot och erbjöds hjälp när hon kom till Sverige trots att vi kommer från urfattiga förhållanden och trots att hon inte hade svensk medborgarskap. För som sagt, hade vi inte fått det "omhändertagandet" med en gång så hade min mamma aldrig haft möjligheten att flytta hit. Jag önskar och hoppas att fler får ta del av den möjligheten. Ett medborgarskap är inget som direkt dimper ner i brevlådan bara för att man är snäll.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 644
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 235
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka