Problemet är väl att vissa grupper inte kan uppföra sig öht och hotar, är påträngande, skräpar ner något hiskeligt och bebor privat mark och bryter sig in i sommarstugor.

Att anpassa sig när man kommer hit är väl A och O och som flera skrivit, varför uppmuntra tiggeri istället för ett riktigt leverne?

De där beteendena är ju redan olagliga. Det löser knappast något att dessutom förbjuda tiggeri. Jag ser dagligen rätt många tiggare på min väg genom stan. Men jag måste säga att jag aldrig sett någon vara otrevlig. Jag menar inte att det inte förekommer, bara att vi nog inte ska generalisera. I min stad är det mer vanligt att tiggarna är de som hotas och trakasseras.

Men det är självklart att ordningsmakten ska ingripa mot allt som är olagligt. Det ÄR ett problem med nedskräpning och inbrott. Som väl är så är det redan förbjudet och kan lagföras.

Hans argumentet är ju inte att svältande människor hjälps av ett tiggeriförbud. Däremot att det klart bättre att skänka motsvarande summa som vi skänker till tiggare till människor som faktiskt svälter. Tiggeribranschen är som sagt nedlusad av människohandel. Tiggarna kan dessutom i många fall ta ett riktigt förvärvsarbete i sina hemländer och således bidra till allmännyttan och deras etablering i samhället.
Han insinuerade det jo, ser du inte det så har vi läst helt olika diskussioner. Vad folk sen skänker sina pengar till bör rimligtvis vara var och ens ensak.

Men vad bra att många kan ta ett riktigt jobb i hemlandet. Snällt av dig att trolla bort förtrycket så de kan få en anställning och slipper tigga :bow:

Eftersom tiggeriet är motorn som skapar markockupationen och det medföljande svineritet så är det tvärtom effektivt för att beivra krimminaliteten med just ett förbud...om det verkligen genomdrivs.

Nej svälten i Rumänien är nog inte så hög...internationellt sett
Och löser man orsaken till att folk behöver tigga så är resten av problemen som sagt lösta på köpet.

Ja och så tillkommer bostadstöd på ca 3000 spänn..eller? ;)
Bostadstillägg, max 5090 kr.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/fakta-om-bostadstillagg

Lovar att ungefär varenda kommun har en sådan möjlighet. Har aldrig hört talas om att det skulle vara något krav på medborgarskap.
Så bra! Jag bor i en liten kommun så har ingen koll på hur det funkar för musikanter/trollerier på stan. Då tycker jag det ska fortsätta vara så då helt enkelt.

Det är uppenbarligen viktigt när du verkligen inte vill förstå.

Jag är så himla glad att min mamma togs emot och erbjöds hjälp när hon kom till Sverige trots att vi kommer från urfattiga förhållanden och trots att hon inte hade svensk medborgarskap. För som sagt, hade vi inte fått det "omhändertagandet" med en gång så hade min mamma aldrig haft möjligheten att flytta hit. Jag önskar och hoppas att fler får ta del av den möjligheten. Ett medborgarskap är inget som direkt dimper ner i brevlådan bara för att man är snäll.

Och din mamma började med att tigga eller började hon med att ta reda på vad som krävdes för att komma in i samhället?
Om jag generaliserar så tycks inte många av tiggarna vara så intresserade av att vara delaktiga i samhället.

Ett av de största och mest avgörande positiva stegen för Sveriges framgång var när vi öppnade gränserna mot Europa och blev en del av den europeiska gemenskapen.

Största misstagen runt om i världen gör de som isolerar sig och genomdriver en protektionistisk agenda.
Öhhh? så du anser att det kommit så mycket gott ut ur öppna gränser att vi stillatigande ska se mellan fingrarna på ökad brottslighet? Ja, jag vet att jag tar i nu men helt ärligt, det fanns inga tiggare i Sverige för bara några år sen men de måste ju givetvis ha existerat i sina hemländer även då. Sen upptäckte några att det var bra att komma hit. Jag vill nu att de ska upptäcka att det inte är bra här och inte komma hit mer. Våra anfäder har ägnat många långa år att bygga upp det Sverige vi nu har med allt vad det innebär av sociala skyddsnät, de skyddsnäten bör i första hand ta hand om svenska medborgare och de flyktingar vi åtagit oss att ansvara för, inte andra eu-medborgare som kommer hit utan avsikt att arbeta.

Han insinuerade det jo, ser du inte det så har vi läst helt olika diskussioner. Vad folk sen skänker sina pengar till bör rimligtvis vara var och ens ensak.

Men vad bra att många kan ta ett riktigt jobb i hemlandet. Snällt av dig att trolla bort förtrycket så de kan få en anställning och slipper tigga :bow:

Och löser man orsaken till att folk behöver tigga så är resten av problemen som sagt lösta på köpet.

Bostadstillägg, max 5090 kr.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/fakta-om-bostadstillagg
Och löser problemet med behovet att tigga gör vi inte i Sverige. Men vi kan lösa de problem tiggeriet orsakar här. Det är inom vår jurisdiction så att säga ;)

PS jag skrev ca 3000 inte upp till 3000. Hur mycket du får ut beror väl på din situation....

Angående att hjälpa personerna att hitta någon annan försörjning så var det någon svensk organisation som samlade ihop pengar för att romer som tiggde i det lokala samhället skulle kunna starta egen verksamhet och därmed försörja sig själva. Sagt och gjort, pengar ihopsamlade och verksamheten startad.. vad verksamheten gick ut på? Minibussfirma som skulle arrangera transport mellan Rumänien och Sverige.

Öhhh? så du anser att det kommit så mycket gott ut ur öppna gränser att vi stillatigande ska se mellan fingrarna på ökad brottslighet? Ja, jag vet att jag tar i nu men helt ärligt, det fanns inga tiggare i Sverige för bara några år sen men de måste ju givetvis ha existerat i sina hemländer även då. Sen upptäckte några att det var bra att komma hit. Jag vill nu att de ska upptäcka att det inte är bra här och inte komma hit mer. Våra anfäder har ägnat många långa år att bygga upp det Sverige vi nu har med allt vad det innebär av sociala skyddsnät, de skyddsnäten bör i första hand ta hand om svenska medborgare och de flyktingar vi åtagit oss att ansvara för, inte andra eu-medborgare som kommer hit utan avsikt att arbeta.

Men de har ju heller inte tillgång till våra sociala skyddsnät så som svenska medborgare har så förstår inte riktigt vad du argumenterar emot?

Och löser problemet med behovet att tigga gör vi inte i Sverige. Men vi kan lösa de problem tiggeriet orsakar här. Det är inom vår jurisdiction så att säga ;)

PS jag skrev ca 3000 inte upp till 3000. Hur mycket du får ut beror väl på din situation....
Nej, men vi kan påverka och under tiden hjälpa behövande.
Ja, precis. Och vi kan göra det utan tiggeriförbud.

Det beror absolut på situation ja. Har bostadstillägg själv och har trots en fjuttig garantipension aldrig kommit upp i max.

Nej, men vi kan påverka och under tiden hjälpa behövande.
Ja, precis. Och vi kan göra det utan tiggeriförbud.

Det beror absolut på situation ja. Har bostadstillägg själv och har trots en fjuttig garantipension aldrig kommit upp i max.
Full garantipension är väl 7 952 till det kommer i genomsnitt ca 2000 till 3000 bostadstilläg.
Efter skatt hamnar man väl på ca 10 000 kr. För att jag ska få ut samma belopp måste jag ta ut ca 25 000 från mitt bolag per månad.

Utan en reglering som gör det hela mindre lönsamt så kommer antalet som tigger att öka och därmed de "spinoff" problem det medför Krimminalitet och nedsmutsning.

Full garantipension är väl 7 952 till det kommer i genomsnitt ca 2000 till 3000 bostadstilläg.
Efter skatt hamnar man väl på ca 10 000 kr. För att jag ska få ut samma belopp måste jag ta ut ca 25 000 från mitt bolag per månad.

Utan en reglering som gör det hela mindre lönsamt så kommer antalet som tigger att öka och därmed de "spinoff" problem det medför Krimminalitet och nedsmutsning.
Jag vet inte hur det är med garantipensionens storlek i det här fallet faktiskt, jag har full garantipension själv och får ut strax under 7000 kr/månad efter skatt men jag är förtidspensionär och inte ålderspensionär. Bostadstillägget är däremot detsamma för både förtids- och ålderspensionärer och beror på inkomst, tillgångar, boendekostnad och ev partner. Den stora nackdelen är väl att maxtaket inte följt med i hyreshöjningarna.

Nja, det tvivlar jag på. Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men här tycker jag definitivt att det skett en minskning alldeles utan tiggeriförbud. Alldeles oavsett anser jag inte att det är ett rimligt sätt att ta tag i problemen.

Om du tror att frågan om öppna gränser på något sätt ska avgöras av den lilla fråga som 4000 EU-migranter som tigger handlar om, så är vi inte helt enkelt inte på samma förståelseplan. Men det är så det blir när populism får råda. Små frågor blir låtsasstora. Det som vi ser och känner till styr, utan att vi ens är villiga att skaffa oss mer kunskap. Det är synd att också Moderaterna gått i den fällan, men precis som SD säger "ännu ett närmande mot vår politik".

Dessutom har jag skrivit flera gånger.
- Jag vill ha en nollvision mot tiggeri.
- Jag vill bekämpa kriminaliteten, men kriminalitet handlar inte om tiggeri.
- Det är absurt att förbjuda stenhårt utsatta medmänniskor att be sina medmänniskor om hjälp.

Om du tror att frågan om öppna gränser på något sätt ska avgöras av den lilla fråga som 4000 EU-migranter som tigger handlar om, så är vi inte helt enkelt inte på samma förståelseplan. Men det är så det blir när populism får råda. Små frågor blir låtsasstora. Det som vi ser och känner till styr, utan att vi ens är villiga att skaffa oss mer kunskap. Det är synd att också Moderaterna gått i den fällan, men precis som SD säger "ännu ett närmande mot vår politik".

Dessutom har jag skrivit flera gånger.
- Jag vill ha en nollvision mot tiggeri.
- Jag vill bekämpa kriminaliteten, men kriminalitet handlar inte om tiggeri.
- Det är absurt att förbjuda stenhårt utsatta medmänniskor att be sina medmänniskor om hjälp.
Nollvision mot tiggeri...en absurd dröm som inte har en chans att förverkligas de närmaste 100 åren.
Bekämpa kriminalitet...gäller det även markockupation och nedsvineri kring tält och utdömda husvagnar?
Att reglera tiggeriet, försvåra för organiserade ligor genom att skapa "fredade zoner" där tiggeri är förbjudet (ingångar till köpcentrum, tågstationer etc etc motsätter du dig alltså?

Det verkar ju som en majoritet i Sverige ändå är rätt eniga.
Endast 16% tycker att tiggeri skall tillåtas fritt enligt Inizios senaste undersökning.

57% vill införa ett förbud enligt undersökningen. Svag majoritet i en undersökning. Sjukt Sverige , javisst, SD växer och främlingsfientligheten gror. De flesta jag pratar med håller med om att ett förbud mot att be om hjälp är absurt. Oavsett vad de tyckte innan pratstunden.

57% vill införa ett förbud enligt undersökningen. Svag majoritet i en undersökning. Sjukt Sverige , javisst, SD växer och främlingsfientligheten gror. De flesta jag pratar med håller med om att ett förbud mot att be om hjälp är absurt. Oavsett vad de tyckte innan pratstunden.
57% hade varit en klar majoritet i ett riksdagsval. Då hade vi inte suttit i den här knepiga sitsen.

Inte 100% sant. De har tillgång till akutsjukvård. Kommunen är troligen skyldig att ta hand om deras barn om de uppenbart far illa.

Ja, akutvård precis som alla andra som vistas i landet. Gällande barnen är det ju i såfall att omhänderta dem enligt tvångslagstiftning och det är ju ett skyddsnät för barnen och inte för de vuxna. Dessutom har jag för mig att det varit problematiskt och att det diskuteras. Om jag minns rätt var det en kommun som gjorde ett omedelbart omhändertagande av ett barn till EU-migranter men att domstolen upphävde detta då den menade att det var upp till barnets hemland att pröva. Tror att det pågår en utredning om hur vi ska tänka kring detta och hur lagen ska kunna användas i dessa fall.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 644
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 235
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka