Tiffany vill långtygla säger hon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tiffany vill långtygla säger hon

grejjen är ju att du nonchalerar vidden av problemet, eller inte läst vad jag skrivit

Då blir ditt svar a la bukevärldsmästare - "det är bara att"

Det tyckte jag var trist

johoda. Vågar inte ropa hej än, men hon har inte haft tid att oroa sig att någon skall bita henne i ryggen iaf:grin:

kan ju vara bra på ett sätt

Men usch, det låter inte kul, (mellan raderna i alla fall :crazy:) Har det hänt någon olycka? Betyder det att ni inte kan jobba alls på ett tag nu:confused::crazy: Vilken himla otur.

Inte att samla heller - vi har problem med att böja utan att bli rädda att det skall göra ont i ryggen

Altså mitt syfte är lösgörande

Jag måste flika in frågor igen ;)
Kan T böja något utan att hon blir rädd?
Går det bättre åt något håll än åt det andra?
Kan hon böja stillastående? I skritt? I trav?

Det jag är ute efter är "hur långt har du kommit med henne hittills?"

Har du provat att böja a la NH? (med att böja för tryck av din hand, ej redskap)

P.s jag har kommit på att det jag kallar tömkörning i dagligt tal, det är vad de andra här kallar långtygling... :idea: så kan det va' :o

Svarar alla på engång ( mot bättre vetande outar jag - men jag behöver skriva av mig )

Börjar med att konstatera att T_B ä rinne på rätt spår fast iofs I'm way beyond "häxan surtant" ( fan jag skulle ha det som nick ) jag är mer som en rasande tigrinna som förvarar sina ungar :devil:

Jag har inte anständiga ord....

Jag brukar alltid försvara SH, men nu kan de verkligen gå och ta och göra något med sig därbak....

Från början... Tiffany hade en ryggdefekt, som glatt opererades...

Sedan fick jag hem en häst som var sju resor värre... Ett nervöst vrak
Mina vet. hade slutat på SH så jag fick en ny stjärna tog kontakt med denne före op, för att ev. kolla upp om konvalescensen skulle kunna skötas bättre ngn annanstans än hemma. Fick svar dagen innan vi skulle in...så dags då

Ja hon opererades kom hem och skulle skrittas eftr 4 veckor - jag hade faktistk tagit ut henne utanför dörren tidigare, men då mest kollat utsikten.

Jaha hästen fick ideligen Crack C ryck så fort det lutade - och jag bor i en släääänt. Försökte få tag i min vet på SH - hon svarade inte vare sig på anmodan att ringa eller mail, fick prata med en stressad engelskspråkig kirurg när han sprang mellan byggnaderna och undrade hur jag skulle göra, gå inne sa han prova butta om du vill...
och ja fick gå inne skritta i stallgången...

Sedan skolades hon ut i hage på normalt vis och jag hade redan beställt hjälp av ortens enligt ryktena bästa ET - för här skulle ges AKUPUNKTUR - har man haft ont länge så börjar man spänna sig både här och där och ävenomman tar bort ryggsmärtan så sitter de andra spänningrana kvar i kroppen

hm Jag beställde magmuskler och bröstmuskler och där Tiffany själv visade, men se nähä hon hade inte ont där för hon slutade vispa med svansen när hon höll en stund sa ET - och nej - jag är ju inte ET - så:crazy:

Tiffany är vid detta laget ett mindre vrak -men om jag skall vara ärlig så här i efterhan så vågade nog inte ET sticka i magen:angel:. Tiffany var och är forftaramde rädd för "Främmande mänsker":eek:

Ja hon fick aku i ryggen och ojojoj så fräch hon är tycker ET, du skall bara veta hur tävlingshästarna är :angel: Så din häst har inte ont

Inget i rehabplanen funkar - hästen hysterisk. Jag får inte gå på högersidan alls Cavaletti springer vi hysteriskt över - går inte att skritta. Hästen helt blockerad, och där är det farligt :eek:- där gör det ont :eek:säger Tiff och "stänger av"

Nu senare - så rehabplanen är för KS, dvs hästar som fått pålagringar för att de gått med sänkt rygg - min häst har ju gått och skjutit rygg och ovillig att böja höger :confused: (hoho ville ingen tänka till innan...)

forts - måste hacka för smileys

Senast ändrad:

Ja i en ände skall man börja - vi gör ett miljöombyte. Hon får gå i kuperade hagar och i lugn och ro hitta - om hon kommer dö om marken lutar

Vi får stå där i två månader - givetvis brallar hon runt i början och gör illa sig i hoven så de första 4 veckorna försvinner:devil:

Men hon kan i alla fall få klättra i berg, hagen består av bergsknallar :D
Sedan använder jag deras rundcorall. det blri mera Crack C så fort marken känns lös - minsta det rör sig i ryggen så :eek: Men hon lugnar sig fort - det är som om hon "testar" Kommer det explodera eller inte i ryggen... (pålagringar sägs kännas som granatsplitter - det kan i vissa lägenvar helt smrätfritt - men i fel läge så är det en exploderande smärta)

Och det släpper. Rundcorallen var bra eftersom hon associerar longerlinan med övningar som gör ont - hon slipper den då och kan gå utåtställd - hon vill inte låta sig ledas av grimskaft ens i skritt

....Jag har börjat om helt och tänkt 1:åring..
Från början har hon skräcken :eek: när jag la på en resårgjord - jag har aldrig sett en olyckligare häst:cry: ) jag började med resårgjord för att på nytt vänja vid sadel.

Inser att skall vi vända på detta så får vi börja klickerträna :idea: det gör vi - och fungerar bra förutom att klickern låter som ett elstängsel :eek:
så vi byter till ord.

jaha vi åker hem och tar babysteps, nu i lina igen. Nu är det bara galoppfattningar i höger varv som är läskiga. men hon vill inte riktigt ut på linan...Vi börjar longera försiktigt och ber om mer framåt
Vä varvet är jättefint - när jag vill att hon skall gå mer framåt på linan i höger så börjar hon resa sig när linan håller i henne

Ny vända med vet och Et... Hon är så frisk så... inget fel på hästen ( har jag nu hört det 100 ggr sedan 2 års åldern... :devil: ) Men Tiffany säger annat JU

Jag beskriver hur hon böjer halsen utåt och går långsammare med mig på högersidan. I början ville hon springa ifårn - nu maskar hon - det går trögt - det tar emot.

Jag tar ut vet som tycker hon ser fin ut – säger prova Butta för att testa om hon har ont - ingen skillnad.

jag ger fan i att longera :devil:- gör NH övningar - trampa över
:devil: säger Tiffany - men det går bättre.

Sedan gör hon något i hagen och ET kommer ut - och behandlar ett bakben . Hon är så fin och fräsch sen :devil: säger han :devil:

Tiffany säger annat, men nu har vi gått ned till att leda i grimma - du är galen - du kommer att döda mig :eek: säger Tiff - och börjar korva med huvudet så där som hon gjorde som liten:confused:

Jag har berättat för alla att vid böjning höger så böjer hon halsen eller bara nacken utåt och börjar vinda med ögonen – ibland tippar hon öronen inåt. Jaja ja säger de – inget bry sig om..

ja men det går framåt faktiskt vi kom så långt som hit i tråden så vi nästan tömkör.

Hon vill inte ha massage på kroppen men jag ger på halsen som är arbetshypotesen, och
på resan så har jag fått bort låsningar i övergång bröstkorg halsrygg och nu kan hon trampa över fram också - med lite övertalning - och bak - men att sätta ihop det ICKE

Vi håller till i en sluttande hage ( ridbanan kan man ju inte va på säger Tiffany :eek: ) men när hon hamnar rätt - dvs i korrekt böjning så nä :devil det känns inte bra säger Tiff.

Hon mår nu bra psykiskt ( vi har gjort en massa stärka självförtronde övningar) men blir väldigt stressad i dessa lägen när hon hamnar rätt. Hon vill ur - fly

Jag har funderat en hel del... och jag inser att Tiff ar nog som min hast, och som de flesta hastar jag traffat pa, gallande snedheten. Det ar nog bara det att vi benamner det olika. Jag har aldrig tankt pa hoger bak som starkare, men det beror ju lite pa hur man ser det tror jag... Nu nar jag laser dina inlagg sa blir det annu lite klarare.

Jag tror att det ar hur bra som helst att lata henne ga i kuperade hagar. Du sager att hon inte vill lata sig ledas pa hogersidan. Vill hon garna titta at hoger ocksa? Och hon blir orolig nar hon inte kan? Eller varfor tror du att hon inte vill ha dig pa hogersidan? Hastar som ar sneda som din brukar vilja ha hogersidan fri for att kunna vanda huvudet at hoger och darmed kunna ta mer stod pa vansterbogen. Vissa hastar protesterar ganska vilt om man "är i vagen".

Gallande longeringen sa har jag ju ingen aning om hur du gor nar du longerar... Jag vet bara att det ar svart att fa det ratt och nar det blir fel sa kan det bli valdigt obekvamt for hasten. Av den anledningen longerar jag aldrig nagonsin. Jag har haft min nuvarande hast i 13 ar och han ar aldrig longerad. Jag anvander tommar istallet, det blir lite som longering nar man gor det pa volt, det ar bara det att man kan kontrollera stallningen och undvika att fa hasten forbojd. Det kan ju vara darfor hon far i luften nar hon kanner att linan tar emot?

Det ar sent nu, snabbt svar. Lycka till med Tiffisen!

Hihi jag hann inte lasa det sista inlagget:D oj va du skriver:laugh: Jag fortsatter att lasa:angel:

Ja det ar nog sa man far gora... Ga tillbaka till steg 1 i utbildningen. Jag tycker aldrig man ska vara radd for att gora det, det lonar sig i langden. Tack och god natt.:cool:

Jag skulle byta veterinär och göra en helutredning på hästen igen. Välj en klinik som även har ET praktik, så får du hela paketet allt i ett.

Jag tycker inte det låter som det enbart är smärtminne, då skulle inte reaktionerna vara vare sig så starka eller spontana som du beskriver, och inte heller förvärras utan bli bättre snarare.

Jag skulle utreda hästen innan jag går vidare.

Nu när vi faktiskt kan tro en aning på framtiden så börjar jag titta på hennes hovar - hon har speciella hovar hennes hörstöd växer framåt istälelt för nedåt och jag tycker inte jag får stil på det

så jag ringer expertisen och får instruktioner specialbeslag mm

Jag skall prova detta två skoperioder...

jag gör så och fnular på med min lilla häst - efter En och en halv skoperiod så hittar jag henne i hagen med ryggskott - och tillbaka som hon var efter Operationen. Vad har utlöst detta :confused: Hagelskuren? Hennes galopprace igår när hon slarvat bort sin kompis? Mina Hempflingövningar för förtroende ( hon var inte road av att rygga? )

:confused:

I alla fall "Häxan Surtant" ringer till sin manlige ET (nr 2) och säger nu får det vara nog - nu kommer du hit och sticker där jag säger :devil:

Morrelimorr morr morr morr

Jag kommer sa han

Och jag sa denna häst har aldrig gått med sänkt rygg - det är inte ryggen som är problemet - Nu hart jag kollat upp i boken - och det ni gör är att titta på en stillastående häst om den kan böja bröstryggen - hallå det sitter här bak; de sidliga magmusklerna :devil: stick också här och här.
Marsch Marsch!!!

Voila - hästen kan böja sig :idea:- helt slut efter aku - men hon kan gå tom göra piruetter

Men vafalls

tröttheten en viss stapplighet släpper inte

jag skor om - ändrar pyttelite men... nu är hon halt på båda fram. Två dagar senare är hon varm i hovarna:eek:

Hon går redan på Butta - det fick hon så fort hon fick ryggskott

ut med Vet ut i sandhage mistänkt fång - men inte Klassisk fång.

Nu börjar nästa cirkus :devil: Få tag i hovexperten eller hov veterinär på SH - för ----- orsaken till fånget skall ju bort - eftersom hon blev värre av skoning så är ju det en väg att undersöka:idea:

Får man tag i någon ? Nej - kan de bry sig om min blockhalta häst? Nej Hon skall stå där i 4 veckor. Vore det klassisk fång javisst - men OM det nu är sjukbeslaget???? då skall ju skorna av fortare än kvickt

Efter en hel dags telefonerande får jag A OK att ta bort skorna - jag är ju väldigt rädd att göra något värre

Och Hoppsan är min häst nu helt ohalt på sand :cool:

Jag har jagat proffshovisar som en galen. Den branschen är snårig för alla så djävla mästare och gör maniten exkat som de säger så kommer hästen att dö platt fall - omedelbums

Som det verkar så blev sjukbeslaget ihop med hennes hovkonstruktion ett skruvstäd :crazy:

Nu vill man ju verkligen avlasta de mosade delarna - och få en vettig hjälp att göra så. Jag är utbildad på 80 talet - det har hänt massor sedan dess. jag vill ha stöd i ryggen innan jaggår vidare...

Proffset svarade inte och är nu på Semester - jag har fått tid i mitten på Juni

Jag skiter i proffset och utifrån vad Tiffanys säger - så skall jag prova ett annat sjukbeslag. Hon blev sval i fötterna så fort hon fick annat stöd. Skall kolla om man kan avlasta så hon slipper gå på sanden

Hon har nu fått mitt ryggskydd ( hon har dubbla) att ha på sig för sin muskelkorsett rund midjan dvs i ljumskarna :D Hon fick givetvis bakslag av "fånget" men det verkar som om ryggskyddet hjälper :laugh:

Hästen som hade skräcken för resårgjorden har nu en maggjördel precis där man drar åt för att få en rodeohäst att göra en Crack C och accepterar det:p

Tack gode gud för Inlärnings psykologins fader ( Skinner? ) :love:

Nu slut på Tiffanys blogg :rofl:

Senast ändrad:

haha jag bara väntade på buke expertisen :D

Jag har fler pussulbitar så jag gjorde inte så

jag kan inte skriva allt här - du tyckte ju jag bloggade sist - vad skall du inte tycka nu :o

men det gick inte ens att göra en hältoutredning första gången vi var där -med trippel sedering. Och efter operationen så lär hon inte ha mer förtroende för vetkliniken...

Hon är före skohistorien A OK - runt om - inga böjprovsrekationer.

Senast ändrad:

haha jag bara väntade på buke expertisen

Jag har fler pussulbitar så jag gjorde inte så

Buke expertisen?
varför skriver du om du inte vill ha synpunkter?
vad är konstigt med att ta in hästen för utredning, när du har så mycket olika aspekter som dyker upp av olika slag? Du verkar inte ha särskilt roligt, så en lösning är att ta in hästen på utredning istället för att försöka lista ut vilken del i plockepinnet som rasat först och orsakat övriga pinnar att falla. Det är en spontan reaktion Helge - inte ngt annat.

Senast ändrad:

Jag skriver för att folk frågar vad som hänt - jag svarar på det
och som jag skrev för att skriva av mig

Böjningsproblemet är löst, peppar peppar angående hovarna

All behandling handlar om att ta bort det mest akuta lagret och se vad som finns under - så ja även för vet handlar det om plockepinn

Men det sedelärande i denna historia är att både VET och ET kan säga att hästen är OK - utan att den för den skull behöver vara det.
Världen är full av experter och det är "bara att"

Det som faller utanför ramen är inte så lätt att hitta

När jag gick på högersidan så böjde hon halsen utåt likaså ville hon göra på linan dvs i höger varv vände hon halsen åt vä.

Ja hon skyddade något - men vad :confused:
Inte hälta i benen inte hälta i rygg och halsrygg ( kollad av vet)

Ett tag var arbetshypotesen någon form av nackspärr

men sedan gick jag till mig själv - jag har haft min oliksidighet pga av olika långa ben, och de sneda magmusklerna kan krampa - det känns som jag föreställer mig en "pungspark". Man är inte stöddig och kräks nästan så ont gör det när det blri syrebrist

Nu när det muskulära "släppt" så ser man hur han kan använda dem bilateralt för att böja, istället för unilateralt för att stabilisera och vara en planka.
Förut var de i konstant spänning - böjning kräver motsat sidas längning - tvärstopp.

Nu först ser jag det som kallas Kvickdragsfåran som man ser på en häst som använder sin bålstabilitet för att böja och välva sig korrekt ( eller på en häst med kvickdrag som andas med magmusklerna)

Först nu har hon tillgång till sin kropp

jag är riktigt sur på att den första ET inte gjorde detta för 1 och ett halvt år sedan, främst att jag lät mig övertalas att det inte behövdes - att hon inte hade ont där...

Senast ändrad:

All behandling handlar om att ta bort det mest akuta lagret och se vad som finns under - så ja även för vet handlar det om plockepinn

Men det sedelärande i denna historia är att både VET och ET kan säga att hästen är OK - utan att den för den skull behöver vara det.
Världen är full av experter och det är "bara att"

Det som faller utanför ramen är inte så lätt att hitta

Ja självklart är det ett plockepinn även för veterinärerna och de medicinskt insatta. Så att bli sur och tycka att de är okompetenta för att de inte hittar ngt är nog inte så produktivt, det är svårt helt enkelt. Så det bästa som lekman är nog att ta hjälp ändå, även om man kan bidra med egna insikter.

när det gäller att alla har färdiga lösningar så vet jag inte vad du far efter - du brukar ha många såna själv : )

Hon skriver ju på många ställen att hon sökt hjälp av olika vt ET, hovisar etc.
KL
En förflugen tanke går till tv-program jag sett med en mänska som praktiserar TT- metoden, dels för avslappning, men också för behandling av skumma symptom. Du har säkert koll, men jag skulle ge det en chans.
Tänker att nr 1 måste vara avspänning, för att kunna komma åt verkliga orsaker.
Hoppas det blir bättre!

Varför inte åka till Johnston:confused:

HAN om ngn borde kunna säga huruvida det är fysiskt eller psykiskt.

Hur betér hon sig lös i ridhus?
Att springa på en för liten volt kan vara för svårt.

Vad skodde du med för beslag som låser hoven?
Var de inte bara understuckna?
Behöver hon skor?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka