Tiffany vill långtygla säger hon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tiffany vill långtygla säger hon

Hon skriver ju på många ställen att hon sökt hjälp av olika vt ET, hovisar etc.

Jag är väl medveten om detta och det är precis det jag avsett att försöka säga.
Att hitta en veterinär/utredare som man har förtroende för och litar på nog för att ge det tid, är a och o under en komplicerad skada/konvalecens. Det kan vara så att man ska byta om man inte har det förtroendet - men det viktiga är då att hitta ngn man har förtroendet för och som man känner att man kan låta gå tillbotten med det hela, dvs det kan ta tid.
att få panik, vilket man lätt får annars, och hoppa mellan olika veterinärer, ETs hovslagare osv osv, blir bara en ond cirkel. Man behöver hitta ngn man har förtroende för, som får gå till botten med det hela. Att utreda när det blivit ett sånt plockepinn som det blir vid en sån här skada/konvalecens med andra symptom osv som följd, blir oerhört svårt för att inte säga näst intill omöjligt, om man inte ges tid och har chans att följa hästen.

Jag står fast vid min åsikt som är grundad på egna erfarenheter, att det är det bästa man kan göra. Under tiden skulle jag låta hästen vara, och inte träna den.

Håller med fullständigt.
Men det verkar svårt att diagnostisera vissa saker, ung som om man själv har magproblem, olika läkare kan säga motsatta saker. Tufft.

Nu har jag läst allt (Men inte resten av tråden, kan komma annat som jag missar nu) och jag har en fundering som jag med risk att halshuggas (som man säger på buke:angel:) lägger fram ändå.

Jag undrar om hennes ryggproblem har satt sej i ditt huvud:confused:

Jag vet absolut ingenting egentligen mer än vad du skriver, är jag helt klar över och det var långt så du får ursäkta om jag har tappat bort saker nu:o

Men du hade hästen på lång boxvila. Jag skulle tro att vilken häst som helst skulle blivit "crack C" av det. Kanske att hon bara var superöverpigg, ung som hon är också, och att du tolkade det som smärta. :confused: Att du tolkar in smärta där hon protesterar och visar humör. Det är helt naturligt att du gör det. Men kan det finnas en risk att du gör det för mycket? Att hon bockar runt är inte konstigt, att hon flippar och exploderar måste väl ha varit väntat?

Du kanske lägger in mer än vad där finns idag. ET säger att hon är ok, vet säger att hon är ok, varför inte lita på dem? Men hästen är full av uppdämd ungdomlig energi som hon måste få utlopp för på ett eller annat sätt.

Ang sidorna och böjning så skit i det så länge, det låter inte som något att ta itu med nu, låt henne bara komma igång i en vardag med aktivitet. Att ledas på högersidan kanske bara känns ovant, gör det en stund varje dag och se vad som händer. Hon vill veta var hon har dej och du brukar vara på andra sidan.:idea:

Jag håller med en del av Sombres inlägg och särskilt ang longering. Det blir för jobbigt och jag longerar heller aldrig i stort sett, jag tömkör alltid numera.

Ja, det är vad jag tänker, att det finns en risk att allt blir värre om du övertolkar hennes beteende också:idea: Hon är nog inte lugn och städad på länge än, och det kanske inte alls är så att det handlar om smärtminne tex, kanske bara en ung hästs explosivitet efter en lång tids konvalecens?

Hoppas ändå att ni kommer tillrätta med allt,:bow: tycker så synd om lilla Tiff:cry:

Hon skriver ju på många ställen att hon sökt hjälp av olika vt ET, hovisar etc.

Här på buke flyger ofta ordförståelsen sin kos :o
Man kan skriva saker 25 ggr, det hjälper inte, vissa gör dessutom rockarder och vänder totalt på det man skriver :p så upp blir ned

Det jag vill förmedla är det ointresse hos många Yrken" när hästen inte passar in i mallen. Jag upplever många yrkesgrupper ha sin teoretiska utbildning och när det inte funkar enligt skolboken så saknas både fantasi och intresse att komma åt problemet. Mina andra hästar har jag fått kämpa hårt för diagnos på. En vet sa att det satt i huvudet. Två veckor senare var samma häst uttdömd omedelbums - den hade en till hälften bruten nacke och hade kunnat dråsa vilken sekund som helst

Min mäster kallade sånt oengagemang "schlö, schlapp, och likgiltig" :D
Märker också nu när jag själv måste ta över rodret hur smal kunskap tex en ET har.
De har sina kartor över akupunkturpunkter från den kinesiska medicienen - hamnar man utanför så är det blankt - det tycker jag är skrämmande faktiskt. Att man ändå sätter så stor tillit till dem. det har jag slutat med - och börjat tänka själv - och utgår från min egen rehab

KL
En förflugen tanke går till tv-program jag sett med en mänska som praktiserar TT- metoden, dels för avslappning, men också för behandling av skumma symptom. Du har säkert koll, men jag skulle ge det en chans.
Tänker att nr 1 måste vara avspänning, för att kunna komma åt verkliga orsaker.

men visst är det så - min "blogg" redogör ju får 1.5 års rehab där vi inte når målet. Till vardags nu är hon mer filbunke än Nordis himself - jag går hon följer. Det är just den där böjningen som gör henne rädd - eller gjorde vad det verkade. rakt fram på mjukt underlag...:d:d:d
Efter att jag pekade med hela handen var ET skulla sticka sina nålar :D så är ju böjning ingen problem.

Hon fick lite återfall i det "atypiska fånget" men det verkar som om mitt ryggskydd hjälper - bild kommer i morgon förhoppningsvis

Idag vänder hon på en femöring. Det är inte träning utan i nuläget - utan en check på hur ont hon har i sina hovar - dvs diagnosticering. En "fånghäst" kan inte vända på hårt underlag, jag kollar av att hon "making progress"

Hoppas det blir bättre!

tack för att du bryr dig och orkar läsa vad jag skriver och inget annat:laugh:

Senast ändrad:

Varför inte åka till Johnston:confused:

flera orsaker - den mest primära är att han är ryggexpert och hon är hur rörlig som helst i ryggen. Där sitter inte problemet, konstaterat för över ett år sedan

Han om ngn borde kunna säga huruvida det är fysiskt eller psykiskt.
det kan han faktistk inte - det kan ingen. Men man kan ta reda på det. Men det är svårare på klinik, eftersom hon är rädd bara av att vara där - för mycket bagage från Gud vet vart. När rygegn bedövades på hältoutredning före op - hade hon itne tid att känna efter - hon skickades hem för det var meningslöst att fortsätta

Hur betér hon sig lös i ridhus?Som alla outbildade hästar ställer och böjer halsen utåt
Att springa på en för liten volt kan vara för svårt. Jaa...

Angående hennes beslag så var det "bukeexpertisen" som satte igång det hela
Man skall helt enkelt inte försöka tvinga en fyrkantig kloss i ett runt hål, och ge blanka fan i buke - och andras expertis - och fråga hästen istället :p

det var inte beslaget enbart i sig som låste hoven. Jag har inte ens sagt att ngt låste hoven, jag har bara menat att man inte kan tvinga moder natur in i en mall
Hovslageri är inte en exakt vetenskap. Att expertråden inte blev bra säger jag inget om - man måste alltid som hovis prova sig fram, för hovar är levande material.
Jag fick rådet att prova två skoperioder - då höll hon på att mista livet. Det jag är sur på är att jag inte får kontakt nu... Att de skiter i min häst

Enligt SH finsn det en guru - vänta till han behagar ha tid :devil:

Då kanske hon är död :eek:

Senast ändrad:

Jag står fast vid min åsikt som är grundad på egna erfarenheter, att det är det bästa man kan göra. Under tiden skulle jag låta hästen vara, och inte träna den.

Här tränas ingen häst alls
det försöks utföra en rehab

rersten av ditt inlägg består av saker som du tolkat in

Menar du NB skon?
Ingen hovis i mittsverige rekommenderar dem, vad jag vet:confused:

Sen såg jag att Micke har bildat en pool med 8 st skickliga hovisar- som är svårt att hitta.

Såg det på deras sida- ring!

M B på Ultuna skor med låg trakt o kort tå.

Har inte mycket tid, maste jobba:grin: bara en liten tanke fran mig igen...

När jag gick på högersidan så böjde hon halsen utåt likaså ville hon göra på linan dvs i höger varv vände hon halsen åt vä.

Nar du sager halsen, menar du vander huvudet nagot at hoger, men sjalva halsen at vanster? Jaja jag ar ratt trog ibland, du far ha overseende med det:p Vill bara vara saker pa att jag far ratt bild framfor ogonen.

Ja hon skyddade något - men vad :confused:
Inte hälta i benen inte hälta i rygg och halsrygg ( kollad av vet)

Kan vara sin egen snedhet hon vill skydda. Hon ar ju van att ga pa ett visst satt och trots att det inte ar halsosamt for henne sa kanner hon sig antagligen bekvam med det. Om du befinner dig i en position som hindrar henne att avlasta det hon nu vill avlasta sa blir on irriterad och kanner sig obekvam. Jag tror darfor att det ar bra att du leder henne pa hogersidan. Det kommer antagligen att hjalpa henne att hitta rakheten, sa smaningom. Bara du later henne ta det i sin takt, sakta om hon vill. Manga stopp. Fast det dar vet du nog redan.

Jag vet en ovning som kanske skulle passa dig och din hast ocksa, men har inte tid att forklara nu. Om du ar intresserad vill saga. En valdigt enkel ovning, men som jag tycker ger massor.

Jag vill inte ga in pa det dar medicinska med ET'er och sa vidare, det later som om du har en ganska klar och tydlig bild av det redan.

Nu har jag läst allt (Men inte resten av tråden, kan komma annat som jag missar nu) och jag har en fundering som jag med risk att halshuggas (som man säger på buke lägger fram ändå.
Ser ingen anledning att halshugga någon så länge de inte dumförklarar en

Jag undrar om hennes ryggproblem har satt sej i ditt huvud

helt relevant frågeställning. För dig och mig som gått i parterapi :D Så vet man ju aldrig - eller snarare man är ju ALLTID två i en relation.. Och facit har man ju aldrig förrän efteråt

Jag vet absolut ingenting egentligen mer än vad du skriver, är jag helt klar över och det var långt så du får ursäkta om jag har tappat bort saker nu:o

Men du hade hästen på lång boxvila. Jag skulle tro att vilken häst som helst skulle blivit "crack C" av det. Kanske att hon bara var superöverpigg, ung som hon är också, och att du tolkade det som smärta. också relevant fråga - jag tolkade inte då - vände mig till SH för råd Att du tolkar in smärta där hon protesterar och visar humör. Ja man kan ju bara gissa - jag är alltid öppen för felra svar och försöker prova mig fram Det är helt naturligt att du gör det. Men kan det finnas en risk att du gör det för mycket? AbsolutAtt hon bockar runt är inte konstigt, att hon flippar och exploderar måste väl ha varit väntat? Ja i början trodde jag och SH att det var för att hon stått inne dvs det var arbetshypotesen. jag bruakr samla på mig månag pusselbitar inan jag börjar leta mönster. Om det finsn ett mönster dvs "Crack C reaktionen komemr vid samma plats och situation varje gång så är det en ledtråd för mig, men det behövs fler än en ledtråd - det vet all som läst deckare :idea:
Du kanske lägger in mer än vad där finns idag. ET säger att hon är ok, vet säger att hon är ok, varför inte lita på dem? För att hästen inte håller medMen hästen är full av uppdämd ungdomlig energi som hon måste få utlopp för på ett eller annat sätt.

Ang sidorna och böjning så skit i det så länge, det låter inte som något att ta itu med nu, låt henne bara komma igång i en vardag med aktivitet. Att ledas på högersidan kanske bara känns ovant, gör det en stund varje dag och se vad som händer. Hon vill veta var hon har dej och du brukar vara på andra sidan.:idea::

forts.........

Senast ändrad:

det skriver jag ju inte men det handlar om en lång tids rehab. 1.5 år jag började att promenera ute och gick ibland på fel sida, nu accepterar hon mig där

Jag håller med en del av Sombres inlägg och särskilt ang longering. Det blir för jobbigt och jag longerar heller aldrig i stort sett, jag tömkör alltid numera.
Jag håller med angående longering faktiskt. Mitt problem var att jag läste rehabplanen - jag fick från sjukhuset.
Den är jättebra för en häst med KS pga av en sänkt rygg - de skall longeras i galopp för att återfå rörlighet i ryggen efter op. ( det stor dinspänd tom men det skte jag i) Det är viktigt för deras tillfrisknande och för att de skall kunna fungera som ridhästar längre fram. Problemet är att på SH har de haft en enorm personalomsättning - och den som skrev Tiffis rehabplabn tänkte inte - Jag litade för mycket på deras kunnande - och tänkte inte själv:crazy: Ett år senare skärpte jag mig :o Och satte på hårddisken

Ja, det är vad jag tänker, att det finns en risk att allt blir värre om du övertolkar hennes beteende också:idea: Hon är nog inte lugn och städad på länge än, och det kanske inte alls är så att det handlar om smärtminne tex, kanske bara en ung hästs explosivitet efter en lång tids konvalecens?
Hoppas ändå att ni kommer tillrätta med allt,:bow: tycker så synd om lilla Tiff:cry:

...Ja hon har verkligen en hejarklack - och en matte som strider för henne som en tiger och äntligen vågat mopsa sig, eller som helt enkelt har börjat tänka
själv istället för "experterna"
Grejjen är ju att man aldrig vet - man får prova sig fram, med Tiff en krånglig väg, i olika perioder har hon behövt en sak - en annan en annan

Fast det är också fel egentligen. Hästen leder vägen och visar.

Jag borde egentligen läsa mina egna inlägg bätte här på buke:crazy: :rofl:
skäms på mig :devil:

Jag tror ocksa att vissa av problemen som du beskriver kan komma av hon gatt med for mycket vikt pa framdelen, och med snedheter, ganska lange. Det kan vara en av anledningarna till att vet sager att hon ar frisk. Det du ser som obehag i henne kanske "bara" ar snedheter. Och med tanke pa de problem hon haft i ryggen sa ar det inte konstigt, aven om hon inte ar riden. Ibland ar det just traning som behovs, for att avlasta och rata ut. Med traning menar jag inte traning som manga tanker sig traning, inga forsok att boja, trava, galoppera eller gora nagra krumelurer, bara tex leda pa hoger sida, "parkeringstrana", flytta, leda genom en labyrint av bommar pa marken. Tex. Bara succesivt "vanja henne vid traning". Na nu maste jag verkligen jobba...:angel::D

Menar du NB skon?
Ingen hovis i mittsverige rekommenderar dem, vad jag vet:confused:

Sen såg jag att Micke har bildat en pool med 8 st skickliga hovisar- som är svårt att hitta.

Såg det på deras sida- ring!

M B på Ultuna skor med låg trakt o kort tå.

Här har vi en som dumförklarar en - eller inte läser:angel:
Jag satt i två dygn - och ringde, vägrades kontakt med mästers kompisar fick inget telefonnummer som jag bad om -utan skulle vänta tills mäster kom tillbaka. :devil: Sökte honom innan hans semester, men då orkade han inte ta kontakt - trots att hästen hade akturemiss till honom, och var skodd på hans rek....

NU problem solved :grin: -utan mäster och hans kompisar:p

Skon är inte NB

jag tänker inte gå inpå detaljer mitt syfte är inte att outa någon - som jag skriver hovslageri är ingen exakt vetenskap
-då faller tesen att vissa skulle var skickliga och andra mindre skickliga. Jag uppmanades prova...
Blev inte lovad guld och gröna skogar

precis som allt annat - det som guidar en är hur hästen svarar.

det jag tycker är skit är ointresset för en så gott som blockhalt häst som kunde misstat livet

för säkerhets skull - hon är inte längre blockhalt - ohalt på sand och gräs

tack vare min rådiga veterinär, och att jag blundade och hoppade, trots att jag var ensam

Senast ändrad:

Jag har kommit så här långt...

I början med hennes ryggdefekt så gjorde det ont i ryggen när hon belastade vä bak - det gjorde att hon hysteriskt ramlad in mot mitten vid alla longeringsförsök. det varemer än unghästförvirring

Hon var också halt vä bak på SH en hälta som släktes av ryggbedövning... :idea: (inte på SH men väl hemma igen :p)

Jag ÄR ingen longerinsgmännisika alls men då för snart 3 år sedan, då trodde jag hon hade sadeltvång att det var därifrån rodeon kom...ville jag ha lina på henne.., som säkerhet. Men jag har löslongerat också - beroende på skick på staket...alt ridhusvägg

Ryggsmärtan nu borta - men eftersom hela kroppen länge skyddat mot belastning på vä bak är ALLT anpassat till det - ligament muskler - rubbet

En del handlar om sk. förväntansångest tror jag. I början var det rodeo bara det lutade, det som finns kvar 1.5 år senare tror jag är något som känns. Men hur :confused: det kan bara Tiffany veta. jag är själv rehabiliterad av mig själv :p från snedhet - bara att koordinera tvärtom kändes helt rubbat i början.

Sedan det få tänker på... är hur viktiga magmusklerna är för gåendet.... Med aku på dem så kan hon ju böja - problemet borta. Hon är "normalsned"

När hon är helt ohalt för fötterna ( han har ju haft en infllammation i mjukdelarna i hoven - den måste ju få läka ut) så skall jag återta rehabplanen

Men efter akupunktur i magmusklerna så går hon inte längre och "lyssnar" bakåt

En djävla nål på rätt ställe - ändrade allt

Sedan så har jag ju erfarenhet av hur muskler som jobbat för hårt beter sig. Minsta lilla kallt - så halkar de tillbaka i spänning. Jag kan inte bad i sjön - och Tiffany tål inte kallt regn...

Bild på rygg/mag skyddet kommer i morgon. Jag borde ta patent på det :p

Hela hennes resa är traumatisk -jag pendlar mellan hopp och förtvivlan - men vad det är lärorikt

Senast ändrad:

glömde

jag är intresserad av övningar - givetvis

Här tränas ingen häst alls
det försöks utföra en rehab

rersten av ditt inlägg består av saker som du tolkat in

Jaså? Hur utför man en rehab på en häst man inte vet vad det är för fel på? Som du skriver är problemet.

Nej susan, jag har inte TOLKAT in ngt, jag har utgått från vad du skrivit. Vad vill du med dina inlägg? eftersom du har taggarna utåt redan från scratch, samtidigt som du skriver en telefonbok om problemen.

Tack för att du orkade skriva ut hela bilden av eran resa, den var inte rolig :crazy:.
Håller tummarna för att T läker ihop så att du kan starta en "riktig" rehab någon gång....
Återkom gärna med rapporter, det är även lärorikt för fler (mig) ;)

...Ja hon har verkligen en hejarklack - och en matte som strider för henne som en tiger och äntligen vågat mopsa sig, eller som helt enkelt har börjat tänka
själv istället för "experterna"
Grejjen är ju att man aldrig vet - man får prova sig fram, med Tiff en krånglig väg, i olika perioder har hon behövt en sak - en annan en annan

Fast det är också fel egentligen. Hästen leder vägen och visar.

Jag borde egentligen läsa mina egna inlägg bätte här på buke:crazy: :rofl:
skäms på mig :devil:

Ja, men kanske att du även en aning för mycket lägger alla hennes reaktioner på det som hänt:confused: Även såna som kanske inte har med smärtminne tex att göra?

Ang longering så förstår jag inte riktigt tanken med det, i galopp, en häst som bara longeras fritt i galopp går ju gärna med sänkt rygg och psringer på, om den har vilat och inte är arbetad på länge:confused: Antagligen menar de att inspänningen är för att hindra det, men jag förstår inte riktigt varfor man inte lika gärna kan tömköra, vilket lättare får hästen i en bra form:confused: Vad säger dom om det när du frågar?

När jag gick som hovslagarelev så hade jag förmånen att sitta vid många fikabord och lyssna på stora elefanter. de berättade gärna dessa udda historier för de är dessa man lär sig och förstår mer av.

Jag har hört massor av historier om hästen med "lynne" där det visat sig både det ena och det andra. Nu betecknar dock inte jag Tiffany som en häst med lynne. Jo hon har en egen vilja - men har inga problem att foga sig. Hon är jätterar

När man får facit på ett problem så ter det sig alltid glasklart - efteråt :angel:

Det som stör mig med Tiff är att alla pusselbitar har funnits redan från början - både med hovhistorien och hennes kropp, jag har varit en "duktig" hästägare och tagit med dem i anamnesen - men ingen har nappat

Det som stör mig ännu mer är att orsaken var att finna i simple fysiologi och biomekanik.

Ingen doktor opererar sina bekanta, och själv blir man ju stressad och sätter sin lit till expertisen, men jag borde tänkt själv långt tidigare

Okey - Tiffany vill inte böja höger under rörelse framåt. En glutt i anatomiboken talar då om vilka de böjande musklerna är.

och då är frågeställningen. Antingen gör det ont när muskeln kortas = arbetar
Eller när den längs = arbetar icke

En ond/smärtande muskel hamnar gärna i en spasm - dvs den vare sig längs eller kortas

man får rörelseinskränkningar

Helt klart Tiffany

Så då kolla upp anatomiboken, bläddra förbi fixeringen vid ryggen.:angel:

Vilka sidböjare finns det - det finns flera men huvudparten är yttre och inre sidliga magmusklerna.

Alltså jag fick ju helt fel rehabplan - syftet med den var ju att hästen iten skulle haman i en musklespasm efter operationen - utan återfå rörligheten, men som sagt det var ju ingenvanlig KS där rörligheten upp ned är låst, hela hennes rehab - handlade om rörlighet upp ned.... Eller snarare att få upp - har hon ju aldrig haft problem med - någonsin

:crazy:

:rofl:

Hon behöver ju rehab rörlighet sidled - och där gör ET en miss i sitt "test av rörligheten" eftersom de gör det på en stillastående häst

Sedan givietvis en mental rehab - då hon kraschade psykiskt

Om det berodde på för lite smärtlindring ( själv vet jag ju vad två panodil INTE gör för en infektion i tandroten, så två fjuttiga påsar butta förslog säkert inte. Inte ett smack heller på hovproblemet i meningen ta bort smärta. Om någon sågat av ens ben - vill man nog ha mer smärtlindring än två värktabletter....)

Sedan är det en stor chock att bli sövd - vakna och ha ont och inte förstå vad som hänt och varför de otäcka människorna skapar mera ont

Ja skit samma - den delen var lätt - det är ju bara tålamod som gäller och att hon bara får bra upplevelser ( inga klinik besök eller folk utan hästvett i hennes närvaro :D )

Sedan är det ju rehab för de sidliga - och steg 1 där är ju då komma ur spasmen i musklerna som hon gått med i hela sitt liv

Ett första steg var ju att ta min ET i örat och ge henne akupunktur, och ja den släppte på första försöket

har man dock varit stel länge så halkar man lätt tillbaka, såååå hon fick mitt ryggskydd - och ett till - så det räckte runt
Tippany.jpg

det här är ett värmeskydd som ökar genomblödningen i musklerna - det blir väldigt varmt under. Värme släpper muskelspasmen

Om man har muskler som försvarar sig med att bli stel ( oftast pga av överträning) så kan de lätt skadas och bli sträcka sig vid hastig rörelse.
Överträning betyder här inte att man tränat för mycket - utan att de fått jobba jämnt eftersom de alltid varit aktiva = skyddat mot annan smärta

Ryggskyddet gör så de slappnar av. Och det är ju hela grejjen med en rehab - att komma ur spänningen som blivit av att ha ont länge

Och djävlar vad det går att böja nu :D

vad vill du - skall jag slå knut på mig säger Tiffeny:laugh:

Vi måste båda hämta oss från hovshocken - sedan får vi se hur långt det räcker - jag återkommer

Senast ändrad:

Jaså? Hur utför man en rehab på en häst man inte vet vad det är för fel på? Som du skriver är problemet.ja man vet nog vad grundfelet var - den blev ju opererad för det. Och syftet var med den rehab att hästen inte skulle bli stel efter operationen

Nej susan, jag har inte TOLKAT in ngt, jag har utgått från vad du skrivit. Vad vill du med dina inlägg? eftersom du har taggarna utåt redan från scratch, samtidigt som du skriver en telefonbok om problemen.

Du har lite bråttom när du läser - för du läser in saker som inte står där. Får dettill något det inte är.

Och du missar vad jag skriver - som varför jag skrev det jag skrev

jag släpper detta nu - för Godag - Yxkaft diskussionerna ger ingenting

Vila dig du från telefonboken

Jag kan köpa din tanke med njurvärmaren, men jag skulle aldrig komma på tanken att sätta på ngt runt ljumskarna- på häst:eek:

Hon måste var mer än supersnäll:love:

Jag skulle nog hellre köra ett magnet/ B o T täcke på, som dessutom värmer mer av ryggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka