Tiffany vill långtygla säger hon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tiffany vill långtygla säger hon

En bekant har lärt mej ett lite alternativt sätt att tömköra som påminner om det du gör. Är detta att jobba på lång tygel eller eget koncept:confused:

Hans sätt är att ha lång töm men bakom rumpan enligt samma modell som du visar, man har hästen att arbeta på den långa tömmen eller mycket kort, men påfallande är som du skriver att den blir liksom "självgående", man behöver knappt hålla alls, en hand mycket lätt fattning. Hästen blir följsam på ett annat sätt än vid traditionell tömkörning.

Vad beror skillnaden på, kan du förklara? Det blir olika sätt att tömköra.
Jag har inte jobbat så nära som att gå bredvid som du gör, utan även på kort töm, med någon meter till hästen. Han kallar det inte arbeta på lång tygel utan "tömkör" så.

För mig..

Tömkörning, delad töm alltså två tömmar/tyglar/linor.

Lång tygel, hel töm/tygel/lina.

Långa tyglar - träning, precis som ridning fast från marken.

Tömkörning, med fokus på köregenskaper att bygga styrka och smidighet - såklart- samt balans, mer grundträning.

Långa tyglar, mer med fokus på, och en högre ambition inom dressyr.

Så är det i alla fall för mig :)

Den hela tygeln gör att jag på ett underbart vis kan rama in hästen, ge stöd, nyttja tryck och komma åt överallt.

Precis som du beskriver..det är en härlig känsla med lättheten!

Tack för svar!
Jag använder lång töm (inte två) även vid tömkörning. Det här "mittemellansättet" har jag använt ibland före ridning, bland annat. Hästen blir väldigt lösgjord och fin.

När han visade först var jag ganska skeptisk, han höll med ett finger och visade hur han kunde påverka hästen, osv, jag trodde det var just den hästen som det fungerade på, men så var det inte. :idea:

Jag är dålig på det här med citatsvar, men jag gör ett försök... ;)
det jag gör är sånt som funkat genom "trial and error" - och hästarna själva visat vägen via sitt gensvar. Just med henne så är hon verkligen som ett klick när hon funkar och hon undrar alltid - varför SA du inte det från början :crazy: Visst är det härligt med sånna hästar som svarar "men guuuuuud, äntligen människa så pratar du så att jag begriper" och så kommer det där lugnet som visar att dom förstått :love:

Men det är sällan konventionella signaler - utan jag får lära av henne och och nordisen - ( den är så superkänslig och man får inte vara för stark i dominans )

De stannar om man hamnar för långt fram

Jag har också en handsignal - främre hand rakt upp - de stannar

jag har snott från Ellen o Warren;
- jag visar vägen framåt med den arm som är närmast näsan dvs pekar som en trafikpolis Min första signal för att gå framåt är liknande din. Om du tänker att jag står på hästens vä sida, så använder jag min vä hand och genom att vinkla handen (tänk dig en halv Ria Wägner-vinkning :D) med ihopsamlade fingrar så att jag visar hela handflatan för hästen - där har jag "start". Men om jag behöver förstärka signalen så sträcker jag ut hela armen frammåt, i nästa steg använder jag munnen, nästa steg så höjer jag bakre armen för att till sist snurra mitt leadrope mot låret (där kan man ju använda en pisk istället, men jag kan inte jobba med spön det blir bara strul :o.
Det jag menar med hela den här beskrivningen är att du kan dela upp dina hjälper i hur många steg du vill/behöver för just din häst och var inte rädd att stegra hjälpen om du hela tiden är konsekvent med sekvensen, dvs första hjälpen ska vara så stark som du vill ha den i slutresultatet.

Drivande för nordis är höjd bakre arm (pisk är alldeles för stark hjälp för den)
Tiffany vill springa ifrån - så driva behövs liksom inte

sedan lärde tiffany mig att jag kan flytta hennes bakdel med att trycka min bog mot den, Jag har fingre tpå låret - men det är rörelsen i axeln som är väsentlig Samma sak där, vilka hjälper vill du ska betyda de olika saker du vill göra? Att Tiffany tydligt visar vad hon vill är ju guld värt OM man har tid att ge sig tid...

Jag har läst en del hempfling - dammade av den igår ochskall uppdtarea mig. Minns där detta med att stanna med att samla sig själv

Jag är gammal körmänniska så jag har röstkommandon också. Cirkusfolk säger Allé Allé - jag säger marsch marsch...
Här blir jag lite kluven. Som körmänniska så borde ju långtygla vara plättlätt för dig? Jag tänker då att om man kan dressyrtömköra så borde inte steget vara så långt att flytta upp tömmarna på ryggen? Eller tänker jag fel nu? Vill du fortfarande ha tömmarna (tyglarna) bakom som C_L visar i sina inlägg?

Hon är misstänksammot all utrustning, allt som är nytt -vad ska jag göra :o Jag hade en vända repgrimma - men hon blir väldigt rädd om hon upplever att det tar för mycket i hennes hals - så den är för skarp - vi har hitttils haft lädergrimma och grimskaft - men jag behöver en yttertygel så hon håller halsen bara lite böjd. För när hon blir rädd så förböjer hon - och då blir hon riktigt rädd.
Hur menar du att repgimman tar i halsen, jag förstod inte. Kan du sätta tyglar i båda sidor på grimman och ha på båda sidor om halsen när du står brevid? Om hon är så känslig på halsen så skulle jag använda mjuka rep typ tjocka grimskaft som tyglar.
och flyttar ut bakdelen om jag går med min bog mot den

jag känner dock att skall jag sätta ihop detta på ett vettigt sätt och inte tömköra på vanligt sätt - så behöver jag lära mera
Det är alltså löslongering eller PP du behöver mer av om jag förstått dig rätt?

vem är PP ? Pat Parelli ;) I hans bok tror jag att du skulle hitta mycket matnyttigt som du kan använda ihop med "vanlig" långtygling. Jag är en russinsamlare och min hobby är "hur lite behövs" för att vi ska kunna dansa jag och mina hästar :angel: Sen tycker inte jag att man ska vara rädd för att mixa influenser bara man vet vilket resultat man vill ha i slutänden, målet är faktiskt viktigt även om vägen är det roliga...

eller vända mig, hela kroppen helt eller delvis mot rörelsen för att stoppa hästen eller få honom att sakta av.

:)

Du vander altlså din framsida mot hästen som broms - egentligen ursprungs possitionen i longering?

Fina bilder C_L! Jag gillar hur han vrider det ena orat mot dig pa en del av bilderna. En fraga: Jag ser att du har en tom bakom rumpan pa honom? Vilken funktion har det? Ar det sa man gor i langtyel? Fraga fran en som inte vet:o

nej yttertöm ligger uppe på ryggen

Min mus vill inte kopiera den bara tappar texten, så jag svarar rakt upp och ned på en fråga i taget

Jag vil inte göra som Carola - ingen töm runt bakbenen

jag tömkör som jag rider den skall vara framme på tömmen och man formar hästen överlinje och sidled. Ävenom vi bara gör det med lädergrimma så har Tiffany fortfarande lätt att känna sig trängd så det sättet blir för kraftig inverkan.

Med tömkörning ocgh gjord så kan man rama in hästen ordentligt och där är vi inte än - minns att hon inte ens vågade ha mig på högersidan alls tidigare så rama in - you crazy - you're gonna hurt me...:cry: säger Tiff

När man långtyglar så dels är kontakten väldig glapp i början ( googlade och hittade Morvan Morr som långtyglar för PB ) och dels så kommunicerar man med kroppsspråk - just det är jag ute efter

PP funkar inte - jag kan svinga mot badekelen så jag blir blå ( börjar mjukt förståss) men rörelsen i min axel - ja du får ju snacka så man begriper.....sa Tiff ;)

En detalj i långtyglandet är ju att tack vare att yttertömmen ligger mot hästen och man går vid bakdelen så inverkar ju det sidförande bara det - två centimeter till

Angående känslig i halsen - Tiffany vill absolut inte hamna i den situationen osm Carolas häst är på första bilden dvs en aning förböjd.

Om jag har repgrimma och _ett rep_ så hamnar hon där eftetrsom hon så fort hon blir rädd - blri rak i kroppen och det hon böjer då är ju halsen :grin:
- och det vill hon inte har hon sagt med sitt tydligaste kroppsspråk (eftersom hon är rädd blir reationerna kraftiga)

Alltså jag insåg att jag ville ha en yttertygel för att förhindra att hon hamnar där.

Även om carola håller lätt i tömmen så är det rätt stor inverkan på halsen

Senast ändrad:

När man långtyglar så dels är kontakten väldig glapp i början ( googlade och hittade Morvan Morr som långtyglar för PB ) och dels så kommunicerar man med kroppsspråk - just det är jag ute efter
Det är även min tanke av långtygling, fast jag tycker att det är en mix av flera stilar... men det beror ju på vad jag har i bagaget så att säga ;)

PP funkar inte - jag kan svinga mot badekelen så jag blir blå ( börjar mjukt förståss) men rörelsen i min axel - ja du får ju snacka så man begriper.....sa Tiff ;) Precis, funkar det med det du gör - gör så! Svingandet i sig har ingen funktion, utan mer trappan av upptrappning och hur man som människa bör tänka när man jobbar sin häst som PP är bra på - hitta russinen :d.

En detalj i långtyglandet är ju att tack vare att yttertömmen ligger mot hästen och man går vid bakdelen så inverkar ju det sidförande bara det - två centimeter till Att hitta dina positioner på din häst är en viktig del, börja där tycker jag.

Kom ihåg att jag skrev om öppna dörrar och du undrade vad det var... det är inget hokuspokus alls.
En häst kan ju gå åt 6 olika håll, fram - bak - hö - vä - upp - ned.
Tänk dig hästen som en låda med dörrar i varje vägg. Om du har alla dörrar stängda så står hästen blick still inne i lådan. Öppna den dörr som du vill att hästen ska röra sig åt - och hästen går dit.
Ifrån början så är alla tankar på form sekundärt (utom i ditt fall att hon får inte känna sig trängd via kontakt i halsen). Du ska fokusera din tanke och blick åt det håll som du vill ha rörelsen, din kropp ska vara i position så att hästen kan härma den, sen hur mycket "hjälper" och din position i förhållande till din häst - det måste du prova dig fram. Alla är ju individer :angel:...
Låt bli tankar av "måsten" och "ska", behöver du se ut som en bananformad kyckling för att din häst ska förstå - gör då det :D...

Det är lättare att hitta exakt var varje häst har sina olika signal-områden om man löslongerar tycker jag, därefter är det "lätt" att veta både vart man ska befinna sig och vilka signaler man ska använda i annat arbete. För mig är det det första steget - att hitta positionen och fungarande signaler. Sen kommer det mer finlirande arbetet - men fortfarande under lekförhållanden,det får inte bli tråkigt :idea:. Då har jag en grund till fortsatt och kompletterande arbete vid ridnigen, körningen och allt annat vi gör tillsammans.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att någon visade i praktiken, inte nödvändligtvis på din häst. Utan för att visa "vad som finns" och vad som händer när man gör olika saker.

liten rapport

jag satte idag ihop två vanliga tyglar och mitt lilla spö och satte igång och provade mig fram gick rätt okey - skänkelvikning åt vä - inget problem - åt höger får jag agera STOR skänkel hela jag och knuffas lite - men det går.
jag vet själv hur det är - ligamenten är inte vana - det känns konstigt att göra tvärtom

Upptäckte att självaste PB kommer till en ort nära mig - i nästa månad :bump:

I alla fall jättebra och det bästa av allt - Tiffany var som en go och glad liten Ponny

:love:

Hon flyttar ut bogen om jag höjjer innerhanden - rumpan inget problem att flytta åt höger, det räcker att jag går närmare men svårt åt vä - måste var handgriplig....

jag tar gärna mot mer tips

och hur långa skall långtyglar vara - kändes långt med två tygellängder?

Senast ändrad:

Angånde tygellängd så har jag numer ett mycket bättre användningsområde för min gamla gramantygel:angel:
Precis lagom längd jag kan nå/gå överallt nära hästen och byta varv precis bakom.

/T

Haha..Offtopic...jag minns en av gångerna jag hälsade på Desmond där, när han fortfarande var sadelmäster, jag var så nervös för den mannen i början :o nåja..jag kommer dit, sträcker fram en hand för att hälsa, han drar mig till sig o jag hinner tänka tusen tankar :eek: Men han skulle bara rätta till min krage :o

Såja, sa han, nu kan vi gå rundtur...

Haha..jag nästan dog.

Japp..i filmen vart lite långa tyglar, det är ju dit jag vill komma, att korta upp dem så.

Tack för att du fixade gamla minnen såhär på morgonkvisten!!

Det vanligaste inom lång tygel är att man går vid hästens höft så mycket som möljigt. Tömmen ligger över ryggen, inte bakom baken. Piet Bakker och Ellen Ofstad har gjort en film där man får en bra bild av lång tygel.

Tömmarna ska va så långa så om du går vid hästens höft ska dom kunna hänga ner från din hand utan att du trampar på dom. Händerna ska bäras i ridposition, och spöet ska peka rakt upp, så de inte råkar peta hästen på bakbenen.

Om din häst inte vill åka och träna kanske du kan åka själv? Gå som fotfolk på nån kurs, eller kanske ta nån privatlektion på en annan häst? Vet inte vart du bor, men på Saxhögens Ridskola utanför Göteborg kan du få lektioner i lång tygel om du vill. Din häst blir ju hjälpt av att du är säker på vad du ska göra.
Vet inte hur många andra ridskolor som har de, men du kanske kan hitta nån privatperson i närheten av där du bor som kan hjälpa dig. :)

Tack - Vad roligt

Vi började så med korttyglar, men jättebra att visa hur man skall hålla spöet och i vilken hand

jag skall sy om en gammal longerlina till töm

Skall på kurs i nästa månad med Piet himself

Hej, vad roligt för er att träna för Piet! (du kan börja lära hästen kommandot "kom-kom" för mer energi redan nu..;))

Nu har jag inte hunnit läsa alla inlägg men jag har för mig att det finns en rätt så omfattande tråd om long raining här i Klassiska hörnet. Ska se om jag hittar den :idea:

Hej, vad roligt för er att träna för Piet! (du kan börja lära hästen kommandot "kom-kom" för mer energi redan nu..;))

Jag har ju mitt eget Marsch marsch - :D

Men döm om min surhet - clinicen här var förra året. :devil:
det är lååångt till er

Jag skall lusläsa

tack :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt