det jag gör är sånt som funkat genom "trial and error" - och hästarna själva visat vägen via sitt gensvar. Just med henne så är hon verkligen som ett klick när hon funkar och hon undrar alltid - varför SA du inte det från början
Visst är det härligt med sånna hästar som svarar "men guuuuuud, äntligen människa så pratar du så att jag begriper" och så kommer det där lugnet som visar att dom förstått
Men det är sällan konventionella signaler - utan jag får lära av henne och och nordisen - ( den är så superkänslig och man får inte vara för stark i dominans )
De stannar om man hamnar för långt fram
Jag har också en handsignal - främre hand rakt upp - de stannar
jag har snott från Ellen o Warren;
- jag visar vägen framåt med den arm som är närmast näsan dvs pekar som en trafikpolis
Min första signal för att gå framåt är liknande din. Om du tänker att jag står på hästens vä sida, så använder jag min vä hand och genom att vinkla handen (tänk dig en halv Ria Wägner-vinkning ) med ihopsamlade fingrar så att jag visar hela handflatan för hästen - där har jag "start". Men om jag behöver förstärka signalen så sträcker jag ut hela armen frammåt, i nästa steg använder jag munnen, nästa steg så höjer jag bakre armen för att till sist snurra mitt leadrope mot låret (där kan man ju använda en pisk istället, men jag kan inte jobba med spön det blir bara strul .
Det jag menar med hela den här beskrivningen är att du kan dela upp dina hjälper i hur många steg du vill/behöver för just din häst och var inte rädd att stegra hjälpen om du hela tiden är konsekvent med sekvensen, dvs första hjälpen ska vara så stark som du vill ha den i slutresultatet.
Drivande för nordis är höjd bakre arm (pisk är alldeles för stark hjälp för den)
Tiffany vill springa ifrån - så driva behövs liksom inte
sedan lärde tiffany mig att jag kan flytta hennes bakdel med att trycka min bog mot den, Jag har fingre tpå låret - men det är rörelsen i axeln som är väsentlig
Samma sak där, vilka hjälper vill du ska betyda de olika saker du vill göra? Att Tiffany tydligt visar vad hon vill är ju guld värt OM man har tid att ge sig tid...
Jag har läst en del hempfling - dammade av den igår ochskall uppdtarea mig. Minns där detta med att stanna med att samla sig själv
Jag är gammal körmänniska så jag har röstkommandon också. Cirkusfolk säger Allé Allé - jag säger marsch marsch...
Här blir jag lite kluven. Som körmänniska så borde ju långtygla vara plättlätt för dig? Jag tänker då att om man kan dressyrtömköra så borde inte steget vara så långt att flytta upp tömmarna på ryggen? Eller tänker jag fel nu? Vill du fortfarande ha tömmarna (tyglarna) bakom som C_L visar i sina inlägg?
Hon är misstänksammot all utrustning, allt som är nytt -vad ska jag göra
Jag hade en vända repgrimma - men hon blir väldigt rädd om hon upplever att det tar för mycket i hennes hals - så den är för skarp - vi har hitttils haft lädergrimma och grimskaft - men jag behöver en yttertygel så hon håller halsen bara lite böjd. För när hon blir rädd så förböjer hon - och då blir hon riktigt rädd.
Hur menar du att repgimman tar i halsen, jag förstod inte. Kan du sätta tyglar i båda sidor på grimman och ha på båda sidor om halsen när du står brevid? Om hon är så känslig på halsen så skulle jag använda mjuka rep typ tjocka grimskaft som tyglar.
och flyttar ut bakdelen om jag går med min bog mot den
jag känner dock att skall jag sätta ihop detta på ett vettigt sätt och inte tömköra på vanligt sätt - så behöver jag lära mera
Det är alltså löslongering eller PP du behöver mer av om jag förstått dig rätt?
vem är PP ?
Pat Parelli I hans bok tror jag att du skulle hitta mycket matnyttigt som du kan använda ihop med "vanlig" långtygling. Jag är en russinsamlare och min hobby är "hur lite behövs" för att vi ska kunna dansa jag och mina hästar Sen tycker inte jag att man ska vara rädd för att mixa influenser bara man vet vilket resultat man vill ha i slutänden, målet är faktiskt viktigt även om vägen är det roliga...