Tiffany vill långtygla säger hon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tiffany vill långtygla säger hon

KL

OBSERVERA KNAPPLÅN

Jag tror .... att för att kunna hjälpa någon så måste man sätta sig in problemet rätt grundligt. Jag tror också att det funkar dåligt om man förutsätter för mycket. Tex att den drabbade inte kan tänka själv :D
är okunnig, ocksicklig osv.

Att lösa medicinska problem är rätt likt "deckargåtor". Man måste vara riktigt uppmärksam för att ine missa de ledtrådar som gives - för gåtans lösning.
Om man inte kan lyssna och iakta, utan har bråttom att komma med förslag - kanske för att framhäva sig själv - så missar man en hel del vital info

Detta upplever jag kännetecknande för "bukeexpertisen"

Problemet är inte bristen i deras kunnande - utan deras höga tankar om sitt eget kunnande - och därmed låga om andras....

och bristen på vilja att sätta sigin i problemet.

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig - men det blir meningslöst med förslag som inte grundar sig på problemets förutsättningar, utan på helt andra saker.

Jag har varit i för många sådana diskussioner som bara blri mer och mer absurda

Annat kan jag gärna prata om :laugh: men inte God Dag - Yxskaft

Ang longering så förstår jag inte riktigt tanken med det, i galopp, en häst som bara longeras fritt i galopp går ju gärna med sänkt rygg och psringer på, om den har vilat och inte är arbetad på länge:confused: Antagligen menar de att inspänningen är för att hindra det, men jag förstår inte riktigt varfor man inte lika gärna kan tömköra, vilket lättare får hästen i en bra form:confused: Vad säger dom om det när du frågar?

Givetvis kan man tömköra om hästen är utbildad dit. Och om hästen accepterar det.

vet inte om du anser att jag skulle gjort det i stället - i så fall har du missat alla ledtrådar i den här tråden som beskriver problemet/problemen, det fanns ju en hel del ledtrådar i minblogg också. Där det framgick att något var inte "som det skulle" eftersom den vanliga utbilningsgången inte fungerade

Sedan kan man ju välja om man vill ha bråttom och tolka det som att jag inte kan tömköra in en häst - eller - att det är ett tecken/en ledtråd på något annat

Det som gör att jag ser något som en ledtråd/pusselbit är om jag skönjer ett mönster

Anledningen till galopp är att den gångarten genererar en passiv ryggrörelse som skapar rörlighet genomblödning och lossar spasmerna

Longering var nog i vecka 12 eller något sådant.

Inspänning är nog för att många inte kan longera annat än som du beskriver

I mitt fall var det inte aktuellt att be om att få tömköra Tiffany. Om man läser tråden - vilket du gjorde i början - så var ju långtyglingen en väg att komma _till_ tömkörning

Galopperat och longerat har jag inte gjort sedan tidigt i höstas, och aldrig låtit henne flänga runt - och aldrig med sänkt rygg heller

Nu torr ajg du överreagerar lite:cool:

Jag menade att frågan var varför SH som du säger rek longering istället för tömkörning? Det var en fråga, och om du ställt den till dom, rent allmänt.

Jag menade inte att du skulle gjort det utan var bara nyfiken då du skrev att de rek longering till KS-hästar. och det var ang det jag undrade, om hästen är tömkörd innan borde det vara att föredra.

Jag var kanske otydlig där:confused:

Jag kan köpa din tanke med njurvärmaren, men jag skulle aldrig komma på tanken att sätta på ngt runt ljumskarna- på häst:eek:

Hon måste var mer än supersnäll:love:

Ja hon är supersnäll - men det är samma häst som blev helt förstörd och fick panik när jag kom med resårgjorden förra sommaren. Jag är djävligt glad att jag använt mig av inlärningspsykologi och betingat om henne, annars hade detta inte gått - då hade hon som en normal häst - Gjort en Crack C av detta onaturliga

Jag skulle nog hellre köra ett magnet/ B o T täcke på, som dessutom värmer mer av ryggen.

MEN - det är ju inte ryggen :eek::D:rofl:

som skall värmas - utan de sidliga magmusklerna . Det är meningen att det skall vridas ett kvarts varv så det breda kommer mot sidan av hästen - där den muskeln sitter - men jag måste modifiera skyddet då - så det inte skaver i ljumsken

Ryggskyddet är gjort av neopren - du kan inte få samma effekt av ett täcke, inte ens om "hästen blir kokt" detta ger också lite extra stöd

Nu måste jag till Tiff

Förmodligen för att gemena man inte kan tömköra är min gissning

men ring och fråga om du är nyfiken

KL

OBSERVERA KNAPPLÅN

Jag tror .... att för att kunna hjälpa någon så måste man sätta sig in problemet rätt grundligt. Jag tror också att det funkar dåligt om man förutsätter för mycket. Tex att den drabbade inte kan tänka själv :D
är okunnig, ocksicklig osv.

Att lösa medicinska problem är rätt likt "deckargåtor". Man måste vara riktigt uppmärksam för att ine missa de ledtrådar som gives - för gåtans lösning.
Om man inte kan lyssna och iakta, utan har bråttom att komma med förslag - kanske för att framhäva sig själv - så missar man en hel del vital info

Detta upplever jag kännetecknande för "bukeexpertisen"

Problemet är inte bristen i deras kunnande - utan deras höga tankar om sitt eget kunnande - och därmed låga om andras....

och bristen på vilja att sätta sigin i problemet.

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig - men det blir meningslöst med förslag som inte grundar sig på problemets förutsättningar, utan på helt andra saker.

Jag har varit i för många sådana diskussioner som bara blri mer och mer absurda

Annat kan jag gärna prata om :laugh: men inte God Dag - Yxskaft
Men snälla du.
Vem är det som sätter sig över all riktig expertis o även över alla här:mad:

Istället för att börja med eget detektivarbete när man inte är nöjd kan man söka second opinion- hos de bästa-på riktigt. Där kan man delge sina tankar o funderingar, men alltsom oftast har de svar på gåtorna.

Hoppas att det löser sig för Fina flickan:banana:

MEN - det är ju inte ryggen :eek::D:rofl:

som skall värmas - utan de sidliga magmusklerna . Det är meningen att det skall vridas ett kvarts varv så det breda kommer mot sidan av hästen - där den muskeln sitter - men jag måste modifiera skyddet då - så det inte skaver i ljumsken

Ryggskyddet är gjort av neopren - du kan inte få samma effekt av ett täcke, inte ens om "hästen blir kokt" detta ger också lite extra stöd

Nu måste jag till Tiff
Nehe. Hur ska man veta:confused:
Först är det länden, nacken, hovarna o nu magmusklerna.

Jag fattar inget.
den kunde ju knappt gå- för hovarna:confused:

Så nu kan den ställa o böja höger- även nacken:confused:

Ja det gäller att hänga med....

Och då hade du också läst att här har vi inte bara second, utan även third and fourth opinion. Det betyder inte att hästen valsar runt - utan att jag vill hitta en konsensus innan jag fattar beslut. Det som flera är eniga om - torde vara vettigt

Nä den kunde knappt gå för hovarna - men det kan den nu :laugh: tack vare att jag tog av beslaget fortsatte med butta och ställde den på sand. Detta i samråd med vet. och hovis på Uppsala. ( då de helt enkelt inte gick att få tag på på SH). Lite knipsande med hovtången var inte fel.

Men VAR? Alltså detta är det läskigaste jag varit med om - för alla institutionshovisar sa bara vänta på Mäster - ingen vågar...
Hade jag gjort det hade hennes hovkapslar vrängts ut och in :eek: Jag har varit skiträdd -boksatavligen. detta har varit det värsta jag varit med om för jag har ju inte velat göra problemet värre - och det man tar bort - kan man liksom inte sätta tillbaka...

samtidigt vid belastningsfång är första åtgärden - Avlägsna orsaken :eek:

Ja vad är orsaken - var skall jag avlasta?

Problemet rent generellt med hovslageri är ju att det finns så många experter. Jag frågade flera stycken innan jag la på sjukbeslaget fick olika bud - och valde den du kallar experts väg

Exakt vad som blev fel går inte att säga förrän man har hittat vd som blir rätt på sikt. Jag har tagit kontakt med Ett antal kunniga hovisar och frågar efter deras teori - så man kan hjälpa henne bättre i framtiden - då inflammationen i mjukdelarna läkt ut

Annars angående det andra i hennes rehab är tågordningen

ryggdefekt bort
låsningar i halsen bort
muskelspasm bort ( där kommer hon nog behöva hjälp med ryggskyddet länge)

Jag frågar alltid många vet och hovisar och ET och egentligen alla kompetenser.

Jag tycker inte det räcker med 1 expert - som skall kunna och fixa allting, utan många människors kompetens. Det finns också komptens utanför hästvärlden. Tanken med ryggskyddet kommer ju från Kroppsbyggarna

jag är inte experten - jag bara sammanfogar pusselbitar från andra - och de viktigaste ger hästen

Här på buke finns en massa kompetens. Just "bukeexpertisen" brukar vara lite snabb att döma bara

Senast ändrad:

Lite offtrack kanske !!
Men jag tycker att vi borde ge Susan en riktig eloge för allt hon gör!
Underbart om fler hästägare vore som dig, och enligt mig så tror/tycker jag att Tiffany borde vara väldigt tacksam.
Iaf kommer hon nog vara den dagen allt är under mattan och ni har kommit dit ni vill ;)
Jag är riktigt imponerad över att du orkar och lägger ner så mycket tid och pengar !!
Må fler gå denna väg :)

:bow: :bow: :bow:

Nä den kunde knappt gå för hovarna - men det kan den nu tack vare att jag tog av beslaget fortsatte med butta och ställde den på sand. Detta i samråd med vet. och hovis på Uppsala. ( då de helt enkelt inte gick att få tag på på SH). Lite knipsande med hovtången var inte fel.

Men VAR? Alltså detta är det läskigaste jag varit med om - för alla institutionshovisar sa bara vänta på Mäster - ingen vågar...
Hade jag gjort det hade hennes hovkapslar vrängts ut och in Jag har varit skiträdd -boksatavligen. detta har varit det värsta jag varit med om för jag har ju inte velat göra problemet värre - och det man tar bort - kan man liksom inte sätta tillbaka...

samtidigt vid belastningsfång är första åtgärden - Avlägsna orsaken

Ja vad är orsaken - var skall jag avlasta?

Problemet rent generellt med hovslageri är ju att det finns så många experter. Jag frågade flera stycken innan jag la på sjukbeslaget fick olika bud - och valde den du kallar experts väg

Men nu skodde väl inte experten, utan du själv. Hade ngn expert sett den?
Har den fastställd fångdiagnos eller är det din?

Den kanske "bara" är sömtryckt/ stucken. Hon kanske borde röntgas.

Du skrev inte vad problemet var:confused:
Du kan skicka mail till Micke så ger han dig tid hos ngn av sina adepter.

Men du har sååå höga tankar om dig själv - och så låga om andra

men du faller på eget grepp för du bevisar bara att du inte läser utan bara är ute efter att veta bäst - och du bevisar din okunnighet på området

Man röntgar inte en fånghäst omedelbums eftersom den inte skall transporteras: Micke vill inte se den före mitten på Juni

Jag har mailat M före hans Semester - det står längre upp - han svarade inte trots påtryckningar. Jag har också telefonterroriserat Strömsholm - hur har vi det med viljan till ordförståelse...
Du har ju missat veterinärbesök och avtagna skor (jadå sömmen följde med) lugn och fin

Du missar allt - eller förvränger du med vilje

Kan jag väl aldrig tro :rofl:

Sluta terra min tråd nu

Adjö - Yxskaft

Senast ändrad:

Tack för rara ord :love:

Kan behövas. Jag är ingen världsmästare alls - känner mig verkligen ute på hal is men jag försöker lyssna på hästen ffa hur den svarar på behandingen.

Den är den enda experten när det kommer till kritan

det måste alltid vara en dialog oavsett om man utbildar eller behandlar eller whatever

Senast ändrad:

Suck.
En fånghäst- vilket den troligen inte är- står på box.

Hästen blir inte sömstucken när skorna tas av.
Detta i samråd med vet. och hovis på Uppsala. ( då de helt enkelt inte gick att få tag på på SH). Lite knipsande med hovtången var inte fel.
Du skrev att han inte ville se hästen förrän i mitten av juni o sen att han inte gick o få tag på- varken före eller under semestern.
Mao HAR du fått kontakt.

Senast ändrad:

Hon ser ändå fin ut på bilden du la in:love:

Det var väldigt mycket som du berättar om så det kan ha varit lite svårt att hänga med och hålla isär när och hur osv när det gäller allting. det måste du nog ursäkta, att det inte är helt lätt att hänga med hela tiden. Man behöver nte ha onda avsikter för det:(

Med allt det som hänt förståeligt om du överreagerar:crazy:, i o f s men det är inte lätt att komma med synpunkter, eller tankar här.......
Som faktikst kan vara menade som en hjälp att tänka andra banor, än vad man kanske gör när man är djupt inne i något och kanske har svårt att då ha lite perspektiv. Jag säger KANSKE. Det kan vara så. Jag säger inte att det är så. Det måste vara lätt att själv få skadan i sitt huvud och lägga allt där - även sånt som kanske är lätt att förklara ur andra perspektiv. Att man i en kris kanske inte ser skogen för alla träd vet väl du som läst psykologi:)

Jag har aldrig haft en häst med just denna skada som din men väl haft och/eller umgåtts med hästar som tidigare haft traumatiska skador, som gått igenom operationer osv och det är jag nog heller inte ensam om. Jag har inte upplevt att någon, inkl bukopererad, haft så väldigt mycket psykiska men av det så lång tid efter, utan att de kommer över sånt rätt bra, även om de tidigare och under konvalecensen haft mycket ont. Det är mot bakgrund av det som jag undrar lite över var de värsta traumatiska minnena sitter - hos dej eller hästen? Det är inte en illa menad fråga utan avsedd att hjälpa dej fundera över alla hennes reaktioner och dess orsaker. Men kanske har jag nu rört till och missuppfattat all info igen, förstås...

I alla fall väldigt tråkigt det som hänt er, och jag hoppas verkligen att ni nu går åt rätt håll och ser fram emot bilder av henne och hur ni kommer igång så småningom:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Den enda kontakt jag fått är med receptionen på SH.

Jag dömmer inte ut någons kompetens, jag bara blir besviken över deras ointresse.

För just som du skriver foderfång skall ha en behandling, box, och en annan åkomma en annan. Det är ju viktigt att avgöra redan från början så man väljer rätt.

Att då varken få råd av vet eller hovis är ju katastrof.

Som du säkert vet så hamnar man hos recpetionen när man ringer SH.
Det de kan göra är att be vet eller hovis ringa upp mig.

Jag kan själv maila och be om svar

Jag kan ringa Mickes direktnummer - men jag kan inte tvinga honom lyfta luren

De har haft en enorm personalomsättning på SH och har personlabrist - men man borde få kontakt när det är akut.

Det är det inte nu längre

Jag minns ju att du tänkte likadant redan före Tiffanys operation Att problemet låg hos mig.

Det gjorde det ju bevisligen inte

Jag kunde fått henne utdömd då - men vet valde operation då hon ansågs ha en vettig hästägare och frågade Agria om lov att operera.
Och jag hade turen att ha henne i dubbel veterinärvård - annars hade det ju inte gått på försäkringen.

Vad det gäller nya problem som ser annorlunda ut än före operationen så är det ju samma sak. Man får prova sig fram. Ta bort en orsak i taget. Om man då misstänker mig som roten till det onda så kan man ju be någon annan hantera hästen och se om det blir bättre.

Om svaret är ja - så är gåtan löst - men tyvärr:grin: så lätt är det inte denna gången heller

Vi har verkligen helt olika filosofi du och jag, och vi kan nog bara enas om att vi inte är ense

Eftersom hon då fungerar väldigt mycket sämre med andra, och expertisen runt mig inte delas din uppfattning om min kompetens - så fortsätter jag att leta svar tillsammans med hästen. Hästen är alltid kvittot

En massa beteenden försvann efter att hon opererats och det läkt.
De återkom i samband med hennes ryggskott/magskott - och förvann igen
när det släppte. Från att ha varit en häst som man måste ha 100 % fokus och närvaro med då hon var så på tårna - så kan man nu ha henne som en hund och göra annat med hennes grimskaft i ena handen.

Alltså kraften/häftigheten i hennes reaktioner är dramatiskt minskad med mindre smärta. Hon blir rädd nu också av sådant som hästar blir rädda för - men vare sig hon eller jag gör affär av det

Jag blir faktiskt riktigt förvånad att ni som ger så många råd här - iaktar så lite. Nej man kan inte hålla reda på alla turer i denna långa historia, men både IRL och här finns ju vissa hållpunkter.

Om vi tar en häst på lina tex, som brallar för att den är pigg, då brallar den ju i början och när den fått bralla av sig så slutar den, den har fått utlopp för energin. Men om det inte är så tydligt. Om hästen kanske på en 2 månaders period skickar 3 ggr. Kan man ju fundera - har dessa gånger något gemensamt
Vad utlöser detta. Att fundera över det är så självklart för mig så jag förstår inte ens hur man an låta bli att fundera :confused:

I Tiffanys fall så hade hon alla gånger böjt halsen åt sidan och därefter exploderar hon a la Crack C - ide - det har något med böjning att göra

OM explotionerna hade kommit efter något JAG gjort - så skulle jag tänka hm. jag gör nog något fel...

Mkt riktigt så låg ju skelett benen omlott så att det gjorde ont var ställt utom allt tvivel, och hon opererades.

Innan skadan var läkt så är det troligt att det gjorde ont. Det är en brutal operation. De som sett på tv - har sett de grejjer som de bänder upp bröstkorgen med vid hjärtoperationer. Vid den här operationen användes en sådan "ultra King size" till att hålla isär ryggligamnetet som kluvits på längden - sedan så sågades hon i ryggen. Jag är själv inte amputerad - men jag tror inte jag skulle klara mig på två Värktabletter 2 dagar efter operationen. Men jag kanske är känslig, min tolkning och sjuksöterskans - var att det gjorde satans ont. Det ligamentet som klövs på mitten är ju också det som stöder upp hela hästkroppen, och om hästen då skall gå i en sluttning nedför så blir det en djävla anspänning i det - så nog gjorde det ont innan det var läkt alltid.. Inte konstigt att det blev reaktioner

Nu är det ju läkt sedan länge - och reaktionera är ju också borta. Jag tolkar det som ett samband

Nu är hon ju go och glad kexchoklad hela tiden - om jag inte kommer åt den böjande reflexen.

En del av er ifrågasätter rehab över huvudtaget.
men om man gått och haft ont länge så ändras ens rörelsemönster - det ändras inte automatiskt tillbaka även om skadan läkt. Det är därför man går i sjukgymnastik efter en skada, Med övningar specialdesignade för att få kroppen tillbaka till ett normalt rörelsemönster

Det som gjorde att jag fortsatte att hävda att ngt var knas på Tiffany trots att vet och et sa att det satt i mitt huvud - var just det kompensatoriska rörelsemönstret hos Tiffany. Alla hästar skjuter ut högerbogen, men här var det extremt.
Hon svängde som en travhäst, och alla försök att få henne att göra annat utlöste ngn form av reaktion

Hon slängde sig på högerbogen för att det gjorde ont i ryggen att belasta vänster bak. För att hästen skall kunna lägga vikten mer på ett ben - så måste den ändra sin hållning/ alignment

Det hon gör syns inte rakt framifrån - hon spårar ypperligt - hon har fått 8:or på det mesta vid visning tom 9 på skritt

Det hon gör är att "hålla i" sin vä sida - men inte så mycket att det syns rakt fram - med det syns i högervarvet för hon ramlade in mot mitten. I båda varven ville hon röra sig med näsan i backen - varför - undrar jag...:angel:
Är det för att jag är ful - klumpig - nja inte så troligt :grin:

Okey simpel biomekanik - säger att hon måste släppa vä sidan och korta högersidan. Varför vill hon inte. Jag tror inte hon är dum - jag tror inte jag är dum - jag tror att det finns en orsak.

Och testade det mest logiska nålar i de sidböjande musklerna - och ja - nu kunde hon ju släppa vä sidan :idea:

OM behandlingen hade varit att vi bytt ut mig - och hon hade släppt vä sidan - ja då hade det varit jag.

Nu lossnade det med akupunktur - så då var nog inte jag orsaken

Hade jag släppt henne i hagen som föreslogs så skull hon fortsatt vara såhär. det hade inte gått över av sig själv. Hade jag skitit i att böja som föreslagits hade jag fått en hovledsinflammation höger fram.
Jag hade också fått återkommande problem i länden och SL och SI leder

Och ET hade kommit och strukit mig medhårs och sagt hon har nog gjort något i hagen :angel:

Senast ändrad:

Hästen blir inte sömstucken när skorna tas av.

Nej när man slår i sömet - man kan kolla det ganska lätt med en visitertång om det är ett sömstick/sömtryck -det är nog det först man gör både som hovis och vet - Hästen blir också halt på ett helt annat sätt, och blir ohalt när skon och söm avlägsnas

men vi är överens om att det inte är fång.

Får skon sitta kvar kan den bli som din.
Men det FINNS stor kompetens här om hur du bäst hade åtgärdat understuckna trakter o liggande hörnstöd.

Det beror först på att man i sin strävan efter att behålla trakthöjden har fått den för lång o då lägger den sig inunder hoven.

Kolla coaris trådar om fysiologisk verkning o hur balansen upprätthålls.

Sällan ser man att hästen ska ha ngt specialbeslag, utan att trakten måste verkas ner- för att sen växa ut rätt, med då med kort tå, kortare intervaller o inte för små skor.
Din häst som inte rids skulle kanske må bäst av att vara barfota över sommaren o läka ut.

Inte behöver du som är hovis fråga om du kan ta av skorna- när du ser att den har blivit blockhalt av det:confused: av med eländet.

Om hon nu blev så halt måste du kanske räkna med att hovbölder kommer med Posten. MEN börja inte att räkna ut var o hur den kan få mer spänningar i övriga kroppen nu.

Låt den vila o sätt sedan igång henne- rakt fram. Det är grundläggande efter all konvalescens.
Böjningen kan du ta så småningom- när den har börjat slappna av.

***Knapplån***

Och där sätter jag punkt för diskussionen, som utvecklats till att handla om allt annat än lång tygel.

Immer
Moderator på bl a Klassisk Ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka