Tiffany vill långtygla säger hon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tiffany vill långtygla säger hon

Jag har ju mitt eget Marsch marsch - :D

Men döm om min surhet - clinicen här var förra året. :devil:
det är lååångt till er

Jag skall lusläsa

tack :bow:

Trodde du att det var clinic nära dig? Och det var den som skulle vara med på? Och att du inte kan åka till Gottröra? Himla tråkigt. Skulle vara så roligt att få se Tiffany i verkligheten, hon verkar vara himla fin!

FÖ så börjar vi komma lite längre nu, och helt plötsligt börjar alla i stallet bli intresserade! Jag har ju hållit på några år, men mest upplevt att folk ser det som någon sorts longering och inget att närmare begrunda. Och så - hästen tar några piaffsteg och galoppsteg - och då blir metoden intressant. Men det tar tid med alla metoder!
Jag gillar långtyglingen väldigt mycket för att man ser hur hästen jobbar och för att man kan jobba i korta repriser med vila och belöning (klapp o smek eller godis) Hästen förstår efter en stund och jobbar intensivt och energiskt - men i ett stort lugn. Härligt! :) /:cool:

Inte efter haglandet häromdagen :mad:

Jag kände att jag ville ha en yttertygel så jag slängde på en tömkörningsgjord och använder nyckeln i gjorden på utsidan, men det har varit en jättebra övergång

I mitt fall så handlar det om att lära Tiff att hon inte kommer att dö - bara för att hon länger sin vä utsida.

Jag behöver ju en yttertygel då för att hon verkligen skall böja och inte förböja

det kan jag bli fundersam över i filmer och bilder inlagda - Man verkar inte forma haästen i sidled - man utnyttjar inte yttertömmen

Det känns också tryggare - hon Är elektrisk - och hon har yvigt kroppsspråk - - hon har gjort Caprioler om hon blir rädd.
En sådan modern ung sporthäst kan ju hamna "bakochfram" på en tiondels sekund - om hon blir rädd.

Det har jag också tänkt på - med var och hur man har pisken - om man har den uppåt i handen närmast hästen - om hästen då skulle skutta framåt så kommer pisken att vifta på mer - eftersom det blir ett ryck i den handen

Det är ju mycket bagage - och det handlar främst om att lära sig att "det är över" - ingen kommer att bita henne i ryggen längre - men det vet inte hon - än....

Allt hon har gjort förut förknippar ju hon med smärta - så det gäller att "hitta på" nya vägar.

de blir lite slingriga... Målet är ju inte att "prestera", målet är att känna sig trygg med sin kropp :)

Senast ändrad:

Jag tänkte försöka ta en kurs för min tränares man i långa tyglar. Jag har försökt själv lite. Men jag tycker rida är mycket lättare.
Han jobbar sida i långa tyglar och för hand i träns en del. Han har utbildat sin ena upp till Capriole och de gör väl det mesta på långa tyglar. Det är riktigt roligt att se. Men tycker det verkar himla svårt när man inte får använda sitsen.
Idag testade jag att tömköra lite och laborerade med hur jag håller min kropp. Min häst är löslongerad en del, nh-tränad och arbetad lite för hand i träns. Så han är rätt lyhörd för kroppsspråk. Men han har en del psykiskt bagage. Han är utdömd för psykiska problem för en herrans massa år sedan innan jag bestämde mig för att ta honom. Sista åren har han mest fungerat som en normal häst, men ett fåtal flippar. Men nu har en sak triggat anfall hos honom som lett till extrem bakskygghet och spändhet.
Jag vill tömköra och långtygla för att vänja honom vid mig i andra positioner än fram och på nu när han har sina fobier. Ingen annan kan hålla på med honom utan anfall. Så jag måste nog lära mig själv. Knepigt! Men intressant!
Jag upplevde det iaf som lättare nu än för ett par år sen, tack vare att han nått lite längre i sin utbldning och är mer justerbar.
Idag framskred utan anfall iaf. Och inga katastrofala hjälper från min sida. Jag tog bara en jättekortis efter ridningen för att börja snällt med hans psyke. Jag laborerar vidare och frågar tränarens man lite hur jag ska göra.
Det här blir lite terapi-jobb för min med.

Uppdatera gärna mer om hur du gör!

Egentligen så blir det ju en variant av tömkörning jag gör nu med båda mina. Min Nordis råkade jag tömköra på en ridbana bredvid en hage där elen var på så han trodde att jag kan skicka el genom tömmarna...:eek:

Efter det har tömkörningen blivit lite mer komplicerat och blir den rädd och sprätter iväg då kan den dra omkull en ( har inte hänt på 20 år men jag är medvteten om möjligheten och kopplar aldrig mer genom båda tömnycklarna) Han kan busa också och det är tryck i en Nordis med Muskler på, så jag går nära och har säkerhetskoppling. Dvs yttertöm genom nyckeln till mun - och innertöm antingen direkt i bettet ( har jag på unghästen, eller gramankoppling dvs hand genom bett - någonstans på gjorden.

Jag har också en riktig tömkörningssele och laborerar med höjd på var jag sätter och trär igenom. Tiffany har en vanlig enkel - men så har hon då manke:cool:

Nordisen är också redan überkänlsig för kropps språk och stannar så fort jag kommer för långt fram i högervarvet. Så Honom måste jag alltid tänka på possition och små gester.
Han är sådan att om han kanske inte svarar på en liten gest - för att han inte är helt med eller jag inte är tydlig nog så får man inte stegra gesten för mycket - göra en för stor rörelse - för han översvarar - vill jag flytta 3 cm så blir det 3 dm om jag inte är försiktig.
Och efter elstöten i rumpan så kan han bli räddoch kasta sig framåt. Tidigare så drev jag med att höja ytterhanden (han gillar inte pisk har förmodligen fått stryck någon gång i sin barndom) och med hans dassiga balans så vill man inte han skall svara framåt för mycket - får då tappar han allt och ramlar framåt på bogarna.
jag får nu lära mig att driva på hempfling vis :idea: dvs eget fotarbete..

Hempfling skriver om att vi alltid skall röra oss mjukt och övertänkt runt hästar - och ja det lär man sig som hovslagare som skor rädda hästar men ännu mer hos Nordis... I bland är han jobbig faktiskt. Men han skolar en :grin:

Med honom blir det raktriktning och hålla tyngdunkten stilla. han är vagnshäst och hans naturliga rörelsemönster är huvudet rakt upp och vifta med benen, inte så mycket vift, för Nordisar har sällan det svävmomet som behövs - utan deras trav är mer lufs Jag pratar burksnordis - och tittar man på ett benpar i tagert så ser det faktiskt ut som skritt.... Så lite sväv är det

Jag håller med om att det är lättare när man rider - särskill för honom med så extremt böjd rygg. Tygeltag kan inte gå bakåt i den hållningen - det tar stopp så jag formar överlinjen - genom att forma sidolinjen

Egentligen så vill ju alla hästar ramla runt i en sväng/ volt. Utan att arbeta "i hållning" så ligger Nordis i kurvorna och flänger runt... så det handlar om som alltid att flytta vikt från inner fram till ytterbak och itne slafsa runt utan att vänta lite innan vikten skyfflas framåt. Bättre hållning bättre kadens bättre trav och galopp.

jag tömkör övningen fyrkant

så vikten bak = halvhalt på ytter - så att hästen bromar upp och så tar jag ett ledande tygeltag genom att ta handen närmast munnen mot min höft - så fort hästen följer så lättar man ur ( även halvalten på ytter - annars kommer man dra ihop halsen för mycket): nu har man rubbat hästens balans och har man gjort rätt så får man tag i en balanserande reflex som rätar upp bäckenet så att hästen iten lutar innåt utan isället sätter in inner bak under tyngdpunkten och böjer sig

har man gjort rätt och inte har för mycket inverkan där fram så söker hästen framåt nedåt med halsen. och vi har en bra grundhållning, men det går ju inte av sig själv - så proceduren måste ju upprepas:angel: Bromsa på ytter och vänd. För att detta skall funka så måste ju motorn vara igång

med Tiffany så gör jag bara detta i skritt - och hon har ju en naturlig hållning så hon sätter sig verkligen: det som verkar bra med långtygla är ju att man släpper så mycket efteråt, annars det vanligastefelt tycker jag i tönkörning är att inverkan fram blir så kraftig att man drar ihop hästhalsen gör man det så frå man inte inverkan i bålen

vanliga problem - och hru jag löser dem
bogen faller innåt - jag dinglar med innertömmen mot bogen - i och med possitionen så nära och att tömmen kommer lite bakifårn så behöver itne rörelsen vara så stor - här kan det vara bra med en töm med en tyngd i dvs en lädertöm. Tiff har jag lärt att flytta sidvärts med en hög innerhand som går över manken - det blri så handgripligt med henne efetrsom det är sjukgymnastik i högervaret

rumpan vill gå innanför
jag tar ett kliv närmare rumpan - Tiff som är mer planka än ett gångjärn kan jag trycka spöskaftet mot låret kom jag på - för henne var ju detta sjukgymnastik. Om jag skall göra dett i normalpossition så får jag agera jätteskäkel med hela min kropp. Nu kan det räcka med att använda spöet - jaghåller det som vid visnong vid hand och drar inte bara bak armen utan vrider mig - då vänder jag ju upp rumpan och driver ut - inte bra fram:D

Rumpan sladdar ut
beror på en för stel kropp, för mycket framåt som häsetn iten orkar hålal enot i bäckenet , man har inte hittat balansen i fyrkant.
ofta har man inverkat för mycket så hästen söker kontakt genom att vända sig mot dig. Nä det händer så ignorerar jag och börjar om

Hästen skjuter ut bogen
Om du går bakom rumpan - så kan du ju göra körgubbegrejjer. Om du tex vill styra vä och hästen inte följer tömmen så beror det ju på att den inte är framme på bettet på rätt sätt, då kan du ju driva med töm eller pisk på det diagonala bakbenet

Går du annan possition så får yttertömmen hindra hästen från att segla ut över ytterbog och du får driva med rösten. Jag har mitt marsch marsh - när jag ha omedelbar reatkion framåt - Cirkusfolk säger ju Allé Allé ( kan någon översätta??? ).

Hästen vänder upp mot dig
Du har varit för dominant - med hästar med bagage händer det lätt. I högervarvet så måste jag hålla kolla på mig själv så jag inte är för mycket mothästen utan att jag har är mer parallell med hästen- Att vä axel går framåt och är drivande framåt och inte bortåt från mig

Eftersom de är så lyhörda för kroppsråk så om jag viull ha sidförande så räcker det att jag går emot dem

Öppna tex. så i possition strax bakom schabraket vänder in framdelen med inenrtöm - den petar mot bogen ( med Tiffany så vänder jag pisken och petar med den ) = håll dig kvar på spåret sedan går jag närmare hästen så jag blir inenrskänkel - med nordis handlar det om några centimetrar och energier - en bra dag så kan det räcka med att yttertöm ligger emot ryggen så blri den sidförande

jag fuskar också med vägg och staket

och så gör jag skänkelvikning med näsanmot staketet - yttertöm håller hästen nästan rak och tömmen mot och att jag går mot dem istället för framåt räcker rätt bra

Sluta - har jag snott från långtyglarna :D Då byter jag sida och flyttar hästen sidvärts med min possition och även tömmens tryck. Det är svårast tycker jag, och har jag bara gjort på nordis

För mig känns piafferandet lite som ett cirkustrick :o - hästen har ganska lätt att förstå det och kan lätt hålla tillbaka tyngdpunkten i den rörelsen - men att behälla tungdpunkten där när den går ur - det handlar för mig om den vardagliga träningen

Senast ändrad:

Försök att inte ta handen över ryggen. Lär hästen att yttertygeln ska man följa om den säger det. Brukar gå rätt fort (hade en kurs med ett antal för en tid sen, fick visa hästen 3-6 ggr, sen lyssnade de och funkade rätt, fast man får påminna ibland)

Sen handlar det mest om att haästen ska hitta en bra framåtbjudning i balans. För att komma till piaffen brukar jag tänka att tygeln ska vara "flytande" - så lätt som det bara går, halvhalt och eftergift i samma andetag. När det lyckas kommer rumpan in och framdelen upp med bibehållen aktivitet. Enorm energi - fast helt lugn. Riktigt spännande är det!
Bäst av allt - hästen förbättrar sig i ridningen och löser sina problem i koordinationen. Allt utan belastning av ryttaren och sadeln.

Jag älskar det här sättet att jobba! :) /:cool:

mitt tygeltag är inner över manken - helt enkelt för att hon handgriplig hjälp att komma bort från högerbogen jag tippar hennes öron bort från den

Minns att detta är rehab för en allvarlig skadad häst med ett stört rörelsemönster :idea:

Framåtbjuding har vi inget problem med :devil:

Inte att samla heller - vi har problem med att böja utan att bli rädda att det skall göra ont i ryggen

Altså mitt syfte är lösgörande

Förstår om du inte orkade igenom hela mitt inlägg :D - men jag är inte intresserad av piaff - står längst ned och också varför

Senast ändrad:

Jag vill bara säga att piaffen inte är cirkuskonst om den lärs in rätt. :bump:

Ditt inlägg var långt och lite snårigt om båda hästarna blandat. Frågar mig lite vad du vill - allt går att göra som man vill, hit o dit, upp o ner, fram och tillbaka.... Som jag ser det gör man minsta möjliga i långtyglingen och med lättast möjliga tygel. :) /T_B

Lättast tygel, ja. Har sett på filmer att de verkar ha mycket lätta tyglar, men du kanske menar lätta tygeltag? Just vid långtygling, för i den vanliga tömkörningen är det väl bättre med lite stadigare tömmar?

- Tygelns vikt är definitivt inte försumbar!!!

Jag lärde en kille att tömköra sin häst, liten ädel sak med mycket go. Det gick strålande tills en annan kille prackade på honom "riktig utrustning" jag träffade dem och såg rätt snabbt att de problem de fått berodde på den tunga tömmen. Tillbaks till det vi jobbat med från början och inga problem.
Finns säkert lämpliga lädergrejor till den här hästen också, men breda dyra lädertömmar var för mycket.

I långtygling är det extra viktigt med lätta tömmar/tyglar då kontakten är direkt med munnen. Men det får inte vara för lätt heller så att det blir sladdrigt. Jag har skaffat lättare tyglar, men de är inte optimala ännu, behöver en mellanstorlek tror jag, för att förbättra just nu./T_B

jag har provt för lätta nylontömmar, de fladdrade omkring och blev otydliga. Lädertömmar, för sega och "stannade kvar" i tömtagen för länge. Bäst känns textiltömmarna tycker jag. Men såklart, jättetunna lädertömmar kanske har bäst känsla, de jag hade var rätt kraftiga i slutet, även om de var smala genom ringarna -tunga baktill.

jag vill ha någon typ av rep, så det blir stabilt och inte kan blåsa omkring med vinden, men inte så tunga att de blir tröga i kontakten. Vita reptömmar är ju snyggt oxå! :laugh:

Kanske tunn skotlina? Kan man köpa hos båtsportbutiker, brukar finnas många dimensioner. Har ett rep till repgrimman i det materialet, fast mycket tjockt.

*kl*
Åh, jag har läst tråden och är jätteintresserad av läsa/lära mig mer.
Har faktiskt inte hört talas om just detta innan, håller på och tömkör en del dock.
Vart kan jag hitta mer information, känns ju inte som att jag ska kapa tråden för att få er o lära mig :)
Finns det någon bra sida/bok att läsa?

Tacksam för svar, jättenyfiken :D
//Atomiic

kapa tråden du - varsågod

Tiffany har bakslag BIG TIME så jag bara bukar

Vassegod ta över

Såja, du kan väl vara lite snäll istället för häxan surtant... men om din fuxelina gjort sig illa förstår jag om det känns trist. Håller en tumme för att ni kommer igen! :) /T_B

Vassegod ta över

Tackar ödmjukast :)
Vart kan jag få tag på information om detta fenomen?
Jag vill gärna inte bara gå ut o testa utan att ha någon koll :)

Vassegod ta över

Men oj, har missat mycket på buke sista tiden:o Vad har hänt, det låter allvarligt:crazy: Ingen ny skada hoppas jag:confused:

Såja, du kan väl vara lite snäll istället för häxan surtant... men om din fuxelina gjort sig illa förstår jag om det känns trist. Håller en tumme för att ni kommer igen! :) /T_B

Som man ropar får man svar är min filosofi :idea:

Som jag skrev till Jacko - här på buke kan man skriva;
jag gillar dessa röda äpplen - och får till svar päronen är inte mogna :grin:

jag skapade tråden för at jag ville ha tips på hur man kan använda sig av position och kroppspråk då jag ville ta vägen över långtygligen eftersom det är mindre dominant än tömkörning

Som jag skrev - så handlar det om att lära hästen att koordinera om rörelsestörningar efter flera års problen, där rädslan att göra annorlunda är så stor att det blir både Caprioler och rodeo och stå på bakbenen - om - man inte tänker sig för

men jag bjuder in dig att visa mig hur man gör :laugh:

Försök att inte ta handen över ryggen. Lär hästen att yttertygeln ska man följa om den säger det. Brukar gå rätt fort (hade en kurs med ett antal för en tid sen, fick visa hästen 3-6 ggr, sen lyssnade de och funkade rätt, fast man får påminna ibland)

För mig har det tagit månader och jag har också behövt hjälp av akupunkturbehandlingar och stretching och psykologi

Men det var ju dumt för det hade ju du kunnat fixa på 3 - 6 ggr ;)

Senast ändrad:

Men oj, har missat mycket på buke sista tiden:o Vad har hänt, det låter allvarligt:crazy: Ingen ny skada hoppas jag:confused:

johoda. Vågar inte ropa hej än, men hon har inte haft tid att oroa sig att någon skall bita henne i ryggen iaf:grin:

kan ju vara bra på ett sätt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama