Sv: Tiffany vill långtygla säger hon
Egentligen så blir det ju en variant av tömkörning jag gör nu med båda mina. Min Nordis råkade jag tömköra på en ridbana bredvid en hage där elen var på så han trodde att jag kan skicka el genom tömmarna...
Efter det har tömkörningen blivit lite mer komplicerat och blir den rädd och sprätter iväg då kan den dra omkull en ( har inte hänt på 20 år men jag är medvteten om möjligheten och kopplar aldrig mer genom båda tömnycklarna) Han kan busa också och det är tryck i en Nordis med Muskler på, så jag går nära och har säkerhetskoppling. Dvs yttertöm genom nyckeln till mun - och innertöm antingen direkt i bettet ( har jag på unghästen, eller gramankoppling dvs hand genom bett - någonstans på gjorden.
Jag har också en riktig tömkörningssele och laborerar med höjd på var jag sätter och trär igenom. Tiffany har en vanlig enkel - men så har hon då manke
Nordisen är också redan überkänlsig för kropps språk och stannar så fort jag kommer för långt fram i högervarvet. Så Honom måste jag alltid tänka på possition och små gester.
Han är sådan att om han kanske inte svarar på en liten gest - för att han inte är helt med eller jag inte är tydlig nog så får man inte stegra gesten för mycket - göra en för stor rörelse - för han översvarar - vill jag flytta 3 cm så blir det 3 dm om jag inte är försiktig.
Och efter elstöten i rumpan så kan han bli räddoch kasta sig framåt. Tidigare så drev jag med att höja ytterhanden (han gillar inte pisk har förmodligen fått stryck någon gång i sin barndom) och med hans dassiga balans så vill man inte han skall svara framåt för mycket - får då tappar han allt och ramlar framåt på bogarna.
jag får nu lära mig att driva på hempfling vis
dvs eget fotarbete..
Hempfling skriver om att vi alltid skall röra oss mjukt och övertänkt runt hästar - och ja det lär man sig som hovslagare som skor rädda hästar men ännu mer hos Nordis... I bland är han jobbig faktiskt. Men han skolar en
Med honom blir det raktriktning och hålla tyngdunkten stilla. han är vagnshäst och hans naturliga rörelsemönster är huvudet rakt upp och vifta med benen, inte så mycket vift, för Nordisar har sällan det svävmomet som behövs - utan deras trav är mer lufs Jag pratar burksnordis - och tittar man på ett benpar i tagert så ser det faktiskt ut som skritt.... Så lite sväv är det
Jag håller med om att det är lättare när man rider - särskill för honom med så extremt böjd rygg. Tygeltag kan inte gå bakåt i den hållningen - det tar stopp så jag formar överlinjen - genom att forma sidolinjen
Egentligen så vill ju alla hästar ramla runt i en sväng/ volt. Utan att arbeta "i hållning" så ligger Nordis i kurvorna och flänger runt... så det handlar om som alltid att flytta vikt från inner fram till ytterbak och itne slafsa runt utan att vänta lite innan vikten skyfflas framåt. Bättre hållning bättre kadens bättre trav och galopp.
jag tömkör övningen fyrkant
så vikten bak = halvhalt på ytter - så att hästen bromar upp och så tar jag ett ledande tygeltag genom att ta handen närmast munnen mot min höft - så fort hästen följer så lättar man ur ( även halvalten på ytter - annars kommer man dra ihop halsen för mycket): nu har man rubbat hästens balans och har man gjort rätt så får man tag i en balanserande reflex som rätar upp bäckenet så att hästen iten lutar innåt utan isället sätter in inner bak under tyngdpunkten och böjer sig
har man gjort rätt och inte har för mycket inverkan där fram så söker hästen framåt nedåt med halsen. och vi har en bra grundhållning, men det går ju inte av sig själv - så proceduren måste ju upprepas
Bromsa på ytter och vänd. För att detta skall funka så måste ju motorn vara igång
med Tiffany så gör jag bara detta i skritt - och hon har ju en naturlig hållning så hon sätter sig verkligen: det som verkar bra med långtygla är ju att man släpper så mycket efteråt, annars det vanligastefelt tycker jag i tönkörning är att inverkan fram blir så kraftig att man drar ihop hästhalsen gör man det så frå man inte inverkan i bålen
vanliga problem - och hru jag löser dem
bogen faller innåt - jag dinglar med innertömmen mot bogen - i och med possitionen så nära och att tömmen kommer lite bakifårn så behöver itne rörelsen vara så stor - här kan det vara bra med en töm med en tyngd i dvs en lädertöm. Tiff har jag lärt att flytta sidvärts med en hög innerhand som går över manken - det blri så handgripligt med henne efetrsom det är sjukgymnastik i högervaret
rumpan vill gå innanför
jag tar ett kliv närmare rumpan - Tiff som är mer planka än ett gångjärn kan jag trycka spöskaftet mot låret kom jag på - för henne var ju detta sjukgymnastik. Om jag skall göra dett i normalpossition så får jag agera jätteskäkel med hela min kropp. Nu kan det räcka med att använda spöet - jaghåller det som vid visnong vid hand och drar inte bara bak armen utan vrider mig - då vänder jag ju upp rumpan och driver ut - inte bra fram
Rumpan sladdar ut
beror på en för stel kropp, för mycket framåt som häsetn iten orkar hålal enot i bäckenet , man har inte hittat balansen i fyrkant.
ofta har man inverkat för mycket så hästen söker kontakt genom att vända sig mot dig. Nä det händer så ignorerar jag och börjar om
Hästen skjuter ut bogen
Om du går bakom rumpan - så kan du ju göra körgubbegrejjer. Om du tex vill styra vä och hästen inte följer tömmen så beror det ju på att den inte är framme på bettet på rätt sätt, då kan du ju driva med töm eller pisk på det diagonala bakbenet
Går du annan possition så får yttertömmen hindra hästen från att segla ut över ytterbog och du får driva med rösten. Jag har mitt marsch marsh - när jag ha omedelbar reatkion framåt - Cirkusfolk säger ju Allé Allé ( kan någon översätta??? ).
Hästen vänder upp mot dig
Du har varit för dominant - med hästar med bagage händer det lätt. I högervarvet så måste jag hålla kolla på mig själv så jag inte är för mycket mothästen utan att jag har är mer parallell med hästen- Att vä axel går framåt och är drivande framåt och inte bortåt från mig
Eftersom de är så lyhörda för kroppsråk så om jag viull ha sidförande så räcker det att jag går emot dem
Öppna tex. så i possition strax bakom schabraket vänder in framdelen med inenrtöm - den petar mot bogen ( med Tiffany så vänder jag pisken och petar med den ) = håll dig kvar på spåret sedan går jag närmare hästen så jag blir inenrskänkel - med nordis handlar det om några centimetrar och energier - en bra dag så kan det räcka med att yttertöm ligger emot ryggen så blri den sidförande
jag fuskar också med vägg och staket
och så gör jag skänkelvikning med näsanmot staketet - yttertöm håller hästen nästan rak och tömmen mot och att jag går mot dem istället för framåt räcker rätt bra
Sluta - har jag snott från långtyglarna
Då byter jag sida och flyttar hästen sidvärts med min possition och även tömmens tryck. Det är svårast tycker jag, och har jag bara gjort på nordis
För mig känns piafferandet lite som ett cirkustrick
- hästen har ganska lätt att förstå det och kan lätt hålla tillbaka tyngdpunkten i den rörelsen - men att behälla tungdpunkten där när den går ur - det handlar för mig om den vardagliga träningen