Tid för egen häst?

L

liljan1

Hej, jo det är så att jag har en ganska stoor fråga :crazy: . Jag skulle gärna vilja ha en häst, och jag tror (är nästan 100% säker) att jag har tiden som behövs. Men jag skulle endå vilja fråga, hur mycket tid tar eran häst? Hinner man göra annat på sin fritid, eller går hela ens liv och energi åt hästen?
Jag har just börjat högstadiet, och är ganska bra i skolan. Och blir det någon häst blir det förmodligen nästa år. Jag ska iof köpa islandshäst, men jag tycker inte dom tar mycket mindre tid än en "vanlig" häst.

Skulle bli Jätteglad om någon skulle kunna hjälpa mig lite :bow:
 
Sv: Tid för egen häst?

en islandshäst tar väl precis lika mycket tid som vilken häst som helst...

nu mer jobbar jag men när jag var i din ålder hade jag två halvblod... o de tar mycket tid... men det gäller att prioritera... men hästen måste gå först... man får passa in hästens vilodagar så man har tid med annat.... o helger kan man ju rida o göra undan på förmiddagar så har man tid till annat sen... dock har jag alltid haft egen häst så jag vet inte om så mycket annat än att prioritera hästen...

men det viktigaste är att du är säker på att intresset håller... att du tycker det är ok att åka till stallet i snålblåst o ösregn..
 
Sv: Tid för egen häst?

Det beror på vilka avsikter man har med en häst!
Ska du tävla= träna mera
Fritidsrida= träna mindre

Vi rider våra ca 3-4 g/v och har dom uppstallade hos en uppfödare som mockar:love: mm så vi åker bara dit de gånger vi ska rida och så.
Så det beror på förutsättningarna också.
 
Sv: Tid för egen häst?

Hej, jo det är så att jag har en ganska stoor fråga :crazy: . Jag skulle gärna vilja ha en häst, och jag tror (är nästan 100% säker) att jag har tiden som behövs. Men jag skulle endå vilja fråga, hur mycket tid tar eran häst? Hinner man göra annat på sin fritid, eller går hela ens liv och energi åt hästen?
Jag har just börjat högstadiet, och är ganska bra i skolan. Och blir det någon häst blir det förmodligen nästa år. Jag ska iof köpa islandshäst, men jag tycker inte dom tar mycket mindre tid än en "vanlig" häst.

Skulle bli Jätteglad om någon skulle kunna hjälpa mig lite :bow:

min tar upp nästan all fri tid.. men jag jobbar ju till 17 varje vardag....
 
Sv: Tid för egen häst?

Jag ska mest fritidsrida, med lektion ca varannan vecka och någon liten klubbtävling ibland ;)

Jag är ganska mycket med mina kompisar, "ute" nästan varje helgdag och ibland någon vardag också.. men jag har också vääldigt mycket tid som spenderas framför datorn eller liknande :( . Har haft 3 medryttarhästar, och jag är mycket villig att ge upp mycket för en alldeles egen :love: !

Dessutom kan jag ju kanske skaffa medryttare om det blir lite tufft med betyg och så, det underlättar ju på många sätt :D .

Tack för alla svar! :bow:
 
Sv: Tid för egen häst?

Det här känns inte riktigt bra... Om kompisarna förfarande är no 1 och du har sånt behov att fortfarande umgås med dem och du dessutom ska hinna plugga, vilket det inte kommer bli mindre av ju högre upp i klasserna du kommer, då har du nog problem att hinna med! En häst tar ändå MYCKET av din tid och uppmärksamhet, oavsett ras. Så fundera noga över ditt beslut! Lycka till!!!
 
Sv: Tid för egen häst?

Det som skiljer är ju hur man har hästen uppstallad, vad man själv ska göra och vad som stallägaren sköter. Där kan man ju välja själv för att spara en del tid.
Skaffar du dessutom en medryttare om du känner att tiden blir knapp ibland tycker jag att du är helt rätt ute!
Det verkar som att du funderat igenom detta ordentligt och har lösningar om det skulle vara så...
Ut med dig och leta häst du- om man vill så finns lösningar på det mesta.
Lycka till!
 
Sv: Tid för egen häst?

Räkna med 2,5-3 h/dag + restid om du ska rida och sköta allt själv.
 
Sv: Tid för egen häst?

Du får räkna med att det tar 2-3 timmar varje dag. Du ska mocka, rykta och motionera din häst även om du inte tränar och tävlar. Om du siktar på att träna och tävla tar det ännu mera tid. Men det finns många i din ålder som har häst, är du morgonpigg är det lättare, då kan du rida och sköta stallet på morgonen (på helgerna) och ändå ha mycket tid över för annat. Men vill man så kan man, det handlar om att priorietera...
 
Sv: Tid för egen häst?

När jag var i din ålder ägnade jag nästan all min fritid till min häst. Men i nian sen så skaffade jag pojkvän som jag oxå ville umås med så då skaffade jag medryttare 2 dagar i veckan, funkade jättebra o så fick man ju lite hjälp med stallhyran då barnbidraget gick till det annars.

Nu idag är jag i stallet ca 3 timmar inkl restid, tar bara 10 min till stallet med bil.

På vissa stall finns ju helservice så då tar det mindre tid, men annars räkna med 3 timmar.

Lycka till!!
 
Sv: Tid för egen häst?

Jag har (nästan alltid) 2-4 timmar tid varje dag, tom. mer, som jag bara sitter och gör ingenting! Skulle så mycket hellre va och pyssla med en häst än att sitta och sega framför datan/tvn. I det stall jag ska ha den i (troligen) är ett ganska stort islandshäststall, knappt 10 min med bil ifrån mig, skolbussen går också förbi där. Där ingår fodring, och jag tror in+utsläpp också, mockning sköter man själv. Och islandshästar behöver ju inte stå inne heller, dock tror jag att jag kommer ha min inne.
Jag är bara 13 år, men vet att hästar är nåt jag Aldrig kommer sluta med, och jag skulle kunna ge hela mitt liv åt en häst!
 
Sv: Tid för egen häst?

hejsan

jättebra att du kollar upp såna här saker först. eftersom du är lite osäker på om du verkligen har tid så tror jag det vore bra att börja med foderhäst eller att vara medryttare. mina döttrar som går på gymnasiet/högstadiet har varsin "egen" häst, men ingen av dem skulle hinna om vi inte hade det så att jag hjälpte till. vill du ändå ha egen direkt är det bra att få nån som hjälper till minst 2 dgr i veckan. det kommer ju att bli tuffare och tuffare med läxor och prov i skolan för dig nu.

lycka till/Chilla
 
Sv: Tid för egen häst?

hej!
har varit inne på samma plan som du ett tag.. men går i 9:an nu och gymnasiet är på antågande så jag väljer att antingen bli medryttare eller halv/del fodervärd..

men om du går i 7:an nu.. så kommer 8:an bli tuffare.. det är nästan det drygaste året på högstadiet. inte för att avskräcka dej eller nått men bara så att du är medveten om att det blir bara tuffare och tuffare i skolan!
men. det är bra att du tänkt igenom det och jag tycker absolut att du ska sattsa på en häst men om jag vore du skulle jag ta en häst på foder först så att du ser att det håller och att du har tid och har du tur får du köpa foderhästen sedan..

kämpa på tjejen.. så går det bra, håller tummarna för att du får din häst tillslut! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp