Thundershirt

Lotus

Trådstartare
Nån som provat Thundershirt?
Min hund har alltid varit stressad och tycker inte om att vara ensam hemma till exempel. Han är åtta år och kommer inte att finnas så himla länge till, men jag vill göra det jag kan för att han ska ha det bra så länge han är kvar förstås så jag är sugen på att prova men funderar över ev nackdelar eller kontraindikationer.

Han trivs bra med täcken/kläder och somnar gärna om man tar på honom ett täcke om det är kallt inne på vintern tex, så ur den aspekten bör det inte vara något problem.

Sv: Thundershirt

Ett täcke som ska krama hunden till lugn. Visste inte ens om att det fanns.
Följer tråden med spänning.

Sv: Thundershirt

Hej, jag är ny här och hade precis skrivit ett långt svar och allting försvann... hoppas att det inte bli dubbelt nu... :o

Jag har precis utbildat mig till Tellington TTouch hundcoach, en utbildning som inte finns i Sverige än. Inom Tellingtonmetoden använder man sig av thundershirt och t ex bandager för att underlätta för hunden att klara av vissa situationer. Det ska ses som ett hjälpmedel som används i kombination med stegvis träning. En thundershirt kan hjälpa hunden att varva ner och så blir motaglig för ny inlärning.
Så har man en hund som är mycket stressad redan från "början" och sedan lämna hunden själv som utlöser ytterliggar stress så har troligtvis thundershirten ingen synlig effekt. Men har man en hund som blir något orolig när man lämna honom kanske räcker det då med en thundershirt.
Vill man inte investera 400 spänn bara för att testa kan man prova med en vanlig t-shirt och se hur hunden svara.
Självklart ska man testa det när man har hunden under uppsikt innan man lämna hunden själv.
Nackdelar/kontraindikation:
För thundershirt/bandager/t-shirt gäller att ca efter 20 min har kroppen vant sig och effekten minskar. Men det finns hundar som går runt med det i nån timme med god effekt och andra vill bli av med det efter 5 min men vi vet att även då kvarstå effekten en stund.
Kontraindikation finns inte. Det är bara att testa men använd sunt förnuft och öppna ögon så kommer din hund tala om vad som funkar och vad inte. :)

Lotus: säg till om du vill ha mer specifik hjälp för att komma till rätta med stressproblematiken. Min erfarenhet är att man får jobba från olika håll för att komma till rätta med det. Thundershirt och liknade kan vara en grej, genom foder kan man också påverka mycket och TTouch t ex kan hjälpa till att minska stressnivån i kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 962
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar