I
Izzie
Trots min förkärlek till Golden Retrievers, så har jag varit nyfiken på en Staffordshire Bullterrier i nästan två år nu. Men efter att efterforskat om rasen i böcker och på internet så vet jag mycket väl att rasen inte rekommenderas som första hund. Och att gå från Golden Retriever till Staffordshire Bullterrier är ju som natt och dag, men jag kan inte låta bli att dagdrömma om en Staffe i framtiden. Jag har varit praktikant på djurklinik och träffat en hel del Staffar, Pitbulls och Amstaffar under mina tre år där och Staffen var den rasen som charmade mig mest. Dem jag har haft nöjet att träffa har varit riktiga pussgurkor och uppspelta, vilket tycks vara typiskt för rasen.
Tanken med denna tråd är att få reda på mer om rasen från er hundägare som har både bra och mindre bra erfarenhet av hundarna. Både från er som har flera års erfarenhet men även ni som är nybliven Staffe ägare. Bortsett från att denna ras kräver en fast hand pga envishet, vad mer är värt att tänka på och göra med en Staffe i hemmet? Och angående uppfödning; hur vet man om man hittat en seriös, ordentlig uppfödare av rasen? (Alltså, hundar/valpar som har bra gener och avelslinjer bakom sig.)
Tanken med denna tråd är att få reda på mer om rasen från er hundägare som har både bra och mindre bra erfarenhet av hundarna. Både från er som har flera års erfarenhet men även ni som är nybliven Staffe ägare. Bortsett från att denna ras kräver en fast hand pga envishet, vad mer är värt att tänka på och göra med en Staffe i hemmet? Och angående uppfödning; hur vet man om man hittat en seriös, ordentlig uppfödare av rasen? (Alltså, hundar/valpar som har bra gener och avelslinjer bakom sig.)