The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

I

Izzie

Trots min förkärlek till Golden Retrievers, så har jag varit nyfiken på en Staffordshire Bullterrier i nästan två år nu. Men efter att efterforskat om rasen i böcker och på internet så vet jag mycket väl att rasen inte rekommenderas som första hund. Och att gå från Golden Retriever till Staffordshire Bullterrier är ju som natt och dag, men jag kan inte låta bli att dagdrömma om en Staffe i framtiden. Jag har varit praktikant på djurklinik och träffat en hel del Staffar, Pitbulls och Amstaffar under mina tre år där och Staffen var den rasen som charmade mig mest. Dem jag har haft nöjet att träffa har varit riktiga pussgurkor och uppspelta, vilket tycks vara typiskt för rasen.

Tanken med denna tråd är att få reda på mer om rasen från er hundägare som har både bra och mindre bra erfarenhet av hundarna. Både från er som har flera års erfarenhet men även ni som är nybliven Staffe ägare. Bortsett från att denna ras kräver en fast hand pga envishet, vad mer är värt att tänka på och göra med en Staffe i hemmet? Och angående uppfödning; hur vet man om man hittat en seriös, ordentlig uppfödare av rasen? (Alltså, hundar/valpar som har bra gener och avelslinjer bakom sig.)
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Jag måste börja med att säga att de staffar jag har träffat har varit trevliga och glada hundar. I övrigt vet jag inte mycket om rasen.

Oavsett ras så kan/bör man kontakta rasklubben. De uppfödare som är med i rasklubben brukar vara seriösa. Sen kan man kolla på Hunddata på SKK angående meriter på hundarna de olika uppfödarna avlar på. Man kan även kolla bakåt på hundarna i stamtavlorna. Åk gärna till en utställning och träffa både uppfödare, valpar och vuxna hundar. Prata även med valpköpare hur de upplever sina uppfödare. Om de t ex får stöd vid problem. Besök gärna olika uppfödare när de inte har valpar (för att du inte ska falla för första bästa valp). Det kan löna sig att lägga lite tid innan man bestämmer sig för var man ska köpa sin valp.

Det man ska se upp med är ifall någon hund har fått rapportkod A hos SKK. Även detta syns på Hunddata. Den hunden har förmodligen morrat åt eller försökt bita domaren på en utställning, det kan tyda på att den hunden inte är så bra mentalt.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Jag har en staff-hane som har levt hela sitt liv med en äldre boxer-tik som sällskap.

Pussgurka är en bra beskrivning. En hund som gärna vill vara till lags och som därmed är lätt att träna.

Han har alltid varit frisk och är en tålig typ, även om han är lite mer frusen än boxern. Bägge går dock glatt ut på promenad i minus 20 grader utan täcken.

Mentalt har han gjort ett helt ok MH, dock skottberörd. Han har betydligt mer jakt i sig än rasen normalt anses ha, vilket gör att han inte kan släppas lös på promenader. Han har också svårt med andra hundar, vilket till en del kan ha att göra med att han bevakar "sin" tik. Vi borde ha tränat mera för att hantera detta, men vi har inte haft tid. Medan vi tränade ganska mycket med boxern har staffen fått vara sällskapshund, till oss och boxern, just för att vi fått mindre tid.

Skulle jag skaffa hund på nytt skulle jag nog välja boxer i första hand. (Min och boxerns mentalitet är i samklang :cool: ;) ) Eller så en hund med dubbelt hårlag för att kunna ta fram en tjänstehund (när jag blivit pensionär ...).
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Det är en vanlig missuppfattning att man måste vara hård mot en Staffe och att den är olämplig som första hund.

Jag skulle säga tvärtom. Staffen är förarvek och har en stor portion will to please ( vilket underlättar otroligt ), passar bra som första hund om man gillar lite flamsiga clowner. Man måste ha humor för att få ut maximalt av att äga en Staff.

Generellt har Staffen liten jaktlust. Men man kan inte jämföra Staffen och Amstaffen, det är rätt tydliga skillnader mellan dessa raser. Amstaffen är mer envis, mindre förig, större jaktlust osv.

Min staff har genomgått MH med fint resultat, inte skottberörd alls. Att gå från Golden till Staff behöver inte vara som natt och dag, beror helt på vilken Golden ( linje ) men har. Jakt och dualpurposevarianten av Golden kräver ren generellt mer än en Staff.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Jag kikade också på staffen tidigare när jag skulle byta ras från golden och mitt intryck stämmer överens med det Calazirya berättar.

Det som dock behövs, i lite högra grad än med andra hundraser, tror jag är förmåga att tolka hundspråk, att kunna vara en hundägare som får fram en harmonisk hund utan egen vilja att skydda, försvara eller vakta sin husse/matte. Inte för att jag tror att rasen är mer benägen att hamna slagsmål (det finns det gott om andra raser som är också) men för att om det händer något så HÄNDER det verkligen något.

Och det var väl det som gjorde att jag valde att vänta med staffen, samt att jag faktiskt kände tveksamhet inför att möta andra människors fördomar om "kamphundar".
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Absolut.

Man gör sig själv och hunden en björntjänst om man föringar deras arv. A och O är att veta vad man har i kopplet, lära sig tyda signaler. Jag har nog aldrig stött på fördomar mot Zaga, förutom här på buke då :)
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Vi har en 15 veckors staffevalp hemma,även om man vill slita sitt hår i bland,så är han underbar! :love:

Vet en hel del som valt denna ras som första hund,och det verkar ha fungerat bra!

Väldigt glada och trevliga hundar,är med på allt! Det enda problem är väll att i bland blir dom lite väääl glada! :D När vi var till veterinären för 12 veckors sprutan höll hon inte på att kunna spruta han,inte för att han var rädd,utan för han var så glad så han slog kullerbytta på sig själv hela tiden,sprutan märkte han inte ens! Vetten sa att hon aldrig sett en sån glad valp! :D

Skickar med lite bilder så du blir extra sugen! :D

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/032.jpg?t=1296130828

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/008-2.jpg?t=1296130828

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/005-3.jpg?t=1296130828
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Okej, nu känns det defintivt bättre om att vilja köpa en Staffe efter att ha hört från er. Min personliga åsikt var inte att Staffen är olämplig som första hund, utan det är vad det står i mina hundböcker här hemma. Och jag har väl varit osäker till och från om jag kommer kunna klara av en Staffordshire Bullterrier som första riktigt egna hund efter att ha haft en Golden Retriever av sällskapsvarianten. Inte pga rasens bakgrund men pga hur jag är som personlig, men efter ha varit inne på rasklubbens hemsida så tror jag nu att jag är mer kapabel än jag trodde i början. Men jag har fortfarande en hel del att ta reda om rasen och jag vill gärna ta chansen att träffa fler Staffar, speciellt hos uppfödare, innan jag fattar beslut om att skaffa en Staffe själv. Även om det kan dröja ett bra tag till innan jag äger en Staffe, så vet jag i alla fall att det inte är fel att drömma om en.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Jag har haft några staffar på kurs, de har genomgående varit väldigt trevliga. Dessvärre har samtliga haft problem, det har varit hudproblem och allergier i huvudsak.
Sen är det tröja på vid köldgrader.

Lättförstärkta vid träning, vad det gäller "will to please" så tror jag inte någon hundras har det.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Här hemma har vi en hane på 9 månader och jag måste säga att jag håller helt och hållet med Calazirya.
Flamsig clown är väl ett bra sätt att beskriva rasen. :)
Glad i allt och alla, även om undantag såklart finns precis som inom alla andra raser.
Precis som Cala skriver bör man ha en hel del humor.
Här hemma så får vi många goda skratt dagligen. :D
Vår kille har varit väldigt lätt överlag, bortsett från att hans "fryslortsegenskap" gjort att rumsrenheten blivit lite jobbigare.
Inte heller jag har stött på några fördomar IRL gentemot Grim, utan de flesta verkar älska honom.
 
Senast ändrad:
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Fibusen: Bilderna var högt uppskattade! :D Din lilla killen är så jäkla söööt! ;)

Vilket också får mig att vilja ställa en till fråga om rasen; är brun en godkänd färg av Staffordshire Bullterrier? Verkar inte som det enligt rasklubbens hemsida men jag tyckte jag såg en sån i stan tidigare i veckan. Var det en blandras då? Och angående färger, så är jag just nu mest sugen på en blåfärgad Stafford eller möjligtvis fawn/röd. (Hittade ingen skillnad på dessa två färger.)

Och ja, jag vet om dessa hudproblem som kan bli så illa att man kan tvingas avliva hunden. Vilket har skett på djurkliniken där jag praktiserade, senaste fallet gällde en Staffe. Plus att jag tyvärr verkar vara lite allergisk mot huden (mjället så avsöndras?) i hundarna så som Amstaff, Staffe, Pitbull och Basenji vad jag vet än så länge. Vilket jag inte vill ska hindra mig från att eventuellt skaffa en Staffe men det beror väl på allvarlig allergin är...?
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Vad tråkigt att samtliga haft hudproblem, hur många handlar det om?

Jag har faktiskt hittills inte träffat en enda Staff med hudproblem än ( då har jag ändå träffat ett gäng ). Det här med täcke är ju som det är, Staff har ju ingen underull som värmer så att inte täcka vid läskigt väder tycker jag känns elakt. Men Zaga klarar sig fint om det är torrt vinterväder ute.

Nej meningen will to please känns lite fel, men folk brukar förstå hur man menar. Ett annat ord kanske är lätt att samarbeta med, glad och positiv till samarbete kanske?
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Jag vet att Demodex (kort sagt; intensiv klåda som kan leda till sår och kala fläckar) är tyvärr ganska så vanligt bland hundraser med päls/hud som tex Amstaff, Staffe, Pitbull och Pinschers. Men jag hoppas på att det finns avelslinjer där ute med Staffar som kan leva hela sitt liv utan att drabbas av tex Demodex och liknande hudåtkommor.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Jo jag har god insikt i Staffens avel och demodex har tyvärr ökat, det finns dock uppfödare som aldrig någonsin skulle avla på ev anlagsbärande demodexhundar. Sedan ska man bara stödja uppfödare som väljer att testa sina avlesdjur för L2 HGA och HC ( clear ) anser jag.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Passar på att fråga dig som verkar ha bra koll på staffar: var ställer sig rasklubben i frågan om avel på hundar med (lindriga) HD/ED-fel? Försökte kolla på rasklubbens hemsida men jag fick inte upp den sidan.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Calazirya: Jag såg nu att jag läste fel i ditt tidigare inlägg angående hudsjukdomarna; du undrade hur många *hundar* det handlar om, inte *vilka* sjukdomar. Därav mitt inlägg om Demodex. Antalet har jag ingen aning om men det verkar vara en hel del. :( Vad är L2 HGA och HC föresten? Jag är inte så insatt i dessa förkortningar...

Och en annan fråga till dig som verkar ha koll; är brun en godkänd färg för Staffen? (Liten upprepning av en tidigare fråga...) :)
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Dessa färger är godkända, brun tror jag inte är önskvärd.

Röd, fawn, vit, svart eller blå eller någon av dessa färger i kombination med vitt. Brindle i alla nyanser, även i kombination med vitt. Leverbrunt eller svart med tantecken är absolut inte önskvärt.

Ang L2 HGA;
En ny neurologisk sjukdom är upptäckt hos Staffordshire Bull Terrier.
De senaste åren har ett litet antal staffords blivit diagnostiserade med en sjukdom
som har fått namnet L-2 hydroxglutaric acidiura eller L-2 HGA.

Sjukdomen har visat sig på olika sätt där hundar har vissa symptom :
demens (stirrar ut i luften, bortfall av lydnad och rumsrenhet),
nervösa tillstånd med starka anfall, intolerans,
ataxi (svårigheter att samordna rörelser),
skakningar, darrningar och muskelstelhet.

Hundar från olika blodlinjer har blivit angripna och det antal hundar
som har fått diagnosen har ökat. Sjukdomen (och liknande sjukdomar, D-2 HGA)
finns även hos människor, även om sällan, men tillika fullt ödeläggande för de familjer som drabbats.
Sjukdomen har en recessiv ärftlighet, som betyder att båda föräldrarna måste vara
bärare av den defekta genen för att avkomman skall drabbas.
Nyligen har det kommit en DNA-analys som kan bestämma vilka hundar
som är bärare av genen som är orsaken till L2.

Det rekommenderas at ALLA AVELSDJUR bör testas så att sjukdomen kan utrotas. ( från staffinfo ).

Jag tycker det är under all kritik att dessa test inte är obligatoriska för att få regga kullar!!
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

Angående färger; okej då vet jag. Har en förkärlek till dem blåa och i andrahand fawn/röda varianten efter att ha kollat Google. Dock vet jag att jag såg vad som verkade vara en leverbrun färgad (utan tecken) Staffe i Stockholm förra veckan; såg precis som en Stafford i kroppen med täcke på och allt.

Angående testen; jag har läst på en del om Ataxi sen tidigare för jag upptäckte att många Amstaffs och Staffar tycktes varit testade för det, så då insåg jag att det är något som drabbade dessa raser. (Sen kanske även bulldogg raser? Kollade inte upp så mycket vidare.) Men ja, håller med dig till 100% att dessa test borde ju absolut vara ett lagligt krav för uppfödare att fortsätta avla på sina hundar för att få fram friskare hundar/valpar i framtiden.
 
Sv: The Nanny Dog: Staffordshire Bullterrier!

kl
Jag har en dröm att någon gång äga en staffe!
Hur är de när de leker? Är de burdusa av sig och mycket fysiska?
Jag har en whippet nu, skulle de två raserna vara en "dålig" kombination?:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Jag har en hanhund på 3 år, av okänd ras. Jag tog honom som omplacering när han var 1 år. Förmodligen är han någon sorts korsning av...
2
Svar
36
· Visningar
24 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp