The hobbit [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Men va? Hur snurrar du till det nu? När har jag sagt att du inte har något att misstänka mig för? Är du god utan specialroll är det väl klart du misstänker mig, det borde du i alla fall göra. Jag förstår inte alls, jag har ju bara ifrågasatt att DU sagt att jag var misstänkt, eftersom jag "flutit med utan misstankar på mig"? Sen har du ju utvecklat till att det är för att jag röstat på Cirkus, som jag tycker jag förklarat varför jag har.

Och tycker du alltså jag ska släppa de misstankar jag hade på Cirkus efter dag ett bara för att hon inte lynchades då menar du? Jag skrev ju att jag inte hade några starkare misstankar mot någon annan, därför lade jag min andra röst på Cirkus också.

Men va? Hur snurrar du till det nu? När har jag sagt att du inte har något att misstänka mig för? Är du god utan specialroll är det väl klart du misstänker mig, det borde du i alla fall göra. Jag förstår inte alls, jag har ju bara ifrågasatt att DU sagt att jag var misstänkt, eftersom jag flutit med utan misstankar på mig? Sen har du ju utvecklat till att det är för att jag röstat på Cirkus, som jag tycker jag förklarat varför jag har.

Och tycker du alltså jag ska släppa de misstankar jag hade på Cirkus efter dag ett bara för att hon inte lynchades då menar du? Jag skrev ju att jag inte hade några starkare misstankar mot någon annan, därför lade jag min andra röst på Cirkus också.

Varför behöver jag vara god utan specialroll för att misstänka dig? Är jag siaren är det ju inte säkert jag siat dig? Då vet jag ändå inget mer än någon annan god.
Så det tycker jag lät lite luddigt.
Du har helt klart bara flutit med. Enligt inläggsstatistiken ligger du i medel. Skrivit tillräckligt mycket för att inte dra till dig uppmärksamhet och likadant för att du inte skrivit för lite.

*kl*

Eftersom Monster blev käkad så lär det ju bli knepigt att utläsa något ur hennes teorier, eftersom inte ens ulvarna fattade att hon var får. Tror dock hon följde en eller två av ulvarna i röstningen igår. Dvs Vira, Hedinn eller Myrten. Alla dom känns dessutom hala som ålar.

Cirkus tvilling bör ju vara Mumorsan, MM eller Soffi.

Kollade lite mer på Monsters diskussion med Caisa på lekens första sidor, postat dag 1 kl 11.03:

Kul! Tja, som nörd på hero's journey fantasy i allmänhet och lite Tolkien i synnerhet så är svaret uppenbart: De goda kommer att gå segrande ur striden, men med stora och tragiska förluster... De viktiga rollerna kommer att dö hjältedöden, och sannolikt även nobelt offra sig själva - speciellt som avgörande i sista striden. Fast en av tvillingarna lär vara kvar, det är mer tragiskt om det finns någon i livet som sörjer ju! Sista striden borde väl egentligen vara mot Smaug, men det funkar väl inte riktigt så i ulvspelet så det får väl vara Smaug + en vätte då? Avgörande blir en god som offrar sig själv för att ta de onda med sig. Och skatten och landet kommer att vara vunnen, men priset för högt för de överlevande. Typ. :p

Ovanstående är alltså det jag just nu kan tänka mig är Monsters signal till lyan om vem hon är. Vad händer sedan? Här är Caisas svar på hur hon tror leken slutar kommer dag 1 kl 12.15:

Hmm, som med de flesta sagor tror jag de goda går segrande ur striden, antingen utan större förluster utöver någon dvärg eller två och någon specialroll, eller i scenariot där ett par dvärgar är det enda som är kvar.
Smaug kommer nog sitta i sitt berg och gnugga tassarna ett bra tag, och kan såklart vara svår att hitta tag på. Jag hoppas Gandalf finns kvar i slutet, eller i alla fall länge, och kan vara med och hjälpa till i den avgörande striden mot Smaug och vättarna!

Smaug omnämnd som synes. Kan Monster tagit detta som ett tecken på att hon har kontakt?

Kl 13.28 gör Monster ett av de första, riktiga teoriinläggen:

[...]3: CaisaLundblad
Pingar min radar rejält när hon speciellt nämner två avgörande roller som hon tror/vill ska finnas kvar på slutet: Smaug och Gandalf. Är det ett sätt att försöka signalera sin roll till någon? Smaug vill såklart inte bli uppäten av vättarna, så han vill väl bli igenkänd. Gandalf... kanske vill bli skyddad av Gwaihir? Känns mer riskabelt kanske, men offensivt spel är ju inte fel. Jättesvårt att veta om man ska bli misstänksam eller inte när två så "stora" roller från varsin sida plockas fram på det här viset - vilket kanske är meningen också?[...]

Då undrar jag: Monster benämner sig själv som boknörd. Jag tycker därför att det är rimligt att hon försöker hinta till lyan i "textmeddelanden" snarare än att följa med i röstningar etc? Jag är lite litterär av mig och föredrar också dylika hintar. Är Caisa i lyan och Monster tar hennes omnämnande av Smaug som ett tecken på att lyan har förstått vem Smaug är? Och svaret, där hon reagerar på att Caisa omnämner två viktiga roller nästa meddelande - att de har kontakt?

I så fall missförstod Monster situationen, men hon kan - om Caisa är vätte alltså - mycket väl ha trott att lyan fattat. För Caisa svarar och Smaug tas upp igen (kl 13.47):

[...] Och ang. din teori om mig, varför i hela friden skulle jag förvirra allt och alla med flit om jag försökte "outa" mig själv genom att lyfta fram både en god och en ond roll? Skulle inte påstå att Smaug är en så avgörande roll heller, eller? Mer att det är en ond som är svår att hitta tag på. I övrigt inga speciella förmågor, rätta mig om jag har fel? :p

Monster svarar, nu är klockan 14.09:

Njaa, det kan väl kanske, eventuellt, möjligen, finnas små halmstrå-liknande saker i mina tidiga teorier. Eller, "teorier"... :o

Men en anledning att förvirra till det är väl för att om man är för tydlig med sin roll lär ju andra sidan lyncha/äta en? Man vill att rätt sida ska fatta, men inte den andra. Helst. :D Och om du ger en antydan till att börja med, men döljer och virrar till genom en motsatt också, så har du något att bygga på med senare inlägg. Skickat upp en liten raket, så uppmärksamheten finns där för vidare utveckling?

Däremot har du nog helt rätt om Smaug. Han är stor och viktig i min hjärna för att han är Smaug, typ. Boknörd, som sagt. :p
(Fast om du med vilje gjorde precis det jag funderade på så är ju just Smaug den enda rollen att ställa emot Gandalf, eller hur? Och omvänt, den enda från onda sidan som skulle behöva skicka upp en sån där raket är ju just Smaug. Hm...)

Ja, du har helt rätt att det kan vara ett förfluget ord eller två från en annars väldigt osynlig spelare som får lynchdrev igång också. Det är väl helt enkelt så att man står sig själv närmast, och de gånger jag själv upplevt "Men hörni, allvarligt nu, tänker ni misstänka mig för att jag stavade fel!?!"-situationer (BOP med andra ord) så är det när jag varit väldigt synlig - eftersom jag gillar att spela aktivt helt enkelt - och då har gjort feltänket att man blir förföljd för att man syns. Det var ett bra och nyttigt påpekande, tack, det ska jag komma ihåg! :D

Intressant att du också reagerade på Cirkus! Nu kan jag ju för all del inte veta om du verkligen reagerade eller om du helt enkelt kopierar min misstanke (jaha, där var ulvspelsparanoian igång, ja :cautious: ) på samma sätt som Cirkus eventuellt kopierade dig, men om jag köper att du oberoende fick samma reaktion som jag så stärker det ju min känsla av att det var något mysko med det... Som du säger kan det ju också handla om att man inte gillar att fabulera sagor (hemska tanke! :D ), och det måste ju också vara tillåtet, men ändå... Det är ju en enkel sak för en ond att göra, att gömma sig i skuggan och flyta med.

Här smeker Monster Caisa ytterligare lite medhårs, genom att diskutera att de båda reagerar på cirkus. Frågan om kopierad misstanke kan åter vara ett sätt att diskutera - "har du fattat att jag pratar med dig?" typ.

Har inte hunnit längre, men Caisa är helt klart någon jag måste se närmare på.

Hade du en specialroll hade det varit enda sättet som jag accepterat att du kanske inte misstänkte mig, jag sa aldrig att en specialroll garanterat inte skulle misstänka mig?

Och nu motsäger du ju dig själv, i ena sekunden är jag den misstänkta som skapar teorier om goda och i nästa flyter jag bara med i medel?

Uppdatering!

Resesällskapet var mycket modfällt när de vandrade vidare mot Beorns hus, de hade nu förlorat tre av sina vänner och de kände sig mycket svaga. Finns det ens en chans att överleva detta uppdrag?

Nu såg de Beorns hus på andra sidan fältet, snart framme!

De ramlar in över tröskeln allihop, hungriga och svaga. Beorn visste att de var på väg och maten stod framdukad på det stora bordet i salen. Han hade goda nyheter! "Draken Smaug har blivit dräpt!" sade han med sin mörka stämma. Dvärgarna som huggit in på maten satte i halsen och stirrade chockat på honom. Sedan kände de en lättnad fylla deras kroppar. En ondskefull varelse mindre här i världen - det var en bättre nyhet än de kunnat hoppas på.

Monstermom var draken Smaug!

*spök*

Ämen vafan! Korkade vättar! :rage:

Får ju så lov att heja på er ändå, antar jag... :devil: :D

Fast va? Smaug känner väl till vättarna? Och hela våran konversation existerade ju bara för att hon misstänkte mig för något hon själv gjort. Vilket nu när HON visade sig vara Smaug, och försökte peka ut MIG som Smaug, känns bra konstigt faktiskt. O_o

Fast va? Smaug känner väl till vättarna? Och hela våran konversation existerade ju bara för att hon misstänkte mig för något hon själv gjort. Vilket nu när HON visade sig vara Smaug, och försökte peka ut MIG som Smaug, känns bra konstigt faktiskt. O_o

Smaug kände till vättarna och därför håller jag det inte för otroligt att hon försökte göra vättarna uppmärksamma på sin identitet. Genom att diskutera Smaug och varför inte med en av vättarna?

TILLÄGG (postade lite väl snabbt): eftersom du nämnde Smaug och Monster fortsatte diskussionen kan hon tagit det som ett tecken på att hon hade kontakt med lyan.

Senast ändrad:

Haha mer lyckat nattkäk än så här får man leta efter :p.

Var är Vira? Skulle inte hon vara mer aktiv nu under helgen.?
Samma med Soffiproppi som lovade mer aktivitet. Vill se mer från er.

Jag koooommer nu! Vattentrycket pajade precis när jag skulle gå och lägga mig, så jag har varit uppe x antal gånger inatt för att kolla så att det inte brinner = sovmorgon :p.

Och här är nästa sak som jag verkligen reagerade på: att det bara fanns några få roller som Myrten skulle kunna ha? Hur kan man avgöra det (förutom de undantag hon själv tar upp här)? Och om det är så så kanske Niyama borde dela med sig av sina insikter istället för att bara mumla i skägget?

Jag tycker det är svårt att ta upp, ibland är det bättre att mumla i skägget. Men jag tror inte att Myrten är varken siare eller spion.

Smaug kände till vättarna och därför håller jag det inte för otroligt att hon försökte göra vättarna uppmärksamma på sin identitet. Genom att diskutera Smaug och varför inte med en av vättarna?

Fast hon diskuterade inte Smaug, konversationen kom inte från det, konversationen kom ifrån att hon MISSTÄNKTE mig att vara Smaug. Sen var visserligen Smaug en del av konversationen, givetvis.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför hon gjorde det, det måste väl bara ha förvirrat vättarna ännu mer? O_o

Hade du en specialroll hade det varit enda sättet som jag accepterat att du kanske inte misstänkte mig, jag sa aldrig att en specialroll garanterat inte skulle misstänka mig?

Och nu motsäger du ju dig själv, i ena sekunden är jag den misstänkta som skapar teorier om goda och i nästa flyter jag bara med i medel?

Hur vet du att jag inte har en specialroll?

Det har jag inte sagt att jag vet? Varför förvränger du allt jag säger? O_o

OM du var siare och siat mig hade vi inte haft den här diskussionen. Inte med Smaug borta i alla fall.
Ulvarna har lyckats med nattkäket varje natt, så ängeln har inte lyckats med sitt beskydd. Så är du ängel kan du inte ha någon extrainfo därifrån heller.
En tvilling eller en dvärg kan inte heller veta med säkerhet.

Så antingen är du god utan specialroll, eller god med specialroll men utan info om mig, eller så är du ulv. Vilket jag visserligen inte tror nu, för lynchas jag nu grundat på dig skulle du hamna i väldigt dåliga dager med tanke på att du redan tidigare varit misstänkt.

Myrten däremot, andra gången hon hoppar på någon annans misstankar. Förs mina mot cirkus och nu dina mot mig, hon har visserligen hittat "egna" teorier mot mig, men som jag inte tycker stämmer eftersom hon inte ser till hela bilden utan plockar delar för att det ska passa.
Som Niyama beskriit Myrten ska hon vara en väldigt skärpt spelare, så jag förstår inte varför hon följer istället för leder om hon nu var god?

Niyama och hennes teorier om Myrten ägnade jag en del av natten åt att fundera på. Det känns sådär att de kom liksom från det blå och hade karaktären av en sia i att de var så säkra fastän det inte kunde vara en, och jag håller faktiskt inte med om att sakerna hon pekar på är särskilt skumma. Jag får känslan av att Niyama har tittat på Myrten, tänkt "Myrten är ond", och sedan vridit runt alla teorier för att det ska passa till det, snarare än att bli misstänksam mot något Myrten har gjort och därför börja misstänka att hon är ulv.

Betyder det att Niyama är ulv? Nej, det tror jag egentligen inte att det behöver göra. Det känns som ett lite bakvänt sätt att teoria, för vrider man tillräckligt kan man nog hitta lika starka (svaga) belägg som de mot Myrten mot typ alla spelare. Å andra sidan är Myrten ruskigt svår, så kanske är det så man måste göra för att upptäcka en ulv-Myrten? Det som känns sådär är väl det att Niyama lät så säker, men vad skulle ulv-Niyama tjäna på det? Jag har svårt att se poängen med det, såvida inte båda sitter i lyan tillsammans och det var något alibitjafs. Men nej, inte ens då känns det sådär jätteproduktivt.

Ska titta närmare på Niyama i senare inlägg, för förutom den första historien med Niyama och MM som jag har kommenterat tidigare har jag inget grepp om Niyama.

KL
Alltså jag funderar. För fullt. Matmissbrukaren har fått fruktansvärt mycket uppmärksamhet, egentligen för saker som lika gärna kan handla om ovana och spelsätt. Ja, jag vet att jag också har misstänkt henne, men samtidigt börjar jag fundera på vad jag har missat efter att ha hållit henne och cirkus som högst misstänkta genom hela leken. Med tanke på att det jag reagerar på hos MM är i princip samma typ av saker som jag reagerade på hos cirkus. Även om jag inte förstår MMs tillvägagångssätt så får jag ändå uppfattningen om att hon faktiskt försöker hitta ulvar... Inte säkert, självklart, men egentligen mycket baserat på att Monster verkade hänga med väldigt på misstankarna mot MM. Det får mig att tvivla. Jag hoppas jag ska hinna gå igenom hennes inlägg lite, måste nämligen rösta snart! Myrtens teorier kring Monster och Caisa låter ju vettiga hittills...

Fast hon diskuterade inte Smaug, konversationen kom inte från det, konversationen kom ifrån att hon MISSTÄNKTE mig att vara Smaug. Sen var visserligen Smaug en del av konversationen, givetvis.

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför hon gjorde det, det måste väl bara ha förvirrat vättarna ännu mer? O_o

Ja, uppenbart förvirrade det vättarna. Monster verkade ju inte helt... låt oss säga nöjd med sina f d kollegor i sitt spök-inlägg.:rofl:

Nej, men att bara nämna Smaug kan vara signalen, en ordlek: Tom Marvolo Riddle - I am Lord Voldemort fast lite enklare. Och misstanken, som kom tidigt långt före DL och var lätt att avfärda genom att konstatera att hon gjort samma sak själv, kan varit vad hon trodde var kontakt mellan er. När man misstänker någon kommer man ju ofta i direkt diskussion, vilket kanske var precis vad hon eftersträvade.

Jag är långt ifrån säker på att du är ond, men tycker att det här är ett möjligt scenario där Monster försöker ta kontakt med lyan och tror att hon har den. Men jag måste läsa mer, men vet inte riktigt när jag ska hinna.

Det har jag inte sagt att jag vet? Varför förvränger du allt jag säger? O_o

OM du var siare och siat mig hade vi inte haft den här diskussionen. Inte med Smaug borta i alla fall.
Ulvarna har lyckats med nattkäket varje natt, så ängeln har inte lyckats med sitt beskydd. Så är du ängel kan du inte ha någon extrainfo därifrån heller.
En tvilling eller en dvärg kan inte heller veta med säkerhet.

Så antingen är du god utan specialroll, eller god med specialroll men utan info om mig, eller så är du ulv. Vilket jag visserligen inte tror nu, för lynchas jag nu grundat på dig skulle du hamna i väldigt dåliga dager med tanke på att du redan tidigare varit misstänkt.

Myrten däremot, andra gången hon hoppar på någon annans misstankar. Förs mina mot cirkus och nu dina mot mig, hon har visserligen hittat "egna" teorier mot mig, men som jag inte tycker stämmer eftersom hon inte ser till hela bilden utan plockar delar för att det ska passa.
Som Niyama beskriit Myrten ska hon vara en väldigt skärpt spelare, så jag förstår inte varför hon följer istället för leder om hon nu var god?

Jag förvränger inget.

Varför skulle vi inte ha den här diskussionen om jag var siare? Vad säger dig att jag skulle siat dig isf?
Nej, är jag ängel så vet jag inget extra.

Varför skulle du lynchas pga mig? Myrten har som sagt hittat egna teorier mot dig.
Men visst, misstänksamt att dom kom precis efter jag nämnt mina mot dig.

Jag tycker det är svårt att ta upp, ibland är det bättre att mumla i skägget. Men jag tror inte att Myrten är varken siare eller spion.

Tror det är helt legitimt att inte svara på frågor från döda onda:).

Hur som helst har jag läst igenom alla dina jäkla inlägg, inte en utan två gånger nu på förmiddagen och i nuläget tror jag faktiskt inte att du är ond. Sedan kan saker ändra sig, men jag tar spelet dag för dag och just nu känns det som att nattens diskussion var vad du skrev på slutet, ett sätt att tänka nytt. Även om jag funderar på vissa detaljer fortfarande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 981
Senast: Hedinn
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
44 401
Senast: Artline
·
Tjatter Välkommen till ännu en ulvlek! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! - Hintar...
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
31 722
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 548
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar