The hobbit [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Nej, inte alls? Men hur/vad du försvarade var ju detsamma hela vägen (tills du, som du här påpekar, själv började se/framställa det som ett missförstånd), jag vet inte varför du fixerar på före-efter rösten? Är det för tänket kring varför Niyama aldrig verkade fundera på att ångra sig? Men det har väl inget med att göra när du började försvara dig?

Jag är inte fixerad på före-efter rösten. Jag ville bara påpeka att det hela startade innan det.

Det är ett jättebra sätt att starta ett drev. Det gör att dom andra kollar extra mycket på den som får rösten bara för att någon annan är så säker på att den är ulv så den vågar lägga sin röst tidigt. Det behöver ju inte betyda något med en tidig röst, men det är ett bra sätt att få igång spelet.

+ Monstermom, vars inlägg MM svarar på (men som av någon anledning inte kom med i citatet):

Det kan jag inte hålla med om. För enligt mig startar aldrig förstarösten drevet. Det är röst nr 2 och 3 som gör det. En tidigt lagd röst kan ju fortsätta att vara en uddaröst. Det krävs att någon mer hänger på.

Och jag håller inte med om att övriga kollar extra mycket på den som fått rösten på sig heller. Jag har ingen statistik, men min erfarenhet är att den som är utsatt snarare är den som lägger spelets första röst, speciellt om den läggs tidigt och motiveringen är bristfällig.

Senast ändrad:

Hur tror du att äventyret kommer sluta och vad kommer att avgöra sista striden?

Jag tror att de goda kommer att segra.
Slutstriden kommer vara jämn och svår. Under resans gång kommer goda sidan att lida många svåra förluster, de som kan och har information kommer att lämna ett avtryck och på så vis hjälpa kamraterna att besegra de onda.

Om man har en god specialroll och möjlighet att lämna ett avtryck för framtiden är det ju jätteviktigt.

Jag minns en lek när jag tror det var karamelldrottningen var på väg att bli utröstad och hon var siaren, hon hade siat en ond och skrev det i princip i klartext precis innan lynch, då hon tyvärr också lynchades för ingen hann ändra sin röst, men goda sidan fick ju sin viktiga information ändå.
Det var inte så i klartext att det straffade den egna sidan, men ändå tillräckligt för att förstå.

För mig har det varit jättesvårt att lära mig se de små nyanserna i hur folk uttrycker sig, så det som karamell gjorde då passade mig utmärkt. Jag ser mig också som nybörjare på detta fortfarande.

För övrigt så är det ju intressant att det är andra leken i rad som jag direkt får misstankar på mig för att jag skriver antingen minst uppseendeväckande (i förra leken) eller tänker liknande som någon annan - i denna lek. Jag tycker verkligen inte att det är konstigt att hoppas på att de goda specialrollerna som åker ger ett testamente. Snarare är det konstigt med de som inte hoppas att en sån sak kan vara avgörande.

Kan du (eller Cirkus) länka det inlägget, eller säga ungefär var det var? Jag kommer inte ihåg det själv, och jag tycks inte kunna hitta det.

Det kan vara ett intressant spår, men jag skulle vilja bilda en egen uppfattning om det...

Här nämner hon det några gånger.

Tidigt i leken så skrev Cirkus att det var viktigt att dom som har specialroller att visa sig på något vis för övriga goda spelare. Jag såg det lite som att antingen försöker hon berätta för övriga goda att hon vet något. Det kan ju vara ett tecken tänkte jag. Sen om det är för att hon har en specialroll eller är ulv vet jag inte. Jag kan också ha helt fel, vilket ju inte är omöjligt i den här leken. Det behöver inte betyda något alls, precis som det kan betyda något. Jag reagerade iaf på det.

Jag tror inte man ska leta efter de där tecknen redan nu (om det var vad cirkus menade, nu kommenterar jag det här).

När leken kommit in i ett senare skede kan det vara viktigt i vissa lägen att faktiskt outa goda specialroller. Så att övriga goda förstår att personen vet något istället för bara tror. Men det är inte jättevanligt och görs inte i varje lek.

Men nu? Det vore ju helidiotiskt. För de tecken som övriga goda kan uppfatta kan vättarna, som har mer information, uppfatta otroligt mycket bättre. Det är ju livsfarligt att outa en god specialroll nu. Och att föreslå att någon har en god specialroll är sådant folk blir lychade för, eftersom det anses ulvigt. Att diskutera vem som har en god specialroll nu är inte heller önskvärt. I nuläget drar vättarna mest nytta av det.

Senast ändrad:

Niyama kan mycket möjligt fortsätta driva det framåt för att visa att hon är Smaug. Skulle inte förvåna mig själv då hon var duktig i förra leken att visa oss onda att hon var tjuven. Hedinn fattade ju på en gång att hon var tjuven pga hennes spel. Och sitter Hedinn i lyan nu så har hon säkert reagerat på hennes spel även denna gången.

På vilket sätt skulle Niyamas spel visa för onda att hon är på deras sida, menar du? Hon misstänkte dig och la sin röst där. Även om du är god, hur skiljer det sig från hur övriga gör, och hur skulle det signalera till lyan att hon är ond?

Jag menar, det var fyra stycken som röstade på en god dramatik, med stor sannolikhet var det fler goda som fick röster igår också. Hur i helsike ska lyan kunna veta att en person är Smaug bara för att den misstänker och röstar på en god?!

:cautious:
Det här får mig att känna...:meh:
Igår reagerade jag på ditt "hot" om "vänta bara, ni kommer att se vad fel ni hade om ni röstar ut mig - de som röstar på mig är onda!", och det här är för mig snäppet värre! Du säger att du kommer att röstas ut ikväll, precis som vättarna vill ha det, och vojne vojne... Men så vitt jag vet finns bara en röst hittills, och den är inte ens på dig.:cautious:

Jag skrev bara att det är en möjlighet. Varför skulle det inte vara så? Om ingen får ett grepp om mig idag så kan jag säkert ryka, precis som resten? Eller så blir jag käkad inatt.
När jag var i lyan förra gången så gjorde vi precis så här. Vi tänkte låta en som vi visste var spionen vara kvar en dag till för att inte väcka misstankar mot en av oss för att spionen visste säkert att hon var ulv. Så vi skulle låta henne leva en dag till, men risk att ulven kunde åka ut om hon fick med sig några andra på spåret, och sen äta henne den natten.

[...]När jag var i lyan förra gången så gjorde vi precis så här. Vi tänkte låta en som vi visste var spionen vara kvar en dag till för att inte väcka misstankar mot en av oss för att spionen visste säkert att hon var ulv. Så vi skulle låta henne leva en dag till, men risk att ulven kunde åka ut om hon fick med sig några andra på spåret, och sen äta henne den natten.

Öh... det var inte så att Hedinn övertalade er att låta spionen leva en natt till?

För i så fall gissar jag att det var för att hon ville att spionen, som visste att hon var ond, skulle få infon att hon blivit omvänd.

+ Monstermom, vars inlägg MM svarar på (men som av någon anledning inte kom med i citatet):

Det kan jag inte hålla med om. För enligt mig startar aldrig förstarösten drevet. Det är röst nr 2 och 3 som gör det. En tidigt lagd röst kan ju fortsätta att vara en uddaröst. Det krävs att någon mer hänger på.

Och jag håller inte med om att övriga kollar extra mycket på den som fått rösten på sig heller. Jag har ingen statistik, men min erfarenhet är att den som är utsatt snarare är den som lägger spelets första röst, speciellt om den läggs tidigt och motiveringen är bristfällig.

Det kan du ha rätt i. Förra gången la jag andrarösten på Paddington och sen var det igång, och likadant på soffiproppi.

Hur menar du? Att den som någon går på är den som lägger första rösten? Så igår kunde det tex vara jag som kunde lagt den, om vi ska ta ett exempel.

På vilket sätt skulle Niyamas spel visa för onda att hon är på deras sida, menar du? Hon misstänkte dig och la sin röst där. Även om du är god, hur skiljer det sig från hur övriga gör, och hur skulle det signalera till lyan att hon är ond?

Jag menar, det var fyra stycken som röstade på en god dramatik, med stor sannolikhet var det fler goda som fick röster igår också. Hur i helsike ska lyan kunna veta att en person är Smaug bara för att den misstänker och röstar på en god?!

Som jag skrev, om du tex är i lyan så vet du känner du till hur Niyama spelar och kan tyda det bättre än vi ovana spelare. Jag tar dig som exempel bara för att du identifierade henne som tjuven snabbt i förra leken, och med andra ord visar det på att andra spelare kan se tecken på hur någon är när dom spelar ond eller god. Så någon van spelare nu kan säkert se tecken på hennes spel, som någon annan kanske kan se det på ditt. Oss ovana spelare är det ju svårare att avgöra på än så länge.

Jag ställde bara två frågor mer än så hann jag inte.
NU är jag tillbaka från stallet och kan titta lite noggrannare på dina teorier om mig.

Jag tycker själv att det är jättesvårt att rösta första dagen. . Jag tyckte å ena sidan att Hedinn skrivit mycket vettigt ochå andra sidan så klämde hon ur sig en så svagt motiverad röst, på en grej som hänt jättetidigt i leken och som jag dessutom inte uppfattat att just hon reagerat på, även om andra hade det. Det var alltså att hon plötsligt såg ut att reagera på detta med framtidsvisionen, jag hade alltså missat det tidigare inlägget där hon reagerat.

Det var vad jag tyckte var underligt. Det är inte en jättestark teori men jag kan inte se riktigt att det är samma motivering som hon använt mot mig som du hävdar. Däremot så rör det samma händelse (framtidsvisionen)

jag har INTE läst flera sidor än till sidan 18. Och jag baserar då mina tankar på vad som framkommit tills dess.
Nu ska jag plöja resten och se om jag får någon rätsida på nånting.

Jag tror inte man ska leta efter de där tecknen redan nu (om det var vad cirkus menade, nu kommenterar jag det här).

När leken kommit in i ett senare skede kan det vara viktigt i vissa lägen att faktiskt outa goda specialroller. Så att övriga goda förstår att personen vet något istället för bara tror. Men det är inte jättevanligt och görs inte i varje lek.

Men nu? Det vore ju helidiotiskt. För de tecken som övriga goda kan uppfatta kan vättarna, som har mer information, uppfatta otroligt mycket bättre. Det är ju livsfarligt att outa en god specialroll nu. Och att föreslå att någon har en god specialroll är sådant folk blir lychade för, eftersom det anses ulvigt. Att diskutera vem som har en god specialroll nu är inte heller önskvärt. I nuläget drar vättarna mest nytta av det.

Jag tycker som dig, dom med specialroller ska inte avslöja sig för mycket just nu. Speciellt med tanke på att det bara är dvärgar som rykt än så länge. Det gör ulvarna mer törstiga efter någon med en specialroll och letar väl aktivt efter en just nu då dom behöver bli av med dom helt enkelt.

Det kan du ha rätt i. Förra gången la jag andrarösten på Paddington och sen var det igång, och likadant på soffiproppi.

Hur menar du? Att den som någon går på är den som lägger första rösten? Så igår kunde det tex vara jag som kunde lagt den, om vi ska ta ett exempel.

Jag menar det jag säger. Att den som lägger spelets första röst, speciellt om den är tveksamt motiverad (och hur ofta är den inte det?) är mycket mer i blickfånget än den som får spelets första röst på sig.

Öh... det var inte så att Hedinn övertalade er att låta spionen leva en natt till?

För i så fall gissar jag att det var för att hon ville att spionen, som visste att hon var ond, skulle få infon att hon blivit omvänd.

Det var den natten hon blev omvänd, så vi hann aldrig komma så långt.
Vi pratade om att äta Vira och var överens, men sen blev Hedinn omvänd och sa att vi sparar henne en natt till för att det är bättre att bli av med siaren, som hon trodde sig veta vem det kunde vara och vi beslutade att göra så istället. Och sen vet vi ju hur leken slutade :p

Jag menar det jag säger. Att den som lägger spelets första röst, speciellt om den är tveksamt motiverad (och hur ofta är den inte det?) är mycket mer i blickfånget än den som får spelets första röst på sig.

Då hänger jag med.

Det var den natten hon blev omvänd, så vi hann aldrig komma så långt.
Vi pratade om att äta Vira och var överens, men sen blev Hedinn omvänd och sa att vi sparar henne en natt till för att det är bättre att bli av med siaren, som hon trodde sig veta vem det kunde vara och vi beslutade att göra så istället. Och sen vet vi ju hur leken slutade :p

Ja, Hedinn lurade er alltså. Så det du beskriver som en taktik från lyan stämmer ju inte riktig. Anledningen till att ni sparade spionen var ju inte att det var supersmart för de onda, utan att Hedinn blev omvänd och därför ville ha spionen kvar och lyckades få resten av lyan med på tåget.

Men jag fattar inte riktigt vad det har för relevans för den här leken om jag ska vara ärlig. Och jag tror ingen är inriktad på att rösta ut just dig eller, om du är god, käka just dig.

Som jag skrev, om du tex är i lyan så vet du känner du till hur Niyama spelar och kan tyda det bättre än vi ovana spelare. Jag tar dig som exempel bara för att du identifierade henne som tjuven snabbt i förra leken, och med andra ord visar det på att andra spelare kan se tecken på hur någon är när dom spelar ond eller god. Så någon van spelare nu kan säkert se tecken på hennes spel, som någon annan kanske kan se det på ditt. Oss ovana spelare är det ju svårare att avgöra på än så länge.

Jag förstår fortfarande inte vad i Niyamas spel som kan tyda på att hon är Smaug?

Niyama

Väntar på mer aktivitet. Hon har väl inte varit inne än idag?

Habina

känns lite lurig för tillfället. Ska läsa igenom hennes inlägg bättre.

SoffiProppi

Inväntar mer aktivitet. Omöjligt att säga något just nu.

Monstermom

Har jag börjat omvärdera lite. Måste läsa igenom hennes inlägg igen men känns inte lika ond längre. En ny spelare med mycket teorier. Påminner om Caisa i hennes första lek.

Får kika på övriga först.

Jag förstår fortfarande inte vad i Niyamas spel som kan tyda på att hon är Smaug?

Det vet inte jag heller eftersom jag inte känner till hennes spelsätt. Jag skrev bara att vana spelare kan känna igen på hennes spel om hon är god eller ond eftersom det hänt förut. Antyder inget annat. Hon kan lika väl vara god. Jag vet inte.

Det vet inte jag heller eftersom jag inte känner till hennes spelsätt. Jag skrev bara att vana spelare kan känna igen på hennes spel om hon är god eller ond eftersom det hänt förut. Antyder inget annat. Hon kan lika väl vara god. Jag vet inte.

Det gäller inte bara Niyama utan de flesta av oss som har spelat tillsammans länge. Det är inget unikt för henne. Hon är för övrigt ganska svår vanligtvis.

Det gäller inte bara Niyama utan de flesta av oss som har spelat tillsammans länge. Det är inget unikt för henne. Hon är för övrigt ganska svår vanligtvis.

Det skrev jag innan också. Att precis om någon kan känna igen hennes spelsätt så kan hon känna igen någon annans, eller som vilken van spelare som helst. Eftersom du säger vanligtvis, är det något som utmärker sig denna gången då eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
44 401
Senast: Artline
·
Tjatter Välkommen till ännu en ulvlek! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! - Hintar...
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
31 717
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 546
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar