The hobbit [Ulvlek]

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: The hobbit [Ulvlek]

Jag säger inget om rösten eller början av motiveringen, men för mig verkar det som ett jättebra sätt att försöka starta ett drev? I och med att första rösten lades så långt innan DL, och att Matmissbrukaren så länge stod som den enda med röst på sig (och dessutom reagerade rätt så kraftigt på det) så blev det ju ett stort fokus på detta - känns som drevpotential?

Det är ett jättebra sätt att starta ett drev. Det gör att dom andra kollar extra mycket på den som får rösten bara för att någon annan är så säker på att den är ulv så den vågar lägga sin röst tidigt. Det behöver ju inte betyda något med en tidig röst, men det är ett bra sätt att få igång spelet.

Jag reagerade mer på dig för att jag nu i efterhand har kommit på att för min egna del så har Hedinn bara hängt med lite i kulisserna. Hon har inte sagt eller gjort något mer suspekt än rösten på dig. Jag tycker inte den var helt motiverad. Visst, alla behöver lägga en röst på någon och hon valde dig, men med en teori jag inte köper riktigt.
Du har varit mer aktiv=hamnat mer i strålkastarljuset. Men ni ligger rätt så lika, ingen av er är godförklarad i mina ögon.

Det här resonemanget hänger inte jag med på alls. Du reagerar mer på cirkus för att du upplever att jag hängt med lite i kulisserna och cirkus varit mer aktiv? Borde inte det i så fall göra mig mer misstänkt, eller är det något speciellt cirkus skrivit som du reagerar på? För är det bara aktiviteten låter det som en väldigt skum slutsats.

Knapp

Okej nu har jag åtminstone skummat igenom tråden. MM har ju helt klart tagit en väldigt aggressiv framtoning. Hon försvarar sig med näbbar och klor för att en röst blev lagd åt hennes håll. Att börja skriva "om ni röstar ut mig så kommer ni ångra er" känns ytterst konstigt med tanke på att det är den första rösten på henne. Även innan den vilda diskussionen så fick jag en konstig magkänsla av MM men det är inget jag kan sätta fingret på.

Niyama har fastnat väldigt mycket på MM. Inte bara i och med att hon röstade. Efter att MM blev upprörd så har hon fortsatt att pressa på henne, som för att få fram ett erkännande eller en slip-up. Varför vet jag inte. Jag funderar lite på om det kan vara så att hon försöker utreda om MM är Smaug eller har en viktig god roll? Om det är så så är nog Niyama vätte/ulv.

Om du har tid idag skulle jag vilja se de här funderingarna lite mer utvecklade... Framförallt om-så tanken kring Niyama, men även hela alltet - och om du kanske tänker nåt helt annat idag, såklart. Men en fördjupning skulle uppskattas, för det känns intressant men inte så jag riktigt hänger med...[/QUOTE]

Niyamas "fixering" vid Matmissbrukaren kan jag dock helt förstå med den här motiveringen (jag reagerade ju ungefär likadant på Dramatiks påståenden om mig... :(), vad som än låg bakom det (missförstånd eller annat) så försvarade sig Matmissbrukaren mot något annat än vad Niyama sagt, vilket flyttade fokus. Jag kan helt förstå att Niyama inte såg någon anledning att släppa det.

Men jag började försvara mig redan innan rösten.
Är det ingen som såg det?
Ni antar ju att jag började försvara mig efter, men det var redan igång före rösten, och sedan fortsatte det. Och jag skrev även till Niyama att det hela kändes som ett stort missförstånd och allt blev uppblåst.

Vilket Hedinn också gjorde (före Cirkus), men henne nämner du inte ens?

Eh? Det missade jag helt. Tycker att jag läser och läser, men jag måste ha fel lästeknik. Läser ni andra från början till slut, eller hoppar ni från användare till användare?

Just nu känns det som att jag springer allt vad jag kan för att komma ikapp tåget, men hur jag än gör så fortsätter tåget att försvinna i fjärran. Dvs jag hinner inte med när alla skriver så mycket. Längtar så tills det blir helg så jag hinner lite bättre. :crazy:

Jag reagerade mer på dig för att jag nu i efterhand har kommit på att för min egna del så har Hedinn bara hängt med lite i kulisserna. Hon har inte sagt eller gjort något mer suspekt än rösten på dig. Jag tycker inte den var helt motiverad. Visst, alla behöver lägga en röst på någon och hon valde dig, men med en teori jag inte köper riktigt.
Du har varit mer aktiv=hamnat mer i strålkastarljuset. Men ni ligger rätt så lika, ingen av er är godförklarad i mina ögon.

När du säger "för min egen del", menar du då att hon inte varit aktiv riktat specifikt mot dig eller att hon varit i bakkant överlag? Det första kan jag kanske hålla med om, men inte så mycket det andra tror jag?

Du nämnde tidigt att det var viktigt att dom med specialroller försöker visa sig på något vis för övriga goda spelare och det fick mig att fundera på om du sa så för att lura i någon att du har en specialroll så du hålls till goda sidan, när du egentligen är ulv.
Redan när du besvarade LindgrenVs fråga så nämnde du det. Men det kan ju också betyda att du väntar på något tecken från någon annan. Vad vet jag inte.

Kan du utveckla de här tankarna lite mer?

Tidigt i leken så skrev Cirkus att det var viktigt att dom som har specialroller att visa sig på något vis för övriga goda spelare. Jag såg det lite som att antingen försöker hon berätta för övriga goda att hon vet något. Det kan ju vara ett tecken tänkte jag. Sen om det är för att hon har en specialroll eller är ulv vet jag inte. Jag kan också ha helt fel, vilket ju inte är omöjligt i den här leken. Det behöver inte betyda något alls, precis som det kan betyda något. Jag reagerade iaf på det.

Men jag började försvara mig redan innan rösten.
Är det ingen som såg det?
Ni antar ju att jag började försvara mig efter, men det var redan igång före rösten, och sedan fortsatte det. Och jag skrev även till Niyama att det hela kändes som ett stort missförstånd och allt blev uppblåst.

Nej, inte alls? Men hur/vad du försvarade var ju detsamma hela vägen (tills du, som du här påpekar, själv började se/framställa det som ett missförstånd), jag vet inte varför du fixerar på före-efter rösten? Är det för tänket kring varför Niyama aldrig verkade fundera på att ångra sig? Men det har väl inget med att göra när du började försvara dig?

Och det leder till ett i mina ögon lite mer allvarligt feltänk: du kan väl inte bara intala dig att båda är goda!? Hur ska det funka? Även om det känns obekvämt tycker jag du borde misstänka alla...

Jag misstänker alla, men hur skall jag skriva utan att låta som att alla är superonda? Just nu lutar det åt att de är två goda som hamnat i luven på varandra, det är flera andra som också skrivit så, men hur skall jag formulera mig för att säga "jag vet ingenting, jag har bara aningar just nu"?

Känner att jag, precis som förra leken, verkar prata ett annat språk än flera andra. :banghead:

Har precis gått igenom Habinas inlägg och jag reagerar (precis som Monster?) på att det är en hel del tankar om och reaktioner på folk utan någon riktig förklaring till varför. Det vore väldigt intressant att höra med om vad det är som gör att hon reagerar på vissa. Sen att hon anser att Monster försöker att inte sticka ut håller jag inte med om alls. Är det nåt Monster gjort så är det väl att ha märkts och drivit på med egna teorier och ifrågasatt andras, hur det skulle vara att "inte försöka sticka ut" förstår jag inte, för mig är det raka motsatsen.

Att hon sätter folk åt det goda hållet känns såklart också lite vanskligt, men jag lägger inte så mycket vikt vid det då om jag förstått Habina rätt vid tidigare lekar brukar hennes "åt det goda hållet" handla om vad de flesta av oss uttrycker som "neutral", även om det såklart kan bli förvirrande, för man vet inte riktigt om det är en person hon bara inte har misstankar mot eller en person som hon ansett kommit med saker som gör att den bör vara god.

Eh? Det missade jag helt. Tycker att jag läser och läser, men jag måste ha fel lästeknik. Läser ni andra från början till slut, eller hoppar ni från användare till användare?

Just nu känns det som att jag springer allt vad jag kan för att komma ikapp tåget, men hur jag än gör så fortsätter tåget att försvinna i fjärran. Dvs jag hinner inte med när alla skriver så mycket. Längtar så tills det blir helg så jag hinner lite bättre. :crazy:

Kolla inlägg #326, där klippte jag ihop lite bakgrund om det här.

(Jag förstår vad du menar om att springa efter tåget! Känns som varje gång man postar ett inlägg har det hänt en massa mer man måste fundera på!)

Jag ger upp för stunden. Hinner inte med att läsa och svara i det tempo som är i leken nu, när jag samtidigt jobbar. :(

Så det sista teoriinlägget från mig på ett tag blir:

Mumorsan: Har jag inte hunnit läsa någonting av, så jag kan inte säga något.

Hedinn: Läst en del av det hon skrivit, men jag har inte fått något grepp om henne.

Myrten: Trycker mycket på att hitta de onda, men jag vet inte om det gör henne mer ond eller god.

Vira: Skrivit om aktivitet/inaktivitet, men inget som jag reagerat på hittills. Haft lite funderingar på hur Smaug kan avslöja sig till ulvarna, men det känns långsökt att det skulle vara Vira som är Smaug i och med det.

Soffiproppi: Samma som med Mumorsan, känns helt blank just nu.

Nu knycker jag ett resonemang som jag lärde mig av Sasse i förrförra (tror jag) leken.
Jag tror att TLV åts just för att hon inte hade några blickar på sig alls, de som fått blickar på sig är chansen större att de blir lynchade, så att de onda liksom kan få bort två på en gång.

Jag tänkte skriva något liknande innan men tog bort det för jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig så därför citerar jag dig som skriver det bra.

Jag tror precis samma sak och eftersom jag själv fortfarande står lite i centrum för alla med tanke på igår så är det inte omöjligt att ulvarna valde en annan att käka för att det är ganska så stor risk att jag röstas ut ikväll just för att alla är väldigt osäkra på mig efter igår. Inget konstig med det.
Det är en väldigt bra strategi och jag tror definitivt att dom planerat något sådant. Det är ju smidigt om dom goda lynchar sig själva och just nu finns det en risk för att det händer.

Tidigt i leken så skrev Cirkus att det var viktigt att dom som har specialroller att visa sig på något vis för övriga goda spelare. Jag såg det lite som att antingen försöker hon berätta för övriga goda att hon vet något. Det kan ju vara ett tecken tänkte jag. Sen om det är för att hon har en specialroll eller är ulv vet jag inte. Jag kan också ha helt fel, vilket ju inte är omöjligt i den här leken. Det behöver inte betyda något alls, precis som det kan betyda något. Jag reagerade iaf på det.

Kan du (eller Cirkus) länka det inlägget, eller säga ungefär var det var? Jag kommer inte ihåg det själv, och jag tycks inte kunna hitta det.

Det kan vara ett intressant spår, men jag skulle vilja bilda en egen uppfattning om det...

Att hon sätter folk åt det goda hållet känns såklart också lite vanskligt, men jag lägger inte så mycket vikt vid det då om jag förstått Habina rätt vid tidigare lekar brukar hennes "åt det goda hållet" handla om vad de flesta av oss uttrycker som "neutral", även om det såklart kan bli förvirrande, för man vet inte riktigt om det är en person hon bara inte har misstankar mot eller en person som hon ansett kommit med saker som gör att den bör vara god.

Åhå! Om det är så det ligger till (att "god" egentligen menas "neutral") så förändrar det till viss del en del av mina reaktioner där...

hur skall jag formulera mig för att säga "jag vet ingenting, jag har bara aningar just nu"?

Tja, du skulle kunna skriva... precis så? :p

Så egentligen kan man sammanfatta hela argumentationen mellan Matmissbrukaren och Niyama med att det skulle kunna:

a) Vara två goda som blir misstänksam på den andre
b) Vara en god och en ond
c) Vara två onda

Jag är mer benägen, efter att ha läst igenom hela leken, att tro på alternativ a än c. Men det skulle kunna vara, som cirkus är inne på, alternativ b.

Skulle Matmissbrukaren kunna vara ond, men inte vara i lyan? Eller reagerade hon så häftigt (jag upplever det som ett massivt försvar efter endast en röst) för att hon egentligen är god med en viktig roll?

Usch vad svårt! Nu skall jag läsa igenom leken igen, men fokusera på de jag faktiskt vet är goda (dramatik och TeamLundVer) och se om jag blir klokare.

Jag reagerade för det kändes som jag var på väg ut och ville försvara mig så att dom andra goda skulle se att jag är just god.
Niyama kan mycket möjligt fortsätta driva det framåt för att visa att hon är Smaug. Skulle inte förvåna mig själv då hon var duktig i förra leken att visa oss onda att hon var tjuven. Hedinn fattade ju på en gång att hon var tjuven pga hennes spel. Och sitter Hedinn i lyan nu så har hon säkert reagerat på hennes spel även denna gången.

Jag tänkte skriva något liknande innan men tog bort det för jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig så därför citerar jag dig som skriver det bra.

Jag tror precis samma sak och eftersom jag själv fortfarande står lite i centrum för alla med tanke på igår så är det inte omöjligt att ulvarna valde en annan att käka för att det är ganska så stor risk att jag röstas ut ikväll just för att alla är väldigt osäkra på mig efter igår. Inget konstig med det.
Det är en väldigt bra strategi och jag tror definitivt att dom planerat något sådant. Det är ju smidigt om dom goda lynchar sig själva och just nu finns det en risk för att det händer.

:cautious:
Det här får mig att känna...:meh:
Igår reagerade jag på ditt "hot" om "vänta bara, ni kommer att se vad fel ni hade om ni röstar ut mig - de som röstar på mig är onda!", och det här är för mig snäppet värre! Du säger att du kommer att röstas ut ikväll, precis som vättarna vill ha det, och vojne vojne... Men så vitt jag vet finns bara en röst hittills, och den är inte ens på dig.:cautious:

Håller med, och det påminner mig om min "note to self" (som råkade bli en "note to all" igår) angående att Matmissbrukaren försvarade sig utan att flytta fokus till någon annan, och att det kanske var ett tecken på att hon var god. Omvänt skulle jag nog säga att det här kan vara ett tecken på motsatsen...?:cautious:

Ja men precis. När skulle jag haft tid att flytta fokus på någon annan just då?!
Jag var mitt uppe i att försvara mig själv och fick läsa igenom tråden efter det istället.

Det här resonemanget hänger inte jag med på alls. Du reagerar mer på cirkus för att du upplever att jag hängt med lite i kulisserna och cirkus varit mer aktiv? Borde inte det i så fall göra mig mer misstänkt, eller är det något speciellt cirkus skrivit som du reagerar på? För är det bara aktiviteten låter det som en väldigt skum slutsats.

Min förklaring till varför jag reagerade mer på Cirkus än dig.

När du säger "för min egen del", menar du då att hon inte varit aktiv riktat specifikt mot dig eller att hon varit i bakkant överlag? Det första kan jag kanske hålla med om, men inte så mycket det andra tror jag?

Precis, Hedinn och jag skrev inget till varandra alls i början. Det är bara nu idag som hon bad mig svara på ett inlägg. Kan säkert ha glömt av att hon skrivit till mig innan, men det är inget jag kommer ihåg.
Överlag har hon väl varit aktiv, någonstans i medel skulle jag väl säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 978
Senast: Hedinn
·
Tjatter Efter att SVT hade den dåliga smaken (sic!) att lägga ner det bästa TV-programmet ever har ni tagit saken i egna händer. Ni är nu...
67 68 69
Svar
1 366
· Visningar
44 401
Senast: Artline
·
Tjatter Välkommen till ännu en ulvlek! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! - Hintar...
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
31 717
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 546
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar