Terrängträning 2009

Sv: Terrängträning 2009

Ni ser jättefina ut men korta lädren för bövelen tös!:D

/Nova självutnämnd stigläderpolis...

*KL*

Några bilder/film från träningen i Hofors...

PICT0047.jpg

PICT0049.jpg

http://s11.photobucket.com/albums/a164/U-Tiller/?action=view&current=PICT0042.flv

Hade tyvärr inga fler på datan :(

Jaha, hoppade ni terränghinder som clearround då eller?

Hehe jo, hon vill nog bli fälttävlanshäst, först och främst ska vi hålla oss friska... Sen ska jag få till dressyren också :p Men det är roligt att ha lite mål iaf! :)

Senast ändrad av en moderator:

ja, precis! man kunde välja att hoppa 70 cm eller 90 cm (70 cm utom tävlan, endast CR - eftersom det är ponnyhöjd eg) det var såååå roligt! :love:

det låter bra! man måste ju bygga upp allt från grunden först :)

*kl*
Igår var jag nere med E i Hermanstorp och tränade terräng. Jag hade kommit på en ljusblå idé om att "betlsa ner" och testa rida med delta på gaget. Detta eftersom jag har en tendens att ibland bli för stark i handen och störa hästen innan hinder. Jag har provat ett antal bett på hästen och det har aldrig tidigare fungerat att rida på annat än gag så jag vet inte varför det helt plötsligt skulle fungera... det är ju inte så att hästen blivit mindre stark genom åren... I vilket fall som helst så ville jag prova och då är det ju lämpligt att göra det på träning.
Men usch, det gick inget bra alls, jag fick kämpa och slita och dra och hästen var lång som följetång tappade all bärighet och spänst i galoppen. Ingen galopp = dåliga språng, tappade både register och scope. I stället för att som vanligt hoppa stort utifrån och flyta på framåt så klämde hästen in ett språng till och hoppade rakt upp i luften. I o m att sprången blev korta så stämde inget för oss när det blev relaterat. Hästen som annars är en mästare på att hoppa stort och stretcha över och som då och då på enkelhinder hoppar av så att jag får hjärtat i halsgropen men hon har koll på läget och vet att hon fixar det. Men igår fick jag lägga in ett extra för att få det att stämma på distanserna, vilket inte direkt hör till det normala. Min tränare, som brukar ösa lovord över hästen och hennes kapacitet, var med rätta sådär nöjd med vår hoppning igår. Svider alltid lite att få kritik men det var befogat och vi tränar ju för att blir bättre :D

Men som sagt jag vet att hoppa stort är inget problem så det är inget jag behöver fundera på.
Det jag tar med mig från träningen igår är det som gick bra.
Vi hoppade spesten med grav! Sen jag föll i Strömsholm på ett sådant hinder (när jag klantade mig ordentligt) har det suttit i skallen på mig och jag var ordetligt orolig när jag skulle hoppa den igår. Efter ett par halvtaskiga försök där jag red som en kratta och velade blev jag förbannad på mig själv - antingen så hoppar jag ordentligt eller så lägger jag av med terränghoppning! Jag bestämde mig för det första och se - helt plötsligt var det plättlätt!
Sen hoppade vi vattnet igen och nu kände jag mig inte osäker längre och då var det inga problem att hoppa ner den "**-iga vägen". Vi hoppade också båten i vattnet och första gången var hästen inte riktigt beredd på att vi skulle hoppa ett hinder i vattnet, så det blev lite "kråka" över men andra gången gick det betydligt bättre. :D

Jag ska försöka lägga ut lite film och bilder ikväll!

Träffade fio som var nere med sin Hille och hans nya ryttare. Såg väldigt fint detta nya ekipage! Hille såg väldigt avspänd och lugn ut och verkade nöjd med sin ryttare, de blir en utmaning för konkurrenterna!

Ja han var så fin min häst :love:

Det var kul att se då jag alltid sitter på... En riktig Nestor har han utvecklats till :love: Så klok och tog hand om sin ryttare. Hmm sådan är han inte med mig :cool: Fast jag tror nog faktiskt ungen rider bättre än mig *haha* Fast hon kan inte sitta ner i trav än, typiskt hoppryttare.
Men jag är ju skitglad att han visar sig vara en så bra läromästare. Det var ju ingen som trodde :D Hoppas bara att lugnet håller i sig på tävling.

Jag filmade oxå men Evelinas pappa lyckades radera hela filmen när vi skulle titta på den på kvällen :mad:

Ni ser jättefina ut men korta lädren för bövelen tös!:D

/Nova självutnämnd stigläderpolis...

Du kan väl ta licens i det och bötfälla folk ute på tävlingarna. DET kan ju vara en inkomstkälla nu när du skall börja studera :idea:

KL
Här kommer bildbevis från första terrängträningen med min 4-åring. Tyvärr blev det inte så mkt bilder men vi kom ju över ett hinder iaf :D filmade mest men eftersom kameran är stenålders så vart kvalitén väldigt dålig så jag besparar er från dom.

http://jlundgren.zoomin.se/P2133189

Här har det varit dåligt med terrängträningar, men i helgen var vi på fälttävlanskurs på Runsten. Denna gång för ny tränare, gillade henne skarpt! Jag hade kortat mina läder två hål som du kommenderat, efter att ha värmt upp säger tränaren att jag kan korta mina läder ett hål till för att få en optimal sits. Jag var inte den enda som blev tillsagd. O jäklar vilken skillnad det blev!

Vi hoppade alla möjliga hinder på den fina banan, Tirana hoppade allt. Dock var hon trött på söndagen, det märktes att hon hade gått två pass på lördagen. Men nu har vi fälttävlanskortet så man kanske vågar sig ut på någon fälttävlan i höst :) Här är några bilder från andra passet på lördagen:

stockgrav090801.jpg

lilla_vattnet090801.jpg

upphopp_vatten090801.jpg

vattnet090801.jpg

kombination090801.jpg

hedge090801.jpg

smalhinder090801.jpg

Sorry för bildbomb!

/Sabina, med sjuk träningsvärk i vaderna

åh, vad härligt det ser ut! :bump: ni är fina tsm! tirana är ju helt underbar :love:
grattis till fälttävlanskortet!

delvis kl
har börjat hoppa min pålle lite smått igen, såå himla roligt! :love: om allt vill sig bra så blir nog första terrängträningen för säsongen i september :bump:

Sedärja! *Nova nickar gillande* äntligen ett barn som tar åt sig goda råd!;)

Ni ser jättefina ut, gillar som sagt din häst o nu när du fått upp lädren så ser det ju helt kanon ut!

Välkomna ut på banorna!:banana:

Tackar tackar :) Ja, hon var faktiskt helt underbar: orädd o hoppade allt även fast hon var trött. Sen blir hon ju sjukt het så det gäller att man förvaltar energin på rätt sätt ;)

Hoppas att du kommer igång med hoppningen och terrängen :) Vilken bana har du planerat att träna på?

Sedärja! *Nova nickar gillande* äntligen ett barn som tar åt sig goda råd!;)

Ni ser jättefina ut, gillar som sagt din häst o nu när du fått upp lädren så ser det ju helt kanon ut!

Välkomna ut på banorna!:banana:

Barn? Nåväl, allt är ju relativt så man kanske räknas som barn när man är 25 i den här skaran, ska väl inte klaga :D ;)

Tackar för berömmet! Får se när jag vågar mig ut på banorna. Måste trimma lite dressyrprogram först innan jag skämmer ut mig :p Eller så kör jag bara en tävling inom kort som träning så behöver man inte bygga upp några förväntningar :idea:

Tror jag sagt det innan i en annan tråd, men trevlig häst!

Måste fråga... När du var på ryttis, var det en liten tossig fullblodsfux med då också?

Tackar :)

Tossig vet jag inte, men denna häst (bakom oss) var med på Näs och på Ryttis:

pepsi_tirana090423_s.jpg

Ah, okej. Lik men inte den jag tänkte på :) Min gamla huserar nämligen i trakterna och jag vet att de varit på ryttis någon gång i maj.

Tack ändå!

Tackar tackar :) Ja, hon var faktiskt helt underbar: orädd o hoppade allt även fast hon var trött. Sen blir hon ju sjukt het så det gäller att man förvaltar energin på rätt sätt ;)

Hoppas att du kommer igång med hoppningen och terrängen :) Vilken bana har du planerat att träna på?

du har en riktig toppenhäst :D

ja, det ska bli superskoj att komma igång igen :bump: närmast blir det nog en liten bana som en bekant har i sin hage (små hinder som är bra att börja med). annars får jag se vad det blir, näs eller johannesberg skulle jag tro :)

Liknande trådar

Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 163
Övr. Hund Bråka har ju genomfört sitt MH. Och det var visserligen i början av April men kom på att jag nog inte nämnt det för er :o Annars brukar...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 763
Senast: Magglo
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·
Övr. Hund Efter att ha läst Galathea och MrsScabtree's inlägg så kände jag att jag också behövde skriva av mig. Här på hund är jag kanske inte...
Svar
10
· Visningar
1 223
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka