Sv: Terrängträning 2009
*kl*
Igår var jag nere med E i Hermanstorp och tränade terräng. Jag hade kommit på en ljusblå idé om att "betlsa ner" och testa rida med delta på gaget. Detta eftersom jag har en tendens att ibland bli för stark i handen och störa hästen innan hinder. Jag har provat ett antal bett på hästen och det har aldrig tidigare fungerat att rida på annat än gag så jag vet inte varför det helt plötsligt skulle fungera... det är ju inte så att hästen blivit mindre stark genom åren... I vilket fall som helst så ville jag prova och då är det ju lämpligt att göra det på träning.
Men usch, det gick inget bra alls, jag fick kämpa och slita och dra och hästen var lång som följetång tappade all bärighet och spänst i galoppen. Ingen galopp = dåliga språng, tappade både register och scope. I stället för att som vanligt hoppa stort utifrån och flyta på framåt så klämde hästen in ett språng till och hoppade rakt upp i luften. I o m att sprången blev korta så stämde inget för oss när det blev relaterat. Hästen som annars är en mästare på att hoppa stort och stretcha över och som då och då på enkelhinder hoppar av så att jag får hjärtat i halsgropen men hon har koll på läget och vet att hon fixar det. Men igår fick jag lägga in ett extra för att få det att stämma på distanserna, vilket inte direkt hör till det normala. Min tränare, som brukar ösa lovord över hästen och hennes kapacitet, var med rätta sådär nöjd med vår hoppning igår. Svider alltid lite att få kritik men det var befogat och vi tränar ju för att blir bättre
Men som sagt jag vet att hoppa stort är inget problem så det är inget jag behöver fundera på.
Det jag tar med mig från träningen igår är det som gick bra.
Vi hoppade spesten med grav! Sen jag föll i Strömsholm på ett sådant hinder (när jag klantade mig ordentligt) har det suttit i skallen på mig och jag var ordetligt orolig när jag skulle hoppa den igår. Efter ett par halvtaskiga försök där jag red som en kratta och velade blev jag förbannad på mig själv - antingen så hoppar jag ordentligt eller så lägger jag av med terränghoppning! Jag bestämde mig för det första och se - helt plötsligt var det plättlätt!
Sen hoppade vi vattnet igen och nu kände jag mig inte osäker längre och då var det inga problem att hoppa ner den "**-iga vägen". Vi hoppade också båten i vattnet och första gången var hästen inte riktigt beredd på att vi skulle hoppa ett hinder i vattnet, så det blev lite "kråka" över men andra gången gick det betydligt bättre.
Jag ska försöka lägga ut lite film och bilder ikväll!
Träffade fio som var nere med sin Hille och hans nya ryttare. Såg väldigt fint detta nya ekipage! Hille såg väldigt avspänd och lugn ut och verkade nöjd med sin ryttare, de blir en utmaning för konkurrenterna!