Terrängträning 2009

Sv: Terrängträning 2009

Bilder från terrängträning hos Ted Velander förra veckan :) Hästens andra träning i livet (den förra var för 5 år sedan, då var på Skatteberga) och min tredje :D

93610_1249991843.jpg

18032_1249992089.jpg

83217_1249992307.jpg

48973_1249992624.jpg

65830_1249992877.jpg

87645_1249993334.jpg

94351_1249993529.jpg

95186_1249993706.jpg

74024_1249994598.jpg

45754_1249994750.jpg

23831_1249995057.jpg

Ted tyckte hästen var en fantastisk naturbegåvning (:love:), hon hoppade och tog sig an allt utan minsta tvekan och sade att vi red hinder och banor på *-ig nivå, kan någon vänlig själ översätta det till hopptermer? :o Han tyckte också att vi skulle satsa på fälttävlan!

Kommentera gärna, men var snälla...

Jag tycker det ser jättetrevligt ut. Ser fram emot att få se er IRL på tävling någon gång.

//Sita

Oj, tävling! Hehe... :crazy: Då får jag nog följa med någon annan vänlig själ först och se hur det går till :D

*kl*

På grund av totalt 31 bilder från gårdagens debutträning (vare sig jag eller hästen har tidigare tränat terräng) så visas inte alla här utan hänvisar istället till albumet: http://www.pixbox.se/alb_show_id1047836_page0.html

Bjuder dock på ett smakprov:

Bilderna är av dålig kvalitet då de är tagna från video.
Här är filmen: http://www.youtube.com/watch?v=OZ_GDCaGTis

Träningen var på Ljuslingsbacken för Björn Kastenman. Om ni kommenterar bilderna/filmen så var snälla - kom ihåg att vare sig jag eller hästen gjort detta förut så det blir lätt lite (eller ibland mycket :angel:) fel här och där!

Hur som helst så hade både hästen och jag jätteroligt och jag fick helt klart blodad tand! Ser fram emot nästa träning! :bump:

I tisdags var jag o pållen på vår livs andra terrängträning :D
Träna för Ted Velander på hans bana, kompakt o trevlig bana!
Jisses vad det var kul. Ted tyckte jag ska terrängkortet o sen kvala nästa år för o tävla lite :o
Slänger in några bilder :p

http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0
11939_1250628090.jpg

31433_1250628180.jpg

19129_1250628251.jpg

13962_1250628364.jpg

Kommentera gärna vad ni tycker/tänker! :)

Senast ändrad av en moderator:

åh, vad fina du o hästen är! :love: ni ser ut att ha superkul :D
berätta gärna mer om er :) *nyfiken*

Har någon av er som varit hos Ted möjligen stött ihop med en gul terrängmaskin? :angel:

PICT8576-1.jpg

Molinna är ute på terrängbanorna igen :banana:, men inte med mig som ryttare nu heller... Är en 15-åring tjej som ska ha henne på foder nu i ca 1½ år eftersom jag inte kan släppa min ponny :angel:
(Dock gammal bild, men vi ska försöka åka och kolla på dem när de tävlar antingen i Tågarp eller Gärds!)

Ni ser ut att ha rolilgt o det är ju det som är meningen! Men innan man funderar på att ta FT-kortet tycker jag man ska åka på flera olika banor o träna. Om hästen går lika käckt vart man än kommer då kan det vara dags att ta FT-kortet o börja fundera på tävling.

Nej, har inte sett henne när jag varit där, men hojtar till om jag gör det! :)

Vi ska på märkestagning om en vecka förresten! :D

Vi ska på märkestagning om en vecka förresten! :D

Rätta mig om jag har fel:
Efter din 3:e träning på terränghinder i hela ditt liv o hästens 2:a (den första för fem år sen) så ska ni redan ta fälttävlans märke?

Det är ju just sånt här som vi haft uppe i flera andra trådar om hur det går till i verkligheten...:( Att efter ha sett ekipaget TVÅ ggr (inklusive märkestagning) så anser en tränare att de är klara för märkesprov....:crazy:

Och sen undrar vi varför olyckorna ökat de senaste åren.

Ta inte illa vid dig nu charmex, men vi som ridit FT i herrans massa år vet att det krävs mer än 2 träningar på samma bana för att var klar både för märkestagning o tävling. Det finns en chans att det går bra för dig på bägge två men i MIN värld har du en oansvarig tränare.

First of all: Det var tränaren som tyckte att jag skulle vara med på märkestagningen. Han borde rimligtvis kunna göra en bättre bedömning än någon på forumet. Även Christensen tyckte jag kunde ta märket redan för 5 år sedan, och förra året när jag var där med en annan häst, är han också oseriös?

Bara för att jag tar märket innebär inte det att jag tänker ge mig ut och tävla, eller hur? Tidigast nästa sommar kommer det bli, tror vi hinner träna en hel del innan dess faktiskt. Jag är inte dum, och framför allt är jag j-vligt rädd om mina hästar.

Sen kan jag ju hunnit vara iväg på fler träningar och banor, även om det inte är omskrivet i tråden...

Men men, tack för ditt stöd, nu känns det ju jättekul att fortsätta träna :grin:

First of all: Det var tränaren som tyckte att jag skulle vara med på märkestagningen. Han borde rimligtvis kunna göra en bättre bedömning än någon på forumet. Även Christensen tyckte jag kunde ta märket redan för 5 år sedan, och förra året när jag var där med en annan häst, är han också oseriös?

Bara för att jag tar märket innebär inte det att jag tänker ge mig ut och tävla, eller hur? Tidigast nästa sommar kommer det bli, tror vi hinner träna en hel del innan dess faktiskt. Jag är inte dum, och framför allt är jag j-vligt rädd om mina hästar.

Sen kan jag ju hunnit vara iväg på fler träningar och banor, även om det inte är omskrivet i tråden...

Men men, tack för ditt stöd, nu känns det ju jättekul att fortsätta träna :grin:

Ja det var ju det jag började med att skriva..."Rätta mig om jag har fel" skrev jag...och om du läste lite noggrannt så skriver jag även att ingen skugga ska falla på dig för du har ju följt vad din tränare sagt. Men faktum kvarstår att tränaren rekommenderat dig att ta ft-märke efter 1 enda träning och du själv skrev då att det var din 3:e nånsin o hästens 2:a. Jag bryr mig inte om vilket namn tränarna har för det kan aldrig nånsin vara försvarbart av dem att släppa ut så gröna ekipage på tävling. Och även om just du väljer att inte tävla än så i o med din märkestagning så KAN du tävla om du vill o det är det jag vänder mig emot.

Så håll isär sakerna, jag tycker givetvis att du ska fortsätta träna för att så småningom tävla. Men jag tycker dina tränare borde ta sitt ansvar o upplysa dig om att det är lämpligt att fortsätta träna ett tag o sen ta märket.

Jag blev uppriktigt illa berörd av ditt första inlägg, kanske därför det inte blev så genomtänkt svar.
Alltså: Vi har hoppat terränghinder i flera år, ridit derby, team chasing mm samt tävlat på relativt hög nivå i hoppning (nationell), ser oss alltså som ganska rutinerade (på just hoppning, vet väl att det inte är samma sak). Men för licensierad fälttävlanstränare har jag bara ridit 3 ggr.
Jag vet mina begränsningar.

Jag ser inget fel i att ta märket nu, om tränaren anser att jag/vi är redo, så är det gjort.

Tackar!
Jo kul hade vi verkligen, vart ett tag sen vi hoppade lite mer "rejält" o de gjorde så att pållen tände till ordentligt :laugh:
Pållen är 12 år nordis, utan stam. Själv ridet in o utbildad Msv dressyr/1.10 hopp ;) Han älskar allt som handlar om skog/natur/terräng o mat!

Så ska bli kul att fortsätta träna hela hösten o lära sig allt om hur man rider terräng så vi evt kan tävla lite framöver :angel:

Tack för tipset :laugh:
Tyvärr ligger alla banor (ok ska inte klaga, har många fina banor inom 12mil) lite långt ifrån o så sällan de finns träningar där. O finns de träningar så e dom fulla el så vill dom inte riktigt ha med oss :crazy:.
Men hästen går framåt överallt oavsett vart vi är, men mer träning i hinderteknik behöver vi definitivt, el ialf jag :laugh: O jag e sån som person som definitivt inte vill tävla om inte allt sitter till 100% :grin:

Jag blev uppriktigt illa berörd av ditt första inlägg, kanske därför det inte blev så genomtänkt svar.
Alltså: Vi har hoppat terränghinder i flera år, ridit derby, team chasing mm samt tävlat på relativt hög nivå i hoppning (nationell), ser oss alltså som ganska rutinerade (på just hoppning, vet väl att det inte är samma sak). Men för licensierad fälttävlanstränare har jag bara ridit 3 ggr.
Jag vet mina begränsningar.

Jag ser inget fel i att ta märket nu, om tränaren anser att jag/vi är redo, så är det gjort.

Då kanske du ska läsa ordentligt nästa gång innan du fräser till...;)

Men att du har hoppat terränghinder i flera år mm det framkommer ju definitivt inte i dina inlägg men det var därför jag skrev "Rätta mig" för ibland framkommer ju inte allt här. Du frågade dessutom i ditt första bildinlägg efter vad de olika fälttävlans klassernas beteckningar betydde o motsvarade i hoppning o det säger mig att du inte kan så mycket om fälttävlan just.

Jag hoppas det går bra för er som ekipage iaf.

Nej, och det är just det som "stör" mig, du antar en del och ifrågasätter både min kunskap och min tränare. Inte särsklit roligt.

Ang beteckningarna, jag vet jhur höra hindren är, vilka dressyrrörelser som ingår osv, men undrade hur man kunde översätta det till motsvarande hoppklasser, om man tex rider lätt klass har man då "kommit lika långt" som ett 1,20-ekipage i hoppning?

Nej, och det är just det som "stör" mig, du antar en del och ifrågasätter både min kunskap och min tränare. Inte särsklit roligt.

Jag har läst igenom dina första inlägg några gånger och det är inte konstigt att Novali antar att du inte är så rutinerad. Det är så du presenterar dig vare sig du är medveten om det eller inte. Hennes svar handlade faktiskt mest om ren omtanke om din och hästens säkerhet.

Om du vill bli bemött som en rutinerade och kunniga ryttare måste du kanske fundera lite mer över vad du skriver och hur du formulerar dig.

Ett tips bara från svenskläraren..;)

Lycka till med träning och framtida tävling.

Liknande trådar

Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 163
Övr. Hund Bråka har ju genomfört sitt MH. Och det var visserligen i början av April men kom på att jag nog inte nämnt det för er :o Annars brukar...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 763
Senast: Magglo
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·
Övr. Hund Efter att ha läst Galathea och MrsScabtree's inlägg så kände jag att jag också behövde skriva av mig. Här på hund är jag kanske inte...
Svar
10
· Visningar
1 223
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka