På tal om MH

Sv: På tal om MH

Haha, du vet hur jag är ;)

Hade velat haft mer explosiv lek och kamp. Snabbare avreaktioner, mindre kvarstående intresse osv osv. Men hon är den hon är man kan inte göra så mycket åt det :bump:

Som jag sagt innan, så tyckte jag också det var jättefint MH, sen är det alltid något man hade velat ha "bättre" eller som man är missnöjd med. Svårt vid spökerna ibland, när vinden ändrar snabbt, tycker dock inte du ska vara missnöjd där alls ändå.

Hon är supertrevlig och en väldigt rolig Bråka, dock ingen jag hade velat äga. :p

Man ska också tänka på att många känslor hos hunden byggs upp under provet. Det är lek, jakt och engagemang som drar upp hunden. Sen är det dumpe och skrammel som kan sätta lite fart på energin den också. Spökerna kommer sist i banan.

Utan att varit där och utan att känna Bråka det minsta tycker jag att hon visade på så stort engagemang vid spökerna och därför skäller hon. Hade hon varit lös i skogen och något konstigt kom hade hon nog snabbt tagit sig fram och konstaterat vad det var, då hade hon inte behövt skälla. Se hennes svans så engagerad hon är! Hon jobbar jobbar! I annat fall kan man ju även prata med sin hund och komendera den tyst, still, "bry dig inte" eller vad man nu vill, men nu ska man bara stå tyst och still och lämna över allt till hunden. Måste väl tillägga att Bråka verkar vara en pigg, alert och vaken hund med bra motor och det blir så klart en "eldigare" reaktion än hos en slö och trött hund. Jag ser det mest som frustation att hon ville fram :D

Att "larma" är också något som kan förekomma hos vissa hundar, dvs. att hunden vill påvisa att det ÄR något. Min ena hund ville skrämma bort skiten och den andra larmade, de skällde av helt olika anledningar så det finns inga enkla svar!

Ah, det tänkte jag inte på, att det kommer sist och byggs upp känslor och så alltså. :D

Jag tyckte också att hon såg ut att bara vilja fram och noterade hur hon viftade på svansen. Hon verkar ju dessuom ha tretusen gånger mer energi än mina damer :angel: (vilket ju inte alls är konstigt)

Nu förstår jag inte alls hur du menar :eek:

Vem vill INTE äga en Bråka, det är frågan det :D

Nu förstår jag inte alls hur du menar :eek:

:angel:

Nä, ärligt, så hade jag aldrig orkat med henne, och i fel händer hade hon redan nu varit odräglig, jag har ju sett henne live och det är MYCKET hund. Varför hon inte går "hela linan ut på vissa grejer" är ju för att du har såpass mycket lydnad, att du bryter henne. (Inte MHt nu alltså utan generellt)

Sen tror jag man ska tänka en eller två gånger innan man vill skaffa en sån hund, de som gör "bra" MH/MT (i mina ögon då) är ofta ganska skarpa/krävande hundar, som oftast inte passar hemma hos Svenssons, utan som blir perfekta hundar i jobb. Mycket jobb.

Så eloge till dig! :D :p

Senast ändrad:

Men Testledaren fick hjälpa till att hålla! Kopplet alltså!

Haha, dom är så starka!

Som Focus på sin korning, när en person ansluter till gruppen. "Stå still!" - "Ja, jag försöker?"

Eller på kampen när Focus började kampa och snurra runt mig samtidigt; "Stå still så jag får tag i trasan." - "Vad tror du jag försöker göra?" :D

Förstår att du är nöjd med det MH'et.
Jag skulle själv vilja ha en hund som avreagerar sig och inte bryr sig om tex dumpe vid passager, men å andra sidan skrev du ju själv att din hund biter i allt ;)

Nästintill bara frustration sen har hon liggmarkeringar i söket, samt körs liggande i bevakningar. Så hon försöker ligga ner som på träning.

Ah det är DET hon gör! Hennes liggande ser inte helt naturligt ut i mina ögon. Riktigt så brukar det inte se ut med hundar som "lägger sig" (går ned med frambenen) spontant. Då brukar det påminna mer om lekställning. Men hon gör ju något helt annat :p Klart hon testar det! När hon är så duktig brukar hon väl få sin belöning och få komma fri (eller nått sånt)! *fniss*

Jag tänkte tanken när jag såg filmer att tur att jag inte har henne. Jag hade absolut inte dragit upp henne så mycket i föremålsintresse osv. Jag skulle blivit spritt språngade galen. Ibland kan jag fundera på varför vi ens har olika raser när alla ändå verkar vilja ha likadana hundar. Men nu är jag tillbaka i verkligheten igen och är oändligt tacksam över att vi har olika raser för olika smaker :D

Sen tror jag man ska tänka en eller två gånger innan man vill skaffa en sån hund, de som gör "bra" MH/MT (i mina ögon då) är ofta ganska skarpa/krävande hundar, som oftast inte passar hemma hos Svenssons, utan som blir perfekta hundar i jobb. Mycket jobb.

Fast vad är ett bra MH? En hund måste inte uppvisa turboväxel för att ha snabba avreaktioner, lite rädslor osv. En riktig Svenssonhund gör ett riktigt bra MH och är väldigt medel i allt. En sådan hund har man riktigt roligt med som en sporthund i familjen!! En hund som både reagerar och avreagerar och engagerar sig i allt och samtidigt snabbt kan koppla ned.

Jag tänkte tanken när jag såg filmer att tur att jag inte har henne. Jag hade absolut inte dragit upp henne så mycket i föremålsintresse osv. Jag skulle blivit spritt språngade galen. Ibland kan jag fundera på varför vi ens har olika raser när alla ändå verkar vilja ha likadana hundar. Men nu är jag tillbaka i verkligheten igen och är oändligt tacksam över att vi har olika raser för olika smaker :D

Jag tänkte något liknande, mest för att jag inser att jag hade blivit tokig av all energi - och hunden hade blivit hemsk av att ha en sådan som mig som ägare. Jag tror jag förstår nu först på riktigt, varför den första malle jag kom i kontakt med var hemsk. Den hunden levde som "sällskapshund" i barnfamilj. Enda aktiveringen var att driva runt på egen hand i ett stall. Ouppfostrad var den också. Sa man "nej" när den försökte ha dragkamp med ens ridspö så försökte den bita en i armen istället... Hua.

Fast vad är ett bra MH? En hund måste inte uppvisa turboväxel för att ha snabba avreaktioner, lite rädslor osv. En riktig Svenssonhund gör ett riktigt bra MH och är väldigt medel i allt. En sådan hund har man riktigt roligt med som en sporthund i familjen!! En hund som både reagerar och avreagerar och engagerar sig i allt och samtidigt snabbt kan koppla ned.

Du missförstod mig. Det var det jag menade , därav mina "" över bra.

Ah det är DET hon gör! Hennes liggande ser inte helt naturligt ut i mina ögon. Riktigt så brukar det inte se ut med hundar som "lägger sig" (går ned med frambenen) spontant. Då brukar det påminna mer om lekställning. Men hon gör ju något helt annat :p Klart hon testar det! När hon är så duktig brukar hon väl få sin belöning och få komma fri (eller nått sånt)! *fniss*

Haha, ja hon bjuder in till lek när hennes ligg inte fungerar. Men fri har hon aldrig fått komma, snarare så har figuranterna kastat ut en boll bakom henne när hon backat ut. Så där får man säga att hon var dålig och inte backade mer ;)

Dragit upp? Hon är snarare dämpad :angel:

Grattis!!
Wow vilken rolig hund du har:love: Vågar inte ens tänka på hur mycket arbete du får lägga ner;)

Haha, jag funderade också på vad hon gjorde vid spökena, men där kom förklaringen med liggmarkeringen:D

Ska göra MH på min lillskit i höst, ska bli spännande, tror hon kan göra ganska bra ifrån sig.

Haha, ja hon bjuder in till lek när hennes ligg inte fungerar. Men fri har hon aldrig fått komma, snarare så har figuranterna kastat ut en boll bakom henne när hon backat ut. Så där får man säga att hon var dålig och inte backade mer ;)

Får hon aldrig belöning när hon liggmarkerar i spåret?

Dragit upp? Hon är snarare dämpad :angel:

Fast jag antar att du jobbar med föremålsintresset och även att dra/kampa med henne??? Eller var det första gången på MH:t?

Fast jag har sett en hund på 4 år som ALDRIG fått dra i något som sög tag i trasan och de kunde i princip svänga runt 40 kg hund i luften... Alla på plats trodde att det var väl inövat, jag känner matte och vet att hon aldrig aldrig aldrig låtit honom dra i något (eftersom hon var av den övertygelsen att det förstörde hundens mun)

Liknande trådar

Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Var ju länge sedan som ni läste om min alldeles egna underbara terrorist Manson. Han utvecklas normalt och är, enligt mig o några mer, i...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka