Terrängträning 2009

Sv: Terrängträning 2009

Om du vill bli bemött som en rutinerade och kunniga ryttare måste du kanske fundera lite mer över vad du skriver och hur du formulerar dig.

Jag förstår dig faktiskt inte alls... Så du menar att om jag skrivit "bättre" (antar att du menar gramatiskt med tanke på att du skriver under som svenskläraren) så skulle det antagits att jag var mer rutinerad?

Nej, och det är just det som "stör" mig, du antar en del och ifrågasätter både min kunskap och min tränare. Inte särsklit roligt.

Ang beteckningarna, jag vet jhur höra hindren är, vilka dressyrrörelser som ingår osv, men undrade hur man kunde översätta det till motsvarande hoppklasser, om man tex rider lätt klass har man då "kommit lika långt" som ett 1,20-ekipage i hoppning?

Alltså det är ju HELT omöjligt att svara på för det finns ju personer som rider lätt klass som kanske inte borde hålla på med ft överhuvudtaget och det finns ju personer som rider väldigt bra i lätt klass och som stannar där ett längre tag pga olika anledningar.

Det går inte att jämföra med hoppning egentligen överhuvudtaget eftersom det både är terräng och dressyr med.

Jag förstår dig faktiskt inte alls... Så du menar att om jag skrivit "bättre" (antar att du menar gramatiskt med tanke på att du skriver under som svenskläraren) så skulle det antagits att jag var mer rutinerad?

Jag tror hon menar formuleringen, om du skriver hej jag har tränat 3ggr i mitt liv och hästen 2ggr i sitt liv så antar man ju att du är väldigt orutinerad och grön och reagerar därefter.

Tack för svar.

Jo, men så är det ju i hoppningen också, olika duktigta ryttare rider i samma klass. Jag verkar inte kunna formulera frågan så ni förstår vad jag menar. Men kan man på något sätt säga att en klass i fälttävlan motsvarar en klass i hoppning, grundat på vad som krävs av ekipaget för att ta sig runt på ett bra sätt? Lyckas jag inte gör mig förstådd nu så ger jag mig...

First of all: Det var tränaren som tyckte att jag skulle vara med på märkestagningen. Han borde rimligtvis kunna göra en bättre bedömning än någon på forumet. Även Christensen tyckte jag kunde ta märket redan för 5 år sedan, och förra året när jag var där med en annan häst, är han också oseriös?

Ja vi skall nog inte gå in mer noga i den diskussionen ;)

Men du kan naturligtvis inte veta att det har varit uppe på tapeten rätt mkt att tränarna släpper iväg ekipage med ft-märket vind för våg utan att ta ansvar för vad ekipaget egentligen kan och klarar av ev. kanske för att få in mer folk i sporten vilket egentligen inte funkar i längden eftersom många inte kommer särskilt högt i klasserna innan dom får bakslag (naturligvis inte alla).

Man får kortet eller signaturen som det är nu tex efter EN träning, rider 2 debutant och klarar dom och börjar rida lätt klass som faktiskt är ganska mkt svårare på vissa banor, kommer till en svår lättklass bana och möter både coffin, spets, stort nerhopp med stock till vattnet och har inte en blekaste aning hur man rider an dessa hinder och katastrofen är ett faktum för både häst och ryttare som i värsta fall blir rejält skrämda.

För även om det inte BARA är tränarens ansvar utan även ryttarens ansvar när det gäller att åka och träna mer terräng så har väldigt många väldigt långt till närmaste bana och tränar därmed inte så mkt och just därför borde det vara obligatoriskt med fler träningar för tränare INNAN man får signaturen för märket så att man ser till att ryttarna är MER rutinerade innan dom startar!

Nu talar jag inte specifikt om dig utan mer överlag.

(Isf är det ju ingenting som har med min svenska att göra.)

Men det är ju så, jag har inte tränat för fälttävlanstränare mer än 3 ggr. Men då skulle jag alltså dragit hela mitt ryttarlivs historia också för att inte min(a) tränare och jag skulle ifrågasatts.

Menar inte heller att det är samma sak att rida på derby-hinder och min egna lilla terrängbana som att träna och tävla, därör skrev jag så (att jag bara tränat 3 ggr). Jag ville bara visa på att jag ändå gjort en del och torde vara fullt medveten om mina och mina hästars begränsningar. Sen ställde jag tydligen fel fråga och antogs därefter vara en nybörjare.

Längre upp i tråden står också att jag vill följa med någon rutinerad ryttare på ett par tävlingar innan jag själv skulle få för mig att ge mig ut, men det gick kanske några förbi?

Och jag blir illa berörd av vad som sägs (inte just av dig). När man är relativt ny i en gren och vill träna och utvecklas mer önskar iaf jag lite mera "välkommen in i klubben"-känsla, inte att bli ifrågasatt som jag blivit här. Men så är det kanske inte, och isf är nog inte fälttävlan något för mig. Jag hade fått bilden av en större gemenskap, antagligen pga färre utövare, än inom hoppningen där jag har mitt "hem". Men ska jag bara bli ifrågasatt och utsatt för antagningar kan jag lika gärna stanna på hoppbanan...

Tack för svar.

Jo, men så är det ju i hoppningen också, olika duktigta ryttare rider i samma klass. Jag verkar inte kunna formulera frågan så ni förstår vad jag menar. Men kan man på något sätt säga att en klass i fälttävlan motsvarar en klass i hoppning, grundat på vad som krävs av ekipaget för att ta sig runt på ett bra sätt? Lyckas jag inte gör mig förstådd nu så ger jag mig...

Fast du kan inte jämföra hoppning med fälttävlan överhuvudtaget , det är ungefär som att jämföra vilken klass i dressyr motsvarar en klass i fälttävlan?

Du har en terräng där som inte liknar något av momenten nämligen.

För även om det inte BARA är tränarens ansvar utan även ryttarens ansvar när det gäller att åka och träna mer terräng så har väldigt många väldigt långt till närmaste bana och tränar därmed inte så mkt och just därför borde det vara obligatoriskt med fler träningar för tränare INNAN man får signaturen för märket så att man ser till att ryttarna är MER rutinerade innan dom startar!

Jag har nyligen (igår :D) vunnit en budgivning på en gård som ligger nära flera banor, bla av den anledningen att jag har väldigt långt till allt som jag bor nu. För om jag vill tävla såsmåningom måste jag kunna träna.

Annars håller jag med, kanske vore det något att hoppkvalen gjordes om/utökades till "tränarkval", man måste ha ridit ett visst antal träningar på den nivån, och kanske på ett visst antal olika banor, innan man får tävla? Inte vet jag.

Fast du kan inte jämföra hoppning med fälttävlan överhuvudtaget , det är ungefär som att jämföra vilken klass i dressyr motsvarar en klass i fälttävlan?

Du har en terräng där som inte liknar något av momenten nämligen.

Fast det är inte så jag menar heller... tex 90-110 och LC-LA kan de flesta ekipage ta sig runt på ett nåttsånär tillfredsställande sätt. Sen börjar det krävas mer av både ryttare, häst och tränare. För fälttävlan krävs förstås en "högre grundnivå", men någonstans finns kanske den där "gränsen"?

Ja men alltså du kan ju ha tävlat 140 hoppning och Msv dressyr utan att för den skull komma över 3 hindret på en debutantfälttävlan.

Mitt exempel är ju ett rutinerat hopp och dressyrekipage men nybörjare som fälttävlansekipage så jag ser inte hur det ens kan finnas en jämförelse.

Jag vet att många hoppryttare älskar att göra den jämförelsen att svår klass i terrängen "bara " är 120 för dom tror bara att det handlar om höjden. Men välkommen att gå banan i tex Segersjö för att göra det enkelt för sig så kanske dom fattar att det handlar väldigt lite om höjden.

Det är inte så jag menar heller...

Gör ett sista försök: Kan man säga att tex en 140-ryttare och en **-fältryttare ligger på samma nivå jmf med varandra i sin egen gren?

Jag menar inte om en 140-ryttare kan rida **, för det begriper jag också att man inte kan jämföra. Utan jag vill veta hur långt på stegen man kommit, i den gren man utövar. Strunta i hinderhöjder och hej och hå.

Gör jag mig förstådd nu?

Sen har jag f.ö. aldrig hört en hoppryttare göra den jämförelse du tog upp, men jag kanske omger mig med vettiga vänner :D

Senast ändrad:

Har läst tråden ett tag nu och jag förstår inte heller vad du menar:confused:

Fio har ju precis svarat att man INTE kan jämföra så eller vad tycker du ,är MSVB:3 dressyr ungefär som 125 hoppning eller kan det var 130 hoppning?

Varför vill du veta det?

Menar inte heller att det är samma sak att rida på derby-hinder och min egna lilla terrängbana som att träna och tävla, därör skrev jag så (att jag bara tränat 3 ggr). Jag ville bara visa på att jag ändå gjort en del och torde vara fullt medveten om mina och mina hästars begränsningar. Sen ställde jag tydligen fel fråga och antogs därefter vara en nybörjare....

Men du...du ÄR nybörjare i grenen fälttävlan, det är det enda jag med flera försökt säga dig. Varken jag eller någon annan har ifrågasatt vilken bakgrund du har förutom själva terräng-träningsdelen!

Och jag blir illa berörd av vad som sägs (inte just av dig). När man är relativt ny i en gren och vill träna och utvecklas mer önskar iaf jag lite mera "välkommen in i klubben"-känsla, inte att bli ifrågasatt som jag blivit här. Men så är det kanske inte, och isf är nog inte fälttävlan något för mig. Jag hade fått bilden av en större gemenskap, antagligen pga färre utövare, än inom hoppningen där jag har mitt "hem". Men ska jag bara bli ifrågasatt och utsatt för antagningar kan jag lika gärna stanna på hoppbanan...

Om du nu tänker efter lite innan du hugger så på tråden så inser du nog att det var du som skrev att du endast tränat 3 ggr o hästen 2...inte jag. Jag började nogsamt med att skriva att du kunde rätta mig om jag hade fel men hittills har jag ju inte haft fel. Hur du sen väljer att ta mina råd är din ensak men du ska inte anklaga mig för att vara otrevlig mot dig. Vi ser alldeles för många i sporten som är utsläppta för tidigt o som rusar upp i klasserna, som fio sa, o sen uppstår problem som i bästa fall endast skrämmer ekipaget...

Du är jättevälkommen i sporten precis som alla men jag önskar fortfarande att tränarna tog det lite lugnt med att dela ut korten.

Jo, jag skulle nog säga att ett MSVB-ekipage i dressyr har kommit lika lång i sin gren som en 130-ryttare i hoppning, på ett ungefär.

Varför jag vill veta? Pja, för att min förra häst såldes till en fälttävlansryttare som nu rider på X nivå och jag vill veta hur långt de kommit, sas, på ett språk som jag förstår bättre.

Men jag ger mig.

Vi har hoppat terränghinder betydligt fler ggr än 2, that's my point.

Tonen har inte varit precis vänlig, redan i ditt första inlägg suckas det ordentligt över oansvariga tränare, trots att du inte vet särskilt mycket om på vilka grunder han rekommenderat mig att ta märket.

Jag lämnar tråden. Ni får tycka vad ni vill, jag och min tränare ser ingen fara i att ta märket nu, när jag ändå inte kommer att ge mig iväg och tävla på ett bra tag. Märket är mer som ett delmål eller en sporre, ingen startanmälan. Spela roll om det tas nu eller till sommaren...

Senast ändrad:

Jo, jag skulle nog säga att ett MSVB-ekipage i dressyr har kommit lika lång i sin gren som en 130-ryttare i hoppning, på ett ungefär.

Varför jag vill veta? Pja, för att min förra häst såldes till en fälttävlansryttare som nu rider på X nivå och jag vill veta hur långt de kommit, sas, på ett språk som jag förstår bättre.

Men jag ger mig.

Genomför dom ** så har dom kommit till nivån ** i fälttävlan så enkelt är det! Sen går det fortfarande inte att blanda in någon annan gren i jämförelsen. När du väl kommit ut på tävlingsbanan och tävlat ett tag så kommer du själv förstå ungefär vad som krävs av dig som ryttare och häst på dom olika nivåerna och att jämförelserna sporterna emellan faktiskt blir totalt ointressanta i sammanhanget.

Senast ändrad:

Men jag ger mig.

Jag tror jag fattar hur du menar ;)

Dressyr och hoppning har ju lätta, msv och svåra klasser.
Fälttävlan har ju en annan indelning. 2* räknas som MSV och 3* som Svår.
90 och 100 egentligen som utbildningsklasser men räknas som lätta.

vidare..
En hoppbana i 3* är ca 120 hög men linjer etc är betydligt svårare.
Samma sak gäller en 1* hoppbana som får vara 115 men har svårare linjer etc än en vanlig 115/120. :laugh:

Dressyr och hoppning har ju lätta, msv och svåra klasser.
Fälttävlan har ju en annan indelning. 2* räknas som MSV och 3* som Svår.
90 och 100 egentligen som utbildningsklasser men räknas som lätta.

Tack, äntligen!! :bow:

vidare..
En hoppbana i 3* är ca 120 hög men linjer etc är betydligt svårare.
Samma sak gäller en 1* hoppbana som får vara 115 men har svårare linjer etc än en vanlig 115/120. :laugh:

Nu jämför du ju bara hoppmomentet mot hoppning och då kan ju vem fan som helst rida svår klass :rofl:

Vi har hoppat terränghinder betydligt fler ggr än 2, that's my point.

Tonen har inte varit precis vänlig, redan i ditt första inlägg suckas det ordentligt över oansvariga tränare, trots att du inte vet särskilt mycket om på vilka grunder han rekommenderat mig att ta märket.

Jag lämnar tråden. Ni får tycka vad ni vill, jag och min tränare ser ingen fara i att ta märket nu, när jag ändå inte kommer att ge mig iväg och tävla på ett bra tag. Märket är mer som ett delmål eller en sporre, ingen startanmälan. Spela roll om det tas nu eller till sommaren...

Och eftersom jag inte är någon tankeläsare så lämnade jag det öppet för dig att komma med vidare upplysningar redan i mitt första inlägg.

Ingen har varit ovänlig mot dig. Däremot kommer jag aldrig ge mig på att vissa tränare, i detta fallet menar jag inte specifikt just dina, ger ut kortet till gröna ekipage men ditt uttalande om hur få ggr du hade tränat gav mig vatten på min kvarn. Det är det jag talat om hela tiden.

Att du väljer o lämna tråden är helt din sak.

Liknande trådar

Dressyr Här är alltså filmen från våran första dressyrstart efter 7 år på hoppbanan. Ponnyn är 21 år och har alltid varit rätt hård i munnen...
Svar
0
· Visningar
1 163
Övr. Hund Bråka har ju genomfört sitt MH. Och det var visserligen i början av April men kom på att jag nog inte nämnt det för er :o Annars brukar...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 763
Senast: Magglo
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·
Övr. Hund Efter att ha läst Galathea och MrsScabtree's inlägg så kände jag att jag också behövde skriva av mig. Här på hund är jag kanske inte...
Svar
10
· Visningar
1 223
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka