Bäst vore väl om vi kan lyckas ta ihjäl oss som art, utan att påverka resten av jorden, istället för att fortsätta som vi gör nu, och försöker ta ihjäl oss genom att ta allt annat liv med oss i fallet.
Påverka kommer vi alltid att göra och vi är en del av världen omkring oss - men vi borde vara smarta nog för att kunna hushålla och låta bli att såga ner grenen vi sitter på

PS målet är att använda resurser effektivt = inga onödiga gruvor och kämpa för att de nödvändiga gruvorna blir så lätta att leva intill som möjligt. Men det är ju en dröm
 
Och när alla som kan börjar flytta runt och skitar ner på plats efter plats? Och hur många av dessa vackra platser är du välkommen till? Det är många länder som det inte bara är att flytta till. Ju fler platser som exploateras, ju dyrare blir de vackra platser som finns kvar.

Det räcker inte med lösningar för enskilda individer. och definitivt inte med sådana lösningar där man ser världen som slit och släng
Det måste naturligtvis skyddas tillräckligt många vackra platser så att det räcker till alla.
Och för det så gäller det att hålla nere det totala avtrycket som vår livsstil gör på planeten.
Det är därför som just min bakgård kan vara bättre än någon annans, även om den är just min.

NIMBY är så oerhört trist och egoistiskt så det är bättre YIMBY.
Jag är alltså beredd att offra min bakgård för en större sak.
Är du?
 
Det måste naturligtvis skyddas tillräckligt många vackra platser så att det räcker till alla.
Och för det så gäller det att hålla nere det totala avtrycket som vår livsstil gör på planeten.
Det är därför som just min bakgård kan vara bättre än någon annans, även om den är just min.

NIMBY är så oerhört trist och egoistiskt så det är bättre YIMBY.
Jag är alltså beredd att offra min bakgård för en större sak.
Är du?
Då är vi överens. Skönt. Jag började just tänka att den här tråden påminner om vårt förakt för svaghet.

TEMU etc är problemet - inte som åker privat jet och köper haut couture för att använda en gång. Eller de som köper kläder på NK och flyger till Italien minst en gång om året. Det är den billiga konsumtionen vi måste akta oss för.

När resursstarka människor flyttar sig till "nya vackra platser" är de föredömen. Och alla borde vara som de och anpassa sig. När fattiga människor söker "nya vackra platser" är de parasiter och länder som berömmer sig om att vara demokratier och stå för Mänskliga rättigheter och annat fint, låter sina gränsvakter dränka dem i Medelhavet.

Och när man uppmärksammar miljöfrågor i ridsporten - ja, då är bovarna de som köper billiga rosa shabrak
 
Då är vi överens. Skönt. Jag började just tänka att den här tråden påminner om vårt förakt för svaghet.

TEMU etc är problemet - inte som åker privat jet och köper haut couture för att använda en gång. Eller de som köper kläder på NK och flyger till Italien minst en gång om året. Det är den billiga konsumtionen vi måste akta oss för.

När resursstarka människor flyttar sig till "nya vackra platser" är de föredömen. Och alla borde vara som de och anpassa sig. När fattiga människor söker "nya vackra platser" är de parasiter och länder som berömmer sig om att vara demokratier och stå för Mänskliga rättigheter och annat fint, låter sina gränsvakter dränka dem i Medelhavet.

Och när man uppmärksammar miljöfrågor i ridsporten - ja, då är bovarna de som köper billiga rosa shabrak

När det gäller konsumtion i västvärlden spelar det ingen roll om man köper svindyra prylar eller billiga schabrak, eller om man flyger till Milan eller Mallis. All överdriven konsumtion är problematisk. Sedan har du rätt i att fokus ofta hamnar på det gemene man konsumerar - förmodligen mycket för att det ger ett större avtryck i och med att det handlar om många fler individer, men säkert också för att den åtråvärda, "fina" lyxkonsumtionen har något av ett frikort. Ultra fast fashion lär dock vara något av ett specialfall - det orsakar enorma problem och det finns ingen motsvarighet som inte är billig.

Jag tycker att ditt resonemang passar perfekt in på de som anser att vi i väst inte behöver göra något för miljön utan ansvaret ligger på de länder som har större utsläpp. Att utsläppen beror på att de framställer de råvaror vi behöver och tillverkar de varor vi konsumerar är inte så viktigt. Vi i rika länder ska få leva som vanligt, fattigare länder måste skärpa sig - och gud förbjude att folk där vill få högre levnadsstandard och ha det som oss!
 
När det gäller konsumtion i västvärlden spelar det ingen roll om man köper svindyra prylar eller billiga schabrak, eller om man flyger till Milan eller Mallis. All överdriven konsumtion är problematisk. Sedan har du rätt i att fokus ofta hamnar på det gemene man konsumerar - förmodligen mycket för att det ger ett större avtryck i och med att det handlar om många fler individer, men säkert också för att den åtråvärda, "fina" lyxkonsumtionen har något av ett frikort. Ultra fast fashion lär dock vara något av ett specialfall - det orsakar enorma problem och det finns ingen motsvarighet som inte är billig.

Jag tycker att ditt resonemang passar perfekt in på de som anser att vi i väst inte behöver göra något för miljön utan ansvaret ligger på de länder som har större utsläpp. Att utsläppen beror på att de framställer de råvaror vi behöver och tillverkar de varor vi konsumerar är inte så viktigt. Vi i rika länder ska få leva som vanligt, fattigare länder måste skärpa sig - och gud förbjude att folk där vill få högre levnadsstandard och ha det som oss!
Lite off topic kanske men det fick mig att tänka på alla de som (med all rätta) ondgör sig över gängkriminaliteten som bygger sina emporium på droghandel … men samtidigt köper och använder kokain och annat varje helg … och oftare. Vanliga människor alltså som festdrogar. Tack vare droghandeln, som bygger på …. Ja.
 
Vem som bär det största ansvaret/ska vara boven går väl att diskutera men jag tycker det säger sig självt att köper man en klänning i en app för 25 kr med gratis frakt.. då måste man begripa att det är fel? Inte bara ur miljösynpunkt utan även när det kommer till sådant som arbetsförhållanden med mera. Köper man sådant är man en del av problemet, så enkelt är det, det spelar ingen roll hur mycket man kompenserar med att cykla eller whatever för detta är så mycket värre, främst ur ett etiskt perspektiv.

Dessutom har det ju visat sig att det kan vara sjukt mycket tungmetaller i de här billiga fast fashion-kläderna så den som är en stadig konsument där borde kanske tänka om även när det gäller det.
 
Det intressanta är att miljön står högst eller näst högt i SIFO undersökningar som svenskar prioriterar. Men grävare man lite djupare anser många att det är främst länder som Indien, USA och Kina som ska minska på sina utsläpp. Sverige är redan klimatvänligt. Många ser inte korrelationen mellan konsumtionen i Sverige och tillverkning i nämnda länder. Både Kina och Indien, tex, bygger nya kolverk för att tillfredsställa Sveriges och övriga västs konsumtion. Skulle vi inte köpa, och det gäller inte bara ultra fast fashion utan även annan konsumtion så skulle inte nämnda länder öka produktionen och därmed släppa ut mindre utsläpp vilket skulle leda till mindre globala klimatförändringar.

Alla vet om problematiken med illegal skövling av Amazonas. Skälet till det är dels gruvor på mineraler som går på export. Sojabönor som används till att utfodra nötkreatur. Virke, osv, osv. Eftersom det efterfrågas i ffa väst, och även i Sverige. Behovet av att arbetarna där ska kunna leva. Samma problematik som uppstår i Kongos basin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Defor...-,Mining,for fuel and subsistence agriculture.

Även om man äter svenskt kött så bidrar man till skövlingen av Amazonas.

https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk... påverkar sojaodling,även till grisar och kor.
 
Jag är faktiskt mer orolig för appen som spionprogram.
Det har skrivits en del om det.
https://www.dagensps.se/varlden/varning-temu-stjal-din-data/
https://swedroid.se/amerikansk-politiker-anser-att-e-handelsbutiken-temu-ar-farlig-malware/
Vissa varor är däremot alldeles utmärkta.
Exakt!

Det är inte varorna eller servicen som är problemet. Det är kinas kartläggande av oss. De har björnkoll på sin egen befolkning och strävar efter att kartlägga oss också. Och nej jag bär inte foliehstt

Hörde Kristersson på P1 nyss. Man räknar med att runt 80 % av det som Ryssland behöver för kriget i Ukraina kommer från Kina eller via dem.
 
Det intressanta är att miljön står högst eller näst högt i SIFO undersökningar som svenskar prioriterar. Men grävare man lite djupare anser många att det är främst länder som Indien, USA och Kina som ska minska på sina utsläpp. Sverige är redan klimatvänligt. Många ser inte korrelationen mellan konsumtionen i Sverige och tillverkning i nämnda länder. Både Kina och Indien, tex, bygger nya kolverk för att tillfredsställa Sveriges och övriga västs konsumtion. Skulle vi inte köpa, och det gäller inte bara ultra fast fashion utan även annan konsumtion så skulle inte nämnda länder öka produktionen och därmed släppa ut mindre utsläpp vilket skulle leda till mindre globala klimatförändringar.

Alla vet om problematiken med illegal skövling av Amazonas. Skälet till det är dels gruvor på mineraler som går på export. Sojabönor som används till att utfodra nötkreatur. Virke, osv, osv. Eftersom det efterfrågas i ffa väst, och även i Sverige. Behovet av att arbetarna där ska kunna leva. Samma problematik som uppstår i Kongos basin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Deforestation_in_Brazil#:~:text=2) in size.-,Mining,for fuel and subsistence agriculture.

Även om man äter svenskt kött så bidrar man till skövlingen av Amazonas.

https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/soja/#:~:text=Svensk konsumtion påverkar sojaodling,även till grisar och kor.
Jag tror nog mer att man faktiskt ser och förstår allt det här men väljer att blunda inför det. Individualismen styr. "Jag". Bara "jag". "Jag vill". "Jag behöver". "JAG". Och när "jag" vill ha en snygg tröja ska den vara billig och så har tex Temu en sådan, då sätter man allt annat åt sidan, eftersom det "JAG" vill är viktigare än allt annat. Det är därför det är så vanligt bland yngre att båda kämpa för miljön, OCH ha en ökad konsumtionsnivå.
 
Det är ett Moment 22. Ju fler som köper från marketplace som Temu, Amazon etc, desto mindre lönar det sig för lokala butiker och även svenska kedjor att konkurrera med priser, utbud och sortiment. Särskilt som man kan sitta hemma och beställa för att sedan hämta ut hos närmaste dhl/postombud. Plus att de har gratis returer.

När man köper kläder och liknande i Sverige betyder det inte att de svenska företagen är mer 'gröna' kvalitetsmärkta (eftersom de kommer från Kina) eller arbetar för mänskliga rättigheter som de många skandaler, nu senast från Grina Tricot visar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...svarar-om-utlovade-skogen-vi-har-snubblat-har

Att HM anställda i tex Indien lever under slavliknande förhållande för att svenskar ska kunna köpa en t-shirt för 129 kr är välkänt.

Halvledartillverkning görs fortfarande primärt i Kina och vi i Sverige och västvärlden är helt beroende av den. Made in China, trots att Europas och NA nu försöker bygga upp sin egen halvledartillverkning så bygger Kina ut den snabbare.

https://www.semi14.se/chiptillverkning-nar-rekordnivaer-2024-kina-leder-vagen/

Ironin är att det hittats jordartsmetaller i Sverige, men med NIMBY (och vi pratar inte enbart om samerna) så vill Sverige inta mina den här. Eftersom det skulle betyda att en mycket liten minoriteters boende och liv skulle försämras. Var är CE märkningen av halvledartillverkning från Kina? Eller att köpa färre mobiler och annan elektronik som är beroende av halvledartillverkning?

Problematiken är inte i första hand fast fashion, tillverkad i Kina, utan svenskars konsumtionsvanor. Det där som alla tycker är politikernas ansvar, men som när de försöker lagstifta blir bortröstade.
Vad avser den påtänkta gruvan vid Norra Kärr (ovanför Vättern), så skulle jag nog säga att det inte bara är NIMBY som spelar in.

https://www.naturskyddsforeningen.s...e-far-forsvinna-stoppa-gruvan-vid-norra-karr/

Läckage, oavsett det handlar om klantig hantering hos gruvföretaget, eller en "äkta olycka", skulle kunna ha katastrofala konsekvenser för Vättern som är EU näst största sötvattensjö, och som sedan avvattnas genom en stor del av Sverige, dvs väldig stor del av Sverige kunna skadas.

Citat från en motion från MP om att skydda Vättern:

"Vättern har också skydd som dricksvattentäkt, och dessutom är Vättern i sin helhet ett Natura 2000-område och en del av EU:s nätverk av skyddade områden. Vättern försörjer redan idag över en kvarts miljon människor med dricksvatten, och fem kommuner med Örebro i spetsen planerar att också ta vatten ur sjön."

De mineraltillgångar av sällsynta jordartsmetaller som LKAB identifierat, i för gruvbrytning redan aktivt område, borde kunna brytas av ett kunnigt företag som LKAB utan att stora miljöfaror inträffar.
Runt möjligheten för brytning där, är nog NIMBY största problemet....

Att tillåta utländska gruvföretag med "tvivelaktig vandel" att bedriva gruvdrift i Sverige alls, känns mindre bra.

Om/när vi ska bryta tillgångar som sällsynta jordartsmetaller eller för den delen uran, så bör vi göra det i statlig regi, så att sträng miljöhänsyn kan tas, men ändå få till brytning, och även ersätta närboende på ett rimligt sätt.
 
Jag har ändå svårt att se hur en svensk gruva (i renbeteslandet) skulle ändra förhållandena i Afrika och minska skövlingen av regnskog. Det behöver angripas på andra plan.

Man kan ju också fundera över hur betydelsefulla vi anser samernas rättigheter vara och i vilken mån övriga Sverige ska offra dem för (våra) andra önskemål och behov. Vi resonerar ju inte likadant när det gäller andra minoriteters rättigheter.

Men jag vet att frågan är jättesvår. Hela frågan.
Det finns ca 1000 renskötande samer i Sverige.
 
Jo, verkligen, men jag tänker att det inte blir stor skillnad om Sverige hittar sin egen försörjning av materialet. Jag tror inte förhållanden och skövling minskar pga oss. Och om vi "vanliga svenskar" tänker med våra plånböcker, är det samerna som får ta konsekvenserna, inte vi. Vi bor i samma land, men ändå inte. Det är lätt för oss att se på samernas rättigheter och försörjning som mindre viktig - vi svenskar har ju en tendens att se ner på vårt eget lands minoritet (samerna) jämfört med andra länders minoriteter.
Hur många samer försörjer sig på renskötsel?
 
Jag kommer aldrig mer att beställa från Temu. Det beror inte på att jag är rädd att bli rånad på pengar och personuppgifter.

Jag beställde därifrån i våras, både via appen och över nätet. Det gick utmärkt båda gångerna. Betalade via Klarna. Inga problem. Paketen kom som överenskommet.

Problemet var att min hund reagerade både på matskålarna (rostfritt stål), halsbandet (läder + rostfritt stål) samt på tygleksaken (gjort av tyg tror jag i alla fall).

Hon reagerade genom att börja klia sig våldsamt samt att hon fick små röda prickar där halsbandet satt.

Inget övrigt ändrades vilket gör att det måste vara halsbandet.

Jag slängde halsbandet. Kliandet avtog något. Slängde matskålarna, hon slutade nästan helt klia, slängde sedan tygleksaken och allt blev nästan som normalt.

Men, jag upplevde att hon fortfarande var lite irriterad. Läste på och upptäckte att rostfritt stål innehåller nickel.

Jag bytte ut mat- och vattenskålen till keramik (tillverkat i Sverige) och plast + efter mycket letande hittade ett halsband med aluminiumspänne (läderhalsband med mässingspänne från svensk tillverkare är beställt) + köpte koppel med mässingspänne.

Hunden är idag i stort sett återställd. Hon kan fortfarande klia sig ibland. Alla röda prickar är borta och hon är inte irriterad något mer.

Så, nej jag köper aldrig mer saker till djuren från Kina och liknande länder där gift- och nickelhalten inte är lika kontrollerad. Det är inte värt de kronor man sparar.

Jag tror inte det är farligt att beställa från Temu, men jag är ytterst kritisk till förekomsten av gifter i deras produkter.
 
Ä r det bättre att bryta sällsynta jordartsmetaller på Sveriges bästa åkerjord i Skåne (där finns också fyndigheter)?
Jag har inte svaret på dina frågor, men skånsk åkermark och orörd vildmark i övre norrland, renbetesmark och stora naturvärden (nämns i UNESCOS konventioner om världsnaturarv) går, i mina ögon, inte riktigt att jämföra.
 
Vad avser den påtänkta gruvan vid Norra Kärr (ovanför Vättern), så skulle jag nog säga att det inte bara är NIMBY som spelar in.

https://www.naturskyddsforeningen.s...e-far-forsvinna-stoppa-gruvan-vid-norra-karr/

Läckage, oavsett det handlar om klantig hantering hos gruvföretaget, eller en "äkta olycka", skulle kunna ha katastrofala konsekvenser för Vättern som är EU näst största sötvattensjö, och som sedan avvattnas genom en stor del av Sverige, dvs väldig stor del av Sverige kunna skadas.

Citat från en motion från MP om att skydda Vättern:

"Vättern har också skydd som dricksvattentäkt, och dessutom är Vättern i sin helhet ett Natura 2000-område och en del av EU:s nätverk av skyddade områden. Vättern försörjer redan idag över en kvarts miljon människor med dricksvatten, och fem kommuner med Örebro i spetsen planerar att också ta vatten ur sjön."

De mineraltillgångar av sällsynta jordartsmetaller som LKAB identifierat, i för gruvbrytning redan aktivt område, borde kunna brytas av ett kunnigt företag som LKAB utan att stora miljöfaror inträffar.
Runt möjligheten för brytning där, är nog NIMBY största problemet....

Att tillåta utländska gruvföretag med "tvivelaktig vandel" att bedriva gruvdrift i Sverige alls, känns mindre bra.

Om/när vi ska bryta tillgångar som sällsynta jordartsmetaller eller för den delen uran, så bör vi göra det i statlig regi, så att sträng miljöhänsyn kan tas, men ändå få till brytning, och även ersätta närboende på ett rimligt sätt.

Tror vi på vad MP säger nu? De där miljömupparna från Södermalm. Som inte förstår något och bara vill motarbeta svenskarna

/S
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 301
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 124
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp