Det är väl ytterligare en sån där så kallad ”marknadsplats” där folk kan handla alldeles för mycket billigt kinaskräp utan avsändare.

Tycker utvecklingen med ”marknadsplatser” är helt bedrövlig och obegripligt att folk fortsätter sponsra eländet :arghh: Och ännu värre nu när etablerade kedjor med webbutik (typ Stadium och Elgiganten) också blivit ”marknadsplatser”…
Å andra sidan är billiga prylar samma bedrövelse även om de går igenom olika lokala/internationella varuhuskedjor

Vad gäller krav på produkter - det finns lite myndighetskontroll och få möjligheter för en konsument att kontrollera t.ex. innehållet i plaster etc även om produkten sålts i butik inom EU. Och hästköttsskandalen borde ju lärt oss att även etablerade företag kan ha väldigt dålig kontroll på vad de säljer.

Det är himla svårt att vara en medveten konsument.
 
Köpt massor av grejer där. Dock via sidan, inte appen. Är nöjd med dem och använder klarna. Mest välinvesterade grejen var en massagepistol för en bråkdel av vad den kostar i sverige.
 
Det är ett Moment 22. Ju fler som köper från marketplace som Temu, Amazon etc, desto mindre lönar det sig för lokala butiker och även svenska kedjor att konkurrera med priser, utbud och sortiment. Särskilt som man kan sitta hemma och beställa för att sedan hämta ut hos närmaste dhl/postombud. Plus att de har gratis returer.

När man köper kläder och liknande i Sverige betyder det inte att de svenska företagen är mer 'gröna' kvalitetsmärkta (eftersom de kommer från Kina) eller arbetar för mänskliga rättigheter som de många skandaler, nu senast från Grina Tricot visar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...svarar-om-utlovade-skogen-vi-har-snubblat-har

Att HM anställda i tex Indien lever under slavliknande förhållande för att svenskar ska kunna köpa en t-shirt för 129 kr är välkänt.

Halvledartillverkning görs fortfarande primärt i Kina och vi i Sverige och västvärlden är helt beroende av den. Made in China, trots att Europas och NA nu försöker bygga upp sin egen halvledartillverkning så bygger Kina ut den snabbare.

https://www.semi14.se/chiptillverkning-nar-rekordnivaer-2024-kina-leder-vagen/

Ironin är att det hittats jordartsmetaller i Sverige, men med NIMBY (och vi pratar inte enbart om samerna) så vill Sverige inta mina den här. Eftersom det skulle betyda att en mycket liten minoriteters boende och liv skulle försämras. Var är CE märkningen av halvledartillverkning från Kina? Eller att köpa färre mobiler och annan elektronik som är beroende av halvledartillverkning?

Problematiken är inte i första hand fast fashion, tillverkad i Kina, utan svenskars konsumtionsvanor. Det där som alla tycker är politikernas ansvar, men som när de försöker lagstifta blir bortröstade.
 
Det är ett Moment 22. Ju fler som köper från marketplace som Temu, Amazon etc, desto mindre lönar det sig för lokala butiker och även svenska kedjor att konkurrera med priser, utbud och sortiment. Särskilt som man kan sitta hemma och beställa för att sedan hämta ut hos närmaste dhl/postombud. Plus att de har gratis returer.

När man köper kläder och liknande i Sverige betyder det inte att de svenska företagen är mer 'gröna' kvalitetsmärkta (eftersom de kommer från Kina) eller arbetar för mänskliga rättigheter som de många skandaler, nu senast från Grina Tricot visar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...svarar-om-utlovade-skogen-vi-har-snubblat-har

Att HM anställda i tex Indien lever under slavliknande förhållande för att svenskar ska kunna köpa en t-shirt för 129 kr är välkänt.

Halvledartillverkning görs fortfarande primärt i Kina och vi i Sverige och västvärlden är helt beroende av den. Made in China, trots att Europas och NA nu försöker bygga upp sin egen halvledartillverkning så bygger Kina ut den snabbare.

https://www.semi14.se/chiptillverkning-nar-rekordnivaer-2024-kina-leder-vagen/

Ironin är att det hittats jordartsmetaller i Sverige, men med NIMBY (och vi pratar inte enbart om samerna) så vill Sverige inta mina den här. Eftersom det skulle betyda att en mycket liten minoriteters boende och liv skulle försämras. Var är CE märkningen av halvledartillverkning från Kina? Eller att köpa färre mobiler och annan elektronik som är beroende av halvledartillverkning?

Problematiken är inte i första hand fast fashion, tillverkad i Kina, utan svenskars konsumtionsvanor. Det där som alla tycker är politikernas ansvar, men som när de försöker lagstifta blir bortröstade.
Svår fråga. Men personligen är jag helt emot gruvdrift i renbetesland.
 
Jag ska tillägga att jag en precis lika stor hycklare som alla andra som köper på Temu, så stor hycklare är jag inte. Det jag vänder mig emot är att väst i allmänhet och svenskar i synnerhet i mångt och mycket silar mygg och sväljer elefanter.
 
Även om det betyder ungefär 10 gånger värre rovdrift i Afrika där de anställda inte bara lever under fruktansvärda omständigheter utan också skövlar världens näst största regnskog? Congo Basin. Som hela världen är beroende av?
Jag tror svaret är att ändra på omständigheterna; rovdriften och arbetarnas förhållanden. Liksom regnskogens bevarande, självklart. De två ska inte behöva vägas mot varandra.
 
Jag tror svaret är att ändra på omständigheterna; rovdriften och arbetarnas förhållanden. Liksom regnskogens bevarande, självklart. De två ska inte behöva vägas mot varandra.

Problemet med det är att metallen som krävs för batterier, mobiler och annan elektronik behöver komma från någonstans. Så länge väst och Sverige fortsätter att konsumera så kommer det finnas ett behov av gruvdrift. Sverige väljer med sitt gruvförbud i Sverige att nödvändiggöra rovdriften i andra länder.
 
Å andra sidan är billiga prylar samma bedrövelse även om de går igenom olika lokala/internationella varuhuskedjor

Vad gäller krav på produkter - det finns lite myndighetskontroll och få möjligheter för en konsument att kontrollera t.ex. innehållet i plaster etc även om produkten sålts i butik inom EU. Och hästköttsskandalen borde ju lärt oss att även etablerade företag kan ha väldigt dålig kontroll på vad de säljer.

Det är himla svårt att vara en medveten konsument.

Nja. Det är också en bedrövelse men en annan variant på bedrövelsen. Och att det brister även i EUs system är ju ingen anledning att acceptera totalt förfall a la TEMU m.fl.
 
Det är ett Moment 22. Ju fler som köper från marketplace som Temu, Amazon etc, desto mindre lönar det sig för lokala butiker och även svenska kedjor att konkurrera med priser, utbud och sortiment. Särskilt som man kan sitta hemma och beställa för att sedan hämta ut hos närmaste dhl/postombud. Plus att de har gratis returer.

När man köper kläder och liknande i Sverige betyder det inte att de svenska företagen är mer 'gröna' kvalitetsmärkta (eftersom de kommer från Kina) eller arbetar för mänskliga rättigheter som de många skandaler, nu senast från Grina Tricot visar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...svarar-om-utlovade-skogen-vi-har-snubblat-har

Att HM anställda i tex Indien lever under slavliknande förhållande för att svenskar ska kunna köpa en t-shirt för 129 kr är välkänt.

Halvledartillverkning görs fortfarande primärt i Kina och vi i Sverige och västvärlden är helt beroende av den. Made in China, trots att Europas och NA nu försöker bygga upp sin egen halvledartillverkning så bygger Kina ut den snabbare.

https://www.semi14.se/chiptillverkning-nar-rekordnivaer-2024-kina-leder-vagen/

Ironin är att det hittats jordartsmetaller i Sverige, men med NIMBY (och vi pratar inte enbart om samerna) så vill Sverige inta mina den här. Eftersom det skulle betyda att en mycket liten minoriteters boende och liv skulle försämras. Var är CE märkningen av halvledartillverkning från Kina? Eller att köpa färre mobiler och annan elektronik som är beroende av halvledartillverkning?

Problematiken är inte i första hand fast fashion, tillverkad i Kina, utan svenskars konsumtionsvanor. Det där som alla tycker är politikernas ansvar, men som när de försöker lagstifta blir bortröstade.
Största problemet är väl snarare att Kina mer och mer slår vakt om sin tillverkning och gör allt vad de kan för att försvåra tillverkning på andra håll i världen, så oavsett hur mycket metaller det hittas i Sverige så vill inte Kina att andra länder ska kunna bygga egen tillverkning av t ex elbilsbatterier.
 
Problemet med det är att metallen som krävs för batterier, mobiler och annan elektronik behöver komma från någonstans. Så länge väst och Sverige fortsätter att konsumera så kommer det finnas ett behov av gruvdrift. Sverige väljer med sitt gruvförbud i Sverige att nödvändiggöra rovdriften i andra länder.
Jag har ändå svårt att se hur en svensk gruva (i renbeteslandet) skulle ändra förhållandena i Afrika och minska skövlingen av regnskog. Det behöver angripas på andra plan.

Man kan ju också fundera över hur betydelsefulla vi anser samernas rättigheter vara och i vilken mån övriga Sverige ska offra dem för (våra) andra önskemål och behov. Vi resonerar ju inte likadant när det gäller andra minoriteters rättigheter.

Men jag vet att frågan är jättesvår. Hela frågan.
 
Jag har väldigt svårt för konsumtionen av extremt billiga prylar eftersom jag tycker vi ska konsumera mindre, inte mer för klimatets och miljöns skull.

Har själv slutat köpa saker "som jag vill ha" — nu köper jag bara om jag faktiskt behöver någonting.

Angående Temu så finns det rapporter om användning av det som på engelska heter forced labour: https://www.bbc.com/news/business-65990529

Och det säger väl sig själv, extremt billiga kläder/saker ger knappast såna marginaler att alla i kedjan får vettigt betalt. (Nej jag köper inte kläder på H&M - senast jag var inne där var för över 10 år sedan, Gina Tricot har jag aldrig köpt något från).
 
Jag har ändå svårt att se hur en svensk gruva (i renbeteslandet) skulle ändra förhållandena i Afrika och minska skövlingen av regnskog. Det behöver angripas på andra plan.
Därför att skövlingen i Afrika då inte blir lönsam.
Jag tycker samtidigt att det är fult att använda saker som människor i andra länder får lida för att vi vill ha.

Människor tenderar att tänka med den egna plånboken/bankkontot.
Alla människor.
 
Problematiken kring produktionen av de billiga websålda produkterna är en del, en annan (imho) besvärande faktor är att hela affärsidén bygger på - förutsätter - den mer eller mindre havererade marknaden för godstransporter. När man köper något med fri frakt från Kina, gärna med fri returfrakt, så bidrar man i någon mån till situationen där östeuropeiska lastbilschaufförer ligger ute månadsvis och kör illegal cabotagetrafik i Sverige medan de lever på snabbnudlar och duschar på vägfik, där avtalsbundna svenska aktörer har mikroskopisk lönsamhet trots att de tänjer på alla gränser, där miljoner och åter miljoner ton helt redundant skit skeppas runt jorden med hjälp av miljoner och åter miljoner ton fartygsolja. Tankesättet kring transporter går hela vägen ner till Überchauffören som kör för navelludd och Foodorabuden som nätt och jämnt täcker sina kostnader för mopeden. Jag handlar också på Ali eller Wish då och då, men jag försöker undvika att se det som en helig graal för ren överflödskonsumtion.
 
Senast ändrad:
Även "riktiga" företag drar nytta av samma konkurrensfördelar. Man köper bomull och andra råvaror där det är billigt (ofta för att landet där det odlas är fattigt och inte ställer krav), syr där arbetskraften är billig (en sömmerskas månadslön räknas ofta i hundralappar) och ingen ställer krav. Sedan säljer man i länder med ett annat löneläge.

De flesta företag vinstmaximerar. Vi får inte automatiskt bra villkor inom transportnäringen etc om vi inte köper via vissa företag. Det är inte så att Tesla, Hemköp, IKEA, HM, Mac etc väldigt gärna skulle vilja betala mer för sina transporter men att det inte går för Temu hindrar dem - om de slipper konkurrens kommer vi inte automatiskt kunna förvänta oss att de ska dela med sig mer av kakan till underleverantörer etc. Det är mer troligt att deras ägare blir ännu lite rikare. Cabotaget var ett faktum redan innan Alibaba och Temu skapades. Innan ens Amazon fanns.

Vi får inte heller automatiskt bättre villkor genom att vi betalar dyrt för en vara. (Roberto Savianos beskrivning hur man tar kinesisk arbetskraft till Italien för att kunna säga att märkesvarorna är made in Italy).
 
Även "riktiga" företag drar nytta av samma konkurrensfördelar. Man köper bomull och andra råvaror där det är billigt (ofta för att landet där det odlas är fattigt och inte ställer krav), syr där arbetskraften är billig (en sömmerskas månadslön räknas ofta i hundralappar) och ingen ställer krav. Sedan säljer man i länder med ett annat löneläge.

De flesta företag vinstmaximerar. Vi får inte automatiskt bra villkor inom transportnäringen etc om vi inte köper via vissa företag. Det är inte så att Tesla, Hemköp, IKEA, HM, Mac etc väldigt gärna skulle vilja betala mer för sina transporter men att det inte går för Temu hindrar dem - om de slipper konkurrens kommer vi inte automatiskt kunna förvänta oss att de ska dela med sig mer av kakan till underleverantörer etc. Det är mer troligt att deras ägare blir ännu lite rikare. Cabotaget var ett faktum redan innan Alibaba och Temu skapades. Innan ens Amazon fanns.

Vi får inte heller automatiskt bättre villkor genom att vi betalar dyrt för en vara. (Roberto Savianos beskrivning hur man tar kinesisk arbetskraft till Italien för att kunna säga att märkesvarorna är made in Italy).
Givetvis vinstmaximerar alla företag.
Men man ska inte tro att kinesiska arbetsförhållanden är att likställa med svenska, eller europeiska arbetsförhållanden.
För mig har det ett mervärde att åtminstone göra vad jag kan för att inte stöda företag som beter sig oetiskt.

Jag gör mitt bästa för att köpa från ställen som har sin produktion i Europa, eftersom det då åtminstone finns en chans till övervakning av arbetsvillkor och att det åtminstone inte förekommer slavliknande förhållanden i produktionen.

Men var och en gör ju som den vill.
 
Jag köper minst möjligt från Kina och gynnar inte heller deras företag i Sverige. Jag åker inte med MTR-tåg eller Mälardalen (fattar att det är svårt när man bor i 08-området), lyssnar inte på Spotify, köper inte från Lenovo, köper inte ekologisk, inte kravmärkt mat med svenska etiketter, dricker inte Oatly, köper inte Icas kinesiska fisk med svenska etiketter med ursprung Kina. Och så vidare.
El köper jag, men deras marknadsandel av vindparker är enorm och svårt att bojkotta.
Och så vidare.. Men det är ju ett halvtidsarbete att ha koll på!
Brukar kolla FOI:s rapporter så får man lite koll.
Värst tycker jag det är med teknologin. Nu köper de upp bolag som jobbar med marin information. Och next gen IT.
Vad gäller mineraler är de redan i Sverige. Minmetals North-Europe omsätter 12 miljarder och är ett pyttebolag som ingår i världens största mineralhandelsföretag, China Minmetals.
Vad gäller Temu och Wish så nej, aldrig att jag skulle handla där. Om det inte ändrat sig senaste åren, så betalar vi deras frakt. De betalar sällan moms, osv. Inser själv att jag låter väldigt Kina-negativ. Förlåt!
Vill balansera upp med att jag inte handlar från Amazon heller. Mest för deras urusla personalpolitik i Sverige.
Är förbannad att Facebook, Amazon och Google knappt betalar för sin ström, medan vi alla vet vad vi stundtals betalar!
De giganterna drar lika mycket ström som tre kärnkraftverk producerar. Och det är ju på vår bekostnad. Är det brist betalar vi svindyrt, och de betalar sina ören, ja ören, per kwh. Nu byggs ytterligare hallar. Tjooo!
Men solen skiner i alla fall idag! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 889
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 419
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 140
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp