Jag har inte svaret på dina frågor, men skånsk åkermark och orörd vildmark i övre norrland, renbetesmark och stora naturvärden (nämns i UNESCOS konventioner om världsnaturarv) går, i mina ögon, inte riktigt att jämföra.

Skånsk åkermark är oerhört viktig för vår inhemska matproduktion. Att vi kan odla grödor i stället för att importera är viktigt ur flera aspekter, inte minst miljö.

(Därför är det vansinnigt att mer och mer prima åkerjord i Skåne planläggs och bebyggs, men det är en annan diskussion.)
 
@Enya och @Dentaku Ja, absolut. Vi pratar om två "onda ting" här. Och måste välja. Åkermarken är inte unik på samma sätt som den orörda vildmarken i norr. Isåfall skulle den heller inte planeras och bebyggas i hög fart, som den görs här. Så jag, personligen, väljer att skona den, av UNESCO förklarade som världsarv, vildmarken i norr. Och respektera en utsatt minoritet. Men jag säger inte att jag har "rätt", detta är min åsikt.
 
Skånsk åkermark är oerhört viktig för vår inhemska matproduktion. Att vi kan odla grödor i stället för att importera är viktigt ur flera aspekter, inte minst miljö.

(Därför är det vansinnigt att mer och mer prima åkerjord i Skåne planläggs och bebyggs, men det är en annan diskussion.)

Det är även ett problem globalt, att delar av världens mest bördiga marker är bebyggda. Hade karg mark som inte kan användas till mycket förutom bebyggelse planerats och den bördiga marken lämnades till jordbruken så skulle vi ha (ännu) mer livsmedelsproduktion.

Nu är vi inte Sovjetunionen, Kina eller Khmer Rouge, så det skulle aldrig ske.
 
@Enya och @Dentaku Ja, absolut. Vi pratar om två "onda ting" här. Och måste välja. Åkermarken är inte unik på samma sätt som den orörda vildmarken i norr. Isåfall skulle den heller inte planeras och bebyggas i hög fart, som den görs här. Så jag, personligen, väljer att skona den, av UNESCO förklarade som världsarv, vildmarken i norr. Och respektera en utsatt minoritet. Men jag säger inte att jag har "rätt", detta är min åsikt.

Den skånska åkermarken är unik i Sverige. Att den planeras och bebyggs är som sagt katastrofalt. Livsmedelsförsörjningen är viktig oavsett om man tillhör en minoritet eller inte.

All vildmark i norr är inte världsarvsförklarad, bara området Laponia. Där ska förstås inte finnas gruvor.
 
Den skånska åkermarken är unik i Sverige. Att den planeras och bebyggs är som sagt katastrofalt. Livsmedelsförsörjningen är viktig oavsett om man tillhör en minoritet eller inte.

All vildmark i norr är inte världsarvsförklarad, bara området Laponia. Där ska förstås inte finnas gruvor.
Jag är ju väldigt splittrad; bor i Skåne sedan 21 år tillbaka men är född och uppvuxen i norra Västerbotten och har familjer där, med allt vad det innebär. Renar som vandrar genom trädgården, känslan av det orörda och ovärderliga på fjället och där nedanför….. 💔

Tror också att vi måste se över vart odlingen går, vart den används. Mindre till djurfoder och mer till människorna.
 
Den skånska åkermarken är unik i Sverige. Att den planeras och bebyggs är som sagt katastrofalt. Livsmedelsförsörjningen är viktig oavsett om man tillhör en minoritet eller inte.

All vildmark i norr är inte världsarvsförklarad, bara området Laponia. Där ska förstås inte finnas gruvor.
Men Laponia är ju en liten del av de områden som är livsviktiga inte minst för samernas rennäring. Renarna vandrar efter årstiderna och skär man av deras vandringsleder ….. Kanske vill Sverige helt ta bort den samiska befolkningen, det skulle ju förenkla enormt. Bara spara några vackra nationalparker för turismen?
 
Men Laponia är ju en liten del av de områden som är livsviktiga inte minst för samernas rennäring. Renarna vandrar efter årstiderna och skär man av deras vandringsleder ….. Kanske vill Sverige helt ta bort den samiska befolkningen, det skulle ju förenkla enormt. Bara spara några vackra nationalparker för turismen?
Bäst vore att ta bort all befolkning, näst bäst är att försöka ha så liten påverkan som möjligt.

Det som verkar saknas i Sverige är kompensation för mineralfynd. Man blir av med mark för evigt, pengarna försvinner och när gruvan är nedlagd sitter man där med en hälsofara, och gruvbolaget har försatts i konkurs och kan inte betala för återställning med mera.

Kanske om det fanns tvång för att åtgärda de delarna, skulle folk vara mindre negativa.
 
Tror vi på vad MP säger nu? De där miljömupparna från Södermalm. Som inte förstår något och bara vill motarbeta svenskarna

/S
Jag valde medvetet länk till vad Naturskyddsföreningen skrivit om saken.

Intressant nog så har t.ex. LRF skrivit liknande just avseende Norra Kärr, men med mer fokus på vår livsmedelsförsörjning.
 
@Enya och @Dentaku Ja, absolut. Vi pratar om två "onda ting" här. Och måste välja. Åkermarken är inte unik på samma sätt som den orörda vildmarken i norr. Isåfall skulle den heller inte planeras och bebyggas i hög fart, som den görs här. Så jag, personligen, väljer att skona den, av UNESCO förklarade som världsarv, vildmarken i norr. Och respektera en utsatt minoritet. Men jag säger inte att jag har "rätt", detta är min åsikt.
Det finns väldigt lite orörd vildmark alls i Sverige, det handlar om små fläckar som sällan besöks.

Den del som utgör renbetesområden, är snarare ett extensivt brukat kulturlandskap än orörd vildmark.
 
Men Laponia är ju en liten del av de områden som är livsviktiga inte minst för samernas rennäring. Renarna vandrar efter årstiderna och skär man av deras vandringsleder ….. Kanske vill Sverige helt ta bort den samiska befolkningen, det skulle ju förenkla enormt. Bara spara några vackra nationalparker för turismen?

Jo, men det var du som tog upp Unesco och världsarvsstatus.

Nästan halva Sverige är renbetesområde, ska det inte få förekomma någon annan verksamhet där oavsett hur viktig den är?

Det finns ingen anledning till överdrifter som att "ta bort den samiska befolkningen". Målsättningen måste vara att få till en hållbar framtid för ALLA - renskötande samer såväl som skånska bönder och allt däremellan. Men det kommer alltid att krävas avvägningar mellan intressen.
 
Det finns väldigt lite orörd vildmark alls i Sverige, det handlar om små fläckar som sällan besöks.

Den del som utgör renbetesområden, är snarare ett extensivt brukat kulturlandskap än orörd vildmark.
Renarna vandrar ju, från fjällområdena och ner till kusten allt efter årstiderna. Självklart kan inte all den marken avsättas enbart till renbete. Vad man pratar om är främst de sårbara sommarbetena i fjällvärlden, lågfjällen. Inte hela skogsområdena ner till kusten!

Sen - att en plats, en natur, sällan besöks av allmänheten, gör den inte mindre värdefull. Snarare tvärtom, skulle jag säga.
 
Jo, men det var du som tog upp Unesco och världsarvsstatus.

Nästan halva Sverige är renbetesområde, ska det inte få förekomma någon annan verksamhet där oavsett hur viktig den är?

Det finns ingen anledning till överdrifter som att "ta bort den samiska befolkningen". Målsättningen måste vara att få till en hållbar framtid för ALLA - renskötande samer såväl som skånska bönder och allt däremellan. Men det kommer alltid att krävas avvägningar mellan intressen.
Men kan du något om samernas historia, ser du att de tidvis hamnat i samma kategori som judarna under världskriget.
 
Men kan du något om samernas historia, ser du att de tidvis hamnat i samma kategori som judarna under världskriget.

Att groteskt överdriva hjälper ingen. Samerna har behandlats som native americans, aborigines, maori, first nation och ett otal andra urbefolkningar världen över. Dvs, förtryck, särbehandling och försök till sk assimilation genom, tex internatskolor, där barnen förbjöds att tala sitt eget språk.

Svenska myndigheter har aldrig satt alla samer de kunde i koncentrationsläger och gasade dem eftersom de inte hade något existensberättigande.
 
Att groteskt överdriva hjälper ingen. Samerna har behandlats som native americans, aborigines, maori, first nation och ett otal andra urbefolkningar världen över. Dvs, förtryck, särbehandling och försök till sk assimilation genom, tex internatskolor, där barnen förbjöds att tala sitt eget språk.

Svenska myndigheter har aldrig satt alla samer de kunde i koncentrationsläger och gasade dem eftersom de inte hade något existensberättigande.
De fick sina huvuden mätta, deras hudfärg och ansiktsdrag registrerade och bedömda. Liksom andra människor som inte passade in i den ariska rasen. Hade de levt i Tyskland etc då det begav sig hade de med all sannolikhet hanterats på samma vis som judarna.
 
Men kan du något om samernas historia, ser du att de tidvis hamnat i samma kategori som judarna under världskriget.

Ja, jag kan en hel del om samernas historia. Jag ser inte riktigt hur det är relevant för att jag tycker att det måste vara ok att bygga järnvägar, hus, vägar, fabriker, vindkraftverk och även ha gruvnäring på den halva av Sverige där samer också bedriver renskötsel - så länge rennäringen inte drabbas av för stora störningar.
Det är liksom sånt som är till för alla i landet. Att svenska staten behandlat samerna som skit gör inte att behoven för alla medborgare - inklusive samer - försvinner. Inte heller försvinner de globala miljöhoten.
 
Renarna vandrar ju, från fjällområdena och ner till kusten allt efter årstiderna. Självklart kan inte all den marken avsättas enbart till renbete. Vad man pratar om är främst de sårbara sommarbetena i fjällvärlden, lågfjällen. Inte hela skogsområdena ner till kusten!

Sen - att en plats, en natur, sällan besöks av allmänheten, gör den inte mindre värdefull. Snarare tvärtom, skulle jag säga.
Du pratade om orörd vildmark. Jag har inte värderat någon naturen mer eller mindre, bara påtalat att just "orörd" vildmark i stort sett inte finns.

De delar av norra Sverige som nyttjas för bete med tamren, är en del av ett kulturlandskap. Renarna vandrar inte överallt, och inte hur som helst (även om det ibland kan tyckas så), människan finns med i spelet.

Ett kulturlandskap är ett landskap där människors nyttjande av landskapet präglar landskapet mer eller mindre tydligt, och där landskapet som sådant ingår i människornas kultur.

Samtidigt så gäller det att hålla två tankar (minst) i huvudet samtidigt.

Sedan den samiska kulturen kom till Sverige/Norge/Finland med migranter öster ifrån för ca 2000 år sedan, så kom de inflyttande till ett redan bebott område, där landskapet redan var kulturpåverkat av dem som bodde där. Även de som fanns där då, och de som flyttat dit något senare, har en hemortsrätt i landskapet.

Allmänt så ska vi akta oss för att förminska någon del av Sveriges natur och befolkning, och ställa grupper mot varandra och anse att vissa är värda mer (eller mindre) än andra. Så snart vi börjar göra det, så börjar vi tassa väldigt nära rasism.

Är landsbygdsboende, lantbrukande västgötar (som riskerar uranbrytning i sin närhet) mindre värda än t.ex. gotlänningar som håller får på alvarbete, och som oroar sig för utökad kalkbrytning för cementtillverkning med risk för påverkan på grundvattnet? Eller är det tvärtom?
 
Men Laponia är ju en liten del av de områden som är livsviktiga inte minst för samernas rennäring. Renarna vandrar efter årstiderna och skär man av deras vandringsleder ….. Kanske vill Sverige helt ta bort den samiska befolkningen, det skulle ju förenkla enormt. Bara spara några vackra nationalparker för turismen?
Jag tror nog att även samerna vill äta bullar och potatis.
Samt ha de moderniteter som vi har i dag.
Ibland så måste man offra något för att få något annat som är viktigare.
Det gäller här att ställa de totala effekterna av en åtgärd mot varandra.
Och dessutom att om man vill vara med i det moderna samhället så måste man ge litet till det också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 301
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 124
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp