Jag köper minst möjligt från Kina och gynnar inte heller deras företag i Sverige. Jag åker inte med MTR-tåg eller Mälardalen (fattar att det är svårt när man bor i 08-området), lyssnar inte på Spotify, köper inte från Lenovo, köper inte ekologisk, inte kravmärkt mat med svenska etiketter, dricker inte Oatly, köper inte Icas kinesiska fisk med svenska etiketter med ursprung Kina. Och så vidare.
El köper jag, men deras marknadsandel av vindparker är enorm och svårt att bojkotta.
Och så vidare.. Men det är ju ett halvtidsarbete att ha koll på!
Brukar kolla FOI:s rapporter så får man lite koll.
Värst tycker jag det är med teknologin. Nu köper de upp bolag som jobbar med marin information. Och next gen IT.
Vad gäller mineraler är de redan i Sverige. Minmetals North-Europe omsätter 12 miljarder och är ett pyttebolag som ingår i världens största mineralhandelsföretag, China Minmetals.
Vad gäller Temu och Wish så nej, aldrig att jag skulle handla där. Om det inte ändrat sig senaste åren, så betalar vi deras frakt. De betalar sällan moms, osv. Inser själv att jag låter väldigt Kina-negativ. Förlåt!
Vill balansera upp med att jag inte handlar från Amazon heller. Mest för deras urusla personalpolitik i Sverige.
Är förbannad att Facebook, Amazon och Google knappt betalar för sin ström, medan vi alla vet vad vi stundtals betalar!
De giganterna drar lika mycket ström som tre kärnkraftverk producerar. Och det är ju på vår bekostnad. Är det brist betalar vi svindyrt, och de betalar sina ören, ja ören, per kwh. Nu byggs ytterligare hallar. Tjooo!
Men solen skiner i alla fall idag! :)
Jag hoppas att vi alla kämpar på efter förmåga för att vara medvetna konsumenter utifrån våra egna preferenser. Och att vi inte låter oss luras. Sedan att vi mest sannolikt blir lurade ändå, att orken inte alltid räcker att göra medvetna val och att vi ibland har få reella valmöjligheter - det är inte vår skam. Och om det gör någon skillnad? Kanske inte, men så länge det finns fight finns det hopp och liv
 
Därför att skövlingen i Afrika då inte blir lönsam.
Jag tycker samtidigt att det är fult att använda saker som människor i andra länder får lida för att vi vill ha.

Människor tenderar att tänka med den egna plånboken/bankkontot.
Alla människor.
Jo, verkligen, men jag tänker att det inte blir stor skillnad om Sverige hittar sin egen försörjning av materialet. Jag tror inte förhållanden och skövling minskar pga oss. Och om vi "vanliga svenskar" tänker med våra plånböcker, är det samerna som får ta konsekvenserna, inte vi. Vi bor i samma land, men ändå inte. Det är lätt för oss att se på samernas rättigheter och försörjning som mindre viktig - vi svenskar har ju en tendens att se ner på vårt eget lands minoritet (samerna) jämfört med andra länders minoriteter.
 
Givetvis vinstmaximerar alla företag.
Men man ska inte tro att kinesiska arbetsförhållanden är att likställa med svenska, eller europeiska arbetsförhållanden.
För mig har det ett mervärde att åtminstone göra vad jag kan för att inte stöda företag som beter sig oetiskt.

Jag gör mitt bästa för att köpa från ställen som har sin produktion i Europa, eftersom det då åtminstone finns en chans till övervakning av arbetsvillkor och att det åtminstone inte förekommer slavliknande förhållanden i produktionen.

Men var och en gör ju som den vill.
Ditt inlägg här får mig att tänka på det svenska företaget som gör kavat-skor. De flyttade sin produktion till Polen för att komma undan kontroller och få mer slavliknande förhållanden just. Ett ursvenskt företag med svenska ägare.
 
Ditt inlägg här får mig att tänka på det svenska företaget som gör kavat-skor. De flyttade sin produktion till Polen för att komma undan kontroller och få mer slavliknande förhållanden just. Ett ursvenskt företag med svenska ägare.
Utan att någonsin ha hört talas om märket vill jag bara säga Polen inte direkt är ett u-land utan lagar, regler och arbetarskydd ändå. Som EU-land finns det ändå internationella överenskommelser som måste följas (vilket Kina mfl inte har).

Googlade nu och det jag hittar är problem med Kavat i Bosnien? (Bosnien är inte EU-medlem).
 
Jo, verkligen, men jag tänker att det inte blir stor skillnad om Sverige hittar sin egen försörjning av materialet. Jag tror inte förhållanden och skövling minskar pga oss. Och om vi "vanliga svenskar" tänker med våra plånböcker, är det samerna som får ta konsekvenserna, inte vi. Vi bor i samma land, men ändå inte. Det är lätt för oss att se på samernas rättigheter och försörjning som mindre viktig - vi svenskar har ju en tendens att se ner på vårt eget lands minoritet (samerna) jämfört med andra länders minoriteter.

Gállokgruvan gäller järnmalm och alltså inte någon av de sällsynta mineraler som är nödvändiga för t ex batterier och andra elektriska komponenter. Diskussionen om den är absolut intressant, men kanske inte i relation till huruvida Sverige behöver börja starta nya gruvor med tanke på hur det ser ut i andra länder.

Gruvor i Sverige handlar inte bara om vår egen försörjning av dessa mineraler. Det gäller också att hjälpa till att tillgodose ett stort globalt behov som just nu tillgodoses av leverantörer som är mycket svåra att rensa från barnarbete, dödliga arbetsvillkor med slavliknande förhållanden och enorm miljöförstöring. Det handlar inte om att tänka med plånboken, för mineralerna från Sverige kommer verkligen inte att vara billigare. Men de kommer i vart fall inte ha producerats med barnarbete.
 
Gállokgruvan gäller järnmalm och alltså inte någon av de sällsynta mineraler som är nödvändiga för t ex batterier och andra elektriska komponenter. Diskussionen om den är absolut intressant, men kanske inte i relation till huruvida Sverige behöver börja starta nya gruvor med tanke på hur det ser ut i andra länder.

Gruvor i Sverige handlar inte bara om vår egen försörjning av dessa mineraler. Det gäller också att hjälpa till att tillgodose ett stort globalt behov som just nu tillgodoses av leverantörer som är mycket svåra att rensa från barnarbete, dödliga arbetsvillkor med slavliknande förhållanden och enorm miljöförstöring. Det handlar inte om att tänka med plånboken, för mineralerna från Sverige kommer verkligen inte att vara billigare. Men de kommer i vart fall inte ha producerats med barnarbete.
Aha. Tack! Jag tog för snabbt för givet att det var den det handlade om i inlägg #44. Men även den gruvbrytningen, vad jag förstår, ligger inom samernas renbetesland? Jag ska läsa på.
 
Jo, verkligen, men jag tänker att det inte blir stor skillnad om Sverige hittar sin egen försörjning av materialet. Jag tror inte förhållanden och skövling minskar pga oss. Och om vi "vanliga svenskar" tänker med våra plånböcker, är det samerna som får ta konsekvenserna, inte vi. Vi bor i samma land, men ändå inte. Det är lätt för oss att se på samernas rättigheter och försörjning som mindre viktig - vi svenskar har ju en tendens att se ner på vårt eget lands minoritet (samerna) jämfört med andra länders minoriteter.
Jag tycker att man får räkna på storleken av det totala lidandet.
Alltså på hur många som lider och hur mycket.
Om väldigt många lider oerhört så är det globalt mindre illa om i stället några få får det litet obekvämt.
 
Jag tycker att man får räkna på storleken av det totala lidandet.
Alltså på hur många som lider och hur mycket.
Om väldigt många lider oerhört så är det globalt mindre illa om i stället några få får det litet obekvämt.

Jag försöker att ha den typen av perspektiv även när jag själv blir drabbad(även om jag kanske inte alltid lyckas). Visst vore det skittrist om det startades en gruva precis i närheten av där jag bor. Men vad är alternativen?
 
Jag tycker att man får räkna på storleken av det totala lidandet.
Alltså på hur många som lider och hur mycket.
Om väldigt många lider oerhört så är det globalt mindre illa om i stället några få får det litet obekvämt.
Och @Dentaku - men om man läser min länk i inlägg #63 så är det inte litet obekvämt för några få utan en stor oåterkallelig påverkan med stora konsekvenser.

(Och jag tror inte ens att framtiden heter batterier, men det är en annan diskussion.)
 
Jag försöker att ha den typen av perspektiv även när jag själv blir drabbad(även om jag kanske inte alltid lyckas). Visst vore det skittrist om det startades en gruva precis i närheten av där jag bor. Men vad är alternativen?
Jag är för egen del så pass mycket Global Nomad att jag då skulle flytta på mig.
Enligt principen "det finns många vackra platser i Världen".
Jag är van att flytta runt så det stör inte mig något nämnvärt.
Och jag tycker nog att människan till sin natur är tillräckligt flexibel för att klara av sådant.
 
Och @Dentaku - men om man läser min länk i inlägg #63 så är det inte litet obekvämt för några få utan en stor oåterkallelig påverkan med stora konsekvenser.

(Och jag tror inte ens att framtiden heter batterier, men det är en annan diskussion.)
Jo i jämförelse så är det det.
Det finns andra platser och andra sätt att försörja sig på.
Sätt som inte innebär att människor plågas och utsätter sig för fara för sin hälsa.
Och sätt som ger mindre avtryck på planeten.

Du använder redan batterier och elektronik.
Mobiltelefon?
Laptop?

Så länge som vi inte alla är beredda att avstå från sådant så måste vi faktiskt ta vårt eget ansvar för hur dessa saker tillverkas och kan inte skyffla över skiten på andra, fattigare länder.
Jag tror nog att även Samerna vill ha både mobiltelefon och elektriska skotrar för att skona miljön.
I stället för att förlita sig på smutsig oljeindustri med motorer som driver på den globala uppvärmningen.
Alla måste liksom hjälpa till om det skall gå ihop sig med att stoppa den globala uppvärmningen som faktiskt drabbar just Samerna och rennäringen hårt.
 
Jag är för egen del så pass mycket Global Nomad att jag då skulle flytta på mig.
Enligt principen "det finns många vackra platser i Världen".
Jag är van att flytta runt så det stör inte mig något nämnvärt.
Och jag tycker nog att människan till sin natur är tillräckligt flexibel för att klara av sådant.
Och när alla som kan börjar flytta runt och skitar ner på plats efter plats? Och hur många av dessa vackra platser är du välkommen till? Det är många länder som det inte bara är att flytta till. Ju fler platser som exploateras, ju dyrare blir de vackra platser som finns kvar.

Det räcker inte med lösningar för enskilda individer. och definitivt inte med sådana lösningar där man ser världen som slit och släng
 
Och när alla som kan börjar flytta runt och skitar ner på plats efter plats? Och hur många av dessa vackra platser är du välkommen till? Det är många länder som det inte bara är att flytta till. Ju fler platser som exploateras, ju dyrare blir de vackra platser som finns kvar.

Det räcker inte med lösningar för enskilda individer. och definitivt inte med sådana lösningar där man ser världen som slit och släng
Bäst vore väl om vi kan lyckas ta ihjäl oss som art, utan att påverka resten av jorden, istället för att fortsätta som vi gör nu, och försöker ta ihjäl oss genom att ta allt annat liv med oss i fallet.
 
Jag försöker att ha den typen av perspektiv även när jag själv blir drabbad(även om jag kanske inte alltid lyckas). Visst vore det skittrist om det startades en gruva precis i närheten av där jag bor. Men vad är alternativen?
Min tanke är mer "Bra med jobbtillfällen, det behövs. Behövs det en truckförare och i så fall hur söker jag till ett jobb så nära hemma"
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 301
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 124
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp