Jag köper minst möjligt från Kina och gynnar inte heller deras företag i Sverige. Jag åker inte med MTR-tåg eller Mälardalen (fattar att det är svårt när man bor i 08-området), lyssnar inte på Spotify, köper inte från Lenovo, köper inte ekologisk, inte kravmärkt mat med svenska etiketter, dricker inte Oatly, köper inte Icas kinesiska fisk med svenska etiketter med ursprung Kina. Och så vidare.
El köper jag, men deras marknadsandel av vindparker är enorm och svårt att bojkotta.
Och så vidare.. Men det är ju ett halvtidsarbete att ha koll på!
Brukar kolla FOI:s rapporter så får man lite koll.
Värst tycker jag det är med teknologin. Nu köper de upp bolag som jobbar med marin information. Och next gen IT.
Vad gäller mineraler är de redan i Sverige. Minmetals North-Europe omsätter 12 miljarder och är ett pyttebolag som ingår i världens största mineralhandelsföretag, China Minmetals.
Vad gäller Temu och Wish så nej, aldrig att jag skulle handla där. Om det inte ändrat sig senaste åren, så betalar vi deras frakt. De betalar sällan moms, osv. Inser själv att jag låter väldigt Kina-negativ. Förlåt!
Vill balansera upp med att jag inte handlar från Amazon heller. Mest för deras urusla personalpolitik i Sverige.
Är förbannad att Facebook, Amazon och Google knappt betalar för sin ström, medan vi alla vet vad vi stundtals betalar!
De giganterna drar lika mycket ström som tre kärnkraftverk producerar. Och det är ju på vår bekostnad. Är det brist betalar vi svindyrt, och de betalar sina ören, ja ören, per kwh. Nu byggs ytterligare hallar. Tjooo!
Men solen skiner i alla fall idag!