Tempo = bjudning?

Sv: Tempo = bjudning?

Det är ingen flås-smiley, den räcker ut tungan! ;)

Men ok, då får jag nog inse att vi har olika åsikter.
Jag anser att en häst som körs t ex kan ha bjudning trots att den kanske aldrig ens har blivit inlärd skänkelhjälper. Så länge den faktiskt är arbetsvillig och tar i lite mer på kuskens kommando.
Att en häst som longeras kan uppvisa mer eller mindre bjudning oavsett vilka hjälper som används vid själva longeringen. Galoppörer har jag inte så bra koll på men kan tänka mig att det är svårt att lära in skänkelhjälper med så korta läder.
Förstår att man vill att hästen ska vara på det klara med vad alla ridhjälper betyder om man vill använda den till ridning, men inte riktigt vad det har med bjudning att göra.

Däremot håller jag med om att om hästen står emot (som i spänner sig och i princip saktar ner) när skänkelhjälper ges, då tappar den åtminstone bjudningen i det läget.

Jag vill ju inte heller att mina skänklar ska betyda framåt. Utan "sätt under dig det här bakbenet lite mer". Får helt enkelt skita i bjudningen då enligt ditt resonemang.

Jag tycker att en häst med ärlig bjudning känns att sitta på som att den alltid strävar framåt. Hästen har hela tiden fokus framåt och är lyhörd för ryttaren oavsett om man gör en övergång, tempoväxling eller krumelur.

Att hästen skrittar 5-6 steg innan den börjar trava är mycket möjligt att det beror påatt den inte förstår skänkeln. Men inte sjutton lär den sig att vara lyhörd för skänkeln om du måste nöta i 5-6 steg innan du får reaktion! Begär reaktion direkt, även på en yngre häst!

Skänkeln betyder alltid framåt som grundmening. När hästen är äldre och kommer en bit högre i utbildningen betyder skänkeln samtidgt "trampa mer under dig" eftersom du tillsammans med skänkeln använder din kropp och hand att berätta för hästen att den inte ska springa frmåt utan bara trampa mer under sig. Men du kommer aldrig att få den reaktionen på en hästen som inte lärt att vara framför skänkeln i grundarbetet.

Haha, den var väl egentligen mer allmän. ;)

Fast det måste väl vara en liten fråga om definition också, eller? Ta min häst som ex. han går själv, har jag begärt trav så travar han tills jag säger annat, men han svarar inte fram ordentligt på framåtdrivande hjälper. Måste påminnas ibland och svar kommer inte alltid exakt när jag ger hjälpen. Underhåller jag inte så faller han ofta isär. :crazy:
Många skulle nog säga att han inte alltid "går fram" för skänkeln, men jag tycker ändå att han har bjudning. :angel:
Fast det är ju fortfarande så att jag inte behöver sitta och driva i varje steg.

Någon som hängde med i vad jag menar? (Måste verkligen bli bättre på att uttrycka mig.)

Jo jag förstår absolut, vad du menar! Men då kallar jag det inte ärlig bjudning. :idea: Den är inte ärllig framåt.

Läs Fioranos svar.

Jag vill ju inte heller att mina skänklar ska betyda framåt. Utan "sätt under dig det här bakbenet lite mer". Får helt enkelt skita i bjudningen då enligt ditt resonemang.

Fascinerande.

Senast ändrad:

Fast nu pratade vi ju om förståelsen av skänklarna.
Om du kan få exakt samma effekt av t ex sits och fokus som man ville ha av skänklarna- t ex tempoökning eller övergång- då är det väl inte bjudningen det är fel på utan snarare skänkelhjälpen i sig?
Du får såklart tycka annorlunda om du "vill", men jag förstår inte riktigt resonemanget! :p

Fast hur menar du att du driver på hästen med bara sitsen? Menar du att du släpper fram hästen med rörliga sittben, alltså genom följsamhet?

I mitt ridsätt så innebär mer följsamma sittben längre steg. Använder jag underskänkeln betyder det snabbare takt och det är oftast där problemet är (också) för häsrtar som går i för långsamt tempo, att de har för långsam takt med. Överskänkeln använder jag till att samla och få hästen att lägga över mer vikt bak.

Att hästen skrittar 5-6 steg innan den börjar trava är mycket möjligt att det beror påatt den inte förstår skänkeln. Men inte sjutton lär den sig att vara lyhörd för skänkeln om du måste nöta i 5-6 steg innan du får reaktion! Begär reaktion direkt, även på en yngre häst!

Tack för synpunkten, men det känns lite överflödigt! ;)
Poängen var att om man i det läget förtydligar med fokus och/eller sits så kommer svaret direkt ändå - när bjudningen finns.
Håller med rent principiellt om det du skriver men ärligt talat skiter jag i om min häst förstår framåtdrivande skänklar i nuläget. Inte alla som har sån naturlig framåtanda så normalt sett skulle jag se snabbt svar på just skänklarna som väldigt viktigt.

Fast hur menar du att du driver på hästen med bara sitsen? Menar du att du släpper fram hästen med rörliga sittben, alltså genom följsamhet?

Det finns oftast så mycket "energi" i hästen att den bara behöver omvandlas (nåja, bara och bara). I skritten är energinivån lägre men där vill jag oftast ha ner tempot snarare än motsatsen. Tvåtakt vid övergång till trav, ev smackning om det behövs. Därefter omvandla mellan skjutkraft/bärkraft genom ridningen överlag snarare än olika drivning. Mycket grovt förenklat, vill inte fastna i ämnet! :p

I mitt ridsätt så innebär mer följsamma sittben längre steg. Använder jag underskänkeln betyder det snabbare takt och det är oftast där problemet är (också) för häsrtar som går i för långsamt tempo, att de har för långsam takt med. Överskänkeln använder jag till att samla och få hästen att lägga över mer vikt bak.

Intressant.
Anser du att det här (hur ryttaren lyckas påverka takt/tempo) hör ihop med bjudning? Eller att hästen med långsam takt kan ha bra bjudning om det "bara" är ryttaren som inte påverkat den till snabbare takt/tempo?

Så brist på bjudning blir det först om det märks att ryttaren försöker få den gå snabbare? Det köper jag! ;)

Sen är ju frågan om alla hästar i friskt tempo verkligen bjuder? :angel:

Ett exempel på situation som jag tyckte var lite konstig:
För länge sen så red jag en klubbdressyr på en av ridskolans lataste ponnyer. Jag tyckte att jag fick till bjudningen ovanligt bra för att vara den hästen (många ändå hyfsat duktiga ryttare som knappt fick den att hålla traven genom halva programmet...) och formen var avspänd och hyfsat ärlig tyckte jag, vi utförde momenten ganska bra och noggrannt MEN domaren ville se ett högre tempo = riktigt låga poäng med kommentaren "lite segt". Sista momenten så började de gamla fasonerna slå till och jag fick verkligen tokdriva från att knappt ha vågat röra kusen för att inte trigga den att stå emot utan försöka rida bara med sitsen.

Inget konstigt med det här, men det jag tyckte var konstigt var att vi fick dåligt betyg på FORMEN. Med "tempo" understruket. Vad har formen med tempo att göra? :crazy: Den hade vinklat under sig lite, den gick avspänt och fint enligt mig då, men pga för lågt utgångstempo blev den automatiskt dålig i formen? :p

Håhåjaja. Mycket skjutkraft ska man visst ha i en bra form.
Det står beskrivet i hur ett program ska ridas- arbetstrav/ galopp.

då kan man inte åka runt i ett undertempo o tycka att hästen bjuder- den går som den vill.
domaren vill se att du gör ngt åt situationen-att du förstår att det inte är rätt.

Håller med rent principiellt om det du skriver men ärligt talat skiter jag i om min häst förstår framåtdrivande skänklar i nuläget. Inte alla som har sån naturlig framåtanda så normalt sett skulle jag se snabbt svar på just skänklarna som väldigt viktigt.

Jag fattar inte detta? Du bryr dej inte om att hästen ev inte förstår framåtdrivande hjälper:confused: För att den har "naturlig framåtanda" ?

Eller fattar jag fel? Hoppas det:cool:

varför då? jag håller med Totola. resonerar likadant.

Jag tycker att en häst med ärlig bjudning känns att sitta på som att den alltid strävar framåt. Hästen har hela tiden fokus framåt och är lyhörd för ryttaren oavsett om man gör en övergång, tempoväxling eller krumelur.

Skänkeln betyder alltid framåt som grundmening. När hästen är äldre och kommer en bit högre i utbildningen betyder skänkeln samtidgt "trampa mer under dig" eftersom du tillsammans med skänkeln använder din kropp och hand att berätta för hästen att den inte ska springa frmåt utan bara trampa mer under sig. Men du kommer aldrig att få den reaktionen på en hästen som inte lärt att vara framför skänkeln i grundarbetet.

Där har du svaret.
att tro att hästen har bjudning när man i samma andetag säger att den står emot skänkeln blir mkt märkligt för mig i det sammanhanget.

Och nej - det betyder inte att man bara rider med skänklarna : ) Men man skall kunna lägga till skänkeln och få svar, när man vill, på en häst som bjuder ärligt.

Lite halvt om halvt knapplån

Oj, det händer fort mycket när man inte är inne på ett par dagar.

Jag hänger med i resonemangen som ni kommer med, mackan, Totola och flashlight. Och jag håller med både mackan och flashlight i mångt och mycket. Totola har väl en lite poäng där om hästen inte förstår skänkelhjälpen, men tror inte riktigt att den går att praktisera på min häst, på 20 år tror jag att han borde ha lärt sig vad den betyder. ;)

Jag kan tyvärr bara använda min egen häst som exempel då jag knappt ridit andra hästar än honom på 10 år. :crazy:
Det som blir "fel" i ett resonemang här är ju att han inte står emot skänkeln han svarar bara inte (eller menar ni att han de facto står emot bara för att han inte svarar? ).
Jag har också märkt att så länge jag inte kräver "form och samling" så svarar han hjälperna. Så fort jag vill samla så tappar han lite av sin bjudning. Funderar på om det har och göra med hur han blev riden för en 10 år sen. Då fick han tyvärr lära sig att samling=bestraffning och spänning. :mad: (Eller söker jag kanske bortförklaringar här också?)
De gånger andra tycker att han har ett bra tempo, ja då tycker jag att han känns nästan stressad istället.

flashlight skrev:
Bjudning kräver takt, och lösgjordhet och har man det kan man reglera tempot så att det passar för arbetet.

Jag kan få till allt detta på min häst men han går fortfarande inte fram helt hundra på skänkeln, saknar han ändå bjudning då?

Det står beskrivet i hur ett program ska ridas- arbetstrav/ galopp.

då kan man inte åka runt i ett undertempo o tycka att hästen bjuder- den går som den vill.
domaren vill se att du gör ngt åt situationen-att du förstår att det inte är rätt.

Ja precis, på den fronten är det inga konstigheter!
Men jag tycker det är synd att avspändhet och avslappnad form med kuse som arbetar rätt bra genom ryggen inte ska få creds på någon ynka punkt pga att något annat (tempot) genomgående är fel. Tänker på punkterna under allmänt intryck.. Kanske ska tänka mer på den stackars domaren istället. Vi kom ju ändå 2:a av 25 eller nåt så skit samma med poängen! ;)

Jag fattar inte detta? Du bryr dej inte om att hästen ev inte förstår framåtdrivande hjälper:confused: För att den har "naturlig framåtanda" ?

Eller fattar jag fel? Hoppas det:cool:

Nej, jag struntar i om den förstår framåtdrivande SKÄNKLAR eller inte. Rätt stor skillnad!

Jag kan få till allt detta på min häst men han går fortfarande inte fram helt hundra på skänkeln, saknar han ändå bjudning då?

Som det lät i din beskrivning så "glappar" bjudningen iom att den står emot i samlingen.? Är väl rätt naturligt att hästarna har olika mycket bjudning i olika situationer och beroende på ridning. Men de tillfällen den har bjudning så har den ju! :p
Sen tycker jag det är rätt naturligt att tappa bjudning om hästen blir förvirrad, om man kräver något den inte är i balans och förberedd för, eller kräver något som hästen upplever väldigt jobbigt. Sånt man ska sträva efter att undvika! :angel:

För mig är framåtbjudning att hästen tänker framåt och är sammarbetsvillig/svarar på hjälper.

Jag har jobbat mycket med just framåtbjududning. Tidigare tänkte min ponny ofta "bakåt" men hade ändå bra tempo. Nu har jag lärt mig skillnaden mellan framåtbjudning och tempo. Det behöver inte gå fort för att den ska bjuda framåt! :)

Intressant.
Anser du att det här (hur ryttaren lyckas påverka takt/tempo) hör ihop med bjudning? Eller att hästen med långsam takt kan ha bra bjudning om det "bara" är ryttaren som inte påverkat den till snabbare takt/tempo?

Nä, för mig hänger inte det ihop. En häst kan ha bra bjudning men ändå gå i (för) långsam takt och tempo och detta pga att ryttaren rider i för långsamt dito och/eller hindrar hästen från att röra sig i bättre takt och tempo.

Ja precis, på den fronten är det inga konstigheter!
Men jag tycker det är synd att avspändhet och avslappnad form med kuse som arbetar rätt bra genom ryggen inte ska få creds på någon ynka punkt pga att något annat (tempot) genomgående är fel. Tänker på punkterna under allmänt intryck.. Kanske ska tänka mer på den stackars domaren istället. Vi kom ju ändå 2:a av 25 eller nåt så skit samma med poängen! ;)

Du skrev ju att du fick driva på ganska bra, eller är det feltolkat?
Dålig bjudning hänger inte ihop med "avslapnad form" och "arbetar bra genom ryggen". Om hästen inte bjuder framåt så jobbar den heller inte genom kroppen.

Hur tänker ni på tempo i förhållande till bjudning? Eller skjutkraft i förhållande till bjudning?

Ett verktyg för att få bjudning, ett kvitto på bjudning eller något som inte alls går hand i hand?

Om en häst går ett dressyrprogram t ex i "undertempo" så beskrivs det ofta som brist på bjudning. Är det självklart alltså? Att lågt tempo = brist på bjudning? Kan inte vara ryttaren som inte hajat vilket tempo man vill ha.? ;)

Det blir ju problem med termerna.

Och att man ibland kallar saker som inte är en korrekt definition eg.

Ta tex lunginflammation, och hjärnhinneinflammation som egentligen borde heta - infektion, eftersom de orsakas av bakterier och därmed är en _infektion_.

Tillbaka då till din fråga. Framåtbjudning har ingenting med "tempo" att göra egentligen.

tempo är m/per minut - i Dressyr = steglängd.

Egenskapen framåtbjudning är den som skiljer mellan en ökad trav och en "slängtrav" :D

En skenande häst har inget av det som dressyrmässigt kallas framåtbjudning - iom att den "ramlar framåt" av bara farten

Jag skulle säga att framåtbjudning är en förutsättning (hållning) för att få skjutkraft. En häst måste vara i en viss hållning för at kunna "tänka framåt" Först i denna hållning ( som innefattar pibåge och att hästen är rak) så kan kraften börja gå genom hästen

För mig är skjutkraft inget negativt ord, det är bara ett förstadie/förutsättning för att det öht taget skall kunna utvecklas ngn bärkraft

För att få framåtbjdning så måsten vara i balans och hästen aktiveras bakifrån. Det räcker inte med det ena.

Kvitto på bjudning är halsen som sträcks framåt - det är det det handlar om ett "framåttänk" som måste bibehållas. En häst kan och ska bjuda framåt även i piaff tex

Jag tror dels att det alltid finns en dimension till att upptäcka var man än är. Arbete genom ryggen är deffinitivt en sådan sak. Ett riktigt bra arbetet genom ryggen får man inte förrän man börjar komma in på att arbeta med schwung - och dit är det en bit:crazy:

Vad domaren menade kan var två saker

1 antingen att den inte känner igen en häst i balans eftersom den är van vid övertempo

eller

2 Att din(?) häst inte är tillräckligt aktiv bakifrån så bakbenen inte går hela vägen genom ryggen. Den har för lite snurr bakifrån. ( och denna förklaring håller jag för mest trolig)

det snurret får man först när man fått igång hästen bakifrån med skänkeln. men alla dessa saker går in i varandra och är beroende av varandra och förstärker varandra - om man är i rätt spiral.

Nu vet jag inte vad du har för häst, men vissa hästar behöver mycket styrka för att sitta ihop med snurr bakifrån. Då är det kanske inte där man börjar. För det är ju ingen vits om "aktiviteten" får hästen att falla isär ( läs trilla fram).

De måste man stärka "i sitta ihop" före snurret.

men på Dressyrtävling vill man ha ALLT.

det kan för vissa hästar krävas en hel del träning för att få till en okey lätt C - som det ska se ut

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 192
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V