Tempo = bjudning?

Totola

Trådstartare
Hur tänker ni på tempo i förhållande till bjudning? Eller skjutkraft i förhållande till bjudning?

Ett verktyg för att få bjudning, ett kvitto på bjudning eller något som inte alls går hand i hand?

Om en häst går ett dressyrprogram t ex i "undertempo" så beskrivs det ofta som brist på bjudning. Är det självklart alltså? Att lågt tempo = brist på bjudning? Kan inte vara ryttaren som inte hajat vilket tempo man vill ha.? ;)

Sv: Tempo = bjudning?

Om en häst går ett dressyrprogram t ex i "undertempo" så beskrivs det ofta som brist på bjudning. Är det självklart alltså? Att lågt tempo = brist på bjudning? Kan inte vara ryttaren som inte hajat vilket tempo man vill ha.? ;)

Visst kan det vara ryttaren som medvetet och/eller omedvetet rider i undertempo. Samling kan ju uppenbarligen lätt förväxlas med lågt tempo - även av en del tränare :crazy:
Vad jag kan tänka mig just ang dressyrprogram är väl att det oftast blir väldigt tydligt när hästen inte bjuder - ryttaren driver frenetiskt och hästen går ändå lika långsamt = undertempo OCH dålig bjudning (och dålig inverkan o effekt av hjälperna)

Tror att det finns många olika definitioner på ordet bjudning. Om jag ska beskriva vad jag tycker bjudning är så kan jag nog förklara det bäst med "hästen samarbetsvilja/arbetslust"
För mig har det inte med tempo att göra.

Så brist på bjudning blir det först om det märks att ryttaren försöker få den gå snabbare? Det köper jag! ;)

Sen är ju frågan om alla hästar i friskt tempo verkligen bjuder? :angel:

Ett exempel på situation som jag tyckte var lite konstig:
För länge sen så red jag en klubbdressyr på en av ridskolans lataste ponnyer. Jag tyckte att jag fick till bjudningen ovanligt bra för att vara den hästen (många ändå hyfsat duktiga ryttare som knappt fick den att hålla traven genom halva programmet...) och formen var avspänd och hyfsat ärlig tyckte jag, vi utförde momenten ganska bra och noggrannt MEN domaren ville se ett högre tempo = riktigt låga poäng med kommentaren "lite segt". Sista momenten så började de gamla fasonerna slå till och jag fick verkligen tokdriva från att knappt ha vågat röra kusen för att inte trigga den att stå emot utan försöka rida bara med sitsen.

Inget konstigt med det här, men det jag tyckte var konstigt var att vi fick dåligt betyg på FORMEN. Med "tempo" understruket. Vad har formen med tempo att göra? :crazy: Den hade vinklat under sig lite, den gick avspänt och fint enligt mig då, men pga för lågt utgångstempo blev den automatiskt dålig i formen? :p

Håhåjaja. Mycket skjutkraft ska man visst ha i en bra form.

Tror att det finns många olika definitioner på ordet bjudning. Om jag ska beskriva vad jag tycker bjudning är så kan jag nog förklara det bäst med "hästen samarbetsvilja/arbetslust"
För mig har det inte med tempo att göra.

Ja så definerar jag det också. Men är intressant att höra hur andra resonerar eftersom jag fått intrycket att det är lite olika! :idea:

Så brist på bjudning blir det först om det märks att ryttaren försöker få den gå snabbare? Det köper jag! ;)

Sen är ju frågan om alla hästar i friskt tempo verkligen bjuder? :angel:

För länge sen så red jag en klubbdressyr på en av ridskolans lataste ponnyer. Jag tyckte att jag fick till bjudningen ovanligt bra för att vara den hästen (många ändå hyfsat duktiga ryttare som knappt fick den att hålla traven genom halva programmet...) och formen var avspänd och hyfsat ärlig tyckte jag, vi utförde momenten ganska bra och noggrannt MEN domaren ville se ett högre tempo = riktigt låga poäng med kommentaren "lite segt". Sista momenten så började de gamla fasonerna slå till och jag fick verkligen tokdriva från att knappt ha vågat röra kusen för att inte trigga den att stå emot utan försöka rida bara med sitsen.

Inget konstigt med det här, men det jag tyckte var konstigt var att vi fick dåligt betyg på FORMEN. Med "tempo" understruket. Vad har formen med tempo att göra? :crazy: Den hade vinklat under sig lite, den gick avspänt och fint enligt mig då, men pga för lågt utgångstempo blev den automatiskt dålig i formen? :p

Det kan hända att bjudningen var ovanligt bra för just den ponnyn där och då, MEN det är ju inget som domaren vet. Denne dömer det som syns inne på banan.
Att dålig bjudning slår på betyget för lösgjordhet (eller "form" som du skriver) är inte konstigt eftersom dålig bjudning sällan ger en ärlig eftergift. Under den punkten ingår dessutom "lätthet, mjukhet o uppmärksamhet". En häst med dålig bjudning kan inte röra sig med lätthet, den svarar inte uppmärksamt på hjälperna.

För mig är bra bjudning när hästen är självgående, avspänd och, som jag nämnde, uppmärksam på hjälperna. Jag tycker att ett friskt tempo (med bibehållen takt), många tempoväxlingar o övergångar är ett bra medel för att få bättre bjudning, för att få hästen att snabbt o uppmärksamt svara på hjälperna. Jag skulle inte vilja rida en häst med dålig bjudning i ett "undertempo", jag vill att hästen ska bära mig o inte tvärtom.

Hästen jag ridit har dålig bjudning, det är svårt att få henne att ärligt bjuda fram till bettet. Däremot kan det gå skitfort för det! :p

För mig betyder bjudning att hästen är glad, taggad och tänker framåt+är sammarbetsvillig, behöver inte vara förknippat med tempo, tex ska ju hästen ha framåtbjudning även i en ryggning. :)

Senast ändrad:

bjudning är för mig att hästen tänker framåt, tex om man kortat traven så ska den länga så fort man släpper fram den igen.

den har inte så mkt med tempo att göra, en häst som springer iväg har ju eg inte bra bjudning utan sticker från arbetet.

Bjudning har för mig inget med tempo eller fart att göra utan bjudning är när hästen vill gå framåt. För mig hänger det ihop med lösgjordhet, när hästen är lösgjord och kan röra sig löst, ledigt och fritt ja då vill den det också.

Att jämföra med hur den "oftast" brukar gå håller ju inte, domaren dömer vad den ser, inte vad den vet om hästen utöver det.
Tempo och bjudning är inte samma sak, du kan skena i sjuttio knyck utan att för den skull ha bjudning ett enda uns.
domare menar ofta att de vill se mer TRYCK i hästen när de skriver segt. det innebär inte att de vill se den springa snabbare. Tryck och takt hör ihop med bjudning för mig, det är där energin finns och även formen. Där har farten inget att göra med det hela.

För mej är bjudning när hästen går fram "för egen maskin" den arbetar i kroppen och rör sig frimodigt framåt.Alltså inte bara rusar på fram.

Bjudning kräver takt, och lösgjordhet och har man det kan man reglera tempot så att det passar för arbetet.
Undertempo är för mej när den inte är detta utan står emot mer eller mindre. Övertempo är när den ilar på utan att arbeta korrekt utan skjuter iväg med mer skjutkraftän man vill ha.
I båda fallen undandrar den sig att arbete korrekt.

Detta är svar även på ditt andra inlägg om tävlingen och dina frågor utifrån det.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, den var väl egentligen mer allmän. ;)

Fast det måste väl vara en liten fråga om definition också, eller? Ta min häst som ex. han går själv, har jag begärt trav så travar han tills jag säger annat, men han svarar inte fram ordentligt på framåtdrivande hjälper. Måste påminnas ibland och svar kommer inte alltid exakt när jag ger hjälpen. Underhåller jag inte så faller han ofta isär. :crazy:
Många skulle nog säga att han inte alltid "går fram" för skänkeln, men jag tycker ändå att han har bjudning. :angel:
Fast det är ju fortfarande så att jag inte behöver sitta och driva i varje steg.

Någon som hängde med i vad jag menar? (Måste verkligen bli bättre på att uttrycka mig.)

Kan en häst ha bjudning även om den inte "går fram för skänkeln"?

Om det är en ponny i så taskigt muskulärt skick att den börjar stå emot först om man driver mer än den känner att den klarar av, och inte "tjatar" så hjälperna blir inkonsekventa- ja! :p ("bjudningen" kan ju vara bra som utgångsläge men att hästen av en eller annan anledning tappar bjudningen) Eller om hästen svarar väldigt bra för sitsen, är "arbetsvillig", men helt enkelt inte lärt sig gå fram för just skänkeln.
Men det är de enda undantag jag kommer på, annars nej! ;)

Haha, den var väl egentligen mer allmän. ;)

Fast det måste väl vara en liten fråga om definition också, eller? Ta min häst som ex. han går själv, har jag begärt trav så travar han tills jag säger annat, men han svarar inte fram ordentligt på framåtdrivande hjälper. Måste påminnas ibland och svar kommer inte alltid exakt när jag ger hjälpen. Underhåller jag inte så faller han ofta isär. :crazy:
Många skulle nog säga att han inte alltid "går fram" för skänkeln, men jag tycker ändå att han har bjudning. :angel:
Fast det är ju fortfarande så att jag inte behöver sitta och driva i varje steg.

Någon som hängde med i vad jag menar? (Måste verkligen bli bättre på att uttrycka mig.)

Min låter lite liknande. Han har ju i ärlighetens namn inte lärt sig skänklarna så bra, förstår dom men svarar inte alltid direkt på ett lätt skänkeltryck. Men - lyssnar mycket bra på sits och fokus, därför är det inte svårt att få mer energi i hästen även i jobbiga övningar. Länger man tyglarna följer den framåt och länger steget. Självgående precis som du beskrev det, man behöver inte driva fram -med undantag för jobbigare övningar där man behöver ett snäpp mer energi för att hästen ska orka.
Alltså, bra bjudning enligt mig trots att den hade kunnat lyssna mycket bättre på skänklarna! :p
Ibland när jag vill ha trav så blir det ingen trav förrän efter 5-6 steg för att den inte fattar "travskänkeln". Förtydligar man med smackning/sits får man trav direkt eller så började hästen trava redan när man tänkte trav.

I min värld är det rätt självklart en häst som inte går fram för skänkeln eller står emot hjälperna ej har ärlig bjudning, nej.

I min värld är det rätt självklart en häst som inte går fram för skänkeln eller står emot hjälperna ej har ärlig bjudning, nej.

Fast nu pratade vi ju om förståelsen av skänklarna.
Om du kan få exakt samma effekt av t ex sits och fokus som man ville ha av skänklarna- t ex tempoökning eller övergång- då är det väl inte bjudningen det är fel på utan snarare skänkelhjälpen i sig?
Du får såklart tycka annorlunda om du "vill", men jag förstår inte riktigt resonemanget! :p

Nä det gör du sällan.

det var inte det du och ngn annan heller skrev om. Om ni kan få era hästar till framåtbjudning genom att rida på händerna på hästryggen så gärna för mig.
för mig låter det som en ren bortförklaring att säga att den "går inte fram för skänkeln, men det är positiv och snäll av sig ändå". Typ.
går den fram för sitsen utan att du lägger an skänkeln är det väl skit samma har väldigt svårt att se detta dock, att allt funkar med enbart sitsen om hästen inte tål eller förstår skänkeln. står den emot om du lägger till skänkeln även om du använder sitsen anser jag fortfarande inte att den bjuder ärligt, för den tar inte hjälperna.

jag skippar din favorit flås smileyn som du använder efter vartenda citat till mig.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 192
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V