TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag skrev här nånstans i tråden om vilken bild av mina som visade sadelns mer rätta nyans. Det var bilden som är tagen bakifrån med ryttare i.

Haha jaså? Du får köpa till ett par lädertyglar då! ;)

Hubertus har ju rundsydda lädertyglar med stoppar som man kan köpa löst i samma nyans som tränset.:idea:

Hubertus har ju rundsydda lädertyglar med stoppar som man kan köpa löst i samma nyans som tränset.:idea:

Hehe fast du har ju inte sett tränset så det vet du ju inte;)

Å sen ska de inte vara rundsydda då inte tränset är det;) Och så ska de vara med mässing.

Sorry jag fick för mig att du hade köpt Hubertus rundsydda, men såg nu när jag läste lite nogrannare att det inte var du utan du hade bara köpt ett träns som du ville ha tyglar till. Får väl skylla på att jag är lite slut efter att ha pumpat vatten ur källaren halva natten..:o

Sorry jag fick för mig att du hade köpt Hubertus rundsydda, men såg nu när jag läste lite nogrannare att det inte var du utan du hade bara köpt ett träns som du ville ha tyglar till. Får väl skylla på att jag är lite slut efter att ha pumpat vatten ur källaren halva natten..:o

Hehe det e ok;) Alla är vi lite trötta hehe:angel:

Skulle någon som har en Tekna i 17" kunna mäta 6 cm från bakvalet till framvalvet, alltså anläggningsytan. Vore tacksam för det :)

Tack det vore väldigt snällt :)

Var i kontakt med Globus idag och till årsskiftet väntar dressyren komma ut i 15,5" och 16,5". Blev väldigt glad eftersom jag älskar sadeln, måste bara få min 17,5" såld nu!

Har någon här originalgjorden till Tekna sadeln? Den korta? Och är det någon mer än jag som har problem med att sadeln åker fram med en vanlig dressyrgjord? Tänkte testa med teknagjorden och se om det funkar men skulle gärna vilja höra först om någon har den och om det funkar?

Var i kontakt med Globus idag och till årsskiftet väntar dressyren komma ut i 15,5" och 16,5". Blev väldigt glad eftersom jag älskar sadeln, måste bara få min 17,5" såld nu!

Ah, men det är ju så kallade junior saldar :)

Har någon här originalgjorden till Tekna sadeln? Den korta? Och är det någon mer än jag som har problem med att sadeln åker fram med en vanlig dressyrgjord? Tänkte testa med teknagjorden och se om det funkar men skulle gärna vilja höra först om någon har den och om det funkar?

Jag har orginalgjorden. Den kosta ca: 600. Jag har en arab med urselt sadelläge, sadelgjoden gör inte sin funktion till en sån häst, men vill inte kosta på mig den där dressyrgjoden med magplata (eric de tre...) Så tror jag ska köpa en gele plata å ha under schabraket. Tror jag är det allra bästa ;) Sen har stropparna börjat skava mot gjordes kant (se bild), så tillslut kommer nog min häst få skav, hoppas att det är 1 års garanti på materialet! En anledning till att detta har orsakats är att det inte finns några hål att stoppa in stropparna i så "plattan" glider runt. Men så jag rider i min dressyrsadel nästan gämt även i skog å mark är jag glad att inte ha en lädergjord. Undersidan är i neopren, så den är ju jättebekväm för hästen!:laugh:

http://www.pixbox.se/pic_show_id31370521.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id31370688.html

Här är islandssadlen
http://www.pixbox.se/pic_show_id31370517.html

Ni för fråga om ni inte förstår vad jag menar! :idea:
Hoppas jag har besvarat på några frågor iaf. Och enligt mig så är detta ingen gjord för hästar med dåligt sadelläge. 3/5 stjärnor:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska tyvärr inte till stallet idag ändå, så blir ingen mätning av anläggingsytan idag.

Gjorden ser riktigt trevlig ut! finns den i brun?

Och är det någon som vet om det finns stigläder till tekna sadlarna?

Ja den finns i brun.

Stiglädren är inte att rekomendera. Dom "vanliga" gnekar som attan, mer och mer ju mer du rider med dom. (En kompis erfarenhet). Hon testade även dressyr-lädrena, och dom var helt trasig efter en vecka så dom fick hon reklamera.

Själv har jag läder-stigläder med nylonkärna som inte gnekar ett dugg. ;)

menar du att sadeln åker fram? eftersom du vill köpa en padd under schabraket...?

Ja den finns i brun.

Stiglädren är inte att rekomendera. Dom "vanliga" gnekar som attan, mer och mer ju mer du rider med dom. (En kompis erfarenhet). Hon testade även dressyr-lädrena, och dom var helt trasig efter en vecka så dom fick hon reklamera.

Själv har jag läder-stigläder med nylonkärna som inte gnekar ett dugg. ;)

Woho! Då ska det nog bli en brun tekna gjord! Såg väldigt smidig och skön ut för hästen!

Ok ja då får man leta stigläder! Vill inte de ska skava på sadeln bara:/

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka