TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

haha...nu när jag köpt en sadel med flat sits till hästen och började rida i Teknan igen (innan hans sommarvila) så är jag nästan sugen på att sälja min dressyrsadel med flat sits och köpa en till Tekna...fast i brunt..! :D ska sätta igång pålle efter vilan och besluta mig då...då kommer jag i så fall ha två stycken Teknor...ett bevis på att man trivs med sadeln`:D Jag behövde väl bara några ridpass för att lära mig rida lite i den eftersom jag är så van med helt flata sadlar sista två åren....

elelr så säljer jag hoppsadeln....den har jag ingen användning för iaf ;-) jag vill också ha en BRUN!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, kollar man på mina närbilder på bara sadeln så ser den förjävlig ut! Håller jag verkligen med om. Men den ser inte ut så IRL. ;)

Här tycker jag den är riktigt snygg. ;)

Hihi brun ska du ha! :love:

Men känner du ingen skillnad på hur hästen/hästarna är att rida i Teknan? Jag är fortf. helt i chock (haha) för att hästen min och mina vänners hästar går så extremt mycket bättre i denna trots att denna inte ligger exakt 100% på dom. Och jag hade en som låg 100% på min innan denna, och den gick det hur kasst som helst i. Red mycket hellre och bättre i hoppsadeln.

Jag är kär i Tekna! :love: Synd att hoppsadeln är mycket svängdare än dressyren..

Jag har redan från dag ett kännt att hästen gillat sadeln och blivit mer bogfri i känslan (tror jag skrivit det tidigare i tråden) Jag har provat att rida i lite olika sadlar på honom och Teknan trivs han i. (det är mest jag som behövt vänja mig..) jag är bara glad att han trivs! min mor som sett han på backen sa OJ sist när jag la på den och red..."han rör sig mer fritt i denna sadel" och ja det är ju det jag kännt själv också.

Min fries trivdes inte med Teknan (testade för skojs skull för att testa hur sadeln var att sitta i innan jag la den på unghästen) men han har väldigt svängd och överbyggd rygg och då passade inte sadeln. (men kanske skulle hoppvarianten passa på honom istället om den nu är mer svängd...)

det verkar finnas olika material på TEKNA sadlar...bara en saluförs i sverige?

tex så finns det ju en; Suede seat och en Smooth seat och det verkar som det är Smooth seat som säljs i Sverige?

Det finns ju även en islandsmodell med flat säte :-) inte sett den i sverige, har ngn annan gjort det? liknar ju dressyrsadeln med med flat säte då...

Senast ändrad av en moderator:

Ja men det är samma här. Hela hästen är mycket mer bogfri och kliver på på ett annat sätt. :love:

Ja jag har sett att det finns två olika Teknor materialmässigt. Men ja det verkar bara vara ena som finns i Sverige ännu ;)

det verkar finnas olika material på TEKNA sadlar...bara en saluförs i sverige?

tex så finns det ju en; Suede seat och en Smooth seat och det verkar som det är Smooth seat som säljs i Sverige?

Det finns ju även en islandsmodell med flat säte :-) inte sett den i sverige, har ngn annan gjort det? liknar ju dressyrsadeln med med flat säte då...

Ja, jag har sett att det finns i två material. På den ena är det mocka liknande material på knästöd och säte. Inte i min smak, men man sitter ju bra om man har skodda ridbyxor.:idea: Frågan är hur detta matreal tål vatten. Den svensksålda modellen ska ju tvättas med vatten.(dock inte bada) Har dock aldrig sett den här modellen i verkligheten.
Jag såg islands-modellen på Falsterbo HS i gl*bus monter. Dröjde ett tag innan jag kom på vilken modell det var.:D Precis som du säger är det en kopia av dressyr-modellen fast med flat säte. ;)

Vad glad jag blev när jag såg vad gl*bus hade för pris på dressyrsadlen i deras monter, det verkade som dom hade direktförsäljning där.
Köpte min för 5400:- på Charli*s.
I Gl*bus monter skulle ha 5900:-
Lite konstigt ändå, för det första så borde det ju bara mässpriss hos gl*bus och för det andra så är ju gl*bus en grossist. I och med att charli*s köper sina sadlar från gl*bus (om dom inte köper dom direkt från Tekna saddery) så borde ju dom vara billigare när det inte är fler mellanhänder.:confused: Är jag helt fel ute? :confused:

Ja men det är samma här. Hela hästen är mycket mer bogfri och kliver på på ett annat sätt. :love:

Ja jag har sett att det finns två olika Teknor materialmässigt. Men ja det verkar bara vara ena som finns i Sverige ännu ;)

Hos gl*bus i Falsterbo HS hade dom tagit hem teknas träns, grimma, stigläder mm. Tränsen vär väldigt enkla och inte i min smak:cool: Fast tveksamt om jag vill ha ett konstläder träns...

Har kommit på en stor nackdel på tekna probukterna. Man får inte pusta å greja som man gör med läder!!! Katastrof:mad::mad:

tränsen är nog inte min grej heller...där vill jag ha riktigt läder så jag kan smörja...mest för att jag tycker det är trevligt att smörja träns! :D

däremot ser benskydden rätt trevliga ut (?)

du la inte märkte till om det skiljde sig i bossorna på dressyrmodellen och islandsmodellen? :laugh: Nu passar ju dressyrmodellen min häst men skulle nog kunna tänka mig även islandsmodellen - den fanns också i brunt :D

och jag gav 5940 för min....

tränsen är nog inte min grej heller...där vill jag ha riktigt läder så jag kan smörja...mest för att jag tycker det är trevligt att smörja träns! :D

däremot ser benskydden rätt trevliga ut (?)

du la inte märkte till om det skiljde sig i bossorna på dressyrmodellen och islandsmodellen? :laugh: Nu passar ju dressyrmodellen min häst men skulle nog kunna tänka mig även islandsmodellen - den fanns också i brunt :D

I mina ögon är inte bossorna samma. Jag tkr nog att dressyren är platt till skillnad från islandsmodellen. :eek: Men är inte 100.;)

Jo, men jag värmde om min 3 månader efter köp iprincip. Det brukar inte ingå då, brukar vara inom den första månaden sa de till mig i Tekna montern på GHS. Men det beror väl på försäljare och vem man pratar med.

Jag måste ju säga att dressyrmodellen är mycket snyggare än islandsmodellen. Fick lite panik först när jag läste att det fanns en modell för islandshästar också, men kände att jag gjorde rätt i att köpa dressyren till min islandshäst:

Tyvärr är ju sadeln för lång och jag trivs verkligen super i den! Det är verkligen den bästa sadel man kan tänka sig..
Om det nu skulle vara så att någon helst runt Stockholm/Södertälje har en 17" sadel som de tycker är för liten och vill byta är det bara att höra av sig! Eller om någon runt Härnösand har tänkt köpa en sadel så vore det bra om ni kunde köpa en 17,5" hos Åberg.. För då byter hon min mot sin 17" ;)

Får se om någon nappar, man gör ju allt för att få behålla sin favorit sadel! :)

Hade inte du en 33a? Eller har du varit och värmt om den? :D *Såg nu att du skrivit om det*

Jag köpte min för 5940:- omvärmd 34 + en gratis omvärmning efter det. :)

Har ngn sett hoppsadeln i färgen new market??
jag har sett den bruna men inte new market. Är lite nyfken på den.

KL

Är sugen på att skaffa en brun Tekna till min islandshäst. Den ser så elegant ut!:) Hur lång är anläggningsytan ungefär? Har den nog vida bomvidder för att ens kunna passa en islänning? Hon är dock inte jättegrov och har högre manke än de flesta andra islandshästar. Dessutom är hon åt det takformade hållet och har relativt lång rygg och är stor (147 cm). Till exempel Griffin Haflinger/Cob dressage är för vid och har för låg manke för henne, så blir det även med de flesta islandsmodeller på sadlar. Jag själv tycker bättre om att rida i dressyrsadlar än islandssadlar. Tror ni att Tekna skulle kunna passa oss? :)

Jag tror absolute att Teknan kan passa dig och din islänning, jag har själv en på min islänning. Anläggningsytan på en 17" är ca 44 cm. Teknan är klart mycket bättre än de flesta islandssadlar. Jag tycker du borde testa en :)

Tack för svar!:)

Oj! Är den så kort!? Låter kanon, den verkar vara väldigt lovande för oss. :) Har tyvärr ingen ÅF i närheten. Måste man specialbeställa om man ska ha i brun färg? Isf blir det lite knepigt dock.. Blev så kär i den bruna nyansen!:)

Vart bor du någonstans? Hos en del ÅF står det att den finns i brunt också, men inte hos alla. Det är bara att mejla och fråga:)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur