TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Nu går ni istället in på Bilddagboken.se
Sök på "hannaofarija" Bilderna hittar ni på den 29 juni.

Nu går ni istället in på Bilddagboken.se
Sök på "hannaofarija" Bilderna hittar ni på den 29 juni.

Så, efter mkt krångel så finns ALLA bilder på bildagboken.
Sök på hannaofarija och gå in på 30 juni =):bump:

Så, efter mkt krångel så finns ALLA bilder på bildagboken.
Sök på hannaofarija och gå in på 30 juni =):bump:

Har du inga bilder på själva sadeln? Kan du inte lägga in dem här i tråden istället? Jag kommer inte in på dina bilder på bilddagboken....

Sedan jag startade den här tråden har jag hört så många olika tankar om den här sadeln av olika försäljare så jag är alldeles förvirrad nu :D

Anser ni som har den, att den ligger bäst på rak, svängd eller ngt svängd rygg? Tror ni den kan fungera till mitt islandssto som är rak, men inte spikrak,
väldigt omusklad o lite 'takformad' över ryggen snarare än rund o musklig.

Börjar bli dax att sätta igång damen efter allt för lång vila o jag vill gärna ha en hyffsat billig sadel som ändå passar oss hyffsat tills vidare.

Hur är den i sitsen/midjan, bred eller smal? Jag får ont i höfterna av för breda sadlar och försäljarna jag pratat med har sagt allt från 'väldigt smal' till 'väldigt bred'.

Är den halkig att sitta i? Har bara hunnit känna som hastigast på materialet då jag har väldigt långt (15 mil) till närmaste åf (som jag vet av iaf).
Och det kändes iaf just då mer läderlikt än te x wintec's sadlar som jag tycker är lite 'hårda' och halkiga.

Min islandshäst är rak i ryggen men inte spikrak och något takformad, sadel passar perfekt på henne. Jag tycker inte alls att sadeln är halkig och den har en smal midja. :)

Min häst är rak, nästan spikrak. Och den ligger fint på henne i bomvidd 33 i rakhet, dock hamnar tyngdpunkten något långt bak motför var hästen har sin, så jag väntar på en 34. Får hoppas den inte blir för svängd.

:)

Den är inte bred i sitsen, jag hade en Griffin Cob/Haflinger innan, och DÄR kan vi snacka bred. + att jag inte kunde inverka alls på hästen!
Tekna är en riktig drömsadel, man kommer åt hästen på ett helt otroligt sätt. :laugh: Den är absolut inte halkig, den är långt ifrån Wintec i material.

Du måste säga sen hur det blev med 34:an! :) Funderar på om jag skulle behöva bredda min.

Har du inga bilder på själva sadeln? Kan du inte lägga in dem här i tråden istället? Jag kommer inte in på dina bilder på bilddagboken....

Det är krångligt, har inte inte PixB*x eller liknande. Kolla om du kommer åt dom på Facebook då om du har det. I så fall är det bara att logga in å söka på Hanna Fredholm, så ligger dom i mitt fotoalbum.

Bilder på sadeln finns på sida 1 el 2 tror jag, om det är ngt specielt du vill att jag ska fota får du berätta det. ;)

Sedan jag startade den här tråden har jag hört så många olika tankar om den här sadeln av olika försäljare så jag är alldeles förvirrad nu :D

Anser ni som har den, att den ligger bäst på rak, svängd eller ngt svängd rygg? Tror ni den kan fungera till mitt islandssto som är rak, men inte spikrak,
väldigt omusklad o lite 'takformad' över ryggen snarare än rund o musklig.

Börjar bli dax att sätta igång damen efter allt för lång vila o jag vill gärna ha en hyffsat billig sadel som ändå passar oss hyffsat tills vidare.

Hur är den i sitsen/midjan, bred eller smal? Jag får ont i höfterna av för breda sadlar och försäljarna jag pratat med har sagt allt från 'väldigt smal' till 'väldigt bred'.

Är den halkig att sitta i? Har bara hunnit känna som hastigast på materialet då jag har väldigt långt (15 mil) till närmaste åf (som jag vet av iaf).
Och det kändes iaf just då mer läderlikt än te x wintec's sadlar som jag tycker är lite 'hårda' och halkiga.

Ta kort på henne, alla håll å vinklar du kan hitta =):bump:
Sadeln är inte alls halkig. Jag tkr inte sadeln är är särskilt bred, men har ju sett smalare.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Var på Charlies och tittade på Teknan. Sadelgjords stropparna kändes verkligen billiga. Men annars gillade jag sadeln skarpt! Hade med kameran med bilder på min häst rygg. Och de trodde att det skulle passa! Så om 3-4 månader tar jag en tur upp dit och provar sadel!

KL

Var på Charlies och tittade på Teknan. Sadelgjords stropparna kändes verkligen billiga. Men annars gillade jag sadeln skarpt! Hade med kameran med bilder på min häst rygg. Och de trodde att det skulle passa! Så om 3-4 månader tar jag en tur upp dit och provar sadel!

Ja, jag kan hålla med om att dom ser billiga ut, men kvaliten ska vi inte klaga på =) Dom är inte stela över huvud taget till skillnad från tex Wint*c och sånna billiga syntetsadlar. :banana:

kl*

Har nu fått min bruna, omvärmda Tekna. :) Dock är jag så jäkla nojig, så nu inbillar jag mig att den ser mer svängd ut och att tyngdpunkten är längre bak. Menmen.. har alltid varit sjukt nojig.
Det måste väl vara samma passform på alla? =o Den jag testade, den svarta, var ju mer provat och provriden på några hästar vad jag vet, så stoppningen hade väl plattat till sig lite bättre i den kanske. Kanske blir bra bara min får sätta sig. ;)

Ska testa den på hästen imorgon, bilder kmr på det. Så länge kmr bilder på sadeln bara, som jag förövrigt inte alls visste var tvåfärgad. Dock finare IRL. ;)

Det går verkligen inte med ord att beskriva hur fantastisk denna sadel är för både ryttare och häst. Den är magisk!

Var i Globus monter på falsterbo i går och fråga om att skära upp för att kunna ha stiglädret på insidan av kåpan. Till svar fick jag att garantin försvinner. Men det är ju inte omöljigt, bara att garantin försvinner, men jag tänker iaf leva med stiglädrena på utsidan :d

Jag har dom mer än gärna på utsidan. Mycket snyggare ;) Och en säkerhet om man fastnar i stigbygeln, att stiglädren kan lösas upp. Måste dock hitta ett par i samma rödbruna färg som sadeln, hehe...

Kan du inte ta en bild på sadeln uppsuttet bakifrån? Sjunker bossorna ihop mycket?

Tittade på de andra ridbilderna i din pixbox. Tycker det ser ut som den lättar jättemycket bak i traven. Eller ser jag fel? Vart provade du ut den?

Jag har dom mer än gärna på utsidan. Mycket snyggare ;) Och en säkerhet om man fastnar i stigbygeln, att stiglädren kan lösas upp. Måste dock hitta ett par i samma rödbruna färg som sadeln, hehe...

Jo, det brukar ju inte vara det lättaste. Annars borde väl Tekna ha dom i konstläder.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka