TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag hade en Haflinger/Cob innan min Tekna. Haflingern låg perfekt på henne, men både jag och hästen trivs 1000ggr bättre i Tekna. :love: Teknan har mer mankfrihet än Coben. :)

jag provsatt i en Tekna hopp idag. Den gillade jag inte så mycket. Men då provsatt jag bara på en sadelbock iof. jag provsatt i dressyren på bocken också bara för att jämföra känslan och dressyren kändes så mkt bättre! Allrounden kändes bättre än hoppen.

Hm.. okej, tkr du ska testa på häst innan du avgör ändå. En kompis till mig har både hoppen och dressyren och hon tycker hoppen har skönare knästöd m.m.. :D

tänkte kolla lite om den bruna sadeln.

det fanns ingen brun hemma i butiken så jag kunde kolla.
hur brun är den lixom? är den mera rödbrun eller typ mörkbrun?

har ju sett bilder i tråden men tycker den skiftat i nyans så svårt att säga vilken färg det är :D

jag testade att rida pålle nu efter att ha bara vilat.
Det kändes lika bra med Teknan nu som före han ställdes av.

Den är mer rödbrun. Har svårt att hitta träns till den, om det ska stämma till 100. Vilket inte är så viktigt för mig, men ändå. ;)

Härligt! Min står på vila nu oxå så får väl se vad hon säger sen då. ;)

Någon som vet vad dressyrsadeln väger? Är den lättare än vanliga lädersadlar? Låter som en toppensadel annars :p

Någon som vet vad dressyrsadeln väger? Är den lättare än vanliga lädersadlar? Låter som en toppensadel annars :p

Hade inte du en welsh cob? Tror att den här sadeln har alldeles för takformade bossor.

Jag hade börjat m att kolla på thorowgoods cobvarianter och ev hoppmodellen. Pratade med en sadelmakare i Wales och hon sa att Thorowgoods cob-variant brukade ligga bättre än wintecs cob-modell. Själv funderar jag på att ta hem en direkt från england men det ligger lite längre fram i tiden. Thorowgood har en extrakort cobmodell som tyvärr inte säljs i sverige. Ev att hööks kan ta hem den men man har då ingen bytesrätt.

Hade inte du en welsh cob? Tror att den här sadeln har alldeles för takformade bossor.

Jag hade börjat m att kolla på thorowgoods cobvarianter och ev hoppmodellen. Pratade med en sadelmakare i Wales och hon sa att Thorowgoods cob-variant brukade ligga bättre än wintecs cob-modell. Själv funderar jag på att ta hem en direkt från england men det ligger lite längre fram i tiden. Thorowgood har en extrakort cobmodell som tyvärr inte säljs i sverige. Ev att hööks kan ta hem den men man har då ingen bytesrätt.

Jo, det stämmer. Tack för tipsen. Ska kika vidare på det. :bow:

När jag första ggn höll i den reagerade jag på att "shit vad tung den är"... Nu tänker jag inte alls på det.

Hade en Griffin Cob/Haflinger på min innan Tekna. Fy gröne vilken hemsk sadel! >.< Ingen kontakt eller känsla alls med hästen.. man satt som på en bred elefant, och kunde som sagt inte komma åt ett smack med höfterna och inverka på hästen.

Men den ende som förlorar på det är ju cha*lies, så hur detta skulle beröra mig vet jag inte. Sen köper de väl in sadlarna för ett pris och säljer för ett annat, brukar vara så med alla andra grejer iaf.

Det var mest en kommentar över att dom säljer dom för billigt. Jag förstår ju att du är glad över att ha fått din sadel billigare.;)

Globus vill inte ha ngn prisdumpning på sadlarna därför så sätter man ett pris och kräver att återförsäljarna håller det. Sadlarna är ju så billiga från början och Globus har bara valt ut ett visst antal återförsäljare som får sälja dom till det pris dom angett. Håller inte butiken vad dom lovat så riskerar dom att bli av med rättigheten att sälja sadlarna, det var i alla fall vad vi fick sagt till oss.

Fast det där är nog väldigt individuellt. Har en T4 Haflinger/cob till min häst nu och den tycker jag man sitter riktigt bra i... Men, det är klart, jag jämför med min Barefoot London och i den satt man riktigt brett jämförelsevis...

Absolut! Helt olika vad man passar i för sadel, och även vad man jämför med. :) Tyckte min cob var jättebra först oxå, men när jag insåg skillnaden på den och Tekna så är det milslång skillnad.

har ni sett?

TEKNA dressyrsadeln finns att beställa i VIT färg nu! även VIT gjord.

och så finns det en ROSA tekna sadel

har ni sett?

TEKNA dressyrsadeln finns att beställa i VIT färg nu! även VIT gjord.

och så finns det en ROSA tekna sadel

Nej vad collt! Men så osmidigt;) Tänk vad svårt att hålla rent den! hehe.

Jag har bestämt mig för att det blir en brun sadel!

Köpte ett brunt träns till mitt sto igår och hon är bara så vacker i det! Dessutom går det lite åt det röda. Bara för att det ska passa sadel.

Härligt! Brun låter som ett bra val ;) Själv väntar jag på mitt träns som skickades igår, får hämta ut det idag. :love: Ett rödbrunt, hubertus rundsytt. :laugh: Äntligen har jag hittat rätt nyans! (om inte bilderna luras :angel:)

Härligt! Brun låter som ett bra val ;) Själv väntar jag på mitt träns som skickades igår, får hämta ut det idag. :love: Ett rödbrunt, hubertus rundsytt. :laugh: Äntligen har jag hittat rätt nyans! (om inte bilderna luras :angel:)

Nu har jag inte sett sadeln live. Men jämförde bilder och tränset och det är i 2 olika nyanser så på något sätt ska de matcha;) Ska bara få tag på en matchande martingal, sadelgjord och stigläder;) Allt ska matchas med mässing;)

Nackdelen med tränset är att det var vävribbs tyglar. HATAR det!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka