TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

menar du att sadeln åker fram? eftersom du vill köpa en padd under schabraket...?

Ja, alltså en slags gele padd, gelen ligger direkt mot hästen, den är alltså inte övertäckt med något foder eller så ;) B*rjes i tingsryd har en sån. Finns under sadlar-övrigt sadeltillbehör.

Senast ändrad av en moderator:

Woho! Då ska det nog bli en brun tekna gjord! Såg väldigt smidig och skön ut för hästen!

Ok ja då får man leta stigläder! Vill inte de ska skava på sadeln bara:/

Den är helt underbar! Men om du har en häst med dåligt sadelläge är det inget jag rekomenderar :d Men många pluss för att det är neopren på undersidan!:laugh:

jag har en sådan, en från acavallo...med lufthål...
funkar super

jag har en sådan, en från acavallo...med lufthål...
funkar super

Gud va bra å veta, du är nämligen inte den första som har sagt det! Är det bara å blöta ner dom om dom blir torra eller har dom ett "bäst före datum"?

jag spolar av min efter varje användning,,,

Mätte du 6 cm från bakvalvet?

Okej, för sadel tar inte i ryggen på min häst förrän 6 cm ner på bossorna. Men då är det bara att ta bort 6 cm från måttet :)

är det någon av er som provat hoppen och har bilder på den?? sägs ju att den ska vara svängd, men jag hittar inga riktiga bilder på den. bara tillverkarens och dem säger ju ofta inte ett skit om hur den ser ut i verkligheten!!

när ni har beställt sadeln - har ni sagt hur vid ni vill ha den och så värmer de dem till den vidden eller hur funkar det? har första omvärmningen ingått eller har ni fått betala för den? hur mycket?

tack :)

Jag är småsugen på att åka upp och hämta och prova hoppsadeln. Men vi får se, det är ju en bit, och oddsen är emot oss att den ska passa. ;)

Jag lirkade till mig en gratis omvärmning om hästen skulle bredda sig. ;) Sen beställde jag min Tekna som en 34a, en breddad 33a då alltså. Och så har jag som sagt en omvärmning på köpet. Det kostade inget extra att få den som en 34a heller.

Härnösand. Nej tyvärr vet jag ju inte det.. men jämför jag med min hoppsadel som är likvärdig så runt 100 grader.

En 33a motsvarar en X-vid i Thorowgoods vinkelmätare viket är ca 115 grader

Men om man mäter en 33a på globus egna bild över de olika vidderna så blir ju en 33a strax över 100 bara.. och det är teknas vidder som är avbildade.

jag skulle också vilja veta graderna på bomvidd 33.
jag skulle gissa på ca 105 grader men jag är osäker om den saken!

Hm, det var märkligt.. Då kanske det är 100 grader ändå.. Det är ju lättast att prova sadeln på hästen så man är riktigt säker att det passar :)

här finns en bild. sen är det ju bara å mäta :)

tekan%20agullet.JPG

Är det någon mer än jag som har Teknagjorden? Har ni upptäckt att den har börjat gå sönder efter dryga 2 månader....Inte super roligt, får slänga in den på Ch*rlies när jag är i JPG nästa gång! Ska se om jag kan ta bilder på det i morgon.

Sen ni med Tekna sadlarna, tycker inte ni det sliter på innerkåpan där stropparna sitter? Inget som förstör sadlen kanske, men på lång sikt? Det är ju inte meningen att den ska vara helt utsliten efter 1 år, den är ju ändå bara 2 månader...:mad:

Ingen mer än jag om har lagt märke till detta?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka