Tejpade öron?

BallsOfSteel

Trådstartare
Hejsan. Hittade en annons på bl*cket där det var en Chinese Crested valp. På alla bilder hade den ihop tejpade öron. Undrar varför i hela friden?

Sv: Tejpade öron?

För att öronen inte ska falla ner, de ska stå upp. :laugh:
och tejpar man öronen så hjälper man öronen på traven.
Ibland får man på kineser raka pälsen på öronen för att få bort tyngden som är av pälsen och låta den växa ut igen, sammtidigt övar örats muskler osv upp kraften och kan hålla örat uppe när väl pälsen är utväxt igen.

Och öronen är inte helt ihoptjepade, utan det är bara stöd för örat så det håller sig rakt. :laugh:

Kan nog förklaras enklare men iaf. :angel:

Jag vart helt ställd av det. Insåg inte att man tejpar öronen på hundar, men jag förstår till viss del varför om det har med utseendet att göra ifall det är utställning osv som hägrar.

Ja det är nog utställning som hägrar. ;):D
Men det gör inte ont eller skadar hunden på något sätt. ;)
Bara det att pälsen tynger ner innan örat fått styrka att lyfta sig själv och pälsen. Då blir örat vikt, vilket inte är önskvärt.

Ännu en sjuk grej skapad av människor som har utseendefixering. Spelar liksom ingen roll att det inte skadar hunden, grejen är osund och sjuk ändå. Låt djurena se ut som det dom föddes till.

kl

jag förstår verkligen inte varför man ska ändra om hundarna, som när man klipper dom för att dom ska se rastypiska ut? uppenbarligen så är hunden långpälsad och dom borde väl se ut som dom är gjorda? de är väl rastypiskt om nåt..

visst de skadar inte att tejpa öronen men måste man göra de för att dom ska stå så är öronen inte gjorda för att stå..då borde de väl vara mer rastypiskt att hunden har hängande öron?

vem har bestämt att man måste klippa springern tex. på ett visst sätt för att vara rastypisk? jag förstår funktionen och varför man klipper mycket för hundens skull som öronen som jag tycker är viktigt att man klipper för att de inte ska bli så instängt, men allt annat man ska klippa?

Jaja, och alla hundar ska få springa lösa o para sig med vad dom vill med? *:(*

vad har de med saken att göra? är väl ingen som har skrivit? bara att hundarna ska få se ut som dom är födda att se ut, se ut så som rasen är.

är en här hemma som också tejpar öronen men de är för att dom inte ska stå upp, för då skulle dom inte få bra poäng på utställningen, de är löjligt tycker jag..

Ja, man kan också tejpa NER öronen på en hund som ska ha symmetriska, hängande öron. Man sätter tejp med små tyngder på eller tejpar mellan öronen och under hakan på hunden, det ser ut som om den har en liten mössa! Det skadar ju inte hunden det minsta men lite är det väl som plastikkirurgi... Lite fusk om man vill! Men det är inget valpen går omkring med länge, några veckor kanske om öronen ser ut att bli osymmetriska och/eller för upprättstående.

Men vad spelar det för roll om hunden inte mår dåligt av det?
Båda mina hundar har haft öronen tejpade, och jag anser mig själv ändå vara en tämligen bra hundägare.

vem har bestämt att man måste klippa springern tex. på ett visst sätt för att vara rastypisk? jag förstår funktionen och varför man klipper mycket för hundens skull som öronen som jag tycker är viktigt att man klipper för att de inte ska bli så instängt, men allt annat man ska klippa?

Mina föräldrar har en trimras, om hundarna inte blev klippta och ryckta så skulle hundarna i allra högsta grad lida och det skulle antagligen vara anmälningsbart. Däremot lider hundarna inte ett smack av att bli trimmade.

Vi kanske ska sluta klippa klorna på våra hundar också? För det är ju verkligen inte naturligt! :idea: Tänk så många hundar som hatar att få klorna klippta och verkligen liiiider av det. :cry:

visst de skadar inte att tejpa öronen men måste man göra de för att dom ska stå så är öronen inte gjorda för att stå..då borde de väl vara mer rastypiskt att hunden har hängande öron?
Fast CCns öron ÄR gjorda för att stå, i enstaka fall kan ett öra börja hänga på en valp, och då tejpar man örat.

Mina föräldrar har en trimras, om hundarna inte blev klippta och ryckta så skulle hundarna i allra högsta grad lida och det skulle antagligen vara anmälningsbart. Däremot lider hundarna inte ett smack av att bli trimmade.

Vi kanske ska sluta klippa klorna på våra hundar också? För det är ju verkligen inte naturligt! :idea: Tänk så många hundar som hatar att få klorna klippta och verkligen liiiider av det. :cry:

klippa klor har inte med saken överhuvudtaget att göra, de skadar att inte klippa klorna någon gång och dom lider inte av att klippa klorna, däremot så kan de gå illa om man skiter i kloklippningen.

på vilket sätt är de djurplågeri att inte trimma en hund?
vi har inte trimmat våran springer och han lider inte av de, vaplen på våran gård lider inte av att ett öra inte hänger lika mycket som de andra..?

skulle hunden faktiskt lida av att inte bli trimmad såpass att man måste anmäla de då borde man kanske sluta avla på den rasen för då är de något som är fel.

Senast ändrad av en moderator:

Fast CCns öron ÄR gjorda för att stå, i enstaka fall kan ett öra börja hänga på en valp, och då tejpar man örat.

vad jag fattat de som så är de väldigt vanligt av vad jag har hört av uppfödarna att man måste tejpa därför jag tycker de är konstigt, är de så extremt få så visst men inte om man måste göra de ofta på hundarna.

Men vad spelar det för roll om hunden inte mår dåligt av det?
Båda mina hundar har haft öronen tejpade, och jag anser mig själv ändå vara en tämligen bra hundägare.

har väl inte skrivit att jag är så emot de, jag tycker bara de är löjligt och att ska hunden vara rastypisk så är de väl lika bra att sluta göra om dom jämt, klippa bort päls och tejpa hit o dit och inte bara låta rasen vara som den är född.

vill man göra de så visst och jag har inte skrivit någonstans att folk är dåliga hundägare för att dom gör om hundarna? men jag tycker endå de är en löjlig och onödig grej.

valpen på våran gård lider inte av att ett öra inte hänger lika mycket som de andra..?

och varken min äldre hane som har två perfekta ståndöron eller min yngre som fortfarande har ett fladderöra lider..?

Enligt mig är ditt resonemang lika löjligt som du anser mig vara som har tejpat mina hundars öron, menar du på fullaste allvar att man borde sluta avla på en ras som i övrigt är sund för att dom kräver trimning? Ska man sluta borsta långhåriga hundar också?

men jag får väl endå tycka vad jag vill? lika väl som andra får tycka vad dom vill...är mycket som jag tycker är löjligt som andra inte tycker är de och folk får väl hålla på hur dom vill..inte sagt nåt annat.

och ja om de är så att hunden riktigt lider av att inte bli fint trimmad så ja då tycker jag nåt är fel med aveln.

vill man borsta hunden så får man väl de? vad har de med saken att göra? jag pratar om de rastypiska..inget annat.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men jag har väl inte heller sagt något annat?
Men du anser alltså att man borde sluta avla på alla raser som kräver en triming emellanåt, oavsett hur frisk och sund rasen är i övrigt?

min amstaff lider väl åxå för att han hade tejpat öra när han var liten :cool: han har inte direkt brytt sig och lever väl ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 348
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 023
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 835
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka