Sv: Taxtråd

Och hur kom din hund åt att ta sorkar?

Den absoluta majoriteten av hundar anses vara helt underbara familjehundar etc av sina ägare, där ingår även blandisar, detta behöver inte tas som incitament att producera flera.

var ute och gick med henne bredvid en åker, och plötsligt flyger hon ner i kanten och kommer upp med en sork i munnen, hann inte göra något sorken dog ganska snabbt :cry:

Den andra sorken tog hon hemma i trädgården, vi var ute och pysslade och det kommer ut en sork från trappan, Polly som är väldigt snabb flyger dit och ingen av oss andra hinner reagera innan hon står med den i munnen!

( Hon var kopplad när jag var ute och gick)

2,7 kg :eek:?
Min väger 12kg och jag skulle inte direkt kalla honom tjock. (Och nej, han är inte godkänd och ska inte användas i avel. Om någon undrade ;))
_mg_3032_117325548.jpg

Tack för infon ang storlek på taxar, alltid lär man sig nått ;)

en stor kille;) Men jag har sett standartaxar som väger runt 15/18 men det är alldeles för stort ! Är din registrerad ?

Han ser fin ut ! Men mans er ju inte hans ansikte ? Har du ingen annan bild:)

Tesora

Taxar är underbara hundar med stor personlighet.
Blanda inte bort den.
Taxar SKA jobba dvs jakt och eller viltspår.
Naturligtvis ska taxar ha jaktmeriter innan de ska få utställningsmeriter.
Dom ska ju inte bara se bra ut, dom ska ju vara taxar också!

De långa benen är både snygga och praktiska ;)

Ang bilder på hans ansikte så har jag lagt upp två stycken lite tidigare i tråden, men här kommer en till bild där man ser båda benen och ansiktet. Och älsklingsbollen, så klart :D!
dsc_01221_134842415.jpg

Hans pappa är kryptokid, tjuvparning, och därför "räknas han inte", eller vad man ska säga. Fast både mamma och pappa är tax, så jag presenterar honom som det. (Lite intressant kuriosa, ingen av valparna blev krypt).

Vi tackar för komplimangerna :love:

Tax är en av mina favoritraser. Jag har haft flera stycken och inte jagat med någon av dem men de har fungerat alldeles utmärkt ändå. Jag trivs med taxen för att det är en liten hund men ändå mycket hund. Den klarar skogsturer med häst o s v.

Jag har precis skaffat en blandis tax/jack russel så det bir säkert åka av. Vad jag sett fram till nu med min blandis tycker jag bara om. Han verkar lättlärd och lydig men ändå ganska tuff så tydliga regler och bestämdhet krävs trots storleken.

Blandraser tycker jag är ok om det finns en rimlig tanke bakom. Ibland kan man dock se korsningar som man bara tar sig för pannan.

Vad fin han är :love: var kommer han i från ?

Raja : Inget illa ment :) Men vad ser du för syfte i jack russel/tax ??

Tesora

Vad kul att mamma heter Agnes ;) Jag har också en Agnes här hemma :laugh:

Har ni ställt ut honom någon gång ?
Tesora

Egentligen ingen alls! I princip tycker jag att man ska hålla sig inom rasen men en korsning kan bli väldigt bra ändå.

En tanke är att taxen kan ha problem med sin långa rygg, kan ju russlen göra den mer "fyrkantig".

I mitt fall som vill ha en mindre sällskapshund men ändå en som kan hänga med på längre turer och klara en större hund i familjen så tyckte jag att korsningen skulle passa. Sist men inte minst, jag tyckte om individen!

oki! ja fast russel har mycket problem med höftleder och patella , så ;)
Mina kanintaxar har jag jagat med och dom har varit med på fjällvandringar m,m
Och dom har levt med allt från golden till schäfrar :angel:
Men kan förstå att man fastnar för en individ :)
Så länge man inte avlar vidare på den så :laugh:

Tesora

Jag har en taxkorsning, korsning tax och beagle pappa. Resultatet av den tjuvparningen blev en liten taxtik som ser ut precis som en tax men med en aning kortare rygg:).
Vi tror att hon är runt 11-12 år, ingen minns riktigt när kullen föddes.
Hon är nu pensionär från jakten men brukar få komma loss 1 eller 2 gånger per säsong.
En mycket pigg, egensinnig liten tik som charmar alla i sin väg:love:

Ja, det verkar som om alla raser har sin akilleshäl. Den här individen sprang vi på av en tillfällighet. Vi träffade både mamman och pappan, den var uppfödd i hemmiljö där det fanns katter och barn. Det är viktigt för oss eftersom vi har katt och barnbarn. Och som sagt tålig nog att klara livet på en hästgård.

Avel - nej. Det anser jag mig ha för lite kunskap om. Skulle jag ägna mig åt det hade det absolut blivit en noga utvald individ. Jag håller mig till hästavel.

Finns det strävhåriga kanintaxar?

Det sägs ju att det finns nio sorters taxar men jag har aldrig stött på en strävhårig kanintax. Finns dom?
I USA verkar man bara ha två storlekar, normal och mini...

ja då dom finns och ganska så vanliga :)I Usa så finns alla storlekar plus några extra :crazy: Dom jätte axar som dom kallar doxiehonds !

Strävhår kanin kommer mer och mer är väldigt stora i ryssland tex, även Italien är stora på dom små :love:

Tesora

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 670
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka