Sv: Taxtråd

Jag älskar taxar ! Har 6 stycken långhårs tikar :love:
men gillar INTE taxkorsningar ;)
har du själv tax ?
Tesora

Jag vet inte hur jag förhåller mig till taxkorsningar, men här är min Phu, 1år :love:

phu1_130565097.jpg

csc_01251_134412358.jpg

Vi tränar lite lydnad och Agility och snart ska vi börja med viltspår och jakt :)

Jag har haft en långhårig kanintax och hon var härlig:love:
Men tjurigare hund fick man leta. hon gjorde precis som hon ville..
Kommer kallad men ej strax, född till slav är ingen tax... Oj! vad det stämde på henne:angel:

Men jag kan ärligt säga att jag aldrig kommer skaffa en till... Vi skulle inte använda hunden till jakt, och då ser jag ingen mening med att ha en tax.

taxkorsningar är jag inte glad i... en korsning med pudel var det rent synd om. Mer korkad hund har jag aldrig träffat. Å ful:o han såg missbildad ut, och hade nog inget roligt liv, även om han blev gammal.
Nä korsa inte taxar, dom är finast som renrasiga.:love:

*Jenny*

Åh jätte söta taxar har ni =)
Jag älskar med taxar men har inte en renrasig tax utan en korsning mellan tax och jack russel. Hon är så otroligt söt och jag skulle inte byta henne mot något.

Tråkigt att höra att ni är så anti taxkorsningar.

Min fina flicka Polly

th_IMG_0289.jpg

har en omplacering som är tax/yorkshireterrier gillar absolut min herre men jag skulle aldrig välja en tax eller en taxkorsning som valp utan det var mer individen som gjorde att han fick bo hos mig. En kul kille är det iaf, fast han har helt klart sina mindre charmiga egenskaper också :p

Jag får ju sätta in lite bilder på mina små oxå då ;)
Har tyvärr inga nytagna
valpar036-1.jpg

valpar004-2.jpg

valpar006-1.jpg

valpar020.jpg

spanien014.jpg

Tax1.jpg

Fortsättning nästa inlägg ;)

Ska ta nya bilder så fort det blir lite solsken ute !
Angående blandisar, Jag är emot blandis avel i det stora hela , tycker att det finns så många rena raser så det måste finnas en ras som passar till jsut det man vill ha av en hund,

Taxen tycker jag definitv inte hör hemma att blanda alls , den är speciellt avlad för jakt och spår alltså inte den lättaste lilla vovven ;) Att sen kombinera den med andra envisa raser kan få egenskaper som man inte vill ha ! Tyvärr så är det många som väljer att använda sina taxar i blandis avel pga att det är populärt med små hundar nu, Men dom glömmer bort jakten finns där ;) och envisheten,

Sen ska man inte glömma att taxen har sina diskbråck och ögonsjukdommar, Och något säger mig att avelsdjur på blandis sidan inte alltid kollas för detta . Men en ren reggad tax har checkade föräldradjur ,så då är man en bit på väg i alla fall :)
Säger inte att taxblandisar är hemska ,men tyvärr inget jag önskar att se på annonser
Din hund är jätte söt :love:
Tesora

Ska ta nya bilder så fort det blir lite solsken ute !
Angående blandisar, Jag är emot blandis avel i det stora hela , tycker att det finns så många rena raser så det måste finnas en ras som passar till jsut det man vill ha av en hund,

Taxen tycker jag definitv inte hör hemma att blanda alls , den är speciellt avlad för jakt och spår alltså inte den lättaste lilla vovven ;) Att sen kombinera den med andra envisa raser kan få egenskaper som man inte vill ha ! Tyvärr så är det många som väljer att använda sina taxar i blandis avel pga att det är populärt med små hundar nu, Men dom glömmer bort jakten finns där ;) och envisheten,

Sen ska man inte glömma att taxen har sina diskbråck och ögonsjukdommar, Och något säger mig att avelsdjur på blandis sidan inte alltid kollas för detta . Men en ren reggad tax har checkade föräldradjur ,så då är man en bit på väg i alla fall :)
Säger inte att taxblandisar är hemska ,men tyvärr inget jag önskar att se på annonser
Din hund är jätte söt :love:
Tesora

Ne att taxar är jakt hundar det vet jag mycket väl haha :P Polly som dessutom har jack russel i sig är väldigt mycket för att spåra, har tagit två sorkar utan att jag ens hunnit reagera, men hon är en helt fantastisk familje hund och älskar sina kompisar, mina katter och chinchillor :)

Vet inte vems hund det va du tyckte va söt :P

jag klipper honom ungefär 2 gånger per år och då främst på benen och i ansiktet. Pälsen på benen blir så tjock att man inte kan borsta det ens. Resten klipps beroende på årstid. I övrigt så är hans päls halvsträv och lättskött :)

Det är en ganska följsam men otroligt tuff liten hund. Nu tror jag att han skulle varit lite lättare att ha att göra med om han haft en annan uppväxt men det är ju svårt att säga. Det är definitivt inte en hund jag "vill slåss med" vi har haft våra duster och det har inte varit roligt, jag brukar mumla *grävlingsjakt grävlingsjakt* när han är som värst :p taxen ska ju vara tuff! i en ren sällskapshund blir det dock lätt lite fel

Är galet förtjust i taxar :love:

Växte upp med 3 normalstora långhårstaxar som var mycket stabila och trevliga individer alla 3. Kommer definitivt skaffa tax längre fram men ville ha en stor hund eftersom familjen nästan uteslutande har haft små hundar om man bortser från en tjänstehund.

Taxar rules!!!:banana:

Och hur kom din hund åt att ta sorkar?

Den absoluta majoriteten av hundar anses vara helt underbara familjehundar etc av sina ägare, där ingår även blandisar, detta behöver inte tas som incitament att producera flera.

Jag har haft en långhårig kanintax och hon var härlig:love:

Ursäkta att jag frågar, men hur stor (eller kanske snarare liten) är en "kanintax" egentligen? Har du någon uppfattning om hennes mankhöjd? Vi har alltid haft bara ovanligt stora "normalstora" taxar nämligen ;)

Jagar man med dem också?

Man mäter inte taxar i mankhöjd utan i bröstomfång, Så kanintax upttill 30 cm dvärgtax upptill 35 c och standard över men på standartaxar har man en vikt på upptill 9 kilo

och javisst du kan jaga med alla varianterna ,men det vanligaste är nog att man använder kort och strävhårs standard el dvärgen, Men för att få vårat utstchampionat så måste vi gå våra viltspårsprov,

Det finns en del långhårs som används i jakt vilket jag tycker är kanon! Jag hade själv en av mina småtjejer som var en super duktigt tjeje i skogen , hon mätte 29 centimeter men det var inget som hindrade den lilla damen inte :love:

Tesora
Ni har alla här i tråden super söta vovvar :love::love:

Ursäkta att jag frågar, men hur stor (eller kanske snarare liten) är en "kanintax" egentligen? Har du någon uppfattning om hennes mankhöjd? Vi har alltid haft bara ovanligt stora "normalstora" taxar nämligen ;)

Jagar man med dem också?

hennes bröstomfång var 26-27 cm, och hon vägde ca 2,7 kg, och var en förnäm tjej..:love:
vi spårade med henne, men hon var inte med på jakt, hon hatade när pinnar och kottar fastnade i hennes fiiiina päls...
hon var terränggående, men bara när hon själv ville!

hon blev nästan 12 år.

*Jenny*

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 670
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka