Taxen har blivit aggressiv mot främmande

N

nackros

Är dagmatte till en tax som är ett år. Har nu åter hand om henne dagtid efter ett sommaruppehåll på två månader. Hon har alltid varit mycket bra till kynnet under sin valptid, men har nu efter sommaren blivit mycket aggressiv mot främmande människor. Hon är fortfarande lika gosig mot mig och jag vet inte om hon eventuellt försvarar mig. Eller kan hon ha blivit skrämd för någonting? Människor som hon känner går det bra med liksom andra hundar. Hur ska vi hantera problemet? Har någon tips!?

Sv: Taxen har blivit aggressiv mot främmande

Vad menar du med aggressiv, vad är det hon gör mot människorna? Skäller hon på allt och alla (på avstånd) eller biter hon dom rent av?

Vad menar du med aggressiv, vad är det hon gör mot människorna? Skäller hon på allt och alla (på avstånd) eller biter hon dom rent av?

Hon gör utfall och skulle kunna bita om jag inte hade henne kopplad.

Precis så var vår förra tax när min mamma var i närheten. Min mamma var hans egendom och han ansåg att det var han suppgift att försvara henne på allt och alla (inklusive mig). Kom man nära var det blottade tänder och i värsta fall ett fint bett man fick.
Hon gjorde felet att be mig backa undan fast jag förklarade att hon ska ta ner hunden när han gör så (hon var nog lite rädd också) vilket bara bekräftade hans dåliga beteende.

Faktiskt så var den enda hon lyssnade på Ceasar Milans råd om att låta hunden gå bakom henne vid möten. Och taxen som även gjorde utfall (dock mot hundar) ute blev knäpptyst och gick lugnt bak i kopplet. Det kan ju vara värt ett försök?

Du ska alltså vara lugn och låtsas som det regnar. När du ser en mötande människa så ser du till att hunden går bakom dig . Försöker den gå fram så tryck bestämt tillbaka den igen med benet. Du kan såklart öva på att låta hunden gå bakom dig även när du inte möter ngn.

Anledningen till att hunden ska gå bakom är att den ska förstå att du sköter det som händer runt i kring er och inte som den tror nu-den själv.
Lycka till!

Tack för rådet om att hon ska gå bakom. Ska verkligen testa det, för att hon ska vara aggressiv är ju ohållbart. Hon har tidigare varit mycket mjuk och gullig mot alla, men kanske 1-årsåldern är känslig också. Tar gärna emot fler tips om det finns.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 445
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka