Tävlingstråd januari - mars 2012

Sv: Tävlingstråd januari - mars 2012

Har tävlingstränat (klubbtävling), red la3 på 60,9% med en del irriterande missar (glp i mellantrav, byten i ökade galoppen) men annars hyfsat flyt. Lösgjordheten och ärlighet fram till bettet måste bli bättre.

Nästa klubbtävling är målet att ska jag rida la3 på 62%, sedan ska vi nog bege oss ut på riktiga tävlingar.

*kl*
Var i helgen hos Dagstorp och red en MSV A:1. Första tävlingen för i år och stackars lilla Ådi var väldigt nervös och stod nästan o galopperade i stallgången innan vi skulle åka! Framridningen var läskig med massa hästar och det tog lång tid innan han spände av någolunda. Givetvis kröp det på lite extra spänningar inne på banan. Fyra missar fick vi (två 4or och två 5or) men resten var ganska bra! De 13 första momenten låg vi på 70%! Sen kom missarna i galoppen;)

Vi slutade iaf på 65,35% och det är vi mycket nöjda med! Superrolig årsdebut! :D

På söndag är det dags för oss. Första starten på nästan 2 år pga graviditet och sedan dåligt med tid pga baby så jag är nervös! Vi ska starta LC:2 och LB:1, inte riktigt samma nivå som er andra här ;) Målsättningen är att ta oss runt utan att hästen tvärnitar och stegrar för något osynligt spöke.....

Imorgon startar jag LC:2 men min kallblodstravare i Sydslätten.

Kommer bli spännande, då övergångarna just nu inte alls sitter utan han tjurar mot bettet & det är för sent att stryka sig då jag redan betalt. :(
Jag hoppas på tur iallfall om inget annat en sämre erfarenhet...

Då var vi färdiga för i dag. Inga spöken i ridhuset och en mycket bättre "återdebut" på tävlingsbanan än vad jag trodde det skulle bli. 58,9 % i LC:2, var inte riktigt tillräckligt frammme och lite spänd. I LB:1 fick vi 60,6% vilket räckte till plats 11 av 14 starter. Jag är mer än nöjd!

*KL*

Nu ska jag äntligen använda den här bloggen till vad jag tänkte från början: som tränings och tävlingsdagbok!

Jag har varit i Skövde och ridit årets första tävling. Vi startade MsvC1 och MsvB2 för en domare jag ridit för förut och känt mig neddömd, men jag tänkte att då har jag inga förväntningar... Jag hade tömkört ett ganska kort pass (30 min, mkt skritt) på lördagen och han hade vilat helt på fredagen för att samla upp lite energi. Det gabv resultat kan man säga :S. Han var helt nipprig så fort jag kom ut ur transporten, vägrade stå still när jag skulle sitta upp och taktade halva framridningen. Men på något sätt lyckades jag hålla mig lugn på framridningen och systematiskt få honom lång och låg och att ta stöd i handen och sen mellan hand och skänkel och sedan fram och upp i formen. Han blev jättefin på framridningen men lite på gränsen till för mycket energi hela tiden. Hade inga sporrar på framridning och tog bara på dom en liten stund innan start.

Han var stundtals jättefin på banan i Msv C1 men bara liite för taggad... Hade en del missar, omslag i galoppökning, galopp i travökning och red fel väg (glömde den förbannade halten + ryggningen). Kändes som att sitta på en tickande bomb och jag tyckte det kändes väldigt spänt emellanåt... Men vi kom däremellan till fin RIDNING inne på banan. Händer ganska sällan måste jag säga. Väntade mig ändå att bli sågad, döm av min förvåning när jag fick protokollet, en 9 (nia!!) och en massa 8or (bla på lösgjordheten som vi ofta haft 6 eller tom 5 på under hösten!) tillsammans med ett par 4or blev der 68,7%= själaglad!! Hade så gärna haft en film eller någon med mig som kundfe gett mig lite feedback på hur det såg ut. Blev 3a i klassen med 20 starter 4 p efter en klubbkompis till mig som är omöjlig att slå.

Till andra klassen var han också jättefin på framridningen. Bytte rena fina byten på framridningen men det blev lite mycket sockerdricka i huvudet inne på banan. Galopp i traven igen, byte i galopplängning, exploderade med bock och sken i båda bytena, bjöd mot staketet i galoppen, ville gå arbetspiruett i 8 m-volten etc. Var ändå jättenöjd med poängen fick både 8 och 0, och fick 63,0% totalt. Kändes HELT ok med tanke på insatsen.

Nu ska vi jobba vidare med tempereringen och satsar ännu högre nästa gång som blir samma klassser hemma om 14 dagar

d7b1bba4.jpg

Hade så gärna haft en film eller någon med mig som kundfe gett mig lite feedback på hur det såg ut.

Novali var där och såg din ritt , hon kan ge dig lite feedback :laugh:

Blev 3a i klassen med 20 starter 4 p efter en klubbkompis till mig som är omöjlig att slå.

Nejdå det lyckades jag med förra året :devil: (Men jag vet vad du menar, även när hon inte är med och tävlar vinner hon, känns det som).

Men annars stort Grattis!! Vi ses väl på hemmatävlingarna men då kommer jag med min mörkgrå så vi blir inte mycket till konkurrenter :p

Jag red också Msv C:1an i Skövde, blev femma på 67,66%. Riktigt nöjd med säsongsstarten!

Novali var där och såg din ritt , hon kan ge dig lite feedback

Men annars stort Grattis!! Vi ses väl på hemmatävlingarna men då kommer jag med min mörkgrå så vi blir inte mycket till konkurrenter :p

Ähum ja, läser hon kan hon väl pma och ge lite feedback eller nåt :angel::o:crazy:

warg: grattis !!:laugh:

Ähum ja, läser hon kan hon väl pma och ge lite feedback eller nåt :angel::o:crazy:

Hmmm hur ska jag tolka detta?

1. du vill ha feedback men är livrädd för sågning?:p
2. du vill ha feedback men från alla utom mig?:D
3. hade du vetat att jag såg dig hade du aldrig skrivit att du velat att nån såg dig??:devil:

:rofl::rofl::rofl:

hint: Vi hade transporterna bredvid varandra...

Grattis till placeringen iaf!:banana:

Hmmm hur ska jag tolka detta?

1. du vill ha feedback men är livrädd för sågning?:p
2. du vill ha feedback men från alla utom mig?:D
3. hade du vetat att jag såg dig hade du aldrig skrivit att du velat att nån såg dig??:devil:

:rofl::rofl::rofl:

hint: Vi hade transporterna bredvid varandra...

Grattis till placeringen iaf!:banana:

Jag är min egen största kritiker så fram med det bara! Allt man kan förbättras av!!!

Om du visste vem jag var varför hejade du inte på mig då :devil:

Ha ha nejdå skojade lite med dig! Å heja kunde jag inte för det var först när du kom in på banan som jag förstod att det var du som stod bredvid mig å vi åkte innan du kom tillbaka.

Ang din ritt så har jag inte så mycket att säga förutom att du gjorde enormt prydliga galopp halvvolter med tydliga vägar!:bow:
Det var väldigt många som red slarviga vägar o felridningarna haglade!:o
Så fast din häst inte har de bästa gångarterna så gissar jag att du tog många poäng på dina vägar.

Jag red ju faktiskt också fel ;)

Sen tycker jag att han går på sned (nästan lätt sluta) i diagonalen innan förvända. Blir lite passiv i ridningen och sitte lite illa blir lite framåttippad och sänker handen när han är så laddad som han var.

Vi får pratas nästa gång! :)

kl

På söndag börjar vi tävlingssäsongen där vi slutade den förra, dvs med en LB:1 och en LA:1 i Skabersjö. Får se om det går bättre eller sämre än sist, jag hoppas på det första :D

Hade ingen hästskötare idag så tyvärr blev det ingen film, men hoppas ni överlever ändå.
Första klassen var Lina jättefin att rida, lugn, avslappnad och lyssnade på minsta lilla hjälp. Gjorde ett kanonprogram med ytterst små missar. Det som drig ner mest var längningarna i samtliga gångarter, men Lina har enorm svårt för det, hon bara pinnar på istället. Det är något vi jobbar aktivt med att förbättre, så vi får ju hoppas att det blir bättre i framtiden.

Tänkte göra en liten sammanställning av programmet eftersom jag inte kan bjuda på film.

LB:1

Inridning - halt - igångsättning i arbetstrav: Något vid sidan om linjen, något sned halt, bra framridning - 6
Höger varv, vänd över ridbanan i arbetstrav: Ganska stadig, önskas mer energi bakifrån - 6
Serpentiner, 3 bågar: Stadig, önskas mer energi bakifrån - 6
Snett igenom i mellantrav: Överilat tempo, måttlig längning - 5
Serpentin, 3 bågar: Bra väg, ostadigt huvud - 6
Mellanskritt, ökad skritt på diagonalen, mellanskritt: Knappt övertramp, bra upptag, överilat tempo - 6
Arbetstrav, galoppfattning: mjukt - 7
15m volt i galopp: Stadigt, något dubbla spår - 7
Arbetsgalopp längs spåret: Något dubbla spår - 7
Mellangalopp på diagonalen: Önskar längre språng, överilat - 6
Övergång till arbetstrav: Något spänt - 6
Galoppfattning höger galopp: 7
15m volt i galopp: Stadigt, bra väg - 7
Arbetsgalopp längs spåret: 7
Mellangalopp på diagonalen: Måttlig längning, låg fram - 6
Övergång till arbetstrav: 7
Vänd rätt upp: På linjen, stadigt - 7
Halt - hälsning: 7

Gångarter: 6/12
Framåtbjudning: Mer bakbensaktivitet - 6/12
Lösgjordhet: Gapar ibland, lite spänt - 6/12
Ryttarens sits och hållning: Mjuk och följsam sits - 7/21
Korrektheten i uppvisningen: Hörnen - 6/12

Prydlig ritt på en lydig häst. Försök engagera lite mer bakifrån för högre betyg. Lycka till!

185p
63,793%

Är jättenöjd med ritten! Är ju kanon när poängen stiger ju längre in i programmet man kommer oxå, det tyder ju på att man imponerar på domaren. Jobbar vi lite på längningarna så ska vi nog snart vara uppe i 65%! Är jätteglad för 7an på sitsen! Har jobbat mycket med att få ordning på den och det känns kanon att få kvitto på att det funkar. Nytt personbästa alltså! Känns kalas!

I andra klassen var det väldigt stökigt på framridningen, Lina blev stressad och jag tror att hon även blev lite trött. Fullblod uttrycker inte trötthet på samma vis som andra hästar ofta gör, genom att bli sega och slöa, utan tvärtom så försöker de, som med allt annat, springa ifrån problemen. En spänd, springig häst som inte alls var medpå noterna var alltså vad jag hade att jobba med. Hon var mycket mot handen redan på framridningen och det höll i sig på banan sen.

LA:1

Inridning - halt - igångsättning: Ostadigt - 6
Höger varv, 10m volt i trav: Lite ostadigt - 6
Mellantrav på diagonalen: Slår i skorna, önskar mer påskjut - 6
Vänd rätt upp, skänkelvilkning åt höger: Slog sig fri i slutet - 5/10
Vänster varv, 10m volt i trav: Flyter ut på slutet - 6
Mellantrav på diagonalen: Springig på slutet - 5
Vänd rätt upp, skänkelvikning åt vänster: Något mot hand - 5/10
Arbetstrav längs spåret till X: Mot hand flera gånger - 5
Halt vid X, ryggning 6 steg: Kort, sen halt - 5
Arbetstrav, övergång till mellanskritt: Ganska bra övergång - 7
Mellanskritt - ökad skritt på diagonalen: 7
Mellanskritt, höger galopp: Spänd, taktar, slår sig fri - 4
Arbetsgalopp, volt 10m: Vinglig - 6
Vänd halvt igenom: Omslag på slutet - 4
Fövänd galopp: (fel galopp) - 1
Arbetstrav, vänster galopp: 6
Volt, 10m: 6
Vänd halvt igenom: Felställd - 5
Fövänd galopp: Mot hand i övergången - 5/10
Arbetstrav, höger galopp: Snubblar, kommer mot hand - 5
Mellangalopp på diagonalen: 6
Övergång till arbetstrav, vänd rätt upp: 6
Halt - hälsning: Rakt - 7

Gångarter: 6/12
Framåtbjudning: 5/10
Lösgjordhet: 5/10
Ryttarens sits och hållning: 6/18
Korrektheten i uppbvisningen: 6/12

Spänstig häst med lite hastig förflyttning. Ostadig form, ofta lite mot hand. Ett flertal missar idag. Håll samman händerna lite till.

202p
53,158%

Det positiva här är att vi faktiskt fick några sjuor på vissa moment, det betyder ju att om Lina varit lika fin som i första starten så hade vi säkert haft en chans till ganska mycket bättre betyg. Konkurrensens är ju mycket högre i en LA, och kraven på ekipagen likaså, så jag är jätteglad för sjuorna. Fick ju lite onödiga avdrag på tex att hon snubblade osv. Att hon var så spänd var ju anledningen till att hon blev mot hand och hon var väldigt stressad och inte igenom i kroppen. Öknignarna blev ju dock bättre i det här programet, så det var oxå något positivt.

KL

Årets första tävling avklarad. Den blev i sadeln på spanjoren som jag aldrig har tävlat innan.

Red en LB:1, 72.06% tvåa. Mycket fin! Kan lägga ut film också om någon är sugen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar