Tävlingstråd januari - mars 2012

Sv: Tävlingstråd januari - mars 2012

Väldigt prydligt och trevligt ridet! Han ser jättefin ut, speciellt i galoppdelen så det lät väldigt snålt dömt måste jag säga.:confused:
Dressyrens baksida..man blir aldrig riktigt klok på den.:)

KL
Många fina hästar och duktiga ryttare i denna tråd! Grattis till alla med fina resultat.:)

Har också ridit årets första täving. En msvB4 på 65.65% och första kvalet till MsvA avklarat.:) Är jättenöjd med det!

...för det är ju bara de BRA resultaten oftast som visas här, sällan någon lägger ut sitt dåliga.

Haha jag skäms inte, jag lägger upp allt :devil:
Är ju inget att skämmas för, det kan inte gå bra alla gånger, inte ens för proffsen. Jag resonerar så att om man även lägger ut det som inte går så himla superbra så kan ju folk se hur man utvecklas. För min del, som är ny på det här med "riktig dressyr" så tänker jag att alla är nybörjare i början :D

Angående din ritt tycker jag det ser jättetrevlkigt ut (som vanligt:))

Hmmm hade nog förväntat mig ett mer ingående svar från dig men jag tackar o bugar!;):bow:

Jovius och Rebecca: Tack, det värmde!:love:

KL

Års debut. Mjukstart med LB:1. Damen var spänd uppe vid dommaren. Eller jag hon var ganska spänd hela ritten men hon var helt okej.
63,44 %. Helt okej för att vara årets första. Synd bara att en annan också ska bli så nervös/spänd så hela sitsen blir förstörd :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=AdRXX2wPWo8

Film med poäng och kommentarer

Hahahaha vilket skämt!! Jag kan ju jämföra med mitt program eftersom vi red samma i helgen fast på olika platser , mörkgrå strulade en del (som han faktiskt aldrig brukar göra, han är väldigt stabil) så där tappade jag kanske typ 12-14 poäng sammanlagt och så red jag fel 2 ggr = -6 poäng. Hade det inte hänt hade vi hamnat på nästan 62% (nu blev det 55.9% istället) och då var din ritt ändå betydligt bättre då din grå bla bär sig mkt bättre än vad min gör än så länge.

Så där nu är du inte heller ensam om att presentera dina dåliga resultat :D

Grattis till både Victovie o Waco, väldigt bra prestationer!:bow:

Normalt sett lägger jag inte ut så mycket resultat här...för det är ju bara de BRA resultaten oftast som visas här, sällan någon lägger ut sitt dåliga. Jag var i Lidköping igår o red en MSV C1, Grå var rätt så bra på framridningen, fick ihop paketet ngt bättre precis innan start men väl där inne så var det 3 domarbord med 3 personer sittande vid varje o dessutom är det ett rätt tittigt ridhus så han blev lite spänd precis i början.
Men efter själva inledningen hade jag en jättefin känsla o jag var riktigt nöjd med oss när vi kom ut....ända tills jag fick poängen, 60,6%:confused: Jag brukar inte hänga upp mig på sånt men denna gången känns det faktiskt orättvist.:mad:

Film finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=1MmphZJecrA&feature=youtu.be

Jag tycker det ser jättetrevligt ut och säger som övriga att det var väldigt snåla poäng. :confused: Öppnorna ser väldigt fina ut, galoppen är supertrevlig, ja det var verkligen snålt tycker jag.

Tack! :):bump:

Din ritt ser väldigt prydlig ut! :) Men jag stick väl ut näsan lite och säger att jag faktiskt kan förstå procenten. Skillanden mellan de lätta klasserna och de medelsvåra är framför allt att det inte räcker med bara prydligt längre. Det krävs helt enkelt mer kvalité.

Jag hade önskat bättre framåtbjudning, mer arbete genom kroppen, nu blir vackra grå kort istället för samlad. Till exempel är skolorna något raka och ni faller isär(slår med huvudet bland annat) i många övergångar. Dessutom blir det dubbla spår flera gånger i galoppen samt att ni missar de enkla bytena p.g.a. travsteg in. Här har ni massor av poäng att hämta!:)

Lycka till!:bump:

*halvt kl*
Ja det var vi :D Tack, det samma Victovie! ;)

Även vi satte ett personbästa idag!

Det finns en fördel med att rida först, framridningen är väldigt lugn och tom. Något dom uppskattas när hästen är nervös och ridhuset bara är 20×40.

Och vilken stjärna min lilla häst var idag! Han slappnade av efter en stund och lät mig rida.

Inne på banan så blir han givetvis mer nervös när rörelserna kommer på varandra, men fortfarande sååå mycket bättre än förra året! :love:

Fortfarande några missar och rörelser där det fanns mer att önska. Känns som en rolig tävlingssäsong väntar!

Vilken lycka att sedan se att det betalar sig i protokollet! 66,55% blev det! C-dommaren har sett oss från början och gav oss mkt beröm samt 69%!!!

Vi knep en 7e placering tillslut i ett väldigt starkt startfält! :banana:

Här är film på min ritt! :D

http://youtu.be/EVg_ncY4_fM

Du har missat att det är LättA:6

MsvC är inte en medelsvår klass och räknas inte heller till det.

*kl*

grattis alla till bra resultat!

Ridit MsvC1 och MsvB2 igår. Han var inte alls lika laddad som förra starten.

Blev lite mesig i förvända i MsvC1 då han bytte ett par gånger på framridningen så det drog ner litegrann. Travsteg in i första enkla bytet, blev bryskt pga att han laddade för byte= 4a. Han rättade bakåt i första halten= 4a trots en rak och fin inridning. Mycket sjuor annars blev totalt 66,1 och 5a av 35 starter.

I MsvB försökte jag satsa lite mer vilket gav ett ganska bra travprogram men ett uruselt galoppprogram med spänd häst. Katastrof och 57%, vårt sämsta resultat i MsvB faktiskt.

Jag red samma klass som du, var jättenöjd med en jämn och stabil ritt och landade på strax under 63%. Men jag tror att det var rätt låga poäng över lag?

Håller med Waco litegrann även om jag tycker att mycket är bra också- ger ett mjukt intryck för det mesta.

Han blir väldigt spänd på kortsidan och du rider lite slarviga vägar (av det man ser från en suddig film). Blir snabbt ras i poängen när man missar i skolorna (vinglar till i vänster öppna, tappar lite bjudning och takt överlag) och enkla bytena.

Och vad gäller grad av samling i MsvC så har förbundets domarutbildare sagt att de bytt namn för att samling ska 'introduceras' i msvc. Skolorna ska öka hästens samlingsgrad även om inte kraven på samlingen är lika hög som i msvB.

Det är ju alltid trist att känna sig nerdömd. Vad har du fått för kommentarer?

Du har missat att det är LättA:6

MsvC är inte en medelsvår klass och räknas inte heller till det.

Jag har uppfattat att man döpt om LA5 och LA6 till Msv C just för att de är klasser med medelsvåra rörelser, om än lättare sådana. Att man döpte om dem just för att de blev förvirrande när de låg så i gränslandet. Men jag har kanske missförstått det hela? :)

Både jag och nej. Klasserna döms ju inte annorlunda för att dom bytte namn, de är fortfarande i alla avseenden Lätt klass.(tex placerar du dig räknas det som placering i LA inte Msv.)

Som Warg var inne på så döms det ibland högt och ibland lågt utan att nämna namn blir jag alltid helt chockad när jag ser en del rida och få skyhöga poäng för :eek: ritter.

Det stämmer inte riktigt. Om jag går in på ASVH-avelsindex så har min häst en registrerad placering i MSV-klass och det är en LA6-placeringe alltså till och med tagen innan klassen bytte namn till MsvC1. Personligen håller jag dock med dig och röknar itne riktigt MsvC till de medelsvåra klasserna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar