Tävlingstråd för april

Sv: Tävlingstråd för april

Är det i detta inlägg som du har en otrevlig ton heller?;) Det är väl aldrig roligt när någon brutalt pekar ut alla brister och svagheter men samtidigt kan det ju vara en bra "wake up call" för att förhindra att man nöjer sig eller slår sig till ro med det man presterar för stunden.

Men inte ska det väl vara nödvändigt att brutalt säga "sanningen"? För det första hör det inte hemma på ett nätforum att vara brutal och för det andra är inte sanningen enligt fio en världsomfattande supersanning. Om man vill ge någon ett "wake upp call" finns det väl betydligt trevligare sätt att göra det? Man kan väl kolla om Bräk i detta fallet sjäv tycker formen är bra innan man (enligt mig och andra) i rätt raljerande ordalag häver ur sig hur hemsk formen är osv. fio säger ju själv att Bräk är en mycket duktig ryttare-och då är det väl ändå rätt förmätet att tro att Bräk är supernöjd med formen och inte är medveten om vad som kan bli bättre?

?
Och Breccias häst är en ny, hårt framavlad dressyrhäst??
Har du ens nån koll på vad den hästen gjorde före Breccia?

Hade du det, hade du gett henne mer cred och insett att precisionen
sitter i ridningen, inte i aveln.

Jag visste inte att hon samtidigt tävlade hoppning och fälttävlan som hon tävlar dressyr? Har aldrig hört henne rapportera om det , men jag ser fram emot att träffa henne på fälttävlansbanorna.

Annars skrev jag : Det kan man säkert träna bort men då blir det farligt i hoppningen och speciellt i terrängen.

Så det är klart det handlar om ridningen men då har du inte förstått när man måste backa av som ryttare och ge hästan utrymme för att inte ta bort för mkt av hästens vilja och förmåga att ta tag i saker själv.. Det är en svår balansgång när man vill att dom som dressyrhästar skall vänta på ryttaren och sedan ett par timmar senare ska kunna ta dig som ryttare genom eld och vatten om det behövs.

Jag har inget att säga om din ridning men din ton mot Breccia var inte trevlig.

Du kanske ska starta en tråd om bedömning istället?
Jag håller inte med om att Breccia inte är värd sina poäng.
Du skriver själv att ni gör dyrbara missar, såna gör inte Breccia. Hennes häst sätter varje fot rätt, den precisionen hon rider med är fantastisk!

?
Och Breccias häst är en ny, hårt framavlad dressyrhäst??
Har du ens nån koll på vad den hästen gjorde före Breccia?

Hade du det, hade du gett henne mer cred och insett att precisionen
sitter i ridningen, inte i aveln.

Tja.. vissa av oss kan iaf skilja på tretakt och fyrtakt i galoppen..

din övergång galopp-skritt precis i början av filmen, mumma!

Först och främst så har du missat att jag inte sagt något om breccias ridning, hon är väldigt duktig. Jag har kritiserat formen som dom flesta inklusive Breccia själv håller med mig om. Det verkar bara var du som inte ser bristerna i den? Så vi kanske inte ska gå in på vad du och andra kan skilja på och inte?

Sen hur du går på i din iver att försvara Breccias ridning för att hon är din kompis, en ridning som absolut inte ens behöver försvaras, det hade jag tyckt varit rent av pinsamt och jag hade blivit rent ut sagt rasande om någon av mina vänner hade skrivit såhär på ett öppet forum om mig. Tack och lov vet mina vänner att alla kan göra misstag, både ryttare och hästar, tom ändå upp i världseliten.. men Breccia gör aldrig misstag enligt dig, hua om mina vänner hade satt en sådan press på mig i en diskussion som dom själva helt har missuppfattat. :crazy:

Tack och lov vet mina vänner att alla kan göra misstag, både ryttare och hästar, tom ändå upp i världseliten.. men Breccia gör aldrig misstag enligt dig, hua om mina vänner hade satt en sådan press på mig i en diskussion som dom själva helt har missuppfattat. :crazy:

Hade jag vänner som hängde ut mig så på ett offentligt forum o satt sån vansinnig press på mig hade jag snabbt sorterat ut dem ur min vänkrets.:crazy: Herregud..:eek:

Du läser in väldigt mycket som jag inte skrivit.

Jo jag kan se fel, det är inte det diskussionen handlar om.

Det handlar om hur man framför det, Fiorano har ett väldigt bra inlägg om meningen med att vara brutal. Man kan välja att se det positiva och kommentera det istället för att totalsåga och skylla sina egna resultat
på att hästen egentligen gör nåt annat eller att man missat.

Hade du ställt frågan: "hur bedöms formen?" hade du troligen fått ett mer utförligt svar som gett mer än det nu blev.

Er låga diskussion om hur era vänner ska bete sig kan du och jovius få ha för er själva i sandlådan :)

Jovius, mina vänner vet iaf vem jag är och vem som döljer sig bakom nicket.

Ja många av mina vänner rider fullblod.. som du gör så därför skulle dom aldrig yppa sig så.

No shit sherlock! ;)
Ni använder er av samma argumentationsteknik så jag är inte förvånad.
Eller ja, du vågar iaf säga det öppet.

Jag pratar om att många av mina vänner rider fullblod som du själv gör, att få en sådan häst att gå svår fälttävlan med allt vad det innebär och aldrig förekomma en i dressyrmomentet och sen enbart lägga det misstaget på ryttaren som du vill ha det till om den gjorde det.. Nej en sådan mening skulle dom aldrig yppa.

Vad pratar du om :confused:

Att det kan vara problem att få en fthäst att sköta sig i dressyren när de ligger högt i kondis och är aktiva förstår jag, det har jag inte ifrågasatt.

Men det är många här som inte har en fthäst som fortfarande inte är hälften så lydig som Breccias. Man kan gott ge henne lite cred för att han är så lydig. Och det är inte så konstigt att de får sina poäng. Det är vad jag säger.

Att det kan vara problem att få en fthäst att sköta sig i dressyren när de ligger högt i kondis och är aktiva förstår jag, det har jag inte ifrågasatt.

Men det är många här som inte har en fthäst som fortfarande inte är hälften så lydig som Breccias. Man kan gott ge henne lite cred för att han är så lydig. Och det är inte så konstigt att de får sina poäng. Det är vad jag säger.

Men det är väl ingen som klagat på att Breccias häst inte är lydig eller att hon inte är en duktig ryttare ?

Vad jag tagit upp är formen och sen gick diskussionen vidare angående poängen att det skulle hamna runt 75-80% om formen varit bra , vilket det aldrig kommer göra för dressyrdomare aldrig dömer någon så högt om det inte handlar om Jan Brink på en godkänd hingst.. vilket innebär att domarna skiter i formen, vilket är trist och även om du då får en skitbra form så får du inte betalt för det. Är inte det trist menar du?

Jag skrev tex

Jag tycker personligen att man inte ska kunna få en 7:a på en rörelse om formen inte är korrekt. Är formen korrekt ska man kunna få 7 och 8 om kvaliten oxå är bra. Det blir för lite skillnad annars på dom rider korrekt form med kvalite och dom som rider med fel form och har spänstiga hästar

Jag tror att kvinnan som kommenterade Parzival i världscupen hade rätt,
är de 10mässiga hamnar en sämre form på en 8. Börjar man på 8 och är slarvi hamnar man på 6.

Jag tycker inte Breccias form ska sänka hennes insats så mycket som du verkar anse. Över 70% tycker jag dock man ser med jämna mellanrum.

Jovius, mina vänner vet iaf vem jag är och vem som döljer sig bakom nicket.

Jamen det är väl bra att dina vänner vet vem du är och vem som döljer sig bakom ditt nick. Betyder det att resten av oss också måste veta vem som döljer sig bakom ditt nick? Jag har ingen aning om vem du är och anser inte heller att det hör till mina rättigheter att veta vem du är eller försöka stalka fram vem du är. Jag har inte heller någon aning om vem Breccia är i verkligheten eller vem Fio är eller nån annan heller för den delen. Är det meningen att man ska vara offentlig på det här forumet menar du? Då borde man väl i sånna fall registrera sig med sitt riktiga namn.

Hänger inte alls med på din diskussion faktiskt och är inte så intresserad av hur offentliga folk är.

Jag skrev att mina vänner vet vem jag är, om Breccia därmed vill skälla på mig går det fint ;)

Är så jävla trött på detta tjaffsande! Det är helt klart färdigrapporterat med tävlingsresultat från mig!

Adjö!

Jag tror att kvinnan som kommenterade Parzival i världscupen hade rätt,
är de 10mässiga hamnar en sämre form på en 8. Börjar man på 8 och är slarvi hamnar man på 6.

Jag tycker inte Breccias form ska sänka hennes insats så mycket som du verkar anse. Över 70% tycker jag dock man ser med jämna mellanrum.

Det har jag förstått att du inte tycker, jag är dock nyfiken på var du tycker startbetyget bör börja kvalitetsmässigt då?

remmis: Moderatorn kan kanske dela upp tråden i två så kan man fortsätta diskutera form och bedömning i den andra tråden. Så kan du fortsätta rapportera tävlingsresultat.

Hur menar du vart de ska börja?
I detta fallet håller jag med domaren att form och utförande
bör belönas med 6-7 poäng i snitt. Jag tycker att många är dåligt förbereda och slarviga i sina ritter. Då är breccia ett härligt avbrott.

Ja jag tycker också att Breccia rider bra och verkar duktig och seriös!

Men du vad kul att du är intresserad av att diskutera form, förrut sa du ju vid nått tillfälle att du tycker alla på dressyr som diskuterar ridning och sånt är så löjliga att du skrattar åt dem, eller hur var det?
Kul att du har ändrat dej:p

Är så jävla trött på detta tjaffsande! Det är helt klart färdigrapporterat med tävlingsresultat från mig!

Adjö!

Jag använder detta citat för att belysa det faktum att detta är just vad remmis skriver ovan - en tävlingstråd. Att man går OT och snöar in lite mer på vissa resultat och filmer är helt OK men när tråden till slut sida upp och sida ner handlar om hur man uttrycker sig och vad syftet i det är - då tycker jag att man har hoppat över dressyrstaketet.

Jag hoppas att ni kan lämna det spåret nu, det känns som om det är slutharvat där.

LenaH, moderator

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 148
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
306
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
148
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka