@mumin Ja, det låter riktigt! Det man måste tänka på är att han måste starta i en 80* mellan datumet där det gått 12 respektive 24 månader efter första noviskvalritten. Annars får man börja om och räkna in andra ritter som gör så att datumet förskjuts.
Ja, det hoppas jag också! Han är en riktig toppenhäst!
Vad är ditt långsiktiga mål med Kidde då? Hur ligger planen?
Det var bara en teoretisk fråga för att se om jag fattat det hela rätt, jag har inga planer på att rida *.
Nationellt så behöver jag som ryttare bara kvala mig upp en gång va, o stannar sen på befintlig nivå? Medan hästen måste göra en ritt inom 24 månader för att inte behöva börja om?
Jag har inte sett så himla mycket av Lutfi (mer än att han var galet övertaggad på Vedema i fjol) men det verkar vara en härlig häst! Gillar hans ägare också, hon förbarmade sig över Kidde o visade honom till mig efter Göinge i fjol när jag låg o kräktes efter mållinjen..
Jag har inget långsiktigt mål om jag ska vara ärlig. När vi red vår första distans kändes det otänkbart att vi någon gång skulle rida mer än kanske T50. När vi gjorde det så kändes det osannolikt att vi någon gång skulle kunna rida 8 mil. När vi sen gjorde det också, trots sämsta jäkla förutsättningar den dagen, så kändes det som om nu kan vi göra vad som helst. Sen blev det ju skador o så (ej träningsrelaterat).
Målet nu är att jag ska känna att han "kommer igen" efter rehaben. Jag skulle gärna vilja få en godkänd åtta till, för prestationsmedaljen som sagt. Sen vet jag inte. Vi är ju ganska begränsade till var o när vi kan rida med tanke på underlag o så. Simlångsritten t ex som både går på djupt underlag och i den varmaste månaden funkar inte riktigt när man rider fjording. Att rida långa ritter på hösten (t ex om jag skulle få för mig att rida T80 på Vedema i oktober) är ju inte heller nån höjdare eftersom det lär vara kolmörkt en stor del av ritten.
Visst kan vi i framtiden mycket väl höja tempot något, men att rida för fort och långt har vi ju heller ingen glädje av, det kommer bara att knäcka oss båda, och att rida sönder hästen är inget alternativ.
För mig vad det en utopi att över huvud taget rida 8 mil men nu har vi gjort det. Dock tror jag inte att vi kan rida längre (även om det hade varit häftigt), eftersom maxtiden blir snävare.
Vi får se helt enkelt. Just nu tar vi en dag o en tävling i taget.
Det sägs ju gärna att det inte går att kombinera dressyrtävling o distans, vilket jag tycker är supertramsigt på den nivån vi befinner oss på (att man inte kombinerar GP dressyr och 160 km distans är ju självklart). För några år sen sa jag att Kidde skulle bli den första fjordingen med guldmedalj i både dressyr o distans, men det har hänt mycket sen dess. Får se om jag håller fast vid det i framtiden.