Tävling - Hur gör Ni?

lillaP

Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga till alla er tävlingsryttare. Jag vill nämligen ut och tävla så mycket som möjligt denna termin för rutin - men har inte någon som kan följa med så ofta.. Så hur gör ni för att lösa detta? Åker ni själva? Har ni anlitat en skötare?

Det hjälper ju inte heller att det inte finns några tävlingar inplanerade efter den 7 oktober (förutom div.3), är det så att de brukar upphöra så tidigt?? (Tävlar lokalt) Dessutom ligger de på helgerna efter varandra, och två och två på samma dag!! Detta gör att jag kan komma ut på totalt 4 tävlingar i höst om jag tävlar alla, men det är som sagt alla på helgerna efter varandra... Så dumt! :(

Jag har körkort och kan köra transporten själv, men känner att jag behöver någon som kan vara lite utav en supporter.

Behöver alla tips jag kan få!
Gärna även tips om tex clear rounds o pay n jumps...

Sv: Tävling - Hur gör Ni?

Om din häst inte kan stå själv i en transport eller om du inte har uppstallningsplats så måste du ju ha med en skötare, eftersom du måste ju kunna gå och anmäla dig ;) Är hästen snäll är det ju bara att tvinga med en kompis ;):p

Jag åker inte själv på tävlingar. När jag var yngre åkte pappa med och nu på senare år har jag själv åkt med som chaufför och coach till yngre tjejer.
Det är alltid bra att vara två så en kan hålla hästen när man ska gå banan och dylikt.

Jag vet inte var du bor men det låter tidigt om sista tävlingen är i oktober.
Dock är tävlingsterminer ofta kasst planerade. "Hästfolk" kanske inte är så bra på att planera :angel: (Grov generalisering men den förtjänas av de som lägger tävlingsplaneringarna.)

Jag brukar ha med nån kompis.
När jag var yngre var alltid pappa med.

Jag skulle inte kunna åka på tävling själv, då låter jag hellre bli.

Jag har samma problem som du. Jag får dåligt samvete av att tvinga upp folk 5 en söndagmorgon. Men jag har några att välja på så det inte blir så ofta;) Någon gång har jag åkt själv också, om jag inte startar så tidigt i klassen, så jag kan gå banan innan jag lastat ut

Länge var mamma mitt största fan och slav:rofl:

På senare år har jag ofta åkt själv om jag bara haft en häst med.

Det är aldrig några problem att få hjälp,det finns andra som är ensamma på tävling så man kan hjälpas åt eller så följer det med någon yngre förmåga som vill vara med på tävling.

Det finns ju alltid folk som tävlar på samma ställe som man känner.

Ett tips är att ta kontakt med de andra som tävlar i din klubb och åka på samma tävlingar.

jag åker alltid med mamma, hon skjutsar. finns det ingen annan i stallet eller i klubben du kan åka med?
annars kan du väl bara fråga en kompis?!

Vadå tvinga? De har väl ett val att säga nej? Har jag sagt ja till att följa med på en tävling så lider jag inte av att gå upp vid 5. Jag har ju valt det själv.

eftersom jag ännu inte har körkort måste jag ha med mig en medhjälpare som i alla fall kör, oftast blir det mamma, ibland pappa eller min något hästrädde, men underbara pojkvän! Eller så har jag åkt med någon annan som någon kompis förälder.

Annars har ju kompisar och sånt följt med ibland också för att agera supporter, så kolla i stallet eller om du har någon annan kompis som kan följa med dig.

Jag har under ponnytiden alltid haft med mej mamma OCH pappa även syster mestadels.
Sen jag fick körkort så åker jag gärna själv om hästen är snäll att ha med sej .
Dock brukar alltid mamma vilja följa med då hon är lika hästtokig som mej o trivs väldigt bra på tävlingar ;)
Brukar alltid vara nån stalltjej som vill följa med oxå.

Sista åren har jag ridit många hästar där ägarna skjutsar o jag bara åker med o rider.
Om jag åkerpå meeting o måste åka på vardag så kan itne mamam följa eftersom hon jobbar.
DÅ brukar pappa glatt offra sej om han får köra bilen o bli bjuden på mat i cafeterian haha.
Har mina föräldrar o tacka för allt. dom är underbara :bow:

Har jag inte någon som kan följa med åker jag själv. Har en häst som är otroligt enkel att ha med sig på tävling och står som ett ljus i trp, lastar henne själv på tävlingsplatsen mm.
Det "enda" som blir problem är om man startar tidigt i klassen. Men då finns det alltid snälla pappor eller makar att rycka tag i! ;) :angel: Nä, men skämt och sido. Det går alltid att få någon att hålla i hästen medan man går banan. Eg behöver man inte hålla så mycket....hon står där man har parkerat henne! :love: Det är tufft att åka själv och kräver mkt mer planering och kraft, men vad gör man? Skippa en tävling pga att man inte har någon som kan ställa upp som hjälp? Nope. Det finns så få tävlingar ändå att åka på.

//Alice

Hejhej! Det var många bra svar här! Jag känner att jag behöver någon med mig, just för att jag inte har tävlat så mycket.. Jag vill ha någon som kan "hur man tävlar" så jag inte behöver stå och säga "gör det" "nej inte så" osv... Det blir bara jobbigt. Hästen är en ängel o tycker bara det är kul att komma iväg, det är inte hon som är problemet. Jag behöver lite moral support :P

Men jag ska kolla om jag kan ragga upp någon snäll hästmänniska eller kompis som jag kan ta med mig. Det var bra förslag att kolla efter någon som ska åka på samma tävlingar - men jag känner typ ingen som tävlar samma klasser/tävlingar som jag. De flesta har ponny och de som har häst tävlar antingen dressyr eller regionala hopptävlingar...

Detta var mycket klurigt. Man kanske kan annonsera på medryttare.nu eller något efter en skötare som har intresse av att följa med??

Ja tvinga är väl att ta i. Men jag brukar oroa mig för att dom yngre tjejerna som följer med inte vågar säga nej. Fast det verkar som om dom tycker det är kul, så det är väl bara jag som nojar mig som vanligt;) Känns bäst att fråga mamma, för vill inte hon så vet jag att hon säger det!

Så kan det förstås vara men jag skulle nog lita på mitt eget omdöme isf. Läs av den yngre tjejen eller killen lite innan så kanske det blir bättre.
Nu har jag inte haft med så många yngre tjejer på tävlingar men ändå :)

Hejhej! Det var många bra svar här! Jag känner att jag behöver någon med mig, just för att jag inte har tävlat så mycket.. Jag vill ha någon som kan "hur man tävlar" så jag inte behöver stå och säga "gör det" "nej inte så" osv... Det blir bara jobbigt. Hästen är en ängel o tycker bara det är kul att komma iväg, det är inte hon som är problemet. Jag behöver lite moral support :P

Men jag ska kolla om jag kan ragga upp någon snäll hästmänniska eller kompis som jag kan ta med mig. Det var bra förslag att kolla efter någon som ska åka på samma tävlingar - men jag känner typ ingen som tävlar samma klasser/tävlingar som jag. De flesta har ponny och de som har häst tävlar antingen dressyr eller regionala hopptävlingar...

Detta var mycket klurigt. Man kanske kan annonsera på medryttare.nu eller något efter en skötare som har intresse av att följa med??

Ja kan följa med:angel::o

Om ingen kan följa med så åker jag själv. Men det är ju klart roligare och smidigare att ha någon med sej som kan hjälpa till.
Men den här sommaren har jag åkte en hel del själv faktiskt.

Jag har min bäste häst-kompis Michelle ;D Hon har tävlat i 6-7 r (tom MSV med B-ponny). Hon kan räkna ut tider och allt, behöver jag hjälp frågar jag henne, vi åker oxå o tränar tillsammans ;) bättre kasn det inte bli ;P

*kl*

Jag har åkt själv på tävling en gång (har alltid haft jättesnälla hästar, så varför skulle det vara ngt problem tänkte jag)
Det slutade med en ambulansfärd för mig, och problem att få hem hästen (hade ju ingen annan som kunde köra hem honom åt mig). TACK och lov så fanns en klubbkompis där, och hon åtog sig att köra hem min häst (7 mil) och sedan åka tillbaka för att hämta hem sin egen. Vet inte hur jag hade löst det annars, så mitt råd är alltså: ÅK INTE SJÄLV, OAVSETT HUR SNÄLL HÄST DU HAR!!!!

Mamma följer alltid med som chafför och för att hålla lite koll på pållen i transporten när jag går banan och kollar på B-ponnyerna... hon står nämligen inte still.. fast oftast har vi me hunden också så då tvingar jag med kusinen som hästskötare, moraliskt stöd, fotograf och sällskap... skulle inte åka själv om jag kunde undvika det (om jag hade haft körkort..;) ) men ibland kanske inte alla gladeligen hoppar upp 5 på morgonen en söndag så då måste man väl, fast då kanske man ska försöka hyra en box och fråga någon på tävlingsplatsen om hjälp att lasta ur eftersom det är säkrast att vara två eller fler hur snäll hästen än är.. så jag skulle säga, åk inte själv, ta med en kompis!:D

Lycka Till!!!:D

Hej!

Nu har jag pratat med min syster, och hon sa att hon kan följa med!! :banana: Så det är superbra. Jag trodde inte hon skulle vilja men hon verkade tycka det lät kul!

Tack för alla bra svar. Fortsätt gärna fylla på med tips och era erfarenheter. Det är jättebra att veta sådana saker.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 181
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist